Autor Wątek: Drgania silnika - wałek balansujący  (Przeczytany 2447 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Hants

  • Gość
Drgania silnika - wałek balansujący
« dnia: 23 Czerwiec 2008, 10:27:25 »
Kilka miesiecy temu wymienilem w aucie glowice. Mila, przyjemna robotka. Od tamtego czasu sonatka przejechala 10 kkm - przyspieszenie, spalanie - wszystko jest w porzadku. Ale auto drzy. Zaczyna sie przy 2500 rpm, powyzej 3000 drzy juz tak silnie, ze praktycznie nie zwraca sie na to uwagi.

Ostatnio nawet musialem dokrecic alternator - ups..

Zawieszenie i uklad jezdny jest OK. Moje podejrzenia kieruja sie w strone kol pasowych - WYDAJE mi sie, ze w trakcie pracy, podmienilem niechcacy kolo na jedno ze starszych, ktore mialem. Cos mi w glowie swita, ze kiedys jakis ciezki element upadl mi w garazu na podloge..

Jak BEZPIECZNIE sprawdzic wymiary i stan kola (np tego na pompie wody) w trakcie pracy silnika. Zaznaczam, ze nie bede przykladal, zadnych stalowych pretow do kola ktore wiruje kilka tysiecy razy na minute (caly silnik sie trzesie - nie mam na czym oprzec dloni/elementu)

Jarek

  • Gość
Drgania silnika - wałek balansujący
« Odpowiedź #1 dnia: 23 Czerwiec 2008, 10:45:29 »
Cytat: "Hants"
Zaczyna sie przy 2500 rpm, powyzej 3000 drzy juz tak silnie

Najpierw to sprawdź czy dobrze ustawiłeś wałki balansowe, to że jest na znaki nie oznacza że jest dobrze.

Hants

  • Gość
Drgania silnika - wałek balansujący
« Odpowiedź #2 dnia: 23 Czerwiec 2008, 17:21:34 »
Szukalem w archiwum starego forum - nie znalazlem. Czego dokladnie szukac na serwisowej hma?

Jarek

  • Gość
Drgania silnika - wałek balansujący
« Odpowiedź #3 dnia: 23 Czerwiec 2008, 17:43:08 »
W korpusie silnika od strony kabiny masz œśrubę (korek), do ustawiania rozrządu powinno się go wykręcić i włożyć tam trzpień fi 6-8mm (np. wkrętak), ustawiasz wszystkie koła na znaki i równocześnie sprawdzasz ile ten trzpień wchodzi w korpus, tak z pamięci to jakieśœ 60mm musi wejść.
Opis tego masz chyba w engine mechanical w timing belt, pamiętam że tam są rysunki i opis.
Nie spiesz się z ustawianiem i sprawdźŸ kilka razy pokręcając wałem, w tej sprawie często się mylą nawet mechanicy.

dopisano:
REMOVAL
1. Remove the crankshaft pulley, engine coolant pump pulley and
drive belt.
2. Remove the timing belt cover.
3. Turn the crankshaft clockwise and align the timing marks so as
to bring the No. 1 cylinder to compression top-dead-center
position.
At this time the timing marks of the camshaft sprocket and the
upper surface of the cylinder head should coincide, and the
dowel pin of the camshaft sprocket should be at the upper side.
Remove the auto tensioner.
CAUTION
Rotate the crankshaft clockwise.
4. Remove the timing belt.
NOTE
If the timing belt is reused, make an arrow mark indicating
the turning direction (or the front of the engine) to make
sure that the belt is reinstalled in the same direction as
before.
5. Remove the camshaft sprockets.
NOTE
Be careful not to damage the cylinder head with the
wrench.
6. When the oil pump sprocket nut is removed, first remove the plug
at left side of the cylinder block and insert a screwdriver to check
the left counter balance shaft in position. Screwdriver used for
this purpose should have a shaft 8 mm (0.3 in.) in diameter which
can be inserted more than 60 mm (2.36 in.)
7. Remove the oil pump sprocket retaining nut and remove the oil
pump sprocket.
8. Loosen the right counter balance shaft sprocket mounting bolt
until it can be loosened by hand.
9. Next, remove tensioner “B” and remove timing belt “B”.
CAUTION
After timing belt “B” has been removed, do not attempt
loosening bolt, while holding sprocket with pliers, etc.
10. Remove the crankshaft sprocket “B” from crankshaft.

Tyle opis, sorry ale rysunków nie mam teraz jak wkleić

Hants

  • Gość
Drgania silnika - wałek balansujący
« Odpowiedź #4 dnia: 28 Czerwiec 2008, 04:46:00 »
Dzieki Jarku. Wlasnie dzisiaj to wyczytalem (na stronie Krzyzaka). Bylem pewny, ze chodzi o tylny balancer, a to wszystko sie rozbiega o przedni..

Jarek

  • Gość
Drgania silnika - wałek balansujący
« Odpowiedź #5 dnia: 28 Czerwiec 2008, 11:06:52 »
Nie ma sprawy, najważniejsze żeby silnik działał tak jak należy.
Powodzenia ;-)