Autor Wątek: Wymiana elektrycznego podnośnika szyby  (Przeczytany 35048 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Timon

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 500
Wymiana elektrycznego podnośnika szyby
« dnia: 05 Styczeń 2012, 00:02:45 »
Witam,

W swoim aucie robiłem to już w trzech drzwiach. Świadczyć to może o tym, że albo miałem wybitnego pecha, albo jest to wada fabryczna podnośników. Niezależnie od powodu konieczności wymian nabyłem przy nich pewną wiedzę, która może być dla Was pomocna.

Po pierwsze, co właściwie psuje się w tych podnośnikach?
Zdjęcie pierwsze


Psuje się element zaznaczony kółkiem i nie opisany. Jest to element za pomocą, którego szyba jest przymocowana do prowadnicy. Element ten trzyma się metalowej linki, która porusza go w dół i w górę. Trzyma się w taki sposób, że na lince jest malutki metalowy walec, który jest szerszy od linki i zablokowany w plastikowo-metalowym elemencie wziętym w czerwone kółko na obrazku powyżej. Sam metalowy walec niestety jest otoczony tylko plastikiem. Nie znalazłem w mechanizmie żadnej blokady przerywającej dopływ prądu do silniczka podczas wciskania guzika w chwili, gdy szyba jest w maksymalnej dolnej lub górnej pozycji. Możliwe, więc że go nie ma.. A to może powodować to, że plastik trzymający walec pęknie. I podnośnik nie działa już zbytnio prawidłowo. Linka zwisa luźno, a szyba opada. My dalej wciskamy przycisk w celu domknięcia szyby i tylko pogarszamy naszą sytuację, bo ten metalowy walec przesuwa się do góry i niszczy plastikowy element wzięty w czerwone kółko i opisany jako "GÓRA". Wtedy już naprawa nie jest możliwa bądź mało realna..


Jesteśmy z opadniętą szybą. Jak mamy garaż to auto do garażu. Jak nie musimy jakoś to zabezpieczyć. Folia kusi złodzieja, więc lepszym rozwiązaniem jest podparcie szyby (podpierałem deskami). W tym celu należy zdjąć tapicerkę. Żeby zdjąć tapicerkę najpierw trzeba odkręcić śruby ją trzymające i słupek/bolec do ryglowania drzwi od wewnątrz. Śruby są w trzech miejscach ukryte zaślepkami (pod klamką [oczywiście wewnętrzną] taki plastikowy kwadracik kryje jedną śrubę i pod uchwytem do pociągania drzwi w celu zamknięcia pod dwoma zaślepkami są kolejne dwie śruby. Trzeba jeszcze zdjąć plastik z pod klamki. W drzwiach tylnich pod zapalniczką nie kryje się śruba mocująca tapicerkę do blachy drzwi. Ściągamy jeszcze plastikowy element będący za klamką, bo on też mocuje tapicerkę na takim metalowym haczyku (przesuwamy go w lewo lub w prawo). Po zrobieniu tego tapicerka trzyma się na plastikowych zatrzaskach. Jest ich sporo. Odrywamy tapicerkę od drzwi od dołu (w tylnich drzwiach jest nawet blacha drzwi w jednym miejscu wcięta na dłoń). Po odpięciu spinek tapicerka będzie wisiała na blaszkach przy szybie. Są takie trzy blaszki(haczyki) zaczepione o blachę drzwi przy szybie. W przednich drzwiach tapicerkę o wiele łatwiej będzie zdjąć i założyć z odczepionym plastikiem koło regulacji lusterek. Gdy zdjęliśmy tapicerkę odklejamy folię od dołu i ustawiamy deski.. Drzwi bez tapicerki będą wyglądać mniej więcej tak jak na fotce poniżej (jak nie będzie u Was folii to możecie być pewni, że ktoś już tam zaglądał):



Prawdopodobnie nie mamy jeszcze podnośnika. Na szczęście nie trudno go dostać do 50zł (kupując egzemplarze za 35zł możemy spodziewać się brudnych/mocno przerdzewiałych). UWAGA! W każdych drzwiach jest inny podnośnik. Czyli mamy podnośnik Lewy Przedni, Prawy Przedni, Lewy Tylni i Prawy Tylni. Silniczki są stronami takie same, ale radzę kupić cały podnośnik - trudno przełożyć sam silniczek, więcej roboty z tym. Jak je rozpoznać po zdjęciu?

Zdjęcie drugie

To jest podnośnik Lewy Tylni. Od przedniego różni się tym, że ma nieco krótszą prowadnicę oraz mocowany jest na dole na jedną, a nie dwie śruby (jak to jest z prowadnicami w drzwiach przednich). Prawy od Lewego podnośnika odróżnimy patrząc, po której stronie jest silniczek. Patrząc od strony mocowania na podnośnik i ustawiając go górą do góry silniczek będzie po prawej stronie w prowadnicach lewych i lewej stronie w prowadnicach prawych (w drzwiach będzie zawsze po stronie maski od prowadnicy. Górę podnośnika rozpoznajemy po tym, że jest mocowana na dwie śruby i po tym, że po stronie bez mocowań ma na górze plastikowe kółko, które kręci się w raz z poruszaniem linki (widoczne na zdjęciu pierwszym).

Zakupione podnośniki warto wyczyścić i przesmarować. Wtyczka dochodząca do silniczka ma w sobie dwa piny. Podajemy na nie 12V i poruszamy podnośnikiem w gorę/w dół (w zależności, w którą stronę puścimy prąd). Najwygodniej zostawić go w pozycji około 7-9cm od dołu, aby było możliwe montowanie bez zabawy z wtyczkami na początku.

Przed wymianą warto jest szybę umyć. Kurz i piasek, który się na niej uzbierał może ją porysować gdy będziemy opuszczać i podnośić. Wymianę zaczynamy od ściągnięcia tapicerki (jak opisałem wyżej). Zrywamy całą folię. Zobaczymy coś takiego:


Odpinamy zasilanie silnika, jest to wpięta wtyczka gdzieś na dole drzwi owinięta gąbką(czerwony owal). Warto mieć klucz nasadowy rozmiar 8 albo 10 (niestety nie pamiętam..), dla bezpieczeństwa radzę się zaopatrzyć w oba. Śruby będzie ciężko ruszyć, W-40 może być pomocne, choć u mnie zawsze dawało radę bez niego (czasem z trudem). Luzujemy śruby podnośnika(zielone), mocujące silnik(żółte) oraz te, które mocują szybę do podnośnika (na obrazku nie zaznaczone, bo by je było widać należy opuścić szybę, a jeszcze tego nie zrobiłem w chwili robienia zdjęcia). Odkręcamy śruby mocującą szybę do prowadnicy. Podnosimy nieco i podpieramy sobie czymś szybę. Wykręcamy śruby trzymające silnik(żółte). Teraz potrzebna będzie pomoc drugiej osoby, która podniesie szybę niemal do samej góry, byśmy mogli swobodnie wykręcić pozostałe 4 lub 3 śruby (zielone; w zależności czy są to drzwi tylnie czy przedni) i wyjąć podnośnik bez obawy, że przerysujemy szybę. Należy go wyjmować pod kątem przez dziurę na dole. Mimo iż wydaje się to niemożliwe uwierzcie na słowo, że się da. Gdy już nam się uda wyjąć warto pamiętać jak wyjęliśmy podnośnik by tak samo móc włożyć ten sprawny, zakupiony. Przykręcamy śruby prowadnicy, na razie delikatnie. Opuszczamy ręcznie szybę, przykręcamy ją do podnośnika. Wkręcamy śruby trzymające silnik do blachy drzwi. Dokręcamy śruby, podłączamy wtyczkę (warto obkleić gąbką by nie tłukła się o blachę drzwi podczas jazdy).

Wypada naoliwić klamkę, i inne elementy ruchome jak już mamy do nich taki dobry dostęp, następnie należałoby nakleić jakąś folię. Nie myślcie, że uda wam się nakleić tą oryginalną, co była wcześniej. Tamta na pewno będzie porwana. Ja naklejałem niebieski worek na śmieci czarną mocną taśmą. Po co? Nie jest to konieczne do poprawnego działania mechanizmów auta. Na pewno gdyby kiedyś trzeba znów ściągać tapicerkę i tam zaglądać będzie łatwiej - folią przykryjemy gumę, która trzymała oryginalną folię, więc guma ta nie będzie się przyklejać do tapicerki. Tapicerka również nie będzie chłonąć wilgoci z wnętrza drzwi. Kolejnym argumentem by to zrobić jest tylko zdanie, że oryginalnie folia tam była. Ponoć też szyba w drzwiach nie będzie tak parować. U mnie efekt końcowy wyglądał tak:



Zakładanie tapicerki zaczynamy od góry od strony szyby (w drzwiach przednich bez wyjęcia z zatrzasków osłonki przy manualnym ustawianiu lusterka można cholery dostać zakładając tapicerkę, ale nie twierdzę, że jest to niemożliwe..). Trzy metalowe blaszki muszą się zawiesić na drzwiach, a czarna "gąbka" przylegać do szyby. Trafiamy jeszcze bolcem w dziurkę i mamy połowę roboty z zakładaniem z głowy. Nacelowywujemy spinki tapicerki w odpowiednie otwory i dobijamy tapicerkę ręką. Przykręcamy śruby, bolec, wkładamy zaślepki i gotowe.

Po którymś razie będziecie mieli wprawę i będzie to łatwiejsze ;) Dziś grzebiąc przy zamku zdjęcie i założenie tapicerki łącznie zajęło mi około 15-20 minut. Mam nadzieję, że opisałem wszystko w miarę dokładnie, lecz jeśli masz jakieś pytania pisz w tym temacie.

Offline BartBartez

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 317
Wymiana elektrycznego podnośnika szyby
« Odpowiedź #1 dnia: 05 Styczeń 2012, 09:55:01 »
Bardzo dobra fotorelacja.
Od siebie mogę dodać, że prawie identyczna konstrukcja występuje w Scoupe - niestety przerabiałem to 2 razy.

WooojaS

  • Gość
Wymiana elektrycznego podnośnika szyby
« Odpowiedź #2 dnia: 17 Kwiecień 2012, 12:14:38 »
A co poradzić na to, iż u mnie szyby chcą chodzić, ale nie do końca.. dokładniej:
Do dołu to pół biedy - idzie.
Do góry... bez pomocy osoby drugiej która ciągnie za szybę możemy zapomnieć o zamkniętej szybie. I w drzwiach lewych i prawych to samo.
Ostatnio zdjąłem boczki, na ile mogłem to wyczyściłem, nasmarowałem sprayem (silikon teflonowy) i nic. Moze delikatnie szybciej opadają.. ale do góry bez różnicy.

Offline Timon

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 500
Wymiana elektrycznego podnośnika szyby
« Odpowiedź #3 dnia: 17 Kwiecień 2012, 12:38:55 »
Powiem Ci, że jak ja kupowałem prowadnice by u siebie wymienić to dwie dostałem w takim stanie, że ledwo chodziło właśnie dlatego, że były ubrodzone. Nie wiem czy one tak ubrudziły się za bycia w aucie czy już po wyjęciu, ale ich stan był masakryczny. Całe uwalone smarem zmieszanym z piachem, kurzem i na jednej nawet kawałki suchego liścia. Po wyczyszczeniu dokładnym do gołej blachy (z godzinę czytszczenie jednego mi zajęło, mając do niego pełny dostęp, bo nie był wmontowany jeszcze), nałożeniu nowego czystego smaru oraz nasmarowaniu linek wszystko chodzio w nich pięknie. Ale nie było w ich przypadku sensu nakładać smaru bez ówczesnego wyczyszczenia. Więc po prostu może Twoje też są brudne WooojaS i powinieneś je najpierw wyczyścić. W dół zawsze będzie łatwiej schodzić, bo w tą stronę pomaga siła grawitacji, a szyba lekka nie jest ;)

To też nauczka na przyszłość, że nie warto kupować najtańszych części na allegro nie widząc nawet jak one wyglądają. Pozostałe dwa kupiłem za 10zł więcej i praktycznie nie trzeba było ich czyścić.

WooojaS

  • Gość
Wymiana elektrycznego podnośnika szyby
« Odpowiedź #4 dnia: 17 Kwiecień 2012, 14:50:49 »
Pamiętam po hondzie, że trzeba było nieźle sie nakombinować by wyjąć cały ten mechanizm.. tutaj pewnie tez tak jest - ile Ci zajął demontaż od A do Z?

Ten spray który mam ma dość duże ciśnienie i widziałem jak ładnie przedostaje sie przez smar, no ale coż. Zdemontuje póki mam czas.

A może lepiej wpierw kupić i mieć zamiennik?
http://allegro.pl/podnosnik-prawy-hyundai-scoupe-91-96r-elektryczny-i2245915166.html

Offline Timon

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 500
Wymiana elektrycznego podnośnika szyby
« Odpowiedź #5 dnia: 17 Kwiecień 2012, 20:20:13 »
Jak wolisz, ale uważam, że jak działa to bez sensu kupować. Linka jest metalowa, prowadnica sama z siebie też się nie pokrzywi. Jedyne co to może się plastik połamać - tylko wtedy szyba by Ci się wogóle nie podnośiła.

Za trzecim razem wyjęcie i włożenie zajęło jakieś 30-40 minut.  :-P  Później tylko czasochłonne było naklejanie tej foli niebieskiej. I zakładanie tapicerki kolejne 10minut.

voytekk1

  • Gość
Wymiana elektrycznego podnośnika szyby
« Odpowiedź #6 dnia: 18 Kwiecień 2012, 00:14:23 »
u mnie też szyba kierowcy wchodzi jak krew z nosa, pasażera ok. Problemem jest gumowa prowadnica/uszczelka, w weekend będę ją wymieniał na inną sprawną to zobaczę czy pomogło. Będę miał taką z sedana ale myślę że da radę ją dopasować. Doraźnie to pomaga mi nasmarowanie ich wazeliną, kiedyś je uprałem w pralce i też trochę pomogło

WooojaS

  • Gość
Wymiana elektrycznego podnośnika szyby
« Odpowiedź #7 dnia: 18 Kwiecień 2012, 01:30:59 »
Na uszczelki smar silikonowo-teflonowy jest najlepszy. Wazelina brudzi.


jannosik

  • Gość
Wymiana elektrycznego podnośnika szyby
« Odpowiedź #8 dnia: 18 Kwiecień 2012, 10:00:10 »
a czy wie ktoś jak puścić linkę z tą co podnosi to wiem ale ta co odpowiada za spuszczanie szyby w dół to nie za bardzo bo pękła i muszę ją wymienić

Offline Timon

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 500
Wymiana elektrycznego podnośnika szyby
« Odpowiedź #9 dnia: 18 Kwiecień 2012, 13:22:12 »
jannosik, sprecyzuj, bo nie wiem o czym mówisz. W Ponym linka jest jedna, do niej przymocowana szyba. Linka chodzi w górę i w dół ciągnąc ze sobą szybę. Chodzi Ci o te plastikowe rurki między prowadnicą, a silniczkiem? Czy w Accencie podnośnik jest jakiś inny? Jak chcesz to mam dwie albo trzy linki ze zwalonych podnośników.

jannosik

  • Gość
Wymiana elektrycznego podnośnika szyby
« Odpowiedź #10 dnia: 19 Kwiecień 2012, 09:41:05 »
W accencie są dwie linki jedna która odpowiada za spuszczanie szyby a druga za jej podnoszenie i mi chodzi właśnie o tą która odpowiada za spuszczanie i jak ją puścić
Timon a masz także te plastikowe rurki? które są pomiędzy prowadnicą a silniczkiem

Offline Timon

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 500
Wymiana elektrycznego podnośnika szyby
« Odpowiedź #11 dnia: 19 Kwiecień 2012, 21:15:51 »
Więc mam takie 3 zepsute podnośniki. Te czarne rurki między prowadnicą, a silniczkiem są całe. One nie są z plastiku tylko z czegoś bardziej wytrwałego jak teraz patrzyłem, mój błąd. Linki też nie są uszkodzone. Silniczki działają. We wszystkich połamane są te białe plastiki oznaczone kółkami na zdjęciu poniżej. No może jedynie nie są połamane te plastiki w kółku opisane "DÓŁ".  Możliwe, że w prawym tylnim połamany jest jedynie ten plastik w środkowym kółku, bo pamiętam, że tamten podnośnik dałoby radę naprawić.


Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
Wymiana elektrycznego podnośnika szyby
« Odpowiedź #12 dnia: 18 Czerwiec 2014, 23:47:31 »
Cóż u siebie przerabiałem to samo. Te czarne rurki to pancerz linki, oplot stalowy w tworzywie sztucznym. Te plastiki to normalne prowadnice linki do listwy podnośnika na której zamocowany jest biały element - ślizg podnośnika do którego już zamocowana jest szyba. Prowadnice linki są zanitowane do listwy a wyłamują się dlatego, że z biegiem czasu przestaje działać ich smarowanie na trzpieniu nitowym i stają w miejscu a przez to linka jak nóż dzieli je na pół lub wyrywa plastik.
Silniczek łatwo jest przełożyć.
Najważniejsze aby używać smaru do łożysk lub białego. Mechanizmy z tamtych czasów nie miały żądnych krańcówek, z tego co się orientuję jest tylko czujnik przeciążeniowy i gdy dochodzi do oporu to silnik jest odłączany.