Autor Wątek: I30 G4FA problem z temperaturą silnika  (Przeczytany 1821 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline david7v

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 10
I30 G4FA problem z temperaturą silnika
« dnia: 19 Sierpień 2022, 22:30:41 »
Witam wszystkich forumowiczów,

zwracam się z prośbą o pomoc przy moim i30 z 2009r z silnikiem 1.4 G4FA pb+lpg.
Problem zaczął się jakieś trzy miesiące temu wraz z diagnozą uszkodzonej uszczelki pod głowica. Silnik nie chciał odpalac i słychać było charakterystyczne stuki podczas pracy. Sprawdziłem kompresję i wyszło od 11 do 4 atmosfer. Pierwsze co to zdjalem głowicę, okazało się że uszczelka była na tyle przepalona że spaliny wydrazyly pomiędzy cylindrami kanały. Niestety blok silnika był do wymiany, padła decyzja o wymianie silnika. Po sprawdzeniu dostępnych używek jak i opinii mechaników zdecydowałem się na remont jak również zakup używanego bloku. Glowica wraz z nowym slupkiem dałem do obróbki (planowanie, sprawdzenie szczelności,  szlif +0.5 itp). Poszły nowe panewki, wszystkie uszczelki, uszczelka pod głowica, tłoki, wszystko zrobione z należytą dbałością o każdy szczegół. Nowa oryginalną pompa wody, termostat, czujnik temperatury, czujnik położenia wału kornowego, nowy kpl rozrząd, silnik krokowy i pewnie coś jeszcze się znajdzie. Po złożeniu silnika i odpaleniu wszystko do momentu nagrzania chodziło idealnie. Problem objawia się tym że silnik grzeje się, czuć wyraźnie że górny przewód od chłodnicy wody jest gorący natomiast dolny powrotny (przy termostacie) jest zimny. Dodatkowo, z nawiewow leci chłodne powietrze, dopiero po zwiększeniu obrotów do 3-4 tyś zaczyna lecieć gorące powietrze. Wydaje mi się że układ jest tak jakby cały czas zapowietrzony, non stop pracuje wentylator chłodnicy. Zauważyłem jeszcze że po zwiększeniu obrotów wentylator przestaje na chwilę pracować, po pół minuty pracy silnika na wolnych obrotach i znowu załącza się, początkowo na pierwszym biegu następnie na pełnych obrotach. Temperatura podczas upałów i włączonej klimatyzacji w korkach szybko idzie na ponad 100 stopni.
Czy ktoś miał podobny problem? Ewentualnie czy jest jakiś spec w mazowieckim aby można było podjechać i zerknąć co jest nie tak? Już nie mam pomysłów co może być nie tak.

Offline carsik

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 125
Odp: I30 G4FA problem z temperaturą silnika
« Odpowiedź #1 dnia: 20 Sierpień 2022, 08:10:26 »
wszystko opisałeś tak przejrzyście, że ciężko już lepiej. I pomimo tego, że masz ewidentny objaw szukasz czegoś dalej. Wymień ten termostat zanim przegrzejesz silnik. Skoro masz zimny wąż to nie masz obiegu przez chłodnicę. Normalnie nie było w tych samochodach problemów z odpowietrzaniem układu chłodzenia, więc ciężko cos powiedzieć ale może udało wam się niechcący zamienić węże do nagrzewnicy?

Offline david7v

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 10
Odp: I30 G4FA problem z temperaturą silnika
« Odpowiedź #2 dnia: 20 Sierpień 2022, 11:23:37 »
Termostaty też już wymieniłem bodajże ze trzy albo cztery. Pierwszy zamiennik Vernet i później dwa oryginały. Raczej wątpie żebym miał taki nie fart i wszystkie które kupiłem były uszkodzone. Jeśli chodzi o węże przy nagrzewnicy to ciężko jest zamienić z uwagi na wyprofilowanie, chyba że mimo wszystko spróbować i specjalnie zamienić? Pytanie tylko czy nie spowoduje to jakieś większej awarii?
Starałem się opisać jak najbardziej szczegółowo bo nie mam już pomysłów na rozwiązanie problemu. Dużo rzeczy zostało wymienionych na nowe oryginalne (niektóre po dwa razy dla pewności). Jeszcze zauważyłem taki objaw, że po zgaszeniu silnika słychać jakby powietrze/bąble w górnej rurze która idzie od chłodnicy do trójnika przykręcanego do głowicy (w nim znajduje się czujnik temperatury). Sprawdzałem również drożność samej nagrzewnicy jak i również chłodnicy poprzez podpięcie węża z wodą - brak zastrzeżeń, woda normalnie leciała z króćców.

Offline ...kuba...

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 217
Odp: I30 G4FA problem z temperaturą silnika
« Odpowiedź #3 dnia: 20 Sierpień 2022, 13:53:40 »
Po naprawie UPG robiłeś test na obecność spalin w układzie chłodzenia? "Testerem szczelności UPG"?
Termostaty też już wymieniłem bodajże ze trzy albo cztery.
A dobrze je montujesz? ;) Czy akurat w tym silniku da sie zamontować go odwrotnie nie jestem pewny, ale i takie przypadki sie zdążały.. Dodatkowo ale to chyba od wersji i30 PD oznaczona była góra termostatu, trzebaby sprawdzić czy są jakieś wskazania dla G4FA... A co z pompą wody, sprawdzałeś ja, poszła nowa?

Offline david7v

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 10
Odp: I30 G4FA problem z temperaturą silnika
« Odpowiedź #4 dnia: 20 Sierpień 2022, 15:45:20 »
Nie robiłem testu po naprawie, słusznie byłoby to sprawdzić. W poniedziałek kupuje niezwłocznie tester i sprawdzam.
Co do montażu termostatu, nie ma możliwości zamontowania odwrotnie ponieważ inaczej nie wejdzie w obudowę (w sensie nie da rady zamontować dekielka/pokrywy z rurą wodną do chlodnicy).
Kierunku montażu też nie ma. Co do pompy wody również wymienione trzy, pierwszy poszedł zamiennik termotec, następnie Hepu a na sam koniec oryginał, efekty taki sam. Aby sprawdzić czy to problem z termostatem, całkowicie na jakiś czas usunąłem go. Przez dzień czy dwa problem znikł, rura dolna chłodnicy była gorąca natomiast problem znowu powrócił po tym czasie.
Zauważyłem jeszcze dzisiaj że w płynie chłodniczy znajduje olej.
Jak uważacie, czy coś mogło pójść nie tak podczas obróbki głowicy czy też bloku silnika? Niby wszystko było sprawdzane na szczelność, warsztat który wykonywał usługę ma dobra renomę i zajmuje się tym od kilkudziesięciu lat.

Offline david7v

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 10
Odp: I30 G4FA problem z temperaturą silnika
« Odpowiedź #5 dnia: 20 Sierpień 2022, 16:02:40 »
Jeszcze jeden element który wymieniłem na nowy oryginalny to korek od wlewu płynu chłodniczego do chłodnicy, myślałem że on może również powodować ciśnienie w układzie.

Offline ...kuba...

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 217
Odp: I30 G4FA problem z temperaturą silnika
« Odpowiedź #6 dnia: 20 Sierpień 2022, 18:35:45 »
Nie robiłem testu po naprawie, słusznie byłoby to sprawdzić. W poniedziałek kupuje niezwłocznie tester i sprawdzam.
Ta metoda testu wykazuje czy w do układu chłodzenia dostają się spalinu, czyli neszczelność np. komora spalania - kanały płynu chłodzącego, albo szczelność chłodnicy egr, ale w tym przypadku takowej nie ma..
Inna metoda testu układu chłodzenia to np. nabicie ciśnienia do układu chodzenia z podłączonym manometrem i sprawdzenie czy ciśnienie będzie utzymywać się przez jakiś czas.

Offline carsik

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 125
Odp: I30 G4FA problem z temperaturą silnika
« Odpowiedź #7 dnia: 20 Sierpień 2022, 20:05:51 »
jeśli masz olej w płynie chłodniczym to naprawdę coś przy remoncie poszło nie tak. Jak idą spaliny w układ chłodzenia to całkiem łatwo to sprawdzić nawet bez testów, węże będą twarde i bąble w zbiorniczku wyrównawczym.

Offline david7v

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 10
Odp: I30 G4FA problem z temperaturą silnika
« Odpowiedź #8 dnia: 21 Sierpień 2022, 15:24:02 »
Z olejem w płynie sprawa nie do końca jest pewna. Samochód wcześniej miał robiona upg, z tego co mi wiadomo to właśnie dlatego że był olej w układzie chłodzenia. Być może są to.jeszcze pozostałości po nie dokladnym plukaniu. W poniedziałek zrobię test na obecność spalin w płynie. Kolejna sytuacja jaka udało mi się zaobserwować to że wraz z wzrostem obrotów silnika temperatura płynu spada oraz wąż który jest przy termostacie i idzie do chłodnicy robi się gorący (tak jakby termostat otwierał obieg).
Jak odlacze na chwilę rezystor wentylatora, chłodnice zaczyna robić się ciepła tak samo jak ten wąż od termostatu.
Pytanie czy jest możliwość założenia odwrotnie paska wielorowkowego? Ma ktoś może schemat albo mógłby podzielić się zdjęciem ułożenia paska w swoim samochodzie?
Jeszcze pomysły jakie przychodzą mi do głowy to:
- odwrotnie założony pasek przez co pompa wody kręci się niezgodnie z właściwym kierunkiem.
- uszkodzony rezystor wentylatora. Nie wiem czy to ma jakikolwiek związek z usterka ale tak jak napisałem wyżej po podłączeniu wentylatora dolny wąż od chłodnicy robi się gorący

Offline ...kuba...

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 217
Odp: I30 G4FA problem z temperaturą silnika
« Odpowiedź #9 dnia: 21 Sierpień 2022, 17:18:41 »
Ma ktoś może schemat albo mógłby podzielić się zdjęciem ułożenia paska w swoim samochodzie?
Wersja ze sprężarką klimatyzacji:
https://hyundai.7zap.com/en/eur/i30/heurpjdh09/no:parameters,/en/25251a11/

Offline david7v

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 10
Odp: I30 G4FA problem z temperaturą silnika
« Odpowiedź #10 dnia: 21 Sierpień 2022, 20:53:28 »
Czyli pasek ułożony poprawnie, trzeba szukać dalej.

Offline david7v

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 10
Odp: I30 G4FA problem z temperaturą silnika
« Odpowiedź #11 dnia: 25 Sierpień 2022, 09:04:34 »
Zrobiłem test na obecność CO2 w układzie chlodzacym. Płyn nie zmienił koloru, test powtarzałem dwukrotnie.
Kończą się powoli pomysły, może ma ktoś pomysł co może być przyczyną takiego stanu rzeczy?
Wymieniłem zapobiegawczo rezystor wentylatora chłodnicy.
Objaw jest cały czas taki sam, grzeje się silnik na wolnych obrotach, węże od chłodnicy robią się twarde, dolny wąż od chłodnicy idący od termostatu zimny, dopiero po zwiększeniu obrotów zaczyna być ciepły.
Brak CO2 w układzie ale wyraźnie coś po zgaszeniu silnika przelewa sie/gotuje/bąbluje w przewodzie górnym chłodnicy idącym do głowicy.
Może jest jakiś spec w mazowieckim który mógłby podjąć się diagnostyki?

Offline carsik

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 125
Odp: I30 G4FA problem z temperaturą silnika
« Odpowiedź #12 dnia: 26 Sierpień 2022, 22:38:32 »
wiesz, tak mi się wlaśnie przypomniało, że z 10 lat temu miałem taki przypadek, że ktoś pomieszał jakieś dziwne płyny chłodzące i zrobiła się z tego jakaś glina, która kompletnie zalepiła chłodnicę, może u Ciebie jest taki przypadek. Skoro wymieniałeś już termostaty, to zastanawiający jest ten brak obiegu. Może coś blokuje ten obieg w chłodnicy. Jeśli masz jakiś dostęp do czegoś co pokaże Ci temperaturę silnika w stopniach to może będziesz mógł sprawdzić jak funkcjonuje obieg. Wskaźnik na desce nie nadaje się do tego.

Offline Robert12345

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 5
Odp: I30 G4FA problem z temperaturą silnika
« Odpowiedź #13 dnia: 31 Sierpień 2022, 08:43:19 »
Dokładnie. Kup sobie jakiś zwykły elm327 albo icarsoft na przykład do tego instalujesz np car skanera na telefonie i masz odczyt temperatury z czujnika

Offline Bakus

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 11
Odp: I30 G4FA problem z temperaturą silnika
« Odpowiedź #14 dnia: 23 Lipiec 2023, 21:07:23 »
I jak tam problem rozwiązany