Np. na stronie internetowej Liqui Moly, jak i innych liczących się producentów olei są dostępne narzędzia do doboru oleju zarówno do silnika jak i do skrzyni. Ważne, aby olej był zgodny ze specyfikacją i wymogami producenta (manual), no i markowy. To w zupełności wystarczy. Nie musi być Shell. A wspomniane narzędzie wskaże Ci konkretne produkty do wyboru. Tylko brać.
Co do samej wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów … temat nadal jest mocno kontrowersyjny i wzbudzający spore emocje. Jedni mówią wymieniać, drudzy wręcz krzyczą pukając się w głowę, nie, bo po co??? Osobiście jestem za wymianą. W swoim wymieniałem. Jak nie wymienisz, przy normalnej eksploatacji auta, czyli bez ciągania przyczep, notoryczna jazda w terenach górskich, skrzyni raczej nic się nie stanie. Ale, chociażby w przypadku Fiata Punto (nie pamiętam, który dokładnie model rocznikowo), prasa motoryzacyjna wielokrotnie w artykułach podkreślała, że wymiana oleju mogła w przyszłości zdecydowanie opóźnić zużycie łożysk skrzyni i jej remont. Ale też mamy przykład chociażby Hondy Civic VII, w której czy byś wymienił olej, czy nie, po przekroczeniu ponad 100 tys. masz gwarantowany remont, bo łożyska się zużyły. I tak jest w każdej VII. Teściu to przerabiał. Przejechał ile miał przejechać i remont. Nawet przygotowałem go na ten moment mówiąc mu o tym, żeby nie był zdziwiony. Nie wierzył, ale uwierzył. Warsztaty mają już nawet zestawy naprawcze, także tyko trzeba było przełknąć nieuchronnie zbliżające się koszty i tyle. Naprawił i lata dalej. Osobiście nie spotkałem się z opinią, żeby Hyundaie miały jakieś problemy z manualnymi skrzyniami biegów. A jak są to w niewielkiej ilości i nie wynikają z wad fabrycznych konkretnych modeli, czy partii roczników. Problemy ze sprzęgłami tak, akcje serwisowe, ale na skrzynie raczej nikt nie narzekał. Przepraszam, narzekał, na jej pracę, ale powtarzających się awarii nie było.
Przy okazji. Swojego czasu napisałem maila do działu technicznego Castrola z zapytaniem, jakie jest ich stanowisko w kwestii wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów. Wymieniać, czy nie, bo producenci aut nie wymagają (cisza w manualach na ten temat. ASO też robiło wielkie oczy, bo producent nie wymaga). Odpowiedź była jednoznaczna. Wymieniać, albo co 120 tys., albo co 6 lat. Jak ciężkie warunki pracy (wspomniane przyczepy, tereny górskie), wymieniać częściej. Olej w skrzyni pracuje w zupełnie innych warunkach niż olej silnikowy (ma, że tak napiszę łatwiejsze życie), ale też niestety ulega starzeniu się i traci swoje właściwości smarne. Wymiana nie zaszkodzi.
Reasumując. Jeśli planujesz wiązać się z autem na dłuuuuuuuugo, warto. Jak auto ma u Ciebie pojeździć jeszcze kilka lat, przebiegi roczne do 10 tys. i iść w ludzi … nic mu nie będzie. Najważniejsze, żeby ten olej tam w ogóle był.