HyundaiKlub.pl

Auta i problemy => Santa Fe SM => Wątek zaczęty przez: Watcher w 04 Marzec 2014, 10:54:28

Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędz
Wiadomość wysłana przez: Watcher w 04 Marzec 2014, 10:54:28
Witam wszystkich,

Jestem właśnie świeżo po zakupie Santa Fe 2.7 automat.
Teraz wymieniam wszystkie "płyny ustrojowe".
Przeglądałem to forum i ogólnie internet, raczej nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi czy/jak wymieniać olej w ASB w tym modelu.
Nadmieniam, że Santek ma 130. tys przebiegu (raczej  w tym przypadku realny, choć głowy bym nie dał) i z tego co było wiadomo poprzedniemu właścicielowi olej w skrzyni nigdy nie był wymieniany. Działanie skrzyni jest bez zarzutu, nie szarpie,
działa płynnie.

Na pewnych forach starszą, że wymiana oleju może uszkodzić skrzynię i pojawią się problemy i żeby nic nie robić, dopóki nie pojawią się jakieś objawy. A w ogóle pełna wymiana z filtrem i rozbieraniem skrzyni to proszenie się o kłopoty.
Ale na chłopski rozum tutaj olej też się zużywa.

Jeśli już to wydaje mi się, że sama wymiana oleju bez filtra (bez rozbierania ASB),
czyli zlanie starego i nalanie nowego - oczywiście jeśli olej jest dobrze dobrany - nie powinna nieść ze sobą jakiegoś ryzyka, a wręcz przeciwnie.

Moje pytanie jest następujące - czy wymieniać, jak już czy sam olej, czy z filtrem (rozbieranie skrzyni)?

Tak przy okazji jest jakiś polecany serwis skrzyń automatycznych w Łodzi i okolicach?

Co do wymiany oleju w tylnym moście i skrzyni rozdzielczej, chyba nie ma żadnego ryzyka i można to zrobić bez bólu. Co ile się robi taką wymianę w napędzie?


Dziękuję z góry za odpowiedź.
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: fliper_nx w 04 Marzec 2014, 11:52:35
Witaj, częściowo odpowiem na pytania.
W skrzyni automatycznej olej powinno się wymieniać średnio co 30 tyś km, czemu w Europie utarło się "nie wymienianie" tego nie wiem. Spójrz jak Amerykanie to robią i sam sobie odpowiedź na pytanie, druga strona medalu, że u nich oleje są o wiele tańsze.
Najlepiej rzecz jasna wymienić olej w skrzyni wraz z filtrem, sam myślę nad tym. Jak rozgryzę temat co i jak napiszę jeszcze.
Wymiana oleju w napędach jest bezproblemowa.

Ja swój samochód w chwili obecnej "zeruję", wszystkie płyny, rozrząd i to co w między czasie wyskoczy. Przynajmniej ma się większą pewność co do auta.

Pozdrawiam.
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: martinez98 w 04 Marzec 2014, 12:22:23
30 tys. to za często - zalecam zajrzeć do instrukcji obsługi.
W dyfrach - bezproblemowa wymiana
W skrzyni można na 3 sposoby przynajmniej.
Albo statycznie - z korka spustowego - około 4,5l
Dynamicznie - przelewowo wypuszczać przez chłodnicę oleju skrzyni i zalewać przez miarkę - tak wymianie ulegnie jakieś 8,5-9l
Pełna z filtrem - filtr zwykle w tych skrzyniach wewnątrz czyli wchodzi w to demontaż skrzyni i też wymiana 8,5l oleju. Chyba, że ktoś ma model skrzyni z filtrem u góry (wygląda jak filtr oleju silnika - mała puszka).
Opis wyszedł mi nawet rosnąco wg kosztów. Ja robiłem dynamicznie na Valvoline SP III i jeżdżę już pół roku bez problemu po tym.
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: Watcher w 04 Marzec 2014, 12:45:55
Cytat: "martinez98"
30 tys. to za często - zalecam zajrzeć do instrukcji obsługi.


A co ile dokładnie?  - nie mam instrukcji.
Koleś z ASO coś tam mówił, że chyba co 90 tys, ale nie wyglądał na
kumatego.

To samo pytanie o dyfry.
W quattro jest chyba co 60 tys.

Cytat: "martinez98"

Ja robiłem dynamicznie na Valvoline SP III i jeżdżę już pół roku bez problemu po tym.


Czyli bez rozbierania skrzyni i wymiany filtra? W ogóle jest jakiś, powiedzmy, przebieg, przy którym trzeba by było wymienić ten filtr?
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: jaclwapl w 04 Marzec 2014, 13:09:40
Potwierdzam w Dyfrach wymiana prosta, łatwa i jak masz podnośnik lub kanał to przyjemna:) łącznie 2 litry:)
W dynamicznej wymianie lejesz do skrzyni górą aż będzie dołem leciał czysty płyn:)
Pełnej z filtrem u nas się nie robi bo nie ma dojścia do filtra... chyba że jesteś taki mistrzu, że zdemontujesz skrzynie:) Nasza skrzynia to F4A51 - znajdziesz pełno opisów. Do prawidłowej wymiany potrzebujesz wiedzieć ile płynu powinno być w skrzyni i jak sprawdzić poziom. generalnie sprawa prosta i można zaoszczędzić kilka złotych. Robiłem u zaprzyjaźnionego mechanika (dlatego wiem jak to wygląda) ale następną wymianę będę robił sam.
martinez98, Valvoline dobry:) całe stany na tym jeżdżą.
Watcher, zobacz wytłumaczone łopatologiczno-obrazowo :) przydałby się jeszcze taki filmik z wymiany płynu w mostach.
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: Watcher w 04 Marzec 2014, 14:20:40
Czyli reasumując Panowie, nie ma co się bać wymieniać olej w ASB.
Jeśli bez wymiany filtra to oczywiście lepiej jest wymienić dynamicznie niż statycznie. Tutaj tylko minusem jest cena oleju. Uspokoiliście mnie.

Przez te wszystkie wpisy na forach w dalszym ciągu bym się obawiał pełnej wymiany z filtrem i rozbieraniem skrzyni. A może też niesłusznie?

[ Dodano: 2014-03-04, 14:31 ]
Apropos tego filmu na youtube, jeden komentarz mnie zadziwił:

"I'm just going to add my .02 on this. My 05 just turned 300K mi and this was the first time the trans fluid had been changed."

Kurde, auto tego kolesia nie miało wymienianego oleju do przebiegu 300K mil.
Te skrzynie muszą być niesamowicie żywotne.
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: martinez98 w 04 Marzec 2014, 14:38:14
Watcher: Instrukcja jest w necie i na forum w Download http://hyundaiklub.pl/forum/dload.php?action=category&id=16
Nie ma się czego bać, tylko trzeba myśleć, bo jak już zdejmiesz wąż z chłodniczki oleju i odpalisz... to nie ma stop. Jeden pilnuje i gasi jak trzeba, a drugi zalewa skrzynię. 8,5l wchodzi, ale ja miałem 9l i prawie wszystko poszło. Trzeba też dokładnie potem wyrównać poziom w skrzyni, żeby za dużo/za mało nie było. No i dla ścisłości... nie spuszcza się wtedy przez korek!

Jasne, że lepiej wymienić też filtr, ale wtedy koszt rośnie niebotycznie bo demontaż skrzyni.

Jaclwapl: stany owszem, myślisz na jakich forach znalazłem jak zrobić dynamiczną i jaki olej leją zamiast Castrola :)
Żeby nie było, aż tak oszczędny nie jestem, ale wydawać kasę na zapas to bezsens. Valvoline spełnia normy, jest sprawdzony za wielką wodą to czemu nie?
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: Watcher w 04 Marzec 2014, 15:39:56
Dzięki za linka do instrukcji.
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: kamil3239 w 08 Marzec 2014, 22:10:57
panowie ja też się przymierzam do wymiany i znalazłem taki filmik. Ponoć to ta sama skrzynia co w santa proszę sobie zerknąć nie trzeba skrzyni demontować, wystarczy miske.
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: kosmos2011 w 08 Marzec 2014, 23:37:09
http://hyundai.epcdata.ru/santa_fe/20872/transmission/korpus_akp-4345211/filtr_masl-47230/

22:40

Kamil3239 gdzie w filtrze widzisz otwory do zamocowania go w ASB.

(http://images63.fotosik.pl/735/206671a9ec1be785m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=206671a9ec1be785)
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: martinez98 w 09 Marzec 2014, 13:35:24
Kamil to inna skrzynia.
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: kamil3239 w 13 Marzec 2014, 20:03:30
ok macie racje   :oops:  ;-)
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: gizmo w 14 Marzec 2014, 14:32:05
Jeśli masz skrzynia Mitsubishi/Jatco F4A51 a innych chyba nie kładli to filtra nie wymienisz. Oleju nie zmienisz w całości bez demontażu skrzyni ale olej spuścisz z przewodu doprowadzającego olej do chłodnicy (patrz pod wentylatorem). W chłodnicy wody masz wbudowaną chłodnicę skrzyni biegów. Odpowiednik oleju dla seryjnego Castrola i w pełni z nim mieszalny to tani i dobry Repsol ATF Matic III.
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: kosmos2011 w 14 Marzec 2014, 19:23:27
Czy nie chodzi raczej o ten olej Repsol ATF Matic Diafluid ?
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: felkner w 17 Marzec 2014, 08:08:50
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: gizmo w 17 Marzec 2014, 08:50:45
Repsol ATF Matic III DXIIIH

http://eka-parts.ru/uploadedFiles/eshopimages/big/6032R_Repsol.JPG
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: Watcher w 28 Kwiecień 2014, 19:47:53
Panowie,
W związku z tym, że jeszcze nie wymieniłem tego oleju w skrzyni, przedzwoniłem do ASO, tak z ciekawości co oni powiedzą, jaka cena za wymianę z filtrem, itp.

Popierdzieliło mi się i powiedziałem, że w karcie mam napisane, żeby wymieniać olej z filtrem co 90 kkm, a teraz mam przejechane 130 kkm.
I koleś z serwisu poinformował mnie, że jeśli wymiana przy zalecanym przebiegu została przeoczona, to już się nie robi takiej wymiany (o ile nie ma żadnych kłopotów ze skrzynią), bo skrzynia od nowego oleju dostaje nieźle w dupę - nagła zmiana lepkości. I taka wymiana na 95% skończy się problemami ze skrzynią.

W domu jeszcze raz zerknąłem na tą kartę w instrukcji i jak byk jest w niej napisane, że wymiana oleju jest przy 168 kkm. Drugim kryterium był okres czasu - 7 lat. Czyli patrząc na przebieg, mieszczę się swobodnie, ale przekraczam czas o 2 lata.

Powiedźcie ten koleś pierdzielił głupoty, czy ma rację?
I jeśli ma rację, czy przekroczenie czasu też dyskwalifikuje wykonanie takiej wymiany?
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: Mistrz w 28 Kwiecień 2014, 20:34:47
Nie jestem znawcą, ale trochę dla mnie brzmi aburdalnie to co ten gośc stwierdził. Gdyby tak było jak on mówi to nie miała by sensu wymiana oleju. Zauważ że skrzynia po przejechaniu X kilometrów w mieście będzie duuuuuużo bardziej zużyta, niz po przejechaniu tych X kilometrów w trasie, więc gdyby to było szkodliwe po przegapieniu tego momentu to wymiana oleju niosła by za sobą o wiele większe ryzyko uszkodzenia samochodu, niż zwiększenia żywotności.

Wiem że zwile to opisąłem, ale nie jestem expertem i moje wnioski płyna z czystego logicznego myślenia.
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: kosmos2011 w 28 Kwiecień 2014, 21:15:46
W instrukcji jest 90 tyś km lub 6 lat, masz model z UE ?
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: Watcher w 28 Kwiecień 2014, 22:34:37
Nope, prosto z USA, a tam jest 105 kmil (168 kkm).
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: kosmos2011 w 28 Kwiecień 2014, 23:13:29
Czy możesz podać numer vin.
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: Watcher w 29 Kwiecień 2014, 11:42:33
KM8SC73DX5U899419
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: kosmos2011 w 29 Kwiecień 2014, 17:41:36
ASB w Twoim samochodzie jest taka sama jak w wersji EU czyli przebieg po którym trzeba wymienić olej zależy od warunków w jakich jest eksploatowany samochód. Olej zawsze warto wymienić nie zależnie od przebiegu i nie wpłynie to negatywnie na pracę skrzyni.

Zmień w profilu datę produkcji na 2004.
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: Watcher w 30 Kwiecień 2014, 19:00:17
Ok. 2005 to rok modelowy i I rej.

Czyli można zmieniać ten olej - koleś z ASO nie wiedział co mówi.
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: jaclwapl w 05 Maj 2014, 13:48:59
Nie jest nowiną, że kolesie z ASO nie wiedzą co mówią i jeszcze w błąd wprowadzają. Dobra rada od "doświadczonego" użytkownika Santka takiego jakiego masz TY... unikaj ASO. oni nie mają pojęcia o Santkach I generacji. Na tyle razy na ile byłem w ASO zawsze wychodziło na to, że znajomy Pan Józek mechanik wie lepiej i jest jakieś 5 razy tańszy niż ci z ASO, którzy za wszelką cenę chcą ode mnie wyciągnąć kasę mimo, iż wiedzą, że nie wiedzą jak naprawić  :-D. Najlepiej dać im numer części oraz dokładną instrukcję naprawy - pomijam fakt, że trzeba im powiedzieć co dokładnie się zepsuło bo inaczej połowę samochodu wymienią a dalej działać nie będzie.
Miałem z nimi przygodę m.in. z lekko buczącym łożyskiem z przodu... za wymianę łożyska i do tego "koniecznie" abs i inne cuda niewidy chcieli prawie 2000 zł.... i to jeszcze już muszę się decydować bo części trzeba zamówić i taka jazda zagraża życiu..... stanęło na tym, że Pan Józek wymienił za 400 zł i bez abs'u się obyło.....
Reasumując ... odradzam ASO.
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: wydminianin w 07 Maj 2014, 20:18:51
Mam pytanie odnośnie wymiany filtra w skrzyni. Czy ktoś wymieniał wewnętrzny filtr? Czy aby na pewno nie ma dostępu do filtra po odkręceniu miski olejowej? I nie chodzi mi o rysunki i instrukcje, ale czy ktoś może fizycznie demontował miskę skrzyni i stwierdził, że nie ma. Silnik 2,7 skrzynia f4a51.
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: martinez98 w 08 Maj 2014, 13:20:46
Nie ma dostępu. Filtr jest od strony silnika przy turbinie(konwerterze) skrzyni. Po deklem skrzyni od przodu auta masz "labirynt" automatu czyli zawory hydrauliczne i nic więcej. Korkiem spustowym zejdzie około połowy stanu, ale w turbinie zostaje stary olej.
Tytuł: [Santa Fe SM] Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i napędzie 4WD
Wiadomość wysłana przez: wydminianin w 08 Maj 2014, 15:45:44
Dzięki za wyjaśnienie.