Autor Wątek: [Lantra J2] Wymiana łożysk - piast tylnej osi.  (Przeczytany 19151 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Wymiana łożysk - piast tylnej osi.
« dnia: 23 Marzec 2012, 20:30:39 »
Witam. Jak w temacie - wiem że trzeba kupić całą piastę to raz - dwa - musi zgadzać się ilość zębów na pierścieniach ABS. Ale sprawa ostatnia - czy dam radę wymienić piasty sam ??? Czy też będzie padaka duża ??? Gdzieś było na starym forum opisywane - ale - niestety chyba archiwum nie jest aż tak aktualne. jak to było u Was koledzy ??? da radę samemu ? Posiadam ściągacz do łożysk (chyba pralkowych - ale spory - 3 ramienny). Problem może być e śrubą krzyżakową tarczy.

tomek27

  • Gość
[Lantra J2] Wymiana łożysk - piast tylnej osi.
« Odpowiedź #1 dnia: 23 Marzec 2012, 20:45:15 »
Złośnik,  pytanie podstawowe. Do czego Ci potrzebny sciągacz do zmiany piasty??? bo cos tu nie ruzumiem. wymieniasz piaste, cala piaste a nie lozysko. jak odkrecisz srube mocujaca to bez problemy piasta schodzi.


Napewno sobie Złośnik,  poradzisz.

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Wymiana łożysk - piast tylnej osi.
« Odpowiedź #2 dnia: 23 Marzec 2012, 21:57:56 »
No pytam czy czasem piasta nie jest wciśnięta z łożyskiem na ten stożek - bieżnię na wcisk i trzeba użyć ściągacza jak do łożysk. A druga sprawa jak u was się tyczy sprawa zębów ABS - ponoć powyżej sierpnia 98r produkcji jest 44 zęby a wcześniej jest 29 zębów. I jeszcze jedno - tarcza przykręcona jest jednym wkrętem krzyżakowym i jeśli nie zejdzie normalnie to młoteczek i wkrętaczek płaski po bokach i powinna pójść a potem tarcza jest tylko osadzona na szpilkach piasty ??? Pytam tylko dlatego bo chcę mieć wszystkie narzędzia i elementy a zapomniałem już jak ostatnio to było robione. Jeszcze jedna sprawa. Nakrętka którą jest przykręcana piasta - gdzie to dostać bo ona ma zbijany nosek w rowek bieżni na której jest osadzona piasta. Ewentualnie gdzie dostać taką nakrętkę ??? Czy użyć starej ?

radeek23

  • Gość
[Lantra J2] Wymiana łożysk - piast tylnej osi.
« Odpowiedź #3 dnia: 23 Marzec 2012, 23:23:52 »
W moim aucie piastę z łożyskiem wymieniał mi znajomy mechanik i z tego co pamiętam bardzo szybko się z tym uwinął. Jedyne,co się przydaje w tego typu operacji to klucz dynamometryczny,bo z tego co mi znajomy mówił trzeba wszystko precyzyjnie podokręcać. Co do ilości zębów,to rzeczywiście-mi powiedzieli w sklepie że samochody wyprodukowane od lipca 98' mają ich 44.Nie pamiętam ile było w mojej piaście-po nr VIN sprzedawca dobrał odpowiednie łożysko z piastą i wszystko się zgadzało.Kolega mechanik zdjął tarczę i na spokojnie przy pomocy imadełka oddzielił od niej piastę z łożyskiem-wspominał coś że w koreańczykach i japończykach łatwo się to robi,bo jest tam taki otwór w który wkręca się śrubę i wypycha w ten sposób piastę-wymiana była jakieś 2 lata temu więc sorry,jeśli coś przkręciłem,nie pamiętam już dokładnie przebiegu całej operacji.Spokojnie sam sobie to wymienisz.
 
Polecam sklep MD Auto(bodajże z Gdańska)-znaleźli mi piastę z łożyskiem za 190zł,podczas gdzy wszystkie odwiedzane sklepy oferowały mi taką samą za 240-250zł. Jakiez było moje zdziwienie,gdy mechanik dał mi starą piastę-okazało się że jest identyczna jak ta którą kupiłem-oryginalna hyundaiowska(na pudełku widniało KANACO). Polecam ten sklep-zawsze znajda towar w dobrej cenie i ekspresowo wysyłają -24 godziny i masz część w domu.

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Wymiana łożysk - piast tylnej osi.
« Odpowiedź #4 dnia: 24 Marzec 2012, 00:02:21 »
Dzięki wielkie. No ja na bank mam 29zębów. Druga sprawa wiem, że akurat w tym przypadku wszystko jest w cenie i jakości co nie wychodzi spod znaku JC bo tam zapewne sugerując się jakością jest plastelina zamiast łożysk. Co do reszty - dostęp do klucza mam. Dzięki wielkie - będę działał. Niestety muszę wymienić stronę lewą i prawą bo niestety trzeba parami tak jak tarcze i klocki. Pozdrawiam.

radeek23

  • Gość
[Lantra J2] Wymiana łożysk - piast tylnej osi.
« Odpowiedź #5 dnia: 24 Marzec 2012, 00:14:28 »
Cytat: "Złośnik"
Dzięki wielkie. No ja na bank mam 29zębów. Druga sprawa wiem, że akurat w tym przypadku wszystko jest w cenie i jakości co nie wychodzi spod znaku JC bo tam zapewne sugerując się jakością jest plastelina zamiast łożysk. Co do reszty - dostęp do klucza mam. Dzięki wielkie - będę działał. Niestety muszę wymienić stronę lewą i prawą bo niestety trzeba parami tak jak tarcze i klocki. Pozdrawiam.


YYYyy a to pierwsze słyszę,żeby piastę z łożyskiem wymieniać parami :shock:  Z tego co wiem,to tu nie obowiązuje ta zasada co przy wymianie klocków i tarcz.

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Wymiana łożysk - piast tylnej osi.
« Odpowiedź #6 dnia: 24 Marzec 2012, 00:32:11 »
Tak ale ja jeżdżę tak, że trzeba praktycznie wszystko parami wymieniać. Tył już od dawien dawna mi doskwierał i tam są chyba już te łożyska w piastach kwadratowe bo koło chodziło jakby było delikatnie zcentrowane - a zamieniałem już wszystkie ze sobą także wina jest na prowadzeniu koła.

Fazi

  • Gość
[Lantra J2] Wymiana łożysk - piast tylnej osi.
« Odpowiedź #7 dnia: 24 Marzec 2012, 10:12:22 »
Złośnik, z wymianą łożyska tylnego koła (które jest właśnie razem z piastą) bez problemu sobie poradzisz ;-) . Mi znajomy jakiś czas temu wymieniał i poradził sobie bez problemu i z tego co pamiętam nawet klucza dynamometrycznego nie używał (oczywista sprawa że jeśli go masz to dobrze go użyć a wtedy sukces gwarantowany) :-D .  

Co do ilości zębów już kiedyś o tym pisałem i chyba w archiwum ten wątek gdzieś widziałem, a wygląda to tak: że do końca kwietnia 98r ilość zębów na ABS to 29 a od maja 44. Łożyska z ilością zębów ABS 29 są bez problemu dostępne i w fajnych cenach, natomiast z ilością 44 zębów już nie ma tak fajnie, a do tego cena Kanaco to ok. 240zł.

Offline BartBartez

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 317
[Lantra J2] Wymiana łożysk - piast tylnej osi.
« Odpowiedź #8 dnia: 24 Marzec 2012, 11:12:04 »
Cytat: "radeek23"
wspominał coś że w koreańczykach i japończykach łatwo się to robi,bo jest tam taki otwór w który wkręca się śrubę i wypycha w ten sposób piastę

To niestety zależy od producenta tarcz - nie zawsze tak jest.

Złośnik,
Ściągasz koło. Odkręcasz śrubkę trzymającą tarczę (jak jej nie ma to też nic się nie stanie - nie jest niezbędna)
Ściągasz zacisk + jarzmo (kopyto).
Odkręcasz główną śrubę trzymającą piastę i sama schodzi.
Czyścisz co trzeba i zakładasz nową piastę. Dokręcasz siła 200Nm - (może być stara nakrętka) i zaklepujesz ją w tym rowku. Składasz hamulce i jedziesz dalej.
15 minut roboty.
Co do wymiany parami to przy całych piastach często odstępuję od tej zasady.
3 lata temu wymieniłem 2 łożyska z przodu + lewe tył. Prawe jeździ do dzisiaj.
Co do samych łożysk to kup Kanaco - chyba najtańsze, a w środku siedzi oryginał  - sprawdzałem nawet numery się zgadzają.
Cena detal w ICarsie 145zł - matko jak potaniały :shock: . Chyba wymienię prawą stronę

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Wymiana łożysk - piast tylnej osi.
« Odpowiedź #9 dnia: 24 Marzec 2012, 12:54:12 »
Jak zawsze mi nie przeszkadzało - to teraz wiem co mi tak huczy w aucie - zwłaszcza przy szybkim pokonywaniu łuków.
Wymieniłbym jedną stronę - ale czy jadę w łuku z dużą prędkością w prawo czy lewo to huczy, doszło do tego, że przy powolnej jeździe na wprost tył z prawej lub lewej strony jest lekko szarpany i czuć że auto nie jedzie gładko tylko człowiek lekko podskakuje w aucie a droga prosta bez żadnych wertepów i dziur. Trochę to moja wina - bo muzyka na full i człowiek ciągle z gazem w podłodze no i się rozsypało :( Najgorsze jest to że przednie nawet nie zajęknie a tył to już wyje i błaga o pomoc.

Najgorsze czego się boję to to, że te dwie śruby M14 trzymające jarzmo w zwrotnicy - nie puszczą lub nie daj Boże się ukręcą :( Mam nadzieję że narzędzie kowalskie da rady jak i sam klucz.

Co do ilości zębów - musi być tyle samo z przodu co z tyłu więc łatwo sprawdzić - koło kierownicy maksymalnie w lewo i z lewej strony patrzymy za koło zaraz przy zwrotnicy przed osłoną gumową przegubu mamy pierścień. Widzimy tylko jakieś 1/3 obwodu ale łatwo policzyć zęby - jak naliczymy około 10-12 to na bank jest 29 zębowa koronka ABS :)
Swoją drogą - niewiem jak po lifcie ale jaki sens był wsadzać do auta przed liftem jeszcze koronkę już zastosowaną po lifcie ???

radeek23

  • Gość
[Lantra J2] Wymiana łożysk - piast tylnej osi.
« Odpowiedź #10 dnia: 24 Marzec 2012, 19:27:08 »
Cytat: "Złośnik"
Najgorsze czego się boję to to, że te dwie śruby M14 trzymające jarzmo w zwrotnicy - nie puszczą lub nie daj Boże się ukręcą :( Mam nadzieję że narzędzie kowalskie da rady jak i sam klucz.



Rzeczywiście na te śrubki trzeba uważać,zwłaszcza jak ktoś rzadko zagląda do hamulców...polecam do tego klucz oczkowy,ładnie chwyta i ryzyko ukręcenia mniejsze.

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Wymiana łożysk - piast tylnej osi.
« Odpowiedź #11 dnia: 24 Marzec 2012, 19:40:35 »
Nie no ja zaglądam często ale kopyto - napewno ze 2-3 lata nie było odkręcane - a napewno nie przeze mnie. Zastosujemy opcję jak przy prowadnicach zacisków czyli klucz na śrubę i ostrożna operacja kowalska z zastosowaniem specyfika WD :)
Jak trzeba to trzeba - a najwyżej odda się w ręce fachowców z dobrym sprzętem przekonującym - w formie niezastąpionego palnika :)

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Wymiana łożysk - piast tylnej osi.
« Odpowiedź #12 dnia: 25 Marzec 2012, 21:11:57 »
Ufff. Obie piasty wymienione. Co prawda było lekko ale nie obeszło się bez niespodzianek. A to czemu ? Niestety nakrętka starej piasty nie była dokręcona momentem 160-200Nm lecz momentem: "Dawaj Stachu - bo inaczej odpadnie !!!!" Musiałem zrobić wycieczkę porządną nasadkę 32 1/2" i metrową grzechotkę z przedłużką 1/2". Z tym zestawem puściło aż miło.
Dalej to już bajka. Przy montowaniu nowych piast trzeba ostrożnie wkładać je na ośkę gdyż łożyska mogą się otworzyć w piaście podczas zakładania na ośkę. Stare cóż - firmy JSiN czy coś takiego. W każdym razie nie chciały już współpracować. Nowe piasty potraktowane kluczem dynamometrycznym chodzą bezgłośnie, a że Stachu inny miał moment w ramieniu świadczy inne położenie zagiętego noska na nakrętce. Śruby kopyta jarzma puściły lekko w miarę - możliwe że ktoś się nimi kiedyś już opiekował podczas wymiany tarcz :)
Dziękuję wszystkim za pomoc - pozdrawiam.

Offline BartBartez

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 317
[Lantra J2] Wymiana łożysk - piast tylnej osi.
« Odpowiedź #13 dnia: 26 Marzec 2012, 11:26:18 »
Cytat: "Złośnik"
Nowe piasty

Jakie kupiłeś?

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Wymiana łożysk - piast tylnej osi.
« Odpowiedź #14 dnia: 26 Marzec 2012, 12:38:36 »
Kanaco 150zł/szt.