Autor Wątek: Falowanie obrotów i szarpanie na ciepłym silniku 1.4 benz 109KM 2010  (Przeczytany 3484 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline JacentyKasi

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 8
Witam,
mam problem następujący: zimne auto odpala, jedzie i przyspiesza normalnie, po rozgrzaniu silnika pojawia się falowanie obrotów na biegu jałowym (nie zawsze) co kilkanaście sekund obroty maleją do około 600, w ułamku sekundy wzrastają do około 1000 by po ułamku sekundy wrócić do właściwych, problem lekko się zwiększa po włączeniu klimatyzacji. Dodatkowo, po rozgraniu silnika pojawiają się szarpnięcia przy przyspieszaniu w przedziale 1500-2500 obrotów (stojąc w miejscu i dodając gazu nic nie czuć i nie słychać, problem pojawia się w trakcie jazdy). Silnik pracuje cicho, odpala tak samo dobrze zimny i rozgrzany, nic nie stuka, nic nie puka, przepustnica umyta, świece wymienione, gdzie dalej szukać? Przebieg 147tys.

Offline ...kuba...

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 323
Odp: Falowanie obrotów i szarpanie na ciepłym silniku 1.4 benz 109KM 2010
« Odpowiedź #1 dnia: 08 Maj 2025, 10:15:16 »
Przepustnica pod kątem zabrudzenia, świece i cewki do sprawdzenia, często na cewkach widać uszkodzenie - mają pęknięcie wzdłuż pod metalowymi osłonami.

Offline JacentyKasi

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 8
Odp: Falowanie obrotów i szarpanie na ciepłym silniku 1.4 benz 109KM 2010
« Odpowiedź #2 dnia: 09 Maj 2025, 14:42:38 »
Dzięki, w środę auto ląduje u mechanika, dam znać jakie efekty.

Offline JacentyKasi

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 8
Odp: Falowanie obrotów i szarpanie na ciepłym silniku 1.4 benz 109KM 2010
« Odpowiedź #3 dnia: 20 Maj 2025, 11:30:45 »
No więc tak; przepustnica czysta, świece zmieniane w listopadzie, filtry też, cewki nie mają oznak uszkodzeń, zrobiona płukanka i wymieniony olej na 5W30 (cały czas jak wynika z zawieszek jest taki lany), drążąc temat mechanik sprawdził luzy zaworowe, był lekki wyciek spod pokrywy więc przy okazji zmiany uszczelki pomierzył luzy. Wszystkie zawory wydechowe w zakresie normy, wszystkie dolotowe też, oprócz jednego zaworu na pierwszym cylindrze i jednego zaworu na drugim cylindrze, luz na obu za mały (około 0,12). Czy to może być przyczyną falowania obrotów biegu jałowego i szarpania przy przyspieszaniu po rozgrzaniu się silnika?

Offline XT1097

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 366
Odp: Falowanie obrotów i szarpanie na ciepłym silniku 1.4 benz 109KM 2010
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Czerwiec 2025, 08:32:14 »
A czy te czynności pomogły? Bo jeżeli pomogły no to mogły :-)

Offline JacentyKasi

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 8
Odp: Falowanie obrotów i szarpanie na ciepłym silniku 1.4 benz 109KM 2010
« Odpowiedź #5 dnia: 02 Czerwiec 2025, 11:02:10 »
Dam znać w piątek, auto stoi i czeka w kolejce u mechanika, w Białymstoku znalazłem tylko jednego który to robi (regulację zaworów szklankami) więc cierpliwie czekam.

Offline JacentyKasi

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 8
Odp: Falowanie obrotów i szarpanie na ciepłym silniku 1.4 benz 109KM 2010
« Odpowiedź #6 dnia: 10 Czerwiec 2025, 18:38:52 »
No więc tak; okazało się, że wszystkie szklanki ustawione prawidłowo, trafił się uczciwy mechanik i wziął tylko za rozkręcenie, sprawdzenie, i ponowne złożenie. Zanim odebrałem auto, to mu przypomniałem (zapomniał), że jest wypadanie zapłonów, i po krótce opisałem co i jak się dzieje, auta nie odbierałem, miał spróbować ogarnąć temat. Zadzwonił, że gotowe, okazało się, że była pęknięta jedna z wtyczek na cewce, ale nie było tego widać z wierzchu, pęknięcie powodowało, że po nagrzaniu się elementów wtyczka mogła się delikatnie ruszać. Naprawił to.
Jest lepiej, ale jeszcze nie do końca; szarpanie przy przyspieszaniu pojawia się bardzo sporadycznie, auto musi być bardzo dobrze rozgrzane, nie da się tego jakoś usystematyzować, że akurat przyspieszałem pod górkę, czy skręcałem w prawo, naprawdę jest to sporadycznie i losowo.
Zmniejszyło się również falowanie na wolnych obrotach, bez klimy prawie nie występuje, trzeba siedzieć za kółkiem żeby to poczuć/zobaczyć, po włączeniu klimy pojawia się częściej, ale nie jest tak denerwujące jak poprzednio.
Słucham pomysłów co dalej robić; kupić cewkę i po kolei ją podmieniać aż znajdę wadliwą (wadliwą po rozgrzaniu do 90st, na zimnym silniku auto rakieta), czy może świece zapłonowe wysypały się od listopada?

Offline ...kuba...

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 323
Odp: Falowanie obrotów i szarpanie na ciepłym silniku 1.4 benz 109KM 2010
« Odpowiedź #7 dnia: 10 Czerwiec 2025, 22:01:39 »
Świece NGK? oby nie "Made in France" bo u mnie takie właśnie faktycznie padły w dość krótkim czasie, najlepiej podłączyć komputer diagnostyczny i sprawdzić:
 - ilość wypadania zapłonów podczas przyspieszania,
 - czasy wtrysków,
 - korekty długo i krótkoterminowe,
 - wyprzedzenie zapłonu

Bardziej szedłbym w świece i może też pomiar kompresji.. uszkodzona cewka raczej nie miałaby znaczenia czy ciepły czy zimny, praktycznie cały czas by przerywała..

Trzeba pamiętać, że ten silnik ma też koło zmiennej fazy rozrządu ale raczej z tym nic się nie działo...
« Ostatnia zmiana: 10 Czerwiec 2025, 22:03:20 przez ...kuba... »

Offline XT1097

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 366
Odp: Falowanie obrotów i szarpanie na ciepłym silniku 1.4 benz 109KM 2010
« Odpowiedź #8 dnia: 11 Czerwiec 2025, 11:13:18 »
Jeżeli jest poprawa po naprawie jednej z wtyczek to szedlbym dalej tym tropem. Fakt że po wykonaniu szeregu czynności trudno jest określić co pomogło.
Poza tym nie popadaj w paranoję, na wolnych obrotach czasem trzęsie budą. Nawet w mojej Megane z 2018 - elegancki silnik 1,33 igiełka ale na wolnych zauważalnie trzęsie. Pomaga włączenie klimy bo wtedy pojawia się dodatkowe obciążenie silnika i podbicie obrotów. Walczyłem z tym 4 lata i olałem - nalatane 135 kkm i wszystko gra