Autor Wątek: [i40 VF] Wypalanie DPF mimo niskiego soot level  (Przeczytany 516 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline advankim

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 4
[i40 VF] Wypalanie DPF mimo niskiego soot level
« dnia: 23 Listopad 2023, 01:20:26 »
Witam,

mam problem z częstym wypalaniem DPF, i40 1.7 CRDI. Jestem podłączony do OBDII za pomocą adaptera Bluetooth i korzystam z aplikacji Car Scanner, gdzie obserwuje parametry silnika. Wszystkie parametry wyglądają w porządku, auto jak nowe. Mam je również od nowości, przez 150 tysięcy żadnych usterek, brak błędów. Jedyne co nie wygląda zbyt dobrze to procedura wypalania mimo niskiego poziomu sadzy, soot level. Wystarczy, że mocniej przycisnę na trasie i nieważne czy ilość sadzy to 2 gramy czy 10 gramów - zaczyna się wypalanie. Na grupie na FB użytkownicy na podstawie doświadczeń zgadzają się, że wypalanie powinno zaczynać się ZAWSZE w okolicach 18 gramów. Nawet gdyby inne warunki takie jak temperatura płynu i prędkość zostały spełnione - to zapełnienie filtra, czyli soot level wskazuje kiedy filtr powinien przy odpowiednich warunkach zacząć się wypalać.

Sadza zbiera się w normalnym tempie, około 4 gramy na 100 kilometrów, według wyliczeń komputera. Jedynym nieprawidłowym parametrem to różnica ciśnień - na wyłączanym silniku pokazuje wartość ujemną -9.1 hPa, na biegu jałowym -5.1 hPa do -0.78 hPa, przy pełnym wciśnięciu gazu na trasie wartość dochodzi do 200hPa.

W efekcie filtr może się wypalać albo po 20 kilometrach albo po 300 kilometrach od ostatniego wypalania - totalnie losowa sprawa.

Czy spotkał się ktoś z takim problemem? Czasami zdarzy mi się przez to wyłączyć silnik podczas procedury wypalania, ponieważ nigdy nie mogę przewidzieć kiedy się rozpocznie. Strzelałbym w wariujący czujnik różnicy ciśnień, ale będę wdzięczny za wszelkie rady. Niestety nie znalazłem na forum podobnego przypadku, zazwyczaj użytkownikom przy zapchanym DPF wartość sadzy utrzymuje się po wypalaniu nadal na wysokim poziomie.

piejar

  • Gość
Odp: [i40 VF] Wypalanie DPF mimo niskiego soot level
« Odpowiedź #1 dnia: 23 Listopad 2023, 04:49:11 »
Pierwszy winny został już wskazany czyli dziwaczny odczyt delty P. Sprawdź sobie czy ktoś nie zamienił miejscami wężyków, czy rurki są drożne zdejmij rurki gumowe z czujnika i dmuchnij w każdą z nich (nie w czujnik) - muszą być drożne. Czujnik po zdjęciu rurek musi pokazywać zero hpa. Sprawdź też koniecznie czy nie urwały się rurki metalowe łączące DPF z czujnikiem. U mnie to właśnie urwana rurka za DPF była przyczyna niekończących się wypalan. I raczej przybywa Ci oleju? 
Uszkodzenie:
https://drive.google.com/file/d/13hR3Jkv88yf5Vb96iT0ffrbtOtCBydd6/view?usp=drivesdk
Po naprawie (uszczelniacz kominkowy plus cienkościenna rurka :-))
https://drive.google.com/file/d/13_VAjTmIQ1JmxqUjASce9WKgjazHqFg3/view?usp=drivesdk
« Ostatnia zmiana: 23 Listopad 2023, 04:52:38 przez piejar »

Offline advankim

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 4
Odp: [i40 VF] Wypalanie DPF mimo niskiego soot level
« Odpowiedź #2 dnia: 23 Listopad 2023, 11:47:30 »
Dzięki wielkie za odpowiedź.

Czujnik zdjęty, wężyki były fabrycznie zamocowane (brak śladów zdejmowania na opaskach zamozaciskowych + generalnie nie były poplątane :) ), rurki przedmuchałem sprężonym powietrzem. Sprawdziłem wartości na czujniku bez zamocowanych gumowych wężyków i na włączonym zapłonie pokazuje te same wartości, czyli głównie -9.1 hPa, czasami skoczyło do -5.1 hPa. Postaram się jeszcze dzisiaj zerknąć na samego DPFa czy wszystko tam ok, czy rurki metalowe wyglądają w porządku, ale jednak wartość odczytana z czujnika bez wężyków się nie zmieniła… Jakby to był ten sam problem co u Ciebie to od razu zrobię update :)

Co do oleju - niestety trochę przybyło, wymieniałem 3000km temu we wrześniu i na dzień dzisiejszy z 2-3 milimetry ponad stan. Zalane było do wskazówki maks.

Wyczytałem na forum, że nowy czujnik trzeba zaadaptować. Oddać to wtedy najlepiej do ASO? Znając ich boję się, że pójdą od razu w wymianę wszystkiego (a nóż się uda, bo w końcu nie ma błędów), a niekoniecznie w naprawę usterki. Jeśli ktoś znałby godny polecenia zakład na śląsku to byłbym wdzięczny :).
« Ostatnia zmiana: 23 Listopad 2023, 11:52:36 przez advankim »

piejar

  • Gość
Odp: [i40 VF] Wypalanie DPF mimo niskiego soot level
« Odpowiedź #3 dnia: 23 Listopad 2023, 13:44:47 »
Nie sądzę aby czujnik trzeba było adaptować. Nowy DPF to już tak. Czujnik ma fabryczną charakterystykę i każdy jest taki sam. Ja bym wymienił w ciemno. Spróbuję looknac w menu Cascade czy tam jest taka opcja adaptacyjna.

Offline advankim

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 4
Odp: [i40 VF] Wypalanie DPF mimo niskiego soot level
« Odpowiedź #4 dnia: 23 Listopad 2023, 17:02:36 »
Chyba tak zrobię - czujnik na pierwszy rzut.

Wszystkie rurki są w stanie idealnym, przedmuchałem je powietrzem dla pewności.

Dzięki za wszystkie rady i informację co do adaptacji, też wydawało mi się to dziwne przy starym DPF, w końcu czujnik odczytuje po prostu ciśnienie - nic więcej :). Jeśli uda mi się rozwiązać problem samym czujnikiem to zaktualizuje post i może komuś z podobnym problemem się to przyda. Jeśli nie to będę szukał problemu dalej, mam nadzieję że to nie wtryski, które tak leją ropą, że komputer odczytuje to jako początek wypalania.

piejar

  • Gość
Odp: [i40 VF] Wypalanie DPF mimo niskiego soot level
« Odpowiedź #5 dnia: 23 Listopad 2023, 19:43:25 »
Wypalanie to jest proces sterowany przez ECU silnika więc nie jest wynikiem jakiegoś przypadkowego nadmiaru paliwa. Paliwo do wypalania jest wtryskiwane na suwie wydechu I nie spala się w cylindrze. Wypalanie trwa kiedy wartość parametru post injection na OBD jest większa od zera.

Offline ...kuba...

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 212
Odp: [i40 VF] Wypalanie DPF mimo niskiego soot level
« Odpowiedź #6 dnia: 23 Listopad 2023, 20:24:33 »
Powinno się wykonać adaptację/zerowanie czujnika ciśnienia DPF, bez tego problem nadal może występować, a czasami wykonanie adaptacji na starym cxujniku rozwiązuje problem

piejar

  • Gość
Odp: [i40 VF] Wypalanie DPF mimo niskiego soot level
« Odpowiedź #7 dnia: 23 Listopad 2023, 23:40:39 »
Nie sądzę żeby to było konieczne. Czujnik wychodzi z fabryki z określoną charakterystyka. Jest to taka sama sytuacja jak z czujnikiem ciśnienia MAP czy przeplywką MAF - ich też nie adaptujesz. Czy swoje twierdzenie opierasz na jakichś faktach czy Ci się wydaje? Ja uczciwie mówię że mi się wydaje ale przytaczam argumenty.