Autor Wątek: [Santa Fe CM] [Grand Santa Fe] problem z napędem 4X4  (Przeczytany 7066 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline orson_k

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 9
[Santa Fe CM] [Grand Santa Fe] problem z napędem 4X4
« dnia: 17 Luty 2018, 11:57:47 »
witamwszystkich
zacznę od początku zakupiłem santa fe z 2006 r 2,2 crdi
od pewnego czasu mam problem z napędem,kiedy przednie kola zrywajaj tył wcale sie nie załącza,i po krótkim czasie miga kontrolka ostrzegawcza napedu :-.:
jestem po wymianie tylnego mostu ale problem nadal nie ustąpił. sprawdziłem napiecie na wtyczce co wchodzi do tylnego mostu jest tam cos około 5 v. gdy włącze napede przyciskiem 4wd nie mozna zakręcić wałem. mozliwe ze zakupiłem uszkodzony tylny most? miał ktoś moze podobny problem ?

Offline Lechoniewicz

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 20
[Santa Fe CM] [Grand Santa Fe] problem z napędem 4X4
« Odpowiedź #1 dnia: 19 Luty 2018, 11:38:24 »
Witam. Kontrolka sygnalizuje brak poboru pradu przez elektromagnes. Tylny napęd jest dołączany przez elektromagnes, który po podaniu na niego 12v "skleja" tarczki cierne i tył zaczyna pracować. Skoro mruga kontrolka napedów, tzn że komputer podaje zasilanie, ale nie widzi poboru prądu przez magnes, co odczytuje jako usterkę (niedopięcie tyłu) na początku szukał bym w instalacji elektrycznej, gdyż sam magnes bardzo ciężko jest uszkodzic. sprawdź miernikiem czy po załączeniu napędu przyciskiem jest na niej 12v. jeżeli nie ma, bądź jest niższe to trzeba szukać w elektryce.  

Co do zakręceniem wału, jeżeli auto jest na kołach to nie zakręcisz nim, gdyż wał jest spięty ze szkrzynią biegów, więc naturalnie przednie koła go blokują

Offline orson_k

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 9
[Santa Fe CM] [Grand Santa Fe] problem z napędem 4X4
« Odpowiedź #2 dnia: 19 Luty 2018, 16:37:56 »
dzis odkreciłem wał od reduktora tego z przodu co jest przy skrzyni. podniosłem auto na podnośniku. wałem mozna było krecić   po właczniu przycisku 4wd kręcenie wałem powodowało krecenie sie kół z tyłu. ztego wynika ze tył jest sprawny. a jeśli chodzi o przód ten reduktor przy skrzyni to czy jest włączony, wyłączony przycisk 4wd cały czas można kręcić ta przystawką. z moich obserwacji wynika ze to ta przystawka do skrzyni nie daje mometu obrotowego na wał.  czy ktoś to rozbierał i regenerował ? czy nie warto sie w to bawić i kupić uzywkie ?

[ Dodano: 2018-02-19, 17:09 ]
czy  reduktory sie różnia od automatu i manual?

Offline Zibi.S68

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 270
[Santa Fe CM] [Grand Santa Fe] problem z napędem 4X4
« Odpowiedź #3 dnia: 19 Luty 2018, 17:17:35 »
Witaj kolego podpowiem Ci tyle, że przyciskiem 4WD wcale nie załączasz tylej osi tylko blokujesz napęd 50/50 masz to w instrukcji, jeżeli jej nie posiadasz to sobie ściągnij z zakładki downloand. Tam masz opisane działanie napedu 4WD. Zapewne ta skrzynka co ją odłączyłeś co ją niektórzy mylnie nazywają reduktorem jest odpowiedzialna za twoje kłopoty lub moduł sterujący nią jeżeli takowy jest. Zdiagnozuj sobie samochód Cascadą. Ja mam co prawda SM ale napęd mam taki sam.Pamiętaj guzikiem 4WD tylko blokujesz napęd, niektórzy twierdzą inaczej ale to ich sprawa i rozwalają tylne mosty. Po zablokowaniu mostów buda Ci sztywnieje każdy to wyczuje, blokada jest załączona do 40km/h przy 30km/h zaczyna się wyłączać. Napędu nie zaleca się włączać na nawierzchni z dobra przyczepnością ponieważ można go uszkodzić. Przednie kola w stosunku do tylnych na łukach drogi obracają się z inną prędkością i gdzieś musi nastąpić ich uślizg na pewno tego nie zrobią na nawierzchni o dobrej przyczepności. Daj znać co było przyczyna awarii Pozdrawiam.

Offline kosmos2011

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 8169
[Santa Fe CM] [Grand Santa Fe] problem z napędem 4X4
« Odpowiedź #4 dnia: 19 Luty 2018, 20:06:00 »
Wyłącz pogrubienie B

Czy komputer podaje jakieś błędy?

Offline Lechoniewicz

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 20
[Santa Fe CM] [Grand Santa Fe] problem z napędem 4X4
« Odpowiedź #5 dnia: 20 Luty 2018, 08:31:49 »
Kolega Zibi ma rację ale tylko po części.

Po 1 układ działa z zasady automatycznie, czyli jeżeli komputer wychwyci poslizg kół przednich wtedy automatycznie "dopina" tył. Przycisk służy do tego aby na stałe spiąć tył z przodem,  jeszcze przed ruszeniem, aby w trakcie ruszenia odrazu ciągneło na 4 buty.  Przy 40km/h ręcznie załączona blokada się rozłącza i ponownie już steruje tym komputer, czyli dopina tył w momencie uślizgu kół przednich.

Po 2 - cytując kolege Zibi "przyciskiem 4WD wcale nie załączasz tylej osi tylko blokujesz napęd 50/50 masz to w instrukcji"  To jest jedno i to samo.  Żeby rozdzilić moment, trzeba dopiąć tył, więc logiczne, że po dopięciu tyłu moment jest przekazywany w proporcji 50/50.  Santa Fe ma bardzo prosty układ, bez zmyślnej elektroniki, która by płynnie zmieniała proporcje przekazywanego momentu. Tył jest albo dopięty albo nie jest. Ot cała tajemnica
 Zgodze się że guzikiem 4wd blokuje się napęd, tylko i aż. Poprostu blokuje się na stałe dopięcie tylnej osi które działa do 40km/h

Kolejna sprawa - "Przednie kola w stosunku do tylnych na łukach drogi obracają się z inną prędkością i gdzieś musi nastąpić ich uślizg na pewno tego nie zrobią na nawierzchni o dobrej przyczepności."   Na łukach drogi z inną prędkością obracają się koła przeciwstawne czyli lewe ma inną prędkość niż prawe gdyż jedzie po innym obwodzie i do niwelowania tych różnic służy właśnie mechanizm różnicowy. Przód i tył  mają zawsze tą samą prędkość, gdyż inaczej przeczyło by to prawom fizyki. Skoro auto jedzie 70km.h do przodu to i przednie koła i tylne koła mają tą samą prędkość 70km/h. W zakręcie jedynie koła na tej samej osi kręcą się z różną prędkością co niweluje mech. różnicowy
Ja mam sm z dopinanym tyłem (elektromagnes w tylnym dyferencjale), ale bez guzika. wszystkim steruje komputer. I u mnie jest tak, że od momentu odpalenia auta do momentu osiągnięcia 40km/h auto ma stały napęd na 4 koła (tak czuć, że ciężej się cofa na max skręconych kołach), powyżej tej prędkości tył jest odłączany i dopinany tylko w momencie uślizgu kół przednich.

Spięcie przodu z tyłem odbywa się tylko i wyłącznie przy tylnym moście poprzez elektromagnes,  rozdzielnia przy skrzyni biegów jest tylko po to aby przekazać napęd na wał i jest ona czysto mechaniczna.  Na tym filmiku doskonale widać na jakiej zasadzie działa dopięcie tyłu w Santa Fe CM

   element który jest pokazany na filmie to elektromagnes przy tylnym moście, który kolega powinien wzrokowo kojarzyć. I widać też doskonale gniazdo na  wtyczkę, dlatego do tylnego mostu dochodzi wtyczka, gdyż podaje ona napięcie na elektromagnes, w momencie kiedy komputer stwierdza uślizg  przedniej osi, bądź w wersji z przyciskiem po naciśnieciu przycisku


Pytanie do kolegi  orson_k   -   czy po odkręceniu wału od skrzyni biegów (przód) kręcąc tą przystawką kręciły się przednie koła? Jeżeli tak to jest sprawna i ma spięcie ze skrzynią biegów,  jeżeli  nie tzn, że ta przystawka jest uszkodzona mechanicznie i nie przekazuje napędu na tył.

jest jesscze sposób aby to sprawdzić, który sam  praktykowałem. Co prawda nie jest to zbyt zdrowe dla napędów, ale ten wydał mi się najlepszy i najszybszy. A mianowicie:
-Podnosisz auto aby wszystkie 4 koła były w powietrzu, odpalasz silnik, wrzucasz jedynke i puszczasz sprzęgło aby koła sie kręciły w powietrzu
- nastepnie DELIKATYNIE zaciągasz ręczny i obserwujesz. Jeżeli silnika zaczyna się przyduszać w momencie łapania tylnych kół znaczy napedy sprawne. Jezeli jednak zaciągniesz ręczny aż do zblokowania tyłu a przód nadal bedzie się kręcił to wtedy patrzysz pod auto na wał. Jeżeli wał na zblokowanym tyle sie kręci to jest problem przy tylnym dyfrze, jeżeli wał też stoi tzn że jest udupiona skrzynka rozdzielcza przy skrzyni biegów


Może to mieć też związek z kontrolką, gdyż nie dojrzałem napoczątku że ty masz CM.  Czyli komputer nie wychwytuje po czujnikach absu ruchu tylnych kół, i stąd mruga kontrolka, bo komputer mimo podania napięcia na magnes, nie odczytuje obrotu kól i sygnalizuje błąd.

Offline orson_k

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 9
[Santa Fe CM] [Grand Santa Fe] problem z napędem 4X4
« Odpowiedź #6 dnia: 20 Luty 2018, 09:02:09 »
kolego Lechoniewicz po odkręceniu wału do przystawki do skrzyni, kręcąc ta przystawką koła sie nie kreca  .
pytanie jest sens ja rozebrać i zregenerować czy kopic używki ?

[ Dodano: 2018-02-20, 09:11 ]
jeszcze jedno pytanie czy jest różnica miedzy przystawka do manul a automat ?

Offline Lechoniewicz

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 20
[Santa Fe CM] [Grand Santa Fe] problem z napędem 4X4
« Odpowiedź #7 dnia: 20 Luty 2018, 10:41:53 »
Kurde akurat na to pytanie nie jestem w stanie odpowiedziec, gdyz u siebie tego nie ruszalem wiec nie mam pojecia.   Aczkolwiek skoro i tak trzeba ją sciągnąć to dałbym ją do rozebrania, byc może uda się ją zreanimować, a jezeli  już kupywać uzywkę to najlepiej szukać po numerze, bo np. w Sabta fe SM były dwa rodzaje skrzyń biegów,  więc przystawek też chyba były dwa rodzaje. Skrzynie były różne (mocowania) w zależności od mocy silnika.  

Jeżeli chodzi o automat to jestem jeszcze bardziej zielony więc tutaj już musiałby się wypowiedzieć ktoś kto ma większą wiedzę, bądź mechanik.

Bo może być  jeszzcze tak, że automat ma to inaczej rozwiązane. Nie wiem to sie nie wypowiem (;

Offline orson_k

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 9
[Santa Fe CM] [Grand Santa Fe] problem z napędem 4X4
« Odpowiedź #8 dnia: 20 Luty 2018, 19:20:51 »
dzis dotarła do mnie ta przystawka do skrzyni biegów. jutro działamy dam znać czy pomogło

[ Dodano: 2018-02-21, 12:01 ]
jest diagnoza po rozebraniu
wytarty wieloklin w mechanizmie różnicowym przy skrzyni  :-(

Offline orson_k

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 9
[Santa Fe CM] [Grand Santa Fe] problem z napędem 4X4
« Odpowiedź #9 dnia: 21 Luty 2018, 20:07:13 »
miał ktoś taka przypadłość, czy teraz trzeba rozbierać skrzynie biegów żeby wymienić tuleje z wieloklinem ?
zdjęcie poglądowe ze zaznaczonym uszkodzeniem


Offline orson_k

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 9
[Santa Fe CM] [Grand Santa Fe] problem z napędem 4X4
« Odpowiedź #11 dnia: 12 Marzec 2018, 10:25:23 »
jakiegos mechanika z mazowieckiego co by wymienił ten wieloklin

Offline vavoom

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 31
    • http://www.youtube.com/duszaniespokojna
[Santa Fe CM] [Grand Santa Fe] problem z napędem 4X4
« Odpowiedź #12 dnia: 18 Marzec 2018, 20:14:14 »
Cytat: "Lechoniewicz"
jeżeli komputer wychwyci poslizg kół przednich wtedy automatycznie "dopina" tył. Przycisk służy do tego aby na stałe spiąć tył z przodem, jeszcze przed ruszeniem, aby w trakcie ruszenia odrazu ciągneło na 4 buty.
Jesteś pewien? Testowałem obecnego Santa Fe (także Sorento I, Sportage III), przy ruszaniu w trybie Auto tył jest częściowo dopięty.

Cytat: "Lechoniewicz"
cytując kolege Zibi "przyciskiem 4WD wcale nie załączasz tylej osi tylko blokujesz napęd 50/50 masz to w instrukcji" To jest jedno i to samo. Żeby rozdzilić moment, trzeba dopiąć tył, więc logiczne, że po dopięciu tyłu moment jest przekazywany w proporcji 50/50. Santa Fe ma bardzo prosty układ, bez zmyślnej elektroniki, która by płynnie zmieniała proporcje przekazywanego momentu. Tył jest albo dopięty albo nie jest. Ot cała tajemnica
Jak wyżej. Zarówno w Sorento I, jak i Sportage III napęd nie działa zero-jedynkowo. Nie sądzę, aby w przypadku Santa Fe było inaczej.

Cytat: "Lechoniewicz"
Na łukach drogi z inną prędkością obracają się koła przeciwstawne czyli lewe ma inną prędkość niż prawe gdyż jedzie po innym obwodzie i do niwelowania tych różnic służy właśnie mechanizm różnicowy. Przód i tył mają zawsze tą samą prędkość, gdyż inaczej przeczyło by to prawom fizyki. Skoro auto jedzie 70km.h do przodu to i przednie koła i tylne koła mają tą samą prędkość 70km/h. W zakręcie jedynie koła na tej samej osi kręcą się z różną prędkością co niweluje mech. różnicowy
????
W zakręcie każde koło pokonuje inny dystans w tym samym czasie, zatem każde kręci się z inną prędkością.

Offline guja

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 40
[Santa Fe CM] [Grand Santa Fe] problem z napędem 4X4
« Odpowiedź #13 dnia: 07 Sierpień 2019, 10:57:42 »
Jaki konkretnie olej jest zalecany do skrzynki rozdzielczej ? Według instrukcji 75w90  GL-5  ale może ktoś podaj konkretna nazwę?

(Wspomniany w instrukcji Shell spirax jest GL 4+ czy to wystarczy ?)

Offline vislav

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 4
[Santa Fe CM] [Grand Santa Fe] problem z napędem 4X4
« Odpowiedź #14 dnia: 20 Październik 2019, 19:17:53 »
Cytat: "orson_k"
dzis dotarła do mnie ta przystawka do skrzyni biegów. jutro działamy dam znać czy pomogło

[ Dodano: 2018-02-21, 12:01 ]
jest diagnoza po rozebraniu
wytarty wieloklin w mechanizmie różnicowym przy skrzyni  :-(


Witam was ja tu nowy.
Własnie rozkminiam swój problem ale znalazłem coś takiego



Oraz coś takiego



To prawdopodobnie wada fabryczna jak mówi mechanik.
W komentarzu do tego drugiego filmu (Евгений Астахов) można przeczytać że wielu
 z nas jeździ nie mając pojęcia że stracili 4WD

Notabene dzięki Panu B , na wschodzie Hyundai to popularna bardzo marka,
internet  pełny jest ciekawych informacji.
Ten warsztat  z filmu czysty,  mechanik zna się na robocie  niejeden z naszych mógł by się uczyć .