HyundaiKlub.pl

Auta i problemy => i20 => Wątek zaczęty przez: Jacaw w 27 Kwiecień 2016, 10:34:55

Tytuł: [i20 PB] Tylne hamulce, dudnienie, stuki oraz dziwny stuk pr
Wiadomość wysłana przez: Jacaw w 27 Kwiecień 2016, 10:34:55
Jakiś czas temu opisywałem problem z hamulcem ręcznym, który się blokował. Byłem w ASO i wymienili mi (niestety już odpłatnie) szczęki hamulcowe, bo były skorodowane oraz klocki w tylnych kołach.

Niestety od tamtego czasu pojawiło mi się kilka dziwnych objawów i wczoraj byłem znów u nich na sprawdzeniu, ale stwierdzili, że wszystko jest dobrze, a te odgłosy to wina rdzy na tarczobębnach, ale jakoś nie do końca jestem przekonany, więc prosiłbym o Wasze opinie i sugestie w tej sprawie.

Generalnie mam takie objawy:
- przy hamowaniu (przy prędkości powyżej 60km/h, a wcześniej było to 80km/h) słychać wyraźnie takie jakby dudnienie, prawdopodobnie z lewego tylnego koła. Według ASO to wina zardzewiałem tarczy i albo ją wymienić, albo jeździć więcej i hamować, a powinna się wyczyścić, to jeszcze mnie przekonuje,
- przy zaciąganiu ręcznego w trakcie jazdy (nie żaden drift, tylko dla testów) na 90% prawe tylne koło mocniej trzyma niż lewe. Według ASO, to też wina rdzy w bębnach... ale właśnie to mnie jakoś nie do końca przekonuje,
- przy zaciąganiu ręcznego jak wyżej słychać takie pojedyncze uderzenie, niestety jak na złość, wczoraj nie chciało się to dać odtworzyć, więc ASO nic nie stwierdziło.

I jeszcze bonus poza hamulcowy, od momentu wymiany sprzęgła (była taka cicha akcja serwisowa, gdzie przy określonych objawach wymieniali sprzęgło), jakieś 2 lata temu, pojawia się w specyficznych sytuacjach takie metaliczne uderzenie. Nie jest to zgrzyt zębatek, tylko tak jakby metal uderzał o metal. Niestety za każdym razem jak jestem w ASO to nie potrafię tego zaprezentować. Generalnie pojawia się to przy gwałtownym ruszaniu (szczególnie pod górkę), gdy auto wcześniej jechało w przeciwnym kierunku, czyli np. cofam i potem muszę ruszyć ostrzej na jedynce pod górkę to słychać ten odgłos.

Czy ktoś miał może jakieś podobne objawy i może coś mi doradzić ? Z góry dziękuję za wszelką pomoc.
Tytuł: [i20 PB] Tylne hamulce, dudnienie, stuki oraz dziwny stuk przy zmiane biegów
Wiadomość wysłana przez: steyr w 01 Maj 2016, 22:40:30
Cześć,

co do hamulców tylnych mam podobnie w I20, w aucie dziewczyny. Jutro planuje stoczyć rant na tylnych tarczobębnach, na przodzie to zrobiłem miesiąc temu przy wymianie kół i z przodu jest ok teraz. Z tyłu przy hamowaniu dochodzi wrażenie bicia tarcz, mam nadzieje że to rant na tarczy powoduje takie zjawisko. pozdrawiam
Tytuł: [i20 PB] Tylne hamulce, dudnienie, stuki oraz dziwny stuk przy zmiane biegów
Wiadomość wysłana przez: Dobry w 04 Maj 2016, 22:02:32
Witaj,
ja jestem świeżo po wymianie klocków z tyłu. Robiłem to prywatnie, razem z teściem i z efektu takiej pracy jestem bardzo zadowolony, ponieważ:
- miałem problemy podobne jak u Ciebie z siłą hamowania lewe/prawe koło
- przy wchodzeniu w zakręty wydobywało się głośne szuranie z popiskiwaniem
- klocki hamulcowe były skorodowane i zapieczone - nie hamowały jak trzeba
- w bębnie było trochę pyłu ze startych szczęk
- na tarczo-bębnie był widoczny rant
- po nocy z zaciągniętym ręcznym, w momencie ruszania czasem wydobywał się stuk (klocek puszczał tarczę)

Teraz hamulce mam ostre jak brzytwa. Zero stuków czy innego hałasu.

Jeśli masz chwilę czasu, podnośnik i trochę kluczy to ściągnij sobie koło, postaraj się odkręcić zacisk hamulcowy oraz tarczo-bęben. To na co musisz zwrócić uwagę, to prawidłowa praca prowadniczek (one są w takiej gumowej harmonijce i powinny lekko pracować kiedy nimi poruszasz. To one odpowiadają za prawidłowe ściskanie zacisku. W razie gdyby pracowały niezbyt płynnie trzeba użyć specjalnego smaru do prowadnic (zobacz sobie na allegro, rodzaj smaru jest istotny, powinien być odporny na działania płynu hamulcowego i wysokie temperatury) - a tutaj masz info szerzej opisane co się z czym je: http://www.intercars.com.pl/pliki/PLK/Dodatek25_WWW.pdf

Kolejna sprawa to blaszki po których porusza się klocek. Sprawa jest prosta - jeśli blaszka jest bardzo zabrudzona - jest na niej czarny, szorstki, twardy osad - to klocek ma utrudniony ślizg. Blaszkę trzeba w miarę możliwości dokładnie wyczyścić - użyj rozpuszczalnika, ale nie szoruj jej drucianką! Powierzchnia ma być gładka. Zacisk hamulcowy potraktuj szczotką drucianą, żeby pozbyć się pyłu i innych osadów. Po włożeniu blaszek na swoje miejsce powinny dobrze przylegać do zacisku.

Klocki hamulcowe - warto kupić nieco droższe, dobrej jakości klocek zrobiony jest w z odpowiedniej twardości materiału ścierającego, nie powinien piszczeć przy hamowaniu, nadmiernie pylić,  powinien dobrze hamować w deszczu jak i pełnym słońcu. Ja kupiłem klocki marki BREMBO (ok 90zł z wysyłką).

Tłoczek hamulcowy można cofnąć "domowymi" sposobami - nie musisz mieć specjalnego klucza. W moim i20 zrobiłem to za pomocą docisku stolarskiego i metalowej blaszki, która była przyłożona do tłoczka. Poszło jak po maśle. Nie bój się, nic nie uszkodzisz.

Zobacz jeszcze na szczęki hamulcowe, w jakim stanie jest okładzina. Nadmierne zużycie może powstać, kiedy ktoś się "przejedzie" na nie opuszczonym ręcznym.

Czas pracy w 2 osoby to jakieś 3h bez pośpiechu. Jak sam zrobisz, będziesz pewny, że jest zrobione :)

P.S. A co do stuków metalicznych i przy zmianie biegu, to zobacz na stan poduszek (łap) silnika i skrzyni biegów. Uszkodzona poduszka może wydawać takie odgłosy.

Powodzenia!
Tytuł: [i20 PB] Tylne hamulce, dudnienie, stuki oraz dziwny stuk przy zmiane biegów
Wiadomość wysłana przez: steyr w 05 Maj 2016, 10:08:03
Też ostatnio przeglądnąłem hamulce tylne w I20, powiem tak jeśli tak ma wyglądac auto serwisowane to dziękuje za takie ASO. Wszystkie prowadnice suche, jedną wyciskałem za pomocą zacisku hamulcowego bez jednego klocka :roll: Tarczobębny miały rant, więc go zeszlifowałem ale okazało się że tarcze posiadają wykruszenia na powierzchni ciernej prawdopodobnie wskutek korozji. Nie spotkałem się z takim przypadkiem jeszcze. A co ciekawe pół roku temu mechanik wymieniał klocki z tyłu i nie zgłosił żadnego problemu z tarczobębnami. Skutek jest taki że pasuje wymienić tarczobębny a klocki prawie nowe, w dodatku chyba orginalne założył lub jakieś chinczyki bo miały nie europejskie napisy. Póki co jest dużo lepiej, ale czuć te uszkodzenia podczas hamowania. Przedtem podczas hamowania z tyłu wydobywał hałas jakby zużytymi do zera klockami się hamowało. pozdrawiam
Tytuł: [i20 PB] Tylne hamulce, dudnienie, stuki oraz dziwny stuk przy zmiane biegów
Wiadomość wysłana przez: de_assis w 05 Maj 2016, 22:43:39
Może wyjde na barana ale ... sprawdziłem Wasze profile i widze, ze macie tak jak ja i20 pierwszej generacji 2009 rok, Wy po prostu na bębny mówicie tarczo bębny czy są to dwie różne rzeczy? Do tej pory spotkałem się z bębnem, ściąga się go i w środku jest cylinderek/tłoczek który rozpiera szczeki, są tez rozpieracze itp. tak miałem w starym aucie, teraz na pierwszy rzut oka też mi to wygląda że mam bebny a to są jakieś tarczo bębny gdzie nie ma szczęk tylko klocki i zaciski jak z przodu w tym aucie? Tez od nowości mam pewien problem z tylnym hamulcem, podczas delikatnego hamowania z małej prędkości cos puka systematycznie, tak jakbyscie mieli wubulenie na oponie i zawsze w miejscu wybulenia auto wam podskakiwało, to mam tak samo ze jak hamuje to systematycznie co obrót bębna coś puknie w prawym tylny, w tym roku musze to rozebrac i sprawdzic choc nie nawidze bębnów hamulcowych rozbierać.
Tytuł: [i20 PB] Tylne hamulce, dudnienie, stuki oraz dziwny stuk przy zmiane biegów
Wiadomość wysłana przez: steyr w 06 Maj 2016, 08:32:05
W I20 z tyłu są tarczobębny, czyli zasadniczy hamulec nożny jest obsługiwany przez hamulec tarczowy z klockami hamulcowymi. Natomiast hamulec ręczny jest obsługiwany przez hamulec szczękowo-bębnowy. Sciągasz tarczobęben, wcześniej demontując zacisk hamulcowy i masz dostęp do szczęk hamulcowych. pozdrawiam
Tytuł: [i20 PB] Tylne hamulce, dudnienie, stuki oraz dziwny stuk przy zmiane biegów
Wiadomość wysłana przez: de_assis w 06 Maj 2016, 21:04:13
Aż mi się wierzyć nie chce, ilekroć zmieniam koła to coś tam poglądam i od zawsze mi się wydawało, że to są bębny, aż jutro popatrze czy jest tak jak mówisz bo mi się wierzyć nie chce
Tytuł: [i20 PB] Tylne hamulce, dudnienie, stuki oraz dziwny stuk przy zmiane biegów
Wiadomość wysłana przez: steyr w 06 Maj 2016, 22:08:20
Nie wymyślam, tydzień temu robiłem z takim osobnikiem :-o
Tytuł: [i20 PB] Tylne hamulce, dudnienie, stuki oraz dziwny stuk przy zmiane biegów
Wiadomość wysłana przez: Kudłaty_1975 w 07 Maj 2016, 09:37:53
Jak wyglądają tarczo-bębny, można zobaczyć tutaj  :->

http://www.hyundaiklub.pl/forum/viewtopic.php?t=4381&view=previous

Ja mam i20 z 2011 roku i u mnie są bębny i szczęki. Musieli coś pozmieniać przy kolejnych modernizacjach modelu.
Tytuł: [i20 PB] Tylne hamulce, dudnienie, stuki oraz dziwny stuk przy zmiane biegów
Wiadomość wysłana przez: de_assis w 07 Maj 2016, 21:40:35
Dzis patrzyłem i mi się wydaje, że na oko tez mam te tarczo bębny,  i20 z 2009 roku, po tym to  co zastałem na przedniej osi na jesien ubiegłego roku , to w sumie nie dziwie sie ze z tyłu mi stuka, tak że najbliższy czas to spokojnie tylna oś hamulce do roboty i 100-200zł - hamulce i poprawka przy klamkach bo folia nie zdała egzaminu tylko może klej epoksydowy.
Tytuł: [i20 PB] Tylne hamulce, dudnienie, stuki oraz dziwny stuk przy zmiane biegów
Wiadomość wysłana przez: Jacaw w 08 Maj 2016, 10:24:49
Dziękuję wszystkim za sugestie, jak widać generalnie chyba będzie się trzeba samemu temu przyjrzeć, bo trochę już nie mam sił do ASO. Coraz bardziej mam wrażenie, że dużo jest prawdy w tym powiedzeniu, że mechanicy w ASO to bardzo dobrzy specjaliści od... wymieniania części.

Ja rozumiem, że najgorsze są takie przypadki - jak te moje stuki, które wychodzą podczas normalnego użytkowania i niekiedy ciężko je zademonstrować na miejscu, ale mimo wszystko wydaje mi się, że ASO podchodzi do tego olewacko.
Tytuł: [i20 PB] Tylne hamulce, dudnienie, stuki oraz dziwny stuk przy zmiane biegów
Wiadomość wysłana przez: steyr w 08 Maj 2016, 12:59:57
Miałem styczność z ASO Toyot-y w Krk, tzn. odbywałem tam praktykę miesięczną to co nie co się dowiedziałem. Ostatnio rozbierałem hamulce w I20 dziewczyny tak jak pisałem. Auto było do 80kkm serwisowane w BB. Prowadnice zacisków nie były w ogóle nasmarowane, jedną prowadnice wykręcałem za pomocą młotka i zacisku hamulcowego bez jednego klock-a. Oczywiście nie wrzucam wszystkich ASO do jednego wora, zapewne są takie warte polecenia oddziały. pozdrawiam
Tytuł: [i20 PB] Tylne hamulce, dudnienie, stuki oraz dziwny stuk przy zmiane biegów
Wiadomość wysłana przez: Jacaw w 30 Styczeń 2017, 10:35:58
Coś się u mnie zaczęła "niekończąca się opowieść... z hamulcami w tle". W sobotę musiałem korzystać z lawety, bo po drodze bardzo nagrzało mi się tylne lewe koło i znów podejrzenie pada na hamulce. W ASO miałem już wymieniane szczęki, we własnym zakresie wymieniłem tarcze (bo były spalone), a teraz kolejny problem. Do mechanika (już nie ASO, wybrałem polecany na tym forum warsztat Misiek z Katowic) jestem umówiony na środę i zobaczymy co wyjdzie. Niestety obecna aura i ogólnie okres zimowy nie sprzyja własnoręcznym naprawą, jeśli nie ma się odpowiedniego pomieszczenia. :-(

Mam jednak takie pytanie bonus, czy jest możliwe, aby Hyundai i20 (PBT z 2011) mający ESP wymagał, żeby po zmianie tarczo-bębnów trzeba było coś w komputerze ustawiać ? Mi się wydaje, że nie, ale może to jest bardziej skomplikowane niż mi się wydaje ?
Tytuł: [i20 PB] Tylne hamulce, dudnienie, stuki oraz dziwny stuk przy zmiane biegów
Wiadomość wysłana przez: Flancowany w 01 Luty 2017, 19:39:53
Witam, czy ktoś remontując w i20 z 2010 tylne hamulce tarczowe, miał problemy z nabyciem zestawu naprawczego do zacisków oraz linek i przewodów?

Czy ktoś coś wie o różnicach w budowie układu hamulcowego w obrębie tego samego rocznika?
Tytuł: [i20 PB] Tylne hamulce, dudnienie, stuki oraz dziwny stuk przy zmiane biegów
Wiadomość wysłana przez: kosmos2011 w 01 Luty 2017, 19:45:12
Jeśli były różnice to mogły wynikać z miejsca montowania auta. Co do części wpisujesz vin http://epc.japancars.ru/hyundai/ odnajdujesz numer oryginału i szukasz oryginału lub zamiennika.

Indie

http://epc.japancars.ru/hyundai/#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

Turcja

http://epc.japancars.ru/hyundai/#c3Q9PTUwfHx5ZWFyPT0yMDEwfHxyZWdpb249PUVVUnx8c3RzPT17IjEwIjoiXHUwNDIwXHUwNDRiXHUwNDNkXHUwNDNlXHUwNDNhIiwiMjAiOiIyMDEwIFx1MDQxNVx1MDQxMlx1MDQyMFx1MDQxZVx1MDQxZlx1MDQxMCIsIjMwIjoiMjAxMCBpMjAgMTAgKFRVUktFWSBQTEFOVC1FVVIpICgyMDEwLSkiLCI0MCI6Ilx1MDQyOFx1MDQzMFx1MDQ0MVx1MDQ0MVx1MDQzOCIsIjUwIjoiNTA1MjcgXHUwNDM3XHUwNDMwXHUwNDM0XHUwNDNkXHUwNDRmXHUwNDRmIFx1MDQzZVx1MDQ0MVx1MDQ0YyJ9fHxjYz09VEVVUlBQQlR8fGNhdD09VEVVUlBQQlQxMHx8UmVnaW9uMj09RUVML3x8ZjIzPT00UDB8fGdyb3VwPT1DSHx8dz09NTA1Mjd8fHBhZ2U1MD09NTA1MjcxMg%3D%3D
Tytuł: [i20 PB] Tylne hamulce, dudnienie, stuki oraz dziwny stuk przy zmiane biegów
Wiadomość wysłana przez: steyr w 01 Luty 2017, 21:34:00
Wymieniałem z tyłu tarcze+klocki ale nie ruszałem linek i itp, wymieniałem jakoś po 95kkm przebiegu nic nie trzeba było dodatkowo robić. Poza oczyszczeniem prowadnic, ich nasmarowaniem. Aha na lewym zacisku jedna prowadnica była przypieczona, udało mi się ją wysunąć z jarzma przeczyściłem nasmarowałem i tak założyłem bez większych problemów. W przypadku szczenek od ręcznego, polecam przeczyścić z korozji "bolec" ustalający szczęki u góry. Prowadnice praktycznie zamontowane na sucho, robiłem w ten sam czas Merivę z 2009r i to samo było :!: pozdrawiam
Tytuł: [i20 PB] Tylne hamulce, dudnienie, stuki oraz dziwny stuk przy zmiane biegów
Wiadomość wysłana przez: anel w 01 Luty 2017, 23:39:02
i20 z tych roczników mają różne hamulce  z tyłu wersje bez ESP z tyłu mają bębny.
Wersja z ESP ma tarczo-bębny.