HyundaiKlub.pl
Auta i problemy => Sonata => Wątek zaczęty przez: mario1981 w 12 Marzec 2015, 10:03:39
-
Witam
Od miesiąca jestem właścicielem Hyundaia Sonata z 2005 roku z silnikiem 2.4 benzyna.
Jest to moje pierwsze auto tej marki ...
Mam kilka pytań odnośnie tego auta i prosiłbym o naświetlenie problemu ...
Jest tak:
KLIMATYZACJA
1. Cały czas pokazuje mi że na zewnątrz jest 20 stopni niezależnie jaka jest temperatura w rzeczywistości.
2. Kiedy temperatura zewnętrzna zmieni się to tylko na 60 stopni a wtedy wogóle nie grzeje jedynie tak ledwo ledwo jeśli ustawi sie na HI.
3. Przy każdym odpaleniu silnika uruchamia się A/C i trzeba nacisnąć aby wyłączyć.
SILNIK
4. Wydaje mi się że jest jakiś zamulony nie czuć wogóle przyspieszenia a to podobno 162 konie (miałem poprzednio Vectrę C 147 koni i fruwało toto :-) )
5. Podczas przyspieszania słychać taki dziwny odgłos z silnika jakby "wiercenie udarem w drewnianej belce" (nie wiem czy udało mi się to odpowiednio zobrazować :-) )
6. ELM327 pokazuje mi błąd "wypadanie zapłonów na 2 cylindrze.
WNĘTRZE
7. Czy istnieje możliwość zaprogramowania szyb żeby same się opuszczały / podnosiły po wciśnięciu przycisku a nie żeby go trzymać cały czas?
UKŁAD HAMULCOWY
8. Ręczny "nie odbija" do końca dźwignia jest bardzo luźna i łapie na samej górze i trzyma słabo.
Narazie tyle mnie niepokoi ... Mam nadzieję że nie będzie trzeba wymienić pół samochodu żeby się tego pozbyć ... Bardzo proszę o jakieś rady / podpowiedzi może część tych usterek uda się usunąć we własnym zakresie ...
Pozdrawiam Mariusz
-
a więc tak powiem co wiem.
1 i 2 według mnie to albo kabel gdzieś ciapnięty albo czujnik,nie wiem gdzie go znaleźć wiec tu nie pomogę
3 albo masz włączone na konsoli ogrzewanie czy odszranianie przedniej szyby albo tryb auto wł.
u mnie też tak jest przy tych dwóch funkcjach klima się włącza choć też nie zawsze zależnie od temp.na zewnątrz.a skoro u ciebie cały czas stoi na 20st.C to tak będzie
4 moja sonia też tak średnio przyśpiesza ale uważam że to dość ciężkie auto i tak ma być.Choć nie powiem ze światel na takie gabaryty to też na sonie trzeba dobrego kozaka.
sprawa inaczej się ma po jakich 3200 obr tam już jest inaczej daję się odczuć na większej prędkości
5.podobnie miałem jak przepaliło się złącze elastyczne na wydechu a później jak mi w warsztacie źle wspawali.
musiałem sam sobie po spawać i jest ok
6 nie wiem
7. u mnie tylko szyba od kierowcy w automacie do góry i na dół działa.odepnij minus na aku na kilka minut 10-15 min i podepnij na nowo po podpieciu i odpaleniu niech z 5 min na wolnych obrotach pochodzi.może coś się jakiś sterownik zawiesił
8 musisz popatrzeć na linki przy tylnych kołach z tyłu masz tarczo bębny w bebnie masz szczęki do ręcznego i sprężynki z (całą tą otoczka) tak jak w starych samochodach wszystko może tam być.a na tarczach i klockach masz hamulec nożny.
nożny oddzielnie od postojowego(ręcznego) postojowy naciąga się w podłokietniku między kierowcą a pasażerem w niższej części po wyjęciu takiego małe denka tam kest śruba na lince.
a i jest też regulacja z bębnie ale to po to żeby okładziny na szczękach równo dociskały bęben.
mam nadzieję że coś pomogę. a to wiem z własnego podwórka i doświadczenia
powodzenia i pozdrawiam
-
Co do ELM i błędu - u mnie też podobnie było zaczynało się od lekkiego zamulania - potem pojawił już się check engine i poszło na wymianę cewek zapłonowych.
-
Dzięki Marcin bardzo cenne wskazówki :)
Ręczny ogarnąłem, szyby też i tylko kierowcy tak działa jak chciałem, wydechem i silnikiem zajmę się później.
Dręczy mnie ten kabel / czujnik od klimy gdzie go znaleźć żeby sprawdzić?
Jakieś namiary? zdjęcie poglądowe? ;)
-
Czujnik temperatury znajduje się przy chłodnicy, widac go pod atrapą grilla tuż pod tablicą rejestracyjną. Jest przymocowany do pionowej listwy idacej wzdłuż chłodnicy.
Aby go wymienić, chyba trzeba bedzie odkręcić atrapę.
-
Polecam Tobie manuala z tej strony:
http://justgivemethedamnmanual.com/hyundai/hyundai-sonata-owners-manual/
(język angielski)
- naprawdę spore źródło przydatnej wiedzy.
3.
Jeśli chodzi o klimę to zerknij na ten screenshot (zrobiony z tego manuala):
(http://images66.fotosik.pl/703/dc2b38ec16c25fedm.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/dc2b38ec16c25fed.html)
Tam gdzie gwiazdka w tabelce - z tej pozycji klima / nawiew wróci do poprzedniego - po wyłączeniu silnika, czyli np. gdy masz nawiew na nogi, albo na nogi i twarz i klima jest OFF ... to gdy zgasisz samochód ... a później odpalisz ponownie - klima będzie OFF (przy tych dwóch pozycjach). Trochę to bez sensu, bo gdyby ktoś, tak jak Ty, chciał jeździć bez klimy to musi wybrać jedną z tych 2 pozycji, gdzie zawsze wieje na nogi, a tego nawiewu nie da się zamknąć (prawda?). Czyli chcąc jeździć bez klimy, zawsze by wiało na nogi (a nie chcąc manualnie wyłączać). Dziwne to.
Na twarz, na szybę, na szybę i nogi - klima zawsze będzie włączona.
Podobny schemat deszyfrowania tabelki jeśli chodzi o obieg zamknięty / otwarty.
I jeszcze z manuala:
"When the "Defrost" button is pressed, the "fresh air"
mode will be automatically selected and the air
will be discharged through the windshield defroster
nozzle, side defroster nozzle and side
ventilator. To assist in defrosting, the air conditioning
will operate if ambient temperature is
higher than 34.7°F(1.5°C) and automatically
turns off if the ambient temperature drops below
33.08°F(0.6°C)."
- czyli jak masz włączony nawiew na przednią szybę i temperatura spadnie poniżej 0,6 stopnia ... to klima będzie wyłączona.
W sumie nie testowałem tego u siebie, ale w Sonacie z 2004 roku (poprzednia wersja, aniżeli Twoja) klima się nie włącza gdy temp. spada poniżej 3 stopni, ale nie wiem dokładnie czy tylko wówczas jak jest wybrany tryb nawiewu na przednią szybę (który to zawsze używam), czy też przy innych (których to za bardzo nie testowałem, bo zawsze mam na przednią szybę).
Ale ja akurat lubię z klimą, także w zimie, szyby jakoś szybciej odparowują i tak nie parują jak deszczowo (wiosna, jesień). Dlatego mnie akurat zawsze wkurzało to, że klima się wyłączała poniżej 3 stopni, bo musiałem włączać manualnie ... a u Ciebie odwrotnie ;)
7.
Jeśli chodzi o szyby to masz na panelu z przyciskami od szyb napisane Auto - ale tylko przy szybie kierowcy, i tak też jest - tylko ona może działać w trybie auto, reszta chodzi manualnie (trzeba trzymać cały czas). Ale to pewnie wiesz i chodzi o jakąś modyfikację, tak?
Powodzenia.
-
Ok.
Odpiąłem wtyczkę tego czujnika temperatury i na panelu bez zmian pokazuje 20 stopni jak sprawdzic samą instalację? przechodzi przez jakieś bezpieczniki? Gdzie się kończy ta instalacja? żeby sprawdzić ciągłość (czy nie urwany) jak kable i ewentualne bezpieczniki beda sprawne to musze kupic sam czujnik ... Podpowiecie cos? :)
A jeśli chodzi o modyfikację działania pozostałych szyb tak jak kierowcy to z chęcią przyswoję tą wiedzę :)
-
Cześć,
Na 99% procent czujnik do wymiany. U mnie było to samo. Najpierw 20 stopni po jakimś czasie jazdy, temperatura na wyświetlaczu rosła 21, 22, 23 itd do 60 stopni. Po wymontowaniu czujnika na wyświetlaczu zostało 20 stopni.
Czujnik do wymiany, ewentualnie jak masz go w ręce sprawdź miernikiem czy działa. Czyli najpierw zmierz jaki ma opór w temperaturze pokojowej, następnie albo go podgrzej albo schłódź (wg uznania) jeżeli odczyty są różne to teoretycznie jest ok.
ALE u mnie raz pokazywał zmiany a raz nie... W zależności jak go złapałem\odgiąłem itd... Okazało się, że był już na wykończeniu i była jakaś przerwa czy coś w samym czujniku.
Jeżeli nie będzie pokazywał różnic to czujnik do wymiany.
Ten nasz czujnik to termistor negatywny (negatywny = opór spada wraz ze wzrostem temperatury).
Udało mi się znaleźć informacje że przy 0 stopni ma mieć rezystancje 97.83, przy 15 47.12, przy 25 30, przy 35 19.6, przy 50 10.82, przy 60 7.48.
Mój w zasadzie cały czas pokazywał oporność coś koło 6.
Można wymienić cały czujnik a można zamienić go odpowiednim termistorem (NTC30k, który de facto kosztuje 30 - 40 zł (taki tylko znalazłem na aukcjach), lub można innym bardziej dostępnym za parę groszy + jakieś oporniki (jednak zawsze będzie delikatnie kłamał). Jakie? póki co nie wiem. Bo trwają testy. Z braku czasu się to przeciąga... Sam tego nie robię bo się nie znam, tylko znajomy elektronik :-) Dlatego tez jeżeli napisałem jakieś bzdury to przepraszam.
Co do wariowania klimy i nawiewów moim zdaniem jest to wszystko połączone z awaria w/w czujnika. Masz przecież czujnik nasłonecznienia na desce, jest czujnik temperatury wewnętrznej a przez to, że zewnętrzna "kłamie" to climatronic wariuje...
Powodzenia...