Autor Wątek: [Getz TB] [Getz TB] olej silnikowy  (Przeczytany 31332 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline didarioxx

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 50
Jaki olej
« Odpowiedź #15 dnia: 19 Wrzesień 2017, 13:24:33 »
Witam.
Dopytam o olej do Getza 1.1 2007r, przebieg 146tys.
Do tej port lałem Castrola 5W30, ale jak wiadomo na okropne opinie chociaż nic między przeglądami nie brakowało.
Podstanowiłem zalać przy najbliższym przeglądzie jakiś prawdziwy syntetyk.
Po tygodniach szukania (bo niestety syntetyki to tylko z nazwy a nie składu) wybór padł na Motul 8100 X-CESS 5W40. Wyszukiwarka Motula mi go nie pokazuje przy doborze oleju ale specyfikacja ACEA A3/B4 ni by pasuje. API SN/CF niby wyższe ale niby można wyższe stosować.
Mogę śmiało lać do hultaja?

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1732
[Getz TB] olej silnikowy
« Odpowiedź #16 dnia: 19 Wrzesień 2017, 20:02:23 »
Ja leje do 1.3 5w40 jaki się trafi w promocji. Ostatnio lotos i silnik śmiga więc nie szukaj problemów na siłę. Oleje najwyższej półki full syntetyki to można lać do silników z turbiną. A tu masz zwykły silniczek.

Offline maniek21

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 58
[Getz] Wymiana błędnie zalanego oleju - płukanka?
« Odpowiedź #17 dnia: 21 Wrzesień 2017, 10:00:54 »
Cześć.
Zamierzam wymienić olej w Hyundai Getz 1.1 2008.
Samochód sprowadzony od rodziny zza granicy, gdzie w serwisie zalano mu 10W40.
Czytałem, że to olej pozostawiający po sobie dużo niedobrego.
Żeby tego było mało, zapomniałem kompletnie o wymianie i ją przeciągnąłem. Przejechał na tym oleju 20000km w 2 lata.

Poczytałem różne fora i opinie oraz sprawdziłem instrukcję obsługi dla modelu poliftingowego: zalecany olej to 5W30. Ja dla bezpieczeństwa myślałem o zalaniu 5W40.
Dobry pomysł? Do wyboru mam Shell Helix Ultra 5w40, Valvoline SynPower FE 5W30, albo Elf Evolution 900 SXR 5W30.

Dodatkowo otrzymałem porady, żeby przed wymianą oleju zalać silnik płukanką Liqui Moly, bo mógł się wytworzyć nagar.
Silnik pracuje równo, trochę głośno, ale nie bierze oleju. Nie wziął ani grama przez te 2 lata. Jeździ w trybie mieszanym.

Proszę o porady doświadczonych kolegów.

Offline sasek941

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 186
[Getz TB] olej silnikowy
« Odpowiedź #18 dnia: 21 Wrzesień 2017, 16:14:00 »
Zalej silnik naftą albo olejem napędowym jeżeli chcesz koniecznie robić płukanke.
U siebie zmieniam zwykle co 16-18k km(10 tyś mil, chyba, że zapomne).
Ciągle jeździł na 10w40, ostatnio przeszedłem na 5w50, bez płukanki.
Jaki kolor ma Twój olej aktualnie ?

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
[Getz TB] olej silnikowy
« Odpowiedź #19 dnia: 21 Wrzesień 2017, 22:18:17 »
Olej który kupiłeś jest typu HC i spełnia normy. Tylko teraz pamiętaj o wymianie tak za 7 tyś km.

Przed wymianą zrób płukankę.

Filtr oleju oryginał 26300-02502 lub Mann W7023 lub Knecht OC 1052.

Uszczelka korka miski olejowej Elring 726760 https://e-katalog.intercars.com.pl/#/produkty/3234351515320-EL726760-O18027-uszczelka-sruby-miski-olejowej.html

Offline maniek21

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 58
[Getz TB] olej silnikowy
« Odpowiedź #20 dnia: 22 Wrzesień 2017, 08:09:57 »
Czyli płukankę mogę bezpiecznie bez obaw robić?
Zawsze się obawiałem tego typu specyfików, ale wszyscy piszą, że warto.
Dlaczego następna wymiana po 7 tys. km? Z powodu wymiany na inny?

Offline weuek

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1096
[Getz TB] olej silnikowy
« Odpowiedź #21 dnia: 22 Wrzesień 2017, 09:05:00 »
Bo olej typu HC nie utrzymuje swoich parametrów dłużej niż te 7 000 km.

Offline maniek21

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 58
[Getz TB] olej silnikowy
« Odpowiedź #22 dnia: 22 Wrzesień 2017, 11:48:07 »
A na przyszłość jakie oleje polecacie? Mogę jeszcze wymienić w sklepie na inny. Shell Helix Ultra też jest typu HC?

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
[Getz TB] olej silnikowy
« Odpowiedź #23 dnia: 22 Wrzesień 2017, 18:06:29 »
Też jest HC.

Offline maniek21

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 58
[Getz TB] olej silnikowy
« Odpowiedź #24 dnia: 27 Wrzesień 2017, 13:25:08 »
Podsumowując: zmieniłem na Valvoline Synpower 5W30.
Nie robiłem płukanki, będę zdrowszy psychicznie po prostu, bez żadnych obaw.
Olej za to wypuszczony bardzo dokładnie, ściekał z 40 minut i wydmuchane dodatkowo z 0,4l z silnika.
Silniczek pracuje mega cicho i chętnie wkręca się na obroty. Być może to efekt placebo, ale takie zjawisko zaobserwowałem po przejściu z 10W40. Nie mówiąc już jak wyglądał stary olej.

Edycja: dla szukających w przyszłości informacji co do oleju - póki co, po niecałym pół roku jazdy nie dolałem ani grama, samochód nie sprawia problemów.

Offline maniek21

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 58
[Getz TB] olej silnikowy
« Odpowiedź #25 dnia: 23 Październik 2018, 16:19:43 »
Witam ponownie po roku. Czas na wymianę oleju.
Poprzednio był Valvoline SynPower 5W30. Zrobiłem około 13000km i dolałem łącznie może niecały litr oleju. Sprawdziłem natomiast po ostatniej górskiej jeździe i spadł poziom tak do 2/3 bagnetu.
Pytanie teraz - przechodzić na 5W40? Niby w instrukcji do Getz tego nie ma, ale w instrukcji do i10 z tym samym silnikiem jest dopuszczalny 5W40.
Zawsze uważałem ten olej za bezpieczniejszy latem pod kątem smarowania.
Rocznik samochodu: 2009
Przebieg: 116 000 km.

PS. Jeszcze jako dodatkowe pytanie - w oleju na bagnecie czuć zapach spalin. Czy to normalny objaw?

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1732
[Getz TB] olej silnikowy
« Odpowiedź #26 dnia: 23 Październik 2018, 19:00:36 »
Ja od dawna leję tylko 5w40 zamiast 10w40. Kupowałem w promocji a to elfa a to lotos bo cena niższa była od zwykłego 10w.
Te oleje  5w30 to są tak zwane oszczędne ale mniej odporne na wysokie temperatury latem np. w korku.

Offline maniek21

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 58
[Getz TB] olej silnikowy
« Odpowiedź #27 dnia: 25 Październik 2018, 10:58:12 »
Dzięki za odpowiedź. Zalałem ponownie 5W30, bo miałem już kupiony.
Olej okazał się przepalony, za długo na nim jeździłem (ok.16000km), mój błąd. Po poprzedniej zmianie z 10W40 na 5W30 trzeba było zmienić po prostu wcześniej.

Offline Kudłaty_1975

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 236
[Getz TB] olej silnikowy
« Odpowiedź #28 dnia: 26 Październik 2018, 16:27:45 »
Cytat: "robaszek127"
Te oleje 5w30 to są tak zwane oszczędne ale mniej odporne na wysokie temperatury latem np. w korku.


Tego typu oleje raczej nie są mniej odporne na wysokie temperatury. Uwaga słuszna, jak najbardziej i jest to związane z wyższymi temperaturami, ale chodzi tu o coś troszkę innego.

Z uwagi na małą gęstość tego typu oleju, co wiadomo przekłada się na zmniejszenie oporów wewnętrznych silnika, a tym samym mniejsze spalanie (tzw. oleje energooszczędne) oraz szybsze dotarcie oleju do newralgicznych miejsc silnika przy zimnym rozruchu, szczególnie przy bardzo niskich ujemnych temperaturach, z uwagi na swoje wyżej wspomniane właściwości oleje te tworzą  cieńszy film olejowy na smarowanych powierzchniach, co przy wyższych temperaturach, szczególnie latem, przy dłuższej jeździe przykładowo na bardzo wysokich obrotach (duże obciążenie silnika), może skutkować zerwaniem filmu olejowego i spowodować miejscowe przytarcie współpracujących powierzchni, co przy normalnej eksploatacji auta  raczej nie powinno się przydarzyć.  

Odporność tego typu olei na temperatury, szczególnie temperatury pracy,  bardziej związana będzie z jego finalnymi właściwościami, czyli użytych przez producenta dodatków, stosowanej technologii produkcji oleju, czyli czy jest to naprawdę olej wykonany w technologii syntetycznej, czy będzie to olej tzw. HC, czyli hydrokrakowany, itd. itp. Im bardziej uznana marka,  im większe doświadczenie i zaplecze laboratoryjne, im więcej środków na badania i testy, tym olej będzie trwalszy i bardziej odporny na zużycie oraz będzie lepiej smarował współpracujące powierzchnie.

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1732
[Getz TB] olej silnikowy
« Odpowiedź #29 dnia: 26 Październik 2018, 21:22:30 »
Krótko mówiąc jak jest kiepski silnik to i olej mu nie pomoże. Przykładem tu mogą być forumowe ix35 gdzie przekręcone panewki po niedużym przebiegu i oleje drogie z serwisu nie pomogły.
Moim zdaniem na olej 5W40 trzeba uważać w dużym korku i w gorący dzień. W getzie raczej silnik jest z tych bardziej odpornych, nie to co te nowe 1,4.