Autor Wątek: [H-1] Różne moce silnika - z czego wynikają?  (Przeczytany 2119 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Michaś

  • Gość
[H-1] Różne moce silnika - z czego wynikają?
« dnia: 07 Luty 2009, 17:42:24 »
Witam,

Przeglądając specyfikacje techniczne modelu H-1/H200 i silnika 2.5 (turbo diesel) o oznaczeniu fabrycznym D4BF dostrzegłem dwie (a nawet trzy) wersje mocy w/w jednostki napędowej.

Moje autko napędza najsłabsza jego odmiana - 83KM/200NM.
Czy ktoś wie z czego wynika ta różnica? w jaki sposób mogę wzmocnić swój motor? rozumiem, że jest przystosowany do większej mocy.. nie mam tu na myśli silnika CRDi który ma zupełnie inny układ zasilania (CR), turbinę ze zmienną geometrią (podobno) i wzmocniony dół silnika.
Mój motor jest w stanie fabrycznym :) przebieg 110tys.km (po kpl. remoncie na częściach oryginalnych - odkręciło się koło pasowe na wale przy okazji go obrabiając) turbina i układ wtryskowy w najlepszej kondycji.

Auto jest pakowne i ma solidne podwozie, a to pozwala na przewożenie niemałych ładunków. Czasami zwyczajnie brakuje mu mocy (głównie w mieście) na trasie jest OK.
Gdy jednak jest pusty (a tak przeważnie jeździ) mimo pozornie małej mocy potrafi zapędzić w kompleksy niejednego właściciela osławionego Transportera ze wspaniałym TDI pod maską ;-)

ASO nie wie nic.. także na nich nie liczę :-)

Pozdrawiam i z góry dziękuję za porady.

P.S
Jeśli moderator stwierdzi, że temat powinien znajdować się w innym dziale proszę o przeniesienie i przepraszam za kłopot :)

IgoReCzeK

  • Gość
[H-1] Różne moce silnika - z czego wynikają?
« Odpowiedź #1 dnia: 07 Luty 2009, 19:06:35 »
Cytuj
Czy ktoś wie z czego wynika ta różnica?

Witam. Domyślam się, że owe różnice wynikają z zastosowania różnych turbin i oprogramowania w ECU lub po prostu z innego silnika - D4BH, który ma dokładnie taką samą pojemność i był stosowany w Galloperach. Nie wiem jakie optyczne różnice są między tymi dwoma jednostkami napędowymi, ale przy seryjnych silnikach różnica mocy będzie bezpośrednio wynikać właśnie z tego (dwa różne typy silników). Silniki D4BH dochodziły do mocy 73kW. Tak jak pisałem na początku - proponuję zmianę turbiny i ewentualne dorzucenie do systemu intercoolera. Pozdrawiam Igor.

Michaś

  • Gość
[H-1] Różne moce silnika - z czego wynikają?
« Odpowiedź #2 dnia: 07 Luty 2009, 22:31:54 »
IgoReCzeK dziękuję za informacje. Co do turbiny... widziałem regulację na zaworze wastegate (konkretnie jest nakrętka na drucie wychodzącym od "puszki") także można tam zwiększyć nieco ciśnienie doładowania.. pytanie czy w fabryce na tej samej turbinie osiągano większą moc? muszę zmierzyć obecne doładowanie.
Jakie są różnice pomiędzy silnikiem D4BH a D4BF? wydaje mi się, że w nowszym modelu zastosowano inną, większą turbinę i na pewno sterowanie (nie ma linki pedału gazu?)
http://hyundaiengine.com/auto_diesel/05_d4bf.html
W powyższym linku jest sporo informacji. Muszę to dokładnie przestudiować w wolnej chwili :)