Może należałoby używać sformułowania "syntetyk HC" bo to by zdefiniowało wartość tych dwóch produktów.
Producent okresla wymagania tak, ze kazdy, nawet ruski, polsyntetyk je spelnia. Oba oleje sa znacznie powyzej tego, co wymaga producent silnika. Kupowanie wiec jakiegos mega-hiper-kosmicznego oleju mija sie z celem. Zwlaszcza, ze sam silnik nie jest jakis bardzo nowoczesny czy wysilony.
Sklaniam sie wiec ku opini, ktora juz ktos wyrazil: wazniejsza jest regularnosc wymiany niz wybor oleju.
1. Rożnica między olejami HC a tymi opartymi na PAO i Estrach jest ogromna.
2. To co w Polsce opisane jest " Full Syntetic " poza pewnymi wyjątkami w Niemczech jest oznaczone "HC" "SHC" "Syntetic Technology". Dlaczego ? - za odrą karane jest nazywanie oleju HC - syntetykiem. Bazą dla oleji HC, SHC czy wykonanych w technoligi syntetycznej jest olej mineralny ! - reszta to już wysokiej jakości dodatki im ich wiecej tym olej lepszy. Dopiero Estry i PAO to prawdziwe syntetyki. Przykładem uczciwego nazywania swych olei na wszystkich rynkach jest LiquiMoly - gdzie jest wyraźny podział na Pełne syntetyki ( drogie ale doskonałe jakościowo ) oraz te w technologi syntetycznej czyli HC oraz tanie mineralne oleje - również dobre oleje jednak zawsze gorsze jak PAO/Ester.
Co do polecanego przez Hyundai Castrola - 0W40 to doskonaly olej w pełni syntetyczny na PAO. Część olei Castrola dostępnych w Polsce jako Full Syntetic - w Niemczech jest oznaczonych jako HC Syntetic -
porównać można sobie na
www.kolegaberlin.pl - gdzie są dostępne między innymi niemieckie wersje Castrola nie dystrybuowane w Polsce.
3. Silnik 2.0 w Tusconie to stosunkowo prosta i nie wysilona konstrukcja. Jednak silnik ten jest bardzo wymagający dla oleju. Ze względu na opory powietrza jakie stawia nadwozie, masę pojazdu, oraz tylko 5 biegową skrzynię biegów - silnik pracuje pod dużym obciążeniem.
Jazda przy prędkości autostradowej 140-150 km/h to już ponad 4kk obr/min. W przypadku pełnego obciążenia auta oraz wysokiej letniej temp. 30 stop i wiecej -olej 5w30 nie spełni swojej roli, a zwłaszcza oleje" low saps " 5w30, które jako niby ekologiczne i paliwo oszczędne wciskają gdzie się da, o współczynniku HTHS przy 150 stopniach poniżej 2,5 mPa.s, gdzie film olejowy na tłokach przy długiej jeździe z wysokimi obrotami pod obciążeniem zostanie z pewnością zerwany.
Dlatego silniki Tuscona 2.0 najlepiej chronione będą olejami o 0w40, 5w40, 10w60 - współczynnik HTHS przy 150 stopnieach powyżej 3,6 mPa.s a w przypadku 10w60 pow. 6 mPa.s.
Szczególnie warty uwagi jest 0w40 Castrola i 10W60 Castrola ( oba to pełne syntetyki na PAO ).
4. 100.000 km przebiegu to żaden powód by przechodzić na półsyntetyczny 10w40.
Płukanka niczego nie rozszczelni - to mit który już dawno powinien odejść do lamusa.
Czysty silnik, z czystą magistralą olejową, pierścieniami bez nagarów to lepsza sprawność silnika i wyższa kompresja.
5. System wymiany oleju w trybie Longlife sprawdza się tylko w Niemczech i krajach Beneluxu gdzie dziennie pokonuje się dzisiątki/setki km na autostradach. W Polskich zakorkowanych miastach - 10,000 km to dystans po którym powinno się wymienić olej a w przypadku LPG 10.000 i obligatoryjna wymiana.
Pełne Syntetyki PAO - zapewnią zawsze doskonałe smarowanie, wytrzymałość termiczną i czystość silnika - z pewnością przedłużą także jego żywotność, oraz z uwagi na temp płynięcia rzędu nawet - 50 zapewnią płyną prace silnika w zimie, a i latem w upały olej taki nie zlakuje się w silniku. Castrola 0w40 mam zalanego w samochodzie z przebiegiem 367 tyś km - a silnik w ciąż spisuje się doskonale.
Częstotliwość wymiany oleju jest równie ważna jak używanie do wymiany dobrego oleju - najlepiej w pełni syntetycznego na PAO/Estrach. Takie oleje produkuje np. Castrol ( 0w40, 0w30, 10w60 Supercars ), LiquiMoly ( Synthoi 0w40, 5w40, 10w60 GT1 ), Motul ( 8100 X-cess 5w40, X-Max 0w40, X-Power 10w60 ), Valvoline ( seria SynPower 5w30, 5w40, 5w50 Vr1 Racing ), Shell także posiada olej syntetyczny na PAO - Shell Helix Ultra Racing 10w60.
W swoim Tucsonie 2.0 z LPG Landi Renzo - także używam Castrola 0W40 - przebieg zbliża się do 100.000 km, z czego blisko 70.000 na LPG. Silnik jest w doskonałej kondycji i nigdy mnie nie zawiódł czego Wszystkim posiadaczom życzę.