Autor Wątek: Hyundai Getz 1.1 G4HG - instalacja LPG  (Przeczytany 5121 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline aleksander002

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 8
Hyundai Getz 1.1 G4HG - instalacja LPG
« dnia: 02 Kwiecień 2018, 09:15:02 »
Witam,

od pewnego czasu jestem posiadaczem w/w modelu Hyundaia z silnikiem 1.1 MPI 67KM, czyli polift. Zastanawiam się nad ewentualną instalacją sekwencyjnego LPG (v4) w celu oczywiście ograniczenia kosztów. Mam jednak pewne wątpliwości w związku opiniami w Internecie o konieczności stosowania lubryfikacji i ryzyka wypalenia gniazd zaworowych.
Z drugiej strony czytałem o problemach z systemem lubryfikacyjnym, a instalacja wtrysku ciekłej fazy gazu jest zbyt droga (prawie osiąga wartość mojego samochodu). Silnik ma przebieg 122k km i bierze odrobinę oleju (0.05l / 1000km). Regulacja zaworów jest ręczna, więc wiem, że będę musiał trochę częściej jeździć na regulację.

Czy są jakieś zalecane konkretne instalacje dla tego silnika?
Czy istnieje ryzyko uszkodzeń przy założeniu, że instalacja jest dobrej jakości? Konieczna lubryfikacja?
Czy zwiększy się zużycie oleju?

Pozdrawiam.

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1451
Hyundai Getz 1.1 G4HG - instalacja LPG
« Odpowiedź #1 dnia: 02 Kwiecień 2018, 10:04:41 »
Jedynie co trzeba pamiętać o regulacji zaworów jeśli nie ma hydraulicznych. Oleju nie będzie brał więcej bo z jakiej parafii. U mnie też trochę bierze a zmieniłem z 10w40 na 5w40.
Jedynie co to zakładaj w dobrym zakładzie np. staga 300eco i byle nie listwy valteka a cos lepszego (baracudy, hany) a zbiornik w koło 42L  . Lubryfikacja to raczej taki suplement diety. Jedni twierdzą, że coś tam daje a inni że zasyfia dolot i kilka kropel oleju niewiele pomaga.
Dobrze ustawiona instalka nie wypali zaworów. Chyba, że silnik tak jak np. w focusach ma wynalazki typu ceramiczne zawory czy nowe silniki w hyundaiach.
Ja w getzie 1.3 mam z 200tys na gazie i głowica dobra. Poszła tylko uszczelka pod głowicą bo płyn ginął.

Offline RaQu

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 30
Hyundai Getz 1.1 G4HG - instalacja LPG
« Odpowiedź #2 dnia: 02 Kwiecień 2018, 12:15:08 »
Cytat: "aleksander002"
Czy istnieje ryzyko uszkodzeń przy założeniu, że instalacja jest dobrej jakości? Konieczna lubryfikacja?


Sama dobra jakość instalacji nie wystarczy, najważniejszy jest montaż i dobre wystrojenie (dawka stechiometryczna LPG) instalacji pod konkretny silnik. Zawory wypalają się od zbyt ubogiej mieszanki ponieważ temp spalin wtedy jest wyższa. Dawniej na stacjach dostępna była benzyna ołowiowa i to ona zabezpieczała zawory przez obniżenie temp spalania i w dodatku tworzyła taki film na zaworach co ochraniało je przed wypalaniem. Teraz w benzynie ilość ołowiu jest bardzo znikoma ale dodają tam różne pierwiastki z tablicy Mendelejewa które w jakimś stopniu zastępują ołów. W LPG nie ma takich dodatków jak w benzynie i przez to zawory są bardziej narażone na wypalanie. Co do samych lubryfikatorów to działają one podobnie jak te dodatki do benzyny i zabezpieczają zawory przed wypalaniem (w jakimś stopniu). Montaż takiego zestawu na pewno nie zaszkodzi a czy dużo pomorze to ciężko stwierdzić. Można też zrobić dotrysk benzyny do LPG przy większym obciążeniu i to też uchroni zawory przed wypalaniem.
Co do zużywania więcej oleju to tak zużycie może wzrosnąć bo gaz jest suchym paliwem a film olejowy na cylindrze musi być. Zużycie 0.05l /1000km to jest nic w notach katalogowych mercedesa przewidują max normalne zużycie 1l /1000km  :-D

Offline yunior81

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 50
Hyundai Getz 1.1 G4HG - instalacja LPG
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Kwiecień 2018, 19:53:24 »
Cytat: "aleksander002"
Czy są jakieś zalecane konkretne instalacje dla tego silnika?


TAK, porządny monter i porządne strojenie przy użyciu sondy szerokopasmowej.

Cytat: "aleksander002"
Czy istnieje ryzyko uszkodzeń przy założeniu, że instalacja jest dobrej jakości? Konieczna lubryfikacja?


Lubryfikacja potrzebna jak zającowi na polowaniu dzwonki na jajach...

Cytat: "aleksander002"
Czy zwiększy się zużycie oleju?


Jesli stosujesz "dobry" olej, robisz odpowiednio czesto wymiany i dbasz ogólnie o stan techniczny samochodu to będzie tak jak na benzynie.

[ Dodano: 2018-04-02, 19:54 ]
Cytat: "RaQu"
w notach katalogowych mercedesa przewidują max normalne zużycie 1l /1000km :-D


W większości marek jest taki zapis, natomiast trzeźwo myślący człowiek  w taki przypadku robi remont lub pozbywa się kłopotu....

Offline aleksander002

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 8
Hyundai Getz 1.1 G4HG - instalacja LPG
« Odpowiedź #4 dnia: 03 Kwiecień 2018, 10:25:09 »
Dziękuję za odpowiedzi. W takim razie nie będę instalował lubryfikacji. Pozostaje już tylko znaleźć dobrego gazownika.

Pozdrawiam.

Offline RaQu

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 30
Hyundai Getz 1.1 G4HG - instalacja LPG
« Odpowiedź #5 dnia: 03 Kwiecień 2018, 15:38:46 »
Cytat: "yunior81"
W większości marek jest taki zapis, natomiast trzeźwo myślący człowiek w taki przypadku robi remont lub pozbywa się kłopotu....


Oczywiście że tak podają takie zużycie w notach żeby w razie czego odpowiedzialność nie spadała na producenta. Napisałem to w nawiązaniu do tego, że zużycie 0.05l /1000km jest ok i nie ma się co przejmować. Gorzej jak oleju przybywa  :shock:

Offline Kamiljan

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 12
Hyundai Getz 1.1 G4HG - instalacja LPG
« Odpowiedź #6 dnia: 26 Czerwiec 2018, 21:08:15 »
Cześć
Mam Getza z 2007r. ten sam silnik co ty. Auto ma przejechane 150 tys.km, a na gazie 100tys.km.
Instalacje mam BRC i żadnych problemów, tylko regularne serwisy. Zawory ustawiam sobie sam co drugą wymianę oleju, kupiłem szczelinomierz i się bawię. Żadnych lubryfikacji nie mam. Olej wymieniam w przedziale 10-12tys. km. Najważniejsze to mieć solidnego gazownika. Jeśli byś się zastanawiał nad lubryfikacją to osobiście wolałbym by gazownik ustawił mi dotrysk paliwa np 20% powyżej 3tys obr/min. to zdecydowanie tańsze rozwiązanie.
Przed instalacją gazu lałem 5w30, po instalacji leje 5w40 ze względu na wyższe temperatury.
Świece polecam BERU, zrobiłem na nich 60tys na gazie, raz spróbowałem iskry dedykowane do gazu i zrobiły 15 i wymiana, aktualnie znowu na Beru, mają już 25tys i latają, Beru zwykłe nie żadne gazowe.
Na Gazie pali mi 7l gazu jak mocno eco robię to jestem w stanie zejść do 6,5 w jeździe mieszanej do pracy 20km. Autostrada dużo więcej przy 130 8L.
Tankuje tylko na stacjach markowych czyli Orlen, Shell, BP.

Jakbyś miał jakieś pytania do wal na PW.

Pozdrawiam

Offline aleksander002

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 8
Hyundai Getz 1.1 G4HG - instalacja LPG
« Odpowiedź #7 dnia: 20 Lipiec 2018, 10:39:09 »
W końcu znalazłem trochę czasu, żeby oddać samochód do gazownika i przetestować w praktyce.
Ku potomnym, mój build to:

-komputer LPGTech 224
-listwa Tech Yeti
-reduktor Shark 1200
-zbiornik 42L w kole + wlew LPG przy benzynie
-brak lubry ani dotrysku

Jak na razie sprawuje się bardzo dobrze, testy spalania jeszcze trwają. Mam kilka drobnych uwag, niemniej dotyczą one montażu, a nie samej instalacji (ostry wkręt trzymający przewód LPG znajduje się czubkiem jakieś 4mm od powierzchni butli czy zbiornik ustawiony do jazdy "na wstecznym").
Ogólnie polecam.