Autor Wątek: Klapy wirowe 1,7 CRDI  (Przeczytany 2836 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Franek61

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 27
Klapy wirowe 1,7 CRDI
« dnia: 16 Kwiecień 2023, 14:30:39 »
Witam Wszystkich. Silnik 1,7 CRDI. Kilka dni temu zaświecił mi check engine, sprawdziłem kompem - błąd p2015  ( czujnik/przełącznik położenia siłownika sterowania powietrzem kolektora dolotowego, problem z zakresem, wydajnością rzędu 1), ale auto nie dawało żadnych negatwynych objawów typu stuki, utrata mocy itp. Błąd skasowałem. Pomyslałem, że w sobotę zajrzę do kolektora aby to sprawdzić. Przed wczoraj , gdy wjeżdżałem do garażu, przy dodaniu gazu zaczęło stukać w komorze silnika i silnik zaczął nierówno pracować, zgasiłem silnik i po chwili odpaliłem, pracował dalej nierówno i stukał na wolnych obrotach, gazu już nie dodawałem. Wczoraj zdmontowałem cały kolektor i z ogledzin wynika, że conajmniej 2 połówki klap wirowych - zapewne juz dawno zmieliło w głowicy bo ich całkiem brak ( miałem raz taki incydent w trasie, ale to już z 10-15tys. km temu, że dodając gazu auto na kilka sekund straciło moc, po czym wszystko wróciło do normy ), jedna cała ledwo się trzyma i 2 połówki też ledwie się trzymają, oprócz tego wyciągnąłem z dotlu sprzed trzonka zaworu jedną połówkę i jeszcze jedena połówka sama wypadła na posadzkę z kolektora. Moje pytanie, czy miał ktoś  takie zdarzenie, czy koniecznie trzeba ściagnąć głowicę aby zobaczyć czy wszystko ok. Kolektor oczywiście muszę kupić nowy ( cena od 2,3 tys. w zwyż ) i jeśli do tego jeszcze zdjecie głowicy to koszty potwornie rosną. Czy warto zaryzkować (jeśli wcześniej klapy zmieliło) i założyć nowy kolektor bez zdjemowania głowicy? Czytałem o uszkodzeniach głowicy, w przypadku urwania klap wirowych, ale dot. to klap, które są metalowe, albo w swej budowie mają metal, tu jest tylko plastik. Może ktoś coś doradzi?
 

Offline jacek2

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 547
Odp: Klapy wirowe 1,7 CRDI
« Odpowiedź #1 dnia: 17 Kwiecień 2023, 10:29:54 »
Na jakimś forum (już nie pamiętam Jakim) nawet zalecają aby te klapki wirowe wywalać bo z nimi są tylko same kłopoty. Wywalenie ich nie wiele zmienia, i zaletą jest to, że unikasz takich sytuacji jak obecnie u ciebie. Osobiście bym je wywalił, spróbował usunąć z cylindrów to co wleciało do nich i założył kolektor już bez klapek. Jaką masz pewność że po zainwestowaniu w nowy kolektor sytuacja z klapkami się nie powtórzy???
U mojego syna w bmce w dieselu mechanik przy czyszczeniu kolektora, bez zastanowienia od razu wywalił klapki. I stwierdził że we wszystkich autach które robił, to demontuje te klapki. Jest jedna wielka porażka konstruktorów....

piejar

  • Gość
Odp: Klapy wirowe 1,7 CRDI
« Odpowiedź #2 dnia: 17 Kwiecień 2023, 12:04:50 »
Mój kolega w beemce nie wywalił klapek ale tam ponoć były metalowe i wywalił coś ponad 5 tys zł na remont silnika. Szczerze... Paściarska rada ale... jeździć i obserwować. Nic temu już nie pomożesz. Resztę klapek wywal albo wymień na nowe. Wydaje mi się że celowo są plastikowe. Jeżeli je wciągnie to się rozlecą, pokruszą, spalą wylecą wylotem. Jak auto jeździ to bym nic nie robił bo skoro nic te klapki jeszcze nie zrobiły to pewno więcej złego nie zrobią. A otwieranie dobrego silnika to koszty i ryzyko spieprzenia go przez mechanika.

Offline Franek61

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 27
Odp: Klapy wirowe 1,7 CRDI
« Odpowiedź #3 dnia: 17 Kwiecień 2023, 17:50:03 »
Byłem dzisiaj u mechanika, co mi poradził (mechanik z tzw. prawdziwego zdarzenia, czyli dobry fachowiec): absolutnie nie usuwać klapek tylko kupić nowy, bo DPF będzie się ciągłe wypalał, wyczyścić EGR - jeśli się da, jeśli nie kupić nowy. Po zamontowaniu nowego kolektora ssącego uruchomić silnik i jeśli cokolwiek bedzie się nieprawidłowego działo , natychmiast go wyłączyć. Wiadomo w tym momencie można zdjąć głowicę, ale to tylko powiększanie kosztów, a może faktycznie klapki są dlatego plastikowe, bo ulegają zniszczeniu gdy się urwą, nie ma w nich żadnego metalu. Ponadto dzwoniłem dzisiaj do 2 autoryzowanych serwisów Hyundaia z pytaniem o cenę nowego oryginalnego kolektora - 2830zł. Pytałem także, jak często wymieniają kolektory - otrzymałem w obydwu przypadkach odpowiedź, że jeszcze nie było takiej sytuacji. Może należy z tego wywnioskować, że faktycznie klapy wirowe w tych autach ulegają samounicestwieniu bez szkody dla silnika, a użytkownicy jeżdżą dalej bez świadomości, że klapy wyleciały przez wydech. Oby i u mnie tak było :)
Faktycznie przeszukałem różne fora : BMW, VW, Alfy itd. i w tych autach klapy są metalowe lub zawierają metalowe elementy i to może uszkadzać silnik, ale do tych marek można kupić zestawy naprawcze w cenie do 400zł i wymienia się same klapki. Może Hyundai/Kia zastosował takie całkowicie pastikowe rozwiązanie klap i dlatego brak zestawów naprawczych tylko cały kolektor. Obym miał rację, czego wszystkim i sobie życzę. Jak wymienię kolektor (robię to sam, bo auto unieruchomione w garażu) napiszę o efektach.
Ps. Nigdzie na forach Hyundai/Kia nie znalazłem osoby której klapki uszkodziły silnik, czyżbym źle szukał, czy jest jak napisałęm powyżej.

Offline Franek61

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 27
Odp: Klapy wirowe 1,7 CRDI
« Odpowiedź #4 dnia: 17 Kwiecień 2023, 17:56:29 »
Mój kolega w beemce nie wywalił klapek ale tam ponoć były metalowe i wywalił coś ponad 5 tys zł na remont silnika. Szczerze... Paściarska rada ale... jeździć i obserwować. Nic temu już nie pomożesz. Resztę klapek wywal albo wymień na nowe. Wydaje mi się że celowo są plastikowe. Jeżeli je wciągnie to się rozlecą, pokruszą, spalą wylecą wylotem. Jak auto jeździ to bym nic nie robił bo skoro nic te klapki jeszcze nie zrobiły to pewno więcej złego nie zrobią. A otwieranie dobrego silnika to koszty i ryzyko spieprzenia go przez mechanika.

Tak właśnie zamierzam zrobić, coś w tym chyba jest, że klapki są całe plastikowe. I jeszcze ciekawostka moje auto jest z Belgii, kupione z przebiegiem 101tys.km , niby wszystko oryginał, ale kolektor jest z firmy MAHLE więc zamiennik, czyli już może wszczęśniej klapki zneutralizowało w oryginalnym i założono zamienik.

Offline Franek61

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 27
Odp: Klapy wirowe 1,7 CRDI
« Odpowiedź #5 dnia: 18 Kwiecień 2023, 21:29:56 »
Tak zachowuje się klapa wirowa wyjęta z kolektora 1,7 CRDI po uderzeniu w nią kilkakrotnie młoteczkiem 300g, używając przy tym siły mniejszej niż do wbijania gwoździa. Nie jestem żadnym fachowcem, ale ona się wg mnie łatwo kruszy. Czy takie plastikowe elementy mogą uszkodzić silnik? Jak wcześniej wspomniałem, czytałem wiele na ten temat na róznych forach samochdowych, ale głównie Opla, BMW, Alfy Romeo. Na forach Hyundai/Kia poza informacjami, ze komuś "wciągneło tzn. po odkręceniu koletora dolotu brak klapki-klapek" nie spotkałem nikogo, komu by to uszkodziło to silnik. Co o tym sądzicie...?

Offline jacek2

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 547
Odp: Klapy wirowe 1,7 CRDI
« Odpowiedź #6 dnia: 19 Kwiecień 2023, 07:38:27 »
Dalej nie mam przekonania do tych klapek. I jakoś nie bardzo chciałbym aby mój silnik pożerał co jakiś czas delikatne plastykowe klapki. Chyba nie skonstruowano go do tego aby cylindry łapały plastykowy syf. Mój były hyuiek 2,0 crdi nie chwalił się zjadaniem klapek gdy byłem w jego posiadaniu. Raczej sterownik turbo się buntował, ale silnik wcale. Gdyby nie elktronika turbo- pozostałby ze mną do dzisiaj.... ;D

Offline Franek61

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 27
Odp: Klapy wirowe 1,7 CRDI
« Odpowiedź #7 dnia: 23 Kwiecień 2023, 16:01:21 »
Witam! Jednak po rozmowie z mechanikiem (mój wieloletni, doświadczony fachowiec ), który kategorycznie odradził mi usuwanie klap wirowych i kupowanie używanego kolektora , kupiłem nowy, oryginalny do 1,7CRDI. Założyłem i odpaliłem auto, wszystko działa jak należy, bez żadnych nieprawidłowości, błąd nastawnika P2015 skasowałem i już się nie pokazuje. Tuż po uzyskaniu tempoeratury czuć było zapach tak jakby topionego platiku, więc "przegoniłem auto" i po tym zapach z rury wydechowej praktycznie żaden, czyli wydech ok. Mój wniosek jest jeden - klapy wirowe w tym silniku są dlatego plastikowe, aby w przypadku ich urwania nie uszkodziły ani zaworów, ani tłoków , czyli nie uszkodziły silnika. Jeszcze tylko wyczyszczę EGR i zobaczę jak będzie się wypalać DPF, bo coś ostatnio przebiegi pomiedzy wypalaniami bardzo się skróciły.

Offline Jerzy 46

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 4
Odp: Klapy wirowe 1,7 CRDI
« Odpowiedź #8 dnia: 29 Czerwiec 2023, 18:01:17 »
Miałem złe doświadczenia z demontażem klap wirowych, więc kupiłem zestaw naprawczy, pasują idealnie, jako oryginał, zadowolony ;D Kto potrzebuje...
https://repair-set.pl/sklep/zestawy-naprawcze-do-kolektorow/zestaw-naprawczy-klap-wirowych-kolektora-ssacego-hyundai-kia-1-7crdi-i-1-6crdi-283102a804-283102a760-283102a801/

Offline HUIX35

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 33
Odp: Klapy wirowe 1,7 CRDI
« Odpowiedź #9 dnia: 17 Sierpień 2023, 16:27:25 »
Od jakiegoś czasu w pewnych sytuacjach czułem przy niskich obrotach lekką chwilowa nierówną prace silnika, aż wczoraj wyskoczył błąd P2015 skasowałem i dziś ponownie wyskoczył . Co dziwne miałem odczucie przy jeżdzie z błędem że ma większą moc i lepiej idzie.  Ruszałem tym zaworem -nastawnikiem klap w kolektorze przy zgaszonym silniku chodzi lekko nie zacina się co prawda jest na sprężynie po otwarciu wraca do pozycji początkowej. Po uruchomieniu silnika na wolnych otwiera otwiera się po czym po kilku minutach wraca do pozycji wyjściowej. Ponownie po dodaniu gazu zamyka się. Moje pytanie czy to jest prawidłowa praca. Z tego co zauważyłem na zdjęciach wymontowanych kolektorów pozycja początkowa to pozycja z otwartymi klapkami . Wychodzi na to że u mnie pracuje z zamkniętymi klapkami

Offline HUIX35

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 33
Odp: Klapy wirowe 1,7 CRDI
« Odpowiedź #10 dnia: 22 Październik 2023, 22:52:06 »
Sprawcą całego zamieszania okazał się jednak nastawnik klap wirowych, ale przed jego wymianą wymontowałem kolektor aby dobrać się do klapek i zobaczyć w jakim są stanie. Okazało się że klapki są wszystkie okopcone i maja spore luzy na trzpieniu sterującym. Zakupiłem nowe klapki z linku jaki był podany w poście wyżej. Wyczyściłem przy okazji kolektor zawalony był sadzą z EGR -u. Co do samych klapek to faktycznie klapki są wykonane z bardzo lekkiego plastyku w konsystencji ma się wrażenie że to sprasowany " styropian" Nawet jak odpadną nie  zrobią  krzywdy silnikowi.

Offline Jerzy 46

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 4
Odp: Klapy wirowe 1,7 CRDI
« Odpowiedź #11 dnia: 03 Grudzień 2023, 18:44:10 »