Autor Wątek: System start-stop oraz asystent pasa ruchu  (Przeczytany 13935 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline malerikula

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 211
Odp: System start-stop oraz asystent pasa ruchu
« Odpowiedź #15 dnia: 05 Czerwiec 2024, 16:13:26 »
Dobre  wersję ciężko już dostać, mam ale niestety nie na sprzedaż.

Offline mrluck

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 6
Odp: System start-stop oraz asystent pasa ruchu
« Odpowiedź #16 dnia: 28 Sierpień 2024, 11:30:57 »
System LFA (sam nie posiadam), jak 'zeznają' koledzy powyżej, działa zgodnie ze zdrowym rozsądkiem - trzeba go świadomie aktywować, gdyż domyślnie jest wyłączony

Z tymi systemami to spore zamieszanie jest. Mam też wrażenie, że w wielu recenzjach, które oglądałem w necie przed nabyciem i30 sami dziennikarze nie do końca wiedzą z jaką wersją mają do czynienia i oceniają np. jakość działania LFA w samochodzie, który ma tylko LKAS (i oczywiście marudzą, że jest "dziwny").

Na przykładzie mojego i30 Executive z roku 2023 te systemy wyglądają tak:
1) Najprostszy do LDW (Lane Departure Warning) - czyli popiskiwanie w momencie zjechania z pasa).
2) "Aktywny" LKAS (Lane Keeping ASsist) - oprócz powyższego dodatkowo sam skręca naprowadzając z powrotem samochód na pas ruchu. Ten system NIE jest niczym w stylu autopilota. Jak puścimy kierownicę to samochód będzie się "obijał" pomiędzy liniami ruchu.

Powyższe ustawienia można włączyć / wyłączyć w menu asyst na "ekranie nawigacji" (domyślnie są włączone). Nie sprawdzałem czy po wyłączeniu ustawienia są pamiętane po ponownym uruchomieniu samochodu.

3) Najwyższy system w moim i30 to LFA (Lane Following Assist). W 2023 był dostępny tylko w Executive (nie miał go N-Line). Zasadniczo wielu producentów nazwało by go po prostu autopilotem. Jest oznaczany inną ikonką niż powyższe na kierownicy i zestawie wskaźników (zielona kierownica). Aktywacja następuje tylko po wciśnięciu przycisku na kierownicy. Wymagana jest prędkość przynajmniej 60 km/h i widoczność pasów ruchu. Samochód jedzie sam idealnie środkiem pasa (nie ma żadnego "wężykowania"). Potrafi też sam skręcać, choć przy bardzo ostrych zakrętach (typu ślimak na autostradzie) system się dezaktywuje. Bardzo wygodne na autostradzie, działa też na drogach jednopasmowych, choć wtedy trzeba bardziej uważać, bo jest większa szansa dezaktywacji. System wymaga trzymania rąk na kierownicy. Jak przez kilkanaście sekund nie wyczuje żadnego oporu to zaczyna się burzyć i ostatecznie wyłącza. Da się jednak znaleźć takie położenie rąk, że jazda jest bardzo komfortowa i w pełni autonomiczna, a system zadowolony. Osobiście bardzo lubię LFA i wręcz podświadomie się do niego przyzwyczaiłem.

Z tego co widzę to w roczniku 2024 jest też jeszcze system HDA (Highway Driving Assist), ale nie mam pojęcia jak on działa (z chęcią bym się dowiedział :-).

Offline tomilipin

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 342
Odp: System start-stop oraz asystent pasa ruchu
« Odpowiedź #17 dnia: 29 Sierpień 2024, 09:08:35 »
nazwało by
nazwałoby (to jest jedno słowo).

Producent chyba coś namieszał w nazewnictwie... W moim modelu z 2017 roku system LKAS zachowuje się dokładnie jak LFA. Dla niekumatych - różnica jest w pozycji samochodu na pasie ruchu. LKAS powinien po prostu utrzymywać samochód między liniami i dopuszcza "odbijanie się" od nich, co wygląda jakby auto jechało slalomem. LFA utrzymuje samochód pośrodku pasa ruchu.

Już to pisałem, ale powtórzę i proszę innych użytkowników pierwszego wypustu i30 żeby się wypowiedzieli na ten temat: u mnie LKAS zachowuje się dokładnie jak LFA. Utrzymuje auto pośrodku pasa ruchu, samochód nie jeździ wężykiem/slalomem, wymagana prędkość do działania to 60 km/h i trzeba tę funkcję samodzielnie uruchomić. Łagodne zakręty pokonuje samodzielnie, na ostrzejszych najpierw ostrzega a potem najeżdża na linię i się wyłącza. Trzeba co (chyba) 30 sekund dotknąć kierownicy. Oczywiście nie chodzi o trzymanie rąk na niej - w kierownicy nie ma żadnych czujników, tylko o delikatne poruszenie kierownicą.

Kolega wyżej pisze o wersji Executive, czyli najbogatszej, a ja mam biedawersję i to jeszcze najstarszą. W obu "asystenci" działają tak samo. Kompletnie tego nie pojmuję.

Offline traker

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 80
Odp: System start-stop oraz asystent pasa ruchu
« Odpowiedź #18 dnia: 29 Sierpień 2024, 11:20:00 »
Potwierdzam u mnie ten system w hultaju 1.4 classic +  rocznik 2020 przed liftem działa tak samo jak z 2017 roku , nie odpalam tego wcale i jest dobrze , pozdrawiam  ;D
« Ostatnia zmiana: 29 Sierpień 2024, 11:23:41 przez traker »