HyundaiKlub.pl
Auta i problemy => Getz => Wątek zaczęty przez: przemho w 24 Maj 2014, 17:56:31
-
Witam forumowiczów. Zakupiłem niedawno mojego drugiego Hyundaia mianowicie Getz 1.3 82KM 2003r. I mam kilka pytań:
1. Wskaźnik temperatury gdy zapalę zimny silnik rośnie w miarę nagrzewania się płynu w układzie, dochodzi do połowy i dalej chyba już nie idzie. Postałem ostatnio trochę w upale w korkach i słyszałem załączający się wentylator ale wskaźnik był na połowie skali. O co chodzi?
2. Na rozgrzanym silniku na postoju gdy załączam klimę załącza się wentylator chłodnicy, chodzi jakiś czas i się wyłącza. Czy tak ma być?
3. Średnie spalanie 1/3 trasa 2/3 miasto, (czasami z klimą) 8l/100km. W mieście 9 a na trasie nie dało się poniżej 6,7 zejść. Chyba za dużo?
4. Czy opłaca się wymieniać pocącą się uszczelkę pod pokrywą zaworów? Są jakieś lepsze lub gorsze? Poci się minimalnie w okolicach 2 śrub.
5. Czy jest jakaś książka typu Sam naprawiam H. Getz?
Ogólnie autko zadbane i fajnie się nim jeździ, w przyszłym tyg. wymieniam rozrząd i olej a za 2 tyg gazuję KME Nevo + Matrixy. Filtr powietrza i kabinowy już zmieniłem.
Pozdrawiam
Przemek
-
Zapraszam tutaj http://hyundaiklub.pl/forum/viewtopic.php?p=55048#55048 i dodaj tag do tematu.
1. Prawidłowe położenie wskazówki przy rozgrzanym silniku to polowa skali. Wentylator załącza się w celu utrzymania prawidłowej temperatury silnika (korek i wysoka temperatura to zaburzenie tego stanu). Jak podjeżdżam z lekkim gazem pod próg garażu to wentylator się uruchamia się i działa jeszcze chwilę po wyłączeniu silnika.
2.Czy dobrze zrozumiałem chodzi o wentylator od chłodnicy silnika ?
3.Wyniki w normie.
4.Uszczelkę niestety trzeba wymieniać tak co dwa lata. Jeśli wyciek jest tylko w tych dwóch miejscach to bym nie wymieniał. Jeśli wymieniać to na oryginał (22441-22012 lub 22441-22613) z dodatkiem silikonu wysokotemperaturowego http://www.fox.rzeszow.pl/USZCZELKA-POKRYWY-ZAWOROW-GETZ-ACCENT-1-3-1-5-SOHC(4,251789,25668).aspx .
5. Schematy elektryczne http://doc.hyundai-autoclub.ru/getz/
Numery części http://hyundai.epcdata.ru/getz/
Instrukcję http://hyundaiklub.pl/forum/dload.php?action=category&id=4
Jaki masz przebieg ?
-
Witam jeśli chodzi o wskaźnik temperatury u mnie jest tak samo ale czy tak powinno być to też nie jestem o tym przekonany, Spalanie przy tym samym motorze od 6 do 6.9 na setke jazda mieszana, Uszczelke wymieniłem ale nie widze różnicy tyle że jest czysto, więc chyba nie ma sensu dokładać sobie dodatkowych wydatków, a co do klimy to ci nie pomoge bo narazie jeźdzze na otwartych oknach bo też mam go od niedawna,
-
Dzięki za odpowiedzi.
W astrze mam tak, że wentylator chłodnicy załącza się gdy temp. cieczy dochodzi do 100 stopni i chodzi aż spadnie w okolice 90. A w Getzie wskaźnik dochodzi do 90 i dalej już nie idzie, a wentylator się załącza. Wg mnie wskaźnik temp. powinien jakoś reagować. Ale może ten typ tak ma skoro ty jak podjeżdżasz w garażu i się włącza i kolejnemu właścicielowi też. Lepiej, że się włącza za wcześnie niż za późno.
A jeżeli chodzi o włączenie klimy to tak chodziło mi o wentylator chłodnicy. Silnik był rozgrzany i każde włączenie klimy uruchomiało wentylator chłodnicy na kilkanaście sekund. Czułem przy tym, że chłodnica musiała być gorąca bo gorące powietrze leciało. Przebieg mam 130tys. Zastanawiam się jeszcze czy wymieniać filtr paliwa skoro mam go gazować. Nie wiem czy był wymieniany. Jakieś sugestie odnośnie wysokiego spalania? Samochodem jeździ moja żona i astra jej paliła 12 gazu a mi 9,5 wiec może jest ok?
-
Pytałem o przebieg właśnie w kontekście filtra paliwa (są dwa). Oczywiście wymieniaj. http://hyundaiklub.pl/forum/viewtopic.php?t=3566&postdays=0&postorder=asc&highlight=paliwa&start=15
-
U mnie spalanie to ok 8L gazu a przy jeździe na klimie i to nie cały czas wychodzi latem nawet 1L gazy więcej. Wentylator po włączeniu klimy także zaczyna działać.
Na wskaźnik temperatury raczej trzeba patrzeć ale i tak włączeniem wentylatora rządzi czujnik termiczny. U mnie jakieś 3/4 skali i się wtedy włącza.
U siebie mam przebieg 178tys i na razie nie mam zamiaru grzebać z filtrem paliwa skoro mam gaz i tylko paliwo służy do zapalania. Niestety mam ten badziew montowany w serwisie czyli instalka lpg brc 24 i ni ma tu nwet opcji zapalania na gazie nawet awaryjnego.
-
A u mnie właśnie wskaźnik dochodzi prawie do połowy i wtedy się włącza. Powinno chyba być tak jak u ciebie na 3/4 skali. Za wskazanie temperatury odpowiada czujnik temperatury cieczy chłodzącej, tak? Czy wentylator chłodnicy ma swój własny czujnik czy korzystają z tego samego?
-
Zazwyczaj jest, że jest czujnik temperatury i dodatkowo termiczny włącznik wentylatora pewnie gdzieś blisko termostatu. I one działają niezależnie bo ważniejszy jest ten co włącza wentylator. Jeśli wentylator dobrze schładza silnik to jes dobrze. A te wskazania na desce trzeba traktować jako informacyjne.
-
Żona właśnie jechała na odcinku 30km pół drogi trasa i przy niedzielnym ruchu bez klimy spalił jej 5,6:-) Tak wiec spalanie mam ok. Wszystko zależy od warunków i stylu jazdy. Jutro sprawdze dokładnie kiedy zalacza sie wentylator. Dzieki raz jeszcze.
-
Wprawdzie mam inny silnik, ale pokażę, jak to u mnie wygląda.
Silnik zagrzany, zdjęcie robione na trasie podczas jazdy.
(http://imageshack.us/a/img834/4926/dsc00085mae.jpg)
-
Żona właśnie jechała na odcinku 30km pół drogi trasa i przy niedzielnym ruchu bez klimy spalił jej 5,6:-) Tak wiec spalanie mam ok. Wszystko zależy od warunków i stylu jazdy. Jutro sprawdze dokładnie kiedy zalacza sie wentylator. Dzieki raz jeszcze.
[ Dodano: 2014-05-25, 22:25 ]
Jeszcze jedno pytanie. Mam zamiar go zagazować. Czy wymieniać na wszelki wypadek płyn chłodzący? W astrze miałem na to patent, że po odkręceniu węża z chłodnicy i spuszczeniu płynu uruchomiałem na chwilę silnik żeby resztę spuścić. Czy w Getzie można tak samo? Chyba pompa nie padnie albo się nie zapowietrzy? Jaka metoda na odpowietrzenie układu w razie czego?
-
Jeszcze jedno pytanie. Mam zamiar go zagazować. Czy wymieniać na wszelki wypadek płyn chłodzący?
A po co wymieniac?
-
Nie wiem czy kiedykolwiek był wymieniany. Nie robi się tego?
-
Ja bym wymienił.
-
Wg instrukcji
(http://images61.fotosik.pl/1012/6cee642216d6dab6m.png) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=6cee642216d6dab6)(http://images63.fotosik.pl/1012/83c19bf09108cc5bm.png) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=83c19bf09108cc5b)
http://hyundaiklub.pl/forum/viewtopic.php?p=55602#55602 i dodaj tag do tematu.
-
Nie wiem czy kiedykolwiek był wymieniany. Nie robi się tego?
Sądziłem, że chcesz wymienić bo zakładasz gaz, a nie widzę związku.
-
Tak, własnie chcę wymienić z powodu zakładania gazu. Lepiej żeby czysty płyn płynął przez reduktor. Koszta nie są duże. Zdam relację jutro jak bedzie po rozrządzie i oleju. Może mechanik coś jeszcze wypatrzy.
[ Dodano: 2014-05-28, 20:45 ]
Już po wymianie rozrządu, oleju, płynu chłodniczego. Mechanik wymienił jeden z pasków klinowych. I tu pytanie. Tam są 3 paski? Bo jeden napędza sprężarke klimy, drugi alternator a trzeci pompe wody, tak? Dziwne rozwiązanie. Ten 3ci mi wymienił. Całość z częściami 500zl.
-
Tak, własnie chcę wymienić z powodu zakładania gazu. Lepiej żeby czysty płyn płynął przez reduktor.
Mam 150k+ km na liczniku, z czego przejechanych 100k na gazie bez żadnych problemów , nigdy przez 10 lat nie wymieniałem tego płynu, raz był tylko dolany.
Dlatego dopytuję po co :)
-
Skoro masz 10 lat płyn to wypłukaj cały obieg a zobaczysz ile syfu będzie. Najgorzej ma nagrzewnica. Sam nie zmieniam płynu często ale 10 lat to sporo.
-
Tam są 3 paski? Bo jeden napędza sprężarke klimy, drugi alternator a trzeci pompe wody, tak?
Nie paski są od: alternator+pompa wody, pompa wspomagania kierownicy, sprężarka klimatyzacji.
(http://images61.fotosik.pl/1023/0f8d0399a943b2acm.png) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=0f8d0399a943b2ac)
-
To ten pasek od air-con compressor. To sprężarka klimatyzacji tak? Teraz przy spokojnej jeździe średnio 7,5l/100km z przewagą jazdy miejskiej. Za tydzień będzie gaz KME Nevo i Matrixy HS. Olej co 12tys zmieniacie tak jak w instrukcji? Tyle około żona będzie rocznie przejeżdżać.
[ Dodano: 2014-05-29, 21:05 ]
Andy pytanie do ciebie. Regulowałeś w tym czasie tzn podczas tych 100tys na gazie luz zaworowy? Jakie koszta jeżeli już?
-
Skoro masz 10 lat płyn to wypłukaj cały obieg a zobaczysz ile syfu będzie. Najgorzej ma nagrzewnica. Sam nie zmieniam płynu często ale 10 lat to sporo.
No to może i czas pomyśleć :-) Można to zrobić w warunkach domowych?
Andy pytanie do ciebie. Regulowałeś w tym czasie tzn podczas tych 100tys na gazie luz zaworowy? Jakie koszta jeżeli już?
W 1.3 nie trzeba, luz jest kompensowany automatycznie. Regulacja dotyczy wersji silnika 1.1
-
witajcie,
zwróciłem dziś uwagę na wskaźnik temperatury płynu, u mnie to max.
(http://www.galerieallegro.pl/zdjecia/z615/6151674/big/1.jpg?screen)
Wyszedłem z auta, patrze pod maskę a tam chłodnica zimna i wiatrak nie chodzi.
Wsadziłem karton, zrobiłem 15km, dalej temperatura taka sama a chłodnica zimna
hmm...
-
Dodano: 2015-10-07, 19:25
U mnie wskazówka po rozgrzaniu jest w tym samym miejscu co na zdjęciu. Chłodnicy nie dotykałem ale w lecie wentylator się załączał.
-
U mnie podobnie wskazuje więc jest ok. Ale chłodnica nie powinna być zimna szczególnie z kartonem.Należy to sprawdzić bo może gdzie termostat się zacina.
-
Mam takie samo wskazanie, nawet po intensywnej i długiej jeździe.
-
acha, w takim razie wszystko jest tak jak powinno byc :)
-
U mnie położenie wskazówki jest identyczne.
-
acha, w takim razie wszystko jest tak jak powinno byc :)
nie do końca bo chłodnica zimna...
Wydaje mi się że, tak jak pisał @robaszek127, powinna byc co najmniej ciepła
-
Witam, panowie u mnie problem troche innego typu mianowicie wskazowka nie dochodzi nawet do polowy skali ale zatrzymuje sie na mniej wiecej 1/6 skali.. Podczas dluzszej jazdy wentylator co jakis czas sie zalacza, waz miedzy silnikiem a chlodnica jest goracy, ogrzewanie dziala prawidlowo, co jest nie tak? Co moze byc winne takim wskazaniom?