Wrzucę foto jak tylko ogarnę jak po wyjściu z auta zrobić by dzienne się nadal świeciły
i od czerwca nie ogarnął :lol:
A tak zupełnie poważnie, ostatnio mój znajomy założył jedne z tańszych LEDów do projektorowych lamp w Passacie - świeci bezbłędnie, wiązka jest skupiona, sięga naprawdę daleko, ma zimną barwę. I właściwie tylko tą barwą różni się od zwykłych żarówek halogenowych, które w lampie projektorowej sprawdzają się zaskakująco dobrze i nie warto kombinować z ich wymianą na LEDy.
Światła do jazdy dziennej to już inny temat i tu faktycznie chodzi już tylko o wygląd i styl auta, bo o oświetlaniu drogi raczej nie ma mowy.
Zdecydowałem się ponownie odpowiedzieć w tym wątku, ponieważ trochę poczytałem na temat żarówek i lamp i okazało się, że kosmos ma 100% racji pytając o homologację lampy.
Nie dajcie się zwieść homologacją żarówki - większość LEDów nawet nie ma homologacji, a jeśli ma to często jest to numer inny niż E20. To oznaczenie to homologacja wydana w Polsce. Niestety, nie spotkacie nigdzie takiego oznaczenia, ponieważ nasze przepisy nie przewidują wydawania homologacji na LEDy, a jedynie na żarówki halogenowe. Wynika to z Regulaminu nr 37 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (treść tutaj :arrow:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:42014X0718(02)&qid=1539359963839&from=EN)
Jeśli nie chce wam się czytać to wystarczy wiedzieć, że w definicjach w punkcie 3.1.10 występuje "Żarowe źródło światła", a LED nie jest żarowy, więc nie ma homologacji. Koniec zabawy. Tak jak kiedyś było z rejestracją pojazdów elektrycznych - w Polsce musiał to być pojazd o napędzie spalinowym, albo z silnikiem spalinowym, więc elektryka nie dało się zarejestrować. Ten absurd już zmieniono, i pewnie to samo czeka LEDy.
Wracając jednak do oznaczenia E homologacji żarówki. Czasami można spotkać żarówki z oznaczeniem E8 - homologacja wydana w Czechach (chyba). I teoretycznie spoko, bo przecież Czechy należą do UE i do tej Komisji, a jednym z jej postanowień jest wzajemne respektowanie wydawanych homologacji. Niestety, polskie służby i sądy mogą być innego zdania, zwłaszcza, że (i to jest najważniejsze)
cała lampa musi być homologowana. Krótko mówiąc, jeśli masz lampę, która pracuje z żarówkami halogenowymi, to tylko z takimi powinna pracować i tylko na taki zestaw: "lampa + żarówka halogenowa" została lampie wydana homologacja. Jeśli zmienisz jeden z tych elementów to lampa pracuje niezgodnie z przeznaczeniem i mogą powstać poważne konsekwencje. W przypadku przeglądu technicznego, ten może zostać niezaliczony. W przypadku zdarzenia drogowego możesz zostać sprawcą.
Wnioski niech każdy wyciągnie sam.