HyundaiKlub.pl
Auta i problemy => Lantra => Wątek zaczęty przez: nightex w 13 Marzec 2014, 16:18:47
-
Mam dziwny problem z nie działającą dmuchawą.
Mianowicie na wyłączonym silniku napięcie dochodzące do dmuchawy do 4,8~4,9V na każdym biegu. Przy włączonym silniku napięcie wynosi 7,4V na każdym biegu. W obu przypadkach po włączeniu klimatyzacji napięcie na dmuchawie wynosi 0,0V. Wydaje mi się że napięcie jest za niskie żeby dmuchawa ruszyła, a nie mam zasilacza 12V żeby dmuchawę sprawdzić w domu. Tak czy owak przy zmianie biegu dmuchawy od 1 do 4 napięcie powinno i tak rosnąć a nie być stałe.
Gdzie może leżeć problem ??
Sprawdziłem bezpiecznik 30A (skrzynka pod maską) i jest ok, nie wiem czy może za to odpowiadać Blower Relay w tej skrzynce - taki a'la metalowy przekaźnik na środku.
Robi się ciepło ;) klima by się przydała ;)
-
Najpierw sprawdź na głównym przewodzie dochodzącym do opornicy dmuchawy czy masz tam 12V. Jeśli masz to winna jest opornica lub sama dmuchawa. Ale najpierw wtedy sprawdź/wymień opornicę a na końcu dmuchawę. Jeśli na głównym przewodzie nie masz 12V to szukaj przyczyny przed opornicą i dmuchawą. Może brakować gdzieś masy i przewód/obwód masuje się przez jakiś odbiornik i stąd ten spadek napięcia.
-
W którym miejscu znajdę ten przewód ??
-
Kolego, odczep wtyczkę z dmuchawy, i sprawdź ile jest na kablu.
Kabel znajduje się przy dmuchawie.
-
Kolego, odczep wtyczkę z dmuchawy, i sprawdź ile jest na kablu.
Kabel znajduje się przy dmuchawie.
Przecież napisałem:
Mianowicie na wyłączonym silniku napięcie dochodzące do dmuchawy do 4,8~4,9V na każdym biegu. Przy włączonym silniku napięcie wynosi 7,4V na każdym biegu. W obu przypadkach po włączeniu klimatyzacji napięcie na dmuchawie wynosi 0,0V.
----> Schemat <---- (http://s28.postimg.org/o7n499dq5/Clipboard02.jpg)
Z powyższego schematu pozostaje mi chyba tylko ten przekaźnik dmuchawy (blower relay). Bezpieczniki z tego schematu są ok. Tylko czy ten przekaźnik może powodować spadek napięcia do 0,0V po włączeniu A/C ??
-
Raczej trzeba analizować ten schemat.
(http://images64.fotosik.pl/756/bd40b64a96b51e04m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=bd40b64a96b51e04)
Jeża bym wykluczył bo przynajmniej na 4 biegu byłoby ok.
Zajrzyj jeszcze tutaj http://hyundaiklub.pl/forum/viewtopic.php?p=52593#52593
-
Zgodzę się z tobą kosmos2011 co do problemu A/C ... ale skąd niskie napięcie na dmuchawie przy wyłączonym A/C. Wyłączona klima nie powinna mieć ingerencji w układ, wiec zastanawiam się czy nadpalona cewka w przekaźniku dmuchawy może stanowić opór dla układu samego nadmuchu.
-
Ale nie zastanawiaj się tylko sprawdzaj - a jest łatwo, masz schemat. Sprawdź jakie masz napięcie na styku wejściowym-roboczym przekaźnika-kablu do nim dochodzącym, potem obejdź przekaźnik zwierając jego styk na sztywno i zobacz czy dmuchawa pracuje.
Cewka nie ma tutaj tak naprawdę żadnego wpływu na wartość napięcia zasilającego dmuchawę - kompletnie. Dmuchawa nie jest zasilana przez cewkę tylko sterowana. Jak zmierzysz napięcie przed przekaźnikiem to dowiesz się czy do układu dmuchawy dopływa w ogóle całe 12V. Potem wyjmij i sprawdź przekaźnik - zasteruj cewką z zewnątrz. Gdzieś upływa prąd, najprawdopodobniej gdzieś jest słaba masa i obwód roboczy dmuchawy zamyka się przez dodatkowy odbiornik szeregowo - dlatego też dzieli napięcie a w momencie gdy sam działa, odłącza ci masę od dmuchawy. To tak po krótce, kluczem do sukcesu jest prześledzenie przewodów. Przed wszystkim sprawdź też samą dmuchawę zasilając ją z zewnątrz na krótko.
-
Problem rozwiązany. Winny okazał się przekaźnik dmuchawy (blower relay).
Niestety dostanie go jest bardzo trudne przez co też sobie je cenią, po lekkiej modyfikacji pasuje każdy przekaźnik dmuchawy 12V/30A.
Dzięki wszystkim i każdemu z osobna ;)