Te oleje 5w30 to są tak zwane oszczędne ale mniej odporne na wysokie temperatury latem np. w korku.
Tego typu oleje raczej nie są mniej odporne na wysokie temperatury. Uwaga słuszna, jak najbardziej i jest to związane z wyższymi temperaturami, ale chodzi tu o coś troszkę innego.
Z uwagi na małą gęstość tego typu oleju, co wiadomo przekłada się na zmniejszenie oporów wewnętrznych silnika, a tym samym mniejsze spalanie (tzw. oleje energooszczędne) oraz szybsze dotarcie oleju do newralgicznych miejsc silnika przy zimnym rozruchu, szczególnie przy bardzo niskich ujemnych temperaturach, z uwagi na swoje wyżej wspomniane właściwości oleje te tworzą cieńszy film olejowy na smarowanych powierzchniach, co przy wyższych temperaturach, szczególnie latem, przy dłuższej jeździe przykładowo na bardzo wysokich obrotach (duże obciążenie silnika), może skutkować zerwaniem filmu olejowego i spowodować miejscowe przytarcie współpracujących powierzchni, co przy normalnej eksploatacji auta raczej nie powinno się przydarzyć.
Odporność tego typu olei na temperatury, szczególnie temperatury pracy, bardziej związana będzie z jego finalnymi właściwościami, czyli użytych przez producenta dodatków, stosowanej technologii produkcji oleju, czyli czy jest to naprawdę olej wykonany w technologii syntetycznej, czy będzie to olej tzw. HC, czyli hydrokrakowany, itd. itp. Im bardziej uznana marka, im większe doświadczenie i zaplecze laboratoryjne, im więcej środków na badania i testy, tym olej będzie trwalszy i bardziej odporny na zużycie oraz będzie lepiej smarował współpracujące powierzchnie.