HyundaiKlub.pl

Auta i problemy => Lantra => Wątek zaczęty przez: Tekkenmoor w 08 Luty 2014, 11:47:02

Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Tekkenmoor w 08 Luty 2014, 11:47:02
Dzień dobry,

na wstępnie jest mi bardzo miło zawitać na wasze forum, albowiem jest to mój pierwszy post  ;-) Ale niestety mam duży problem z moim autkiem, mianowicie nie chce zapalić. Samochód "kręci" ale nie odpala, dodam że wszystko było dobrze auto jeździło normalnie, paliło itp. Po prostu wstaje rano i już nie mogłem wyjechać z garażu bo nie chciał zapalić.

Sprawdziłem akumulator i jest ok, potem sprawdziłem kable WN też ok, potem sprawdziłem czy jest iskra i tu jest problem bo z czterech jest tylko jedna  :-( No to pomyślałem że to cewka ale żeby nie kupować nowej w ciemno, podłączyłem starą (w sierpniu wymieniałem cewkę, kable i świece), liczyłem że auto odpali na starej cewce, ale dalej jest to samo. No i tutaj skończyły mi się pomysły zacząłem przeszukiwać wasze forum. Po przeczytaniu paru tematów sprawdziłem jeszcze czujnik położenia wału, ale on jest w porządku. Odłączyłem klemę od akumulatora (na 15 min) żeby zresetować komputer ale też nie pomogło.


Bardzo będę wdzięczny za sugestie.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: kosmos2011 w 08 Luty 2014, 13:38:17
Sprawdź bezpiecznik nr. 9 i miernikiem kostkę C14 która jest podłączona do cewki.

(http://images61.fotosik.pl/633/c59ee9ab6cea152am.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=c59ee9ab6cea152a)


http://doc.hyundai-autoclub.ru/elantra/ "Electrical Troubleshooting Manual Lantra 1996" SD.pdf strona 40.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Tekkenmoor w 08 Luty 2014, 14:11:57
Dziękuje za szybka odpowiedź, ale niestety to nie bezpiecznik ani kostka (jeśli to jest to o czym myślę).

(http://img.pl/srzf.jpg)
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Złośnik w 08 Luty 2014, 14:36:15
Sprawdź dokładnie kostkę która steruje/zasila cewkę i napięcia w niej.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Tekkenmoor w 08 Luty 2014, 14:44:55
Patrzałem powierzchownie, i na cewkę idzie zasilanie  i idą sygnały sterujące, ale czy te sygnały są dobre tego nie wiem.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Złośnik w 08 Luty 2014, 15:05:59
Chodzi o gniazdo do którego wpinasz kostkę od cewki. Skoro każda cewka jest sprawna i podmieniona zachowuje się tak samo to trzeba zacząć od tego. Patrząc nic nie zdiagnozujesz. Trzeba pomierzyć i zbadać napięcia, przewody. Czy inne rzeczy jak np. czujnik położenia wału itd. sprawdziłeś elektronicznie, elektrycznie czy tylko zweryfikowałeś naocznie ? Po odpięciu wszystkich przewodów WN podczas kręcenia rozrusznikiem na cewkach powinieneś mieć i tak iskrę, na każdej cewce.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Tekkenmoor w 08 Luty 2014, 15:22:25
Tak właśnie uczyniłem, patrzałem czy na każdy z czterech kabli WN podaje iskrę podczas kręcenia, ale podaje tylko jeden. Patrzałem też czy na kostkę podpinaną do cewki, i jest na niej zasilanie i rożne sygnały sterujące podczas kręcenia. Czujnik położenia wału też wykręcałem i mierzyłem i jest dobry.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Złośnik w 08 Luty 2014, 15:29:35
No to ja stawiam na cewkę.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Tekkenmoor w 08 Luty 2014, 15:37:21
Ojciec to samo mi powiedział że on by wymienił cewkę, ale boli mnie fakt że dopiero co w sierpniu wymieniałem cewkę, świece i kable. Ponadto stara cewka działała tj. samochód na niej palił tylko nierówno pracował. A teraz na tej starej cewce nawet zapalić nie chce.

Takie pytanie na marginesie, czy duże zmiany obciążenia w instalacji elektrycznej mogą powodować uszkodzenie cewki ? Ojciec też mi sugerował że to przez obciążenia generowane przez wzmacniacz, mogła mi się znowu zepsuć cewka.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Złośnik w 08 Luty 2014, 16:33:56
We wtyczce którą wpinasz do cewki masz 3 piny. Jeden z nich (czarno-biały kabel - PIN 3 według obrazka poniżej) dołącz do woltomierza a drugą sondę do masy auta. Przekręć kluczyk w pozycję zapłonu ON. Powinieneś mieć w tym obwodzie stałe 12V. Pozostałe dwa lecą do ECM i nie jestem w stanie powiedzieć jakie powinny być tam napięcia dokładnie - na pewno powinny być między kolejnymi pinami a masą - a nie pomiędzy samymi pinami.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/594/7oen.png) (https://imageshack.com/i/gi7oenp)

Tu masz rozpiskę gniazda cewki.

Jeżeli napięcie we wtyczce między pinem 3 w momencie gdy kluczyk jest w pozycji zapłonu - jest obecne (12V) to warto sprawdzić samą cewkę co da Ci już jasny obraz sytuacji.
Na początku sprawdzasz rezystancję uzwojenia pierwotnego i wtórnego. GNIAZDO cewki ma trzy piny do którego wpinasz wtyczkę zasilającą, w której przed chwilą sprawdzałeś napięcie zasilające 12V. Odpinasz wtyczkę, chodzi o samo gniazdo. W gnieździe masz trzy piny tak samo opisane jak na obrazku.
Oporność Pierwotnego uzwojenia mierzysz między pinem 3 i 2 oraz między pinem 3 i 1 - ma mieć oporność (miernik przełącz na omomierz) 0,44 - 0,55 Ohm'a.
Oporność Wtórnego uzwojenia mierzysz dla każdej cewki kolejno:

(http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/691/11i.png) (https://imageshack.com/i/j711ip)

Między cewką 1 i 4 cylindra oraz między 2 i 3 cylindra. Wartości zmierzone powinny mieścić się w granicach: 10,3 - 13,9 kOhm'a.
Podczas tych pomiarów wtyczka zasilająca cewkę ma być koniecznie odłączona a kluczyk w pozycji off lub wyjęty - chyba że chcemy się pożegnać z ECM. Wtedy niesprawna cewka to będzie najmniejszy problem.

Jeśli napięcie we wtyczce zasilającej cewkę jest obecne a poszczególne obwody cewki zarówno uzwojenie wtórne jak i pierwotne mają wartości zmierzone poza katalogowymi to cewka do wymiany.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Tekkenmoor w 08 Luty 2014, 16:51:10
Dzięki wielkie, jak sprawdzę dam znać.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Złośnik w 09 Luty 2014, 23:30:28
Ok. czekam. Chętnie się dowiem co to się porobiło.
Ja szczerze mówiąc nie widzę związku w obciążaniu instalacji przez wzmacniacz a pracą cewki. Pierwsze co, to mogłeś kupić tanie dziadostwo i wytrzymało ile mogło - a, że długo nie mogło, to szybko się posypało.

ed. int. tekla
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Tekkenmoor w 10 Luty 2014, 13:58:16
Miałem dzisiaj trochę czasu, także pomierzyłem cewkę. W przypadku uzwojenia pierwotnego jest około 2Ohm, z kolei na uzwojeniach wtórnych jest dokładnie po 9,75kOhm. Czyli do wymiany cewka ?
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Złośnik w 10 Luty 2014, 20:21:06
Dorwij używaną cewkę ale sprawną, za niewielką kasę, żebyś później mógł sobie nową kupić, bo jak dla mnie to ta cewka ma gdzieś przebicie i dlatego jest tylko jedna iskra.

//Ale poczekaj do jutra - wykonam swoje pomiary na sprawnym aucie i powiem jak jest.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Tekkenmoor w 16 Luty 2014, 14:39:32
Panowie powiem tak że to NIE cewka ! Na kolejnych cewkach jest ta sama sytuacja, że jest jedna/dwie iskry. Niestety ale coś jest ze sterowaniem cewką. Ojciec zbadał jedną cewką i bez problemu udało mu się uzyskać iskrę na wszystkich fajkach, ręcznie sterując cewką.

Tak więc czy to ecu ? Czy może jest coś po drodze do sprawdzenia co może wpływać na sterowanie cewką ?
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: kosmos2011 w 16 Luty 2014, 15:06:06
Co wpływa na sterowanie cewką http://doc.hyundai-autoclub.ru/elantra/ "Electrical Troubleshooting Manual Lantra 1996" SD.pdf strona 40.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Tekkenmoor w 19 Luty 2014, 18:16:17
Gdzie w moim autku znajduje się ECU ? Dzisiaj miałem trochę czasu i chciałem wymontować ECU, myślałem że jest w słupku za schowkiem, ale nie znalazłem tam. Patrzałem na schematy i dużo nie wywnioskowałem, wydaje mi się że jest za panelem (dokładnie za popielniczką).

Chciałbym sprawdzić czy da się naprawić te ECU (wymienić kondensatory lub jakiś układ).
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: greenpearl w 19 Luty 2014, 18:32:53
lewy kick panel za skrzynką bezpieczników (prawie niemożliwe do wyjęcia bez demontażu deski rozdzielczej)

a innym tropem... Masz w swoim autku immobilizer?
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Tekkenmoor w 19 Luty 2014, 18:50:38
Nie mam
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Złośnik w 19 Luty 2014, 19:17:32
Co ????? Sam demontowałem bez ruszania deski.
Wyciągasz dywanik i wsuwasz się pod deskę głową do góry i po prawej stronie zobaczysz ECU. Odkręcasz cztery śruby (10 lub 12) i wyciągasz ecu. Odpinasz wtyczkę i masz w ręce to czego szukasz.
Nie wiem jak z innymi ale u mnie ECU (Siemens) to jest jedna wielka bryła, elektronika zatopiona w plastiku i nierozbieralne.
Co do ewentualnych napraw, hmm.
Na "alledrogo" dostaniesz ECU do swojego auta już od 30zł. Spojrzyj przedtem dokładnie na numer katalogowy - na pewno znajdziesz bo patrzyłem przed chwilą i są różne.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Tekkenmoor w 19 Luty 2014, 20:59:55
No i miałeś racje u mnie też Siemens, nierozbieralny ;/

Na allegro znalazłem tylko dwa pasujące egzemplarze najtańszy za 87zł z wysyłką.
Ale bardzo podobny różniący się jedną literką jest za 60 zł z wysyłką.
Ja mam H103955111 C, ten tańszy ma na końcu D. Jakie to ma znaczenie ?
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: kosmos2011 w 19 Luty 2014, 21:10:11
(http://images63.fotosik.pl/672/342c35994f217bb1m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=342c35994f217bb1)(http://images61.fotosik.pl/671/b8453e3630acfa52m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=b8453e3630acfa52)


Numer ECU  sprawdzaj po numerze zaczynającym się od 39110-

http://hyundai.epcdata.ru/elantra/19250/engine/elektronniy_blok_upravleniya_dvigatelem-2839011/elektronniy_blok_upravleniya_dvigatelem-39110/

[ Dodano: 2014-02-19, 21:18 ]
Sprawdź jeszcze przekaźnik na prawo od ECU on też jest połączony z cewkami.

(http://images61.fotosik.pl/671/1c05bb370f69ac32m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=1c05bb370f69ac32)
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Tekkenmoor w 19 Luty 2014, 21:29:12
OK, czyli mogę brać ten tańszy :) A przekaźnik sprawdzę jutro.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Złośnik w 19 Luty 2014, 23:45:13
Podaj jaki masz numer VIN i jaki na tym ECU.
Przekaźnik sprawdź najpierw zanim wyjmiesz kompa i ciągłość przewodów odchodzących od niego.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Tekkenmoor w 20 Luty 2014, 16:47:05
Dzisiaj poszedłem sprawdzić ten przekaźnik i jest ok. Ale wziąłem jeszcze ojca żeby sprawdzić sygnały z ECU i o dziwo dzisiaj są już OK (nie wiem czy wyjęcie i włożenie ECU pomogło), ba nawet wszystkie iskry są !

Ale auto nie pali, świece mokre iskry są, ojciec podejrzewa że to rozrząd bo według niego iskra jest za późno (patrzał jak na tłok i na iskrę czy coś).

Panowie czy jest szansa że naprawię to samemu czy oddawać do mechanika ? I ile będzie to kosztować ?
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: kosmos2011 w 20 Luty 2014, 17:45:33
Do wymiany rozrządu trzeba odkręcić koło pasowe na wale korbowym co bez porządnego klucza pneumatycznego może  być niemożliwe.
Przy wymianie rozrządu trzeba wymienić pasek, napinacz, rolkę, uszczelkę pokrywy zaworów, olej i pewnie paski klinowe. Do wymiany pewnie będzie też łańcuszek spinający walki rozrządu i dwa ślizgi http://hyundaiklub.pl/forum/viewtopic.php?t=1874&highlight=%B6lizg . Na YT są filmy jak to wszystko wykonać.

Rozrząd
 http://hyundai.epcdata.ru/elantra/19250/engine/raspredelitelniy_val_i_klapani-2024011/remen_sinhr-24312/

Pokrywa rozrządu
http://hyundai.epcdata.ru/elantra/19250/engine/krishka_remennogo_privoda_i_maslyaniy_karter-20215/

Koło pasowe
http://hyundai.epcdata.ru/elantra/19250/engine/kolenval_i_piston-2023111/shkiv_kolenvala-23124A/

Uszczelka pokrywy zaworów
http://hyundai.epcdata.ru/elantra/19250/engine/krishka_golovki_cilindrov-2022411/krishka_v_sbore_koromislo-22410A/
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Złośnik w 20 Luty 2014, 17:52:26
Ale skoro wcześniej palił to chyba sam mu się na postoju rozrząd nie przestawił.
Wykręć świece i zobacz czy na samych świecach masz iskrę podłączonych pod przewody i cewkę. Bo jeśli iskra jest słaba to zanim dotrze do świecy to się już dawno zgubi.
Skoro świece mokre to paliwo dociera. Brakuje tylko iskry i musi jej nie być bo już by coś się działo - tu nie ma cudów. Jeśli by był czujnik wału lub wałka walnięty to iskry by nie było.
Czujnik wału sprawdź według książki jeszcze czyli wykręć czujnik i rozepnij wtyczki.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/842/3p4a.png) (https://imageshack.com/i/ne3p4ap)

Wtyczka czujnika, terminale 2 i 3 - rezystancja między nimi ma być w granicach
486-594Ohm w temperaturze 20st.C otoczenia.
Sprawdź go dokładnie bo nie ma sensu czepiać się rozrządu gdy na tym samym palił. Jeśli by się nawet przestawił to byś miał traktor, problemy z uruchomieniem ale byś uruchomił. Ważne jest że świece są mokre czyli nie ma iskry dalej.
Sprawdź czujnik i jego wtyczkę i kable idące od czujnika do ECU, bo czujnik daje sygnał bezpośrednio do ECU. Skoro ruszałeś komputer i poprawiła się sprawa z iskrą to coś może być też najprawdopodobniej z wtyczką lub samym ECU.
Rozrządu czepiałbym się na końcu.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Tekkenmoor w 20 Luty 2014, 18:29:13
Czujnik już patrzałem i jest ok, iskrę właśnie dzisiaj patrzałem na świecach i jest bardzo ładna, jutro/jutrze będę rozbierał rozrząd.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Złośnik w 20 Luty 2014, 19:07:51
Jak dla mnie szkoda czasu.
Skoro iskra jest i paliwo to czemu nie pali ?
Sterowaniem wtryskiem zajmuje się ECU zbierając informacje z czujników, głównie z wału kiedy dać wtrysk i iskrę i to wszystko. Paliwo masz więc odkładasz sprawy paliwa.
Twoim problemem jest iskra.
Dla mnie to czujnik wału lub ECU.
Wiem ze sprawdzałeś czujnik ale sprawdzałeś go na zasadzie: mierzyłem i wartości zmierzone są w granicach katalogowych czy może - coś tam się pokazało tzn. że działa ? Czujnik jest w miarę tani, ecu na podmianę też, rozrząd - na pewno jest dużo droższy. Żeby sprawdzić czy masz dobrze zgrany rozrząd to musisz zdjąć koło pasowe wału, osłony rozrządu górną i dolną. A koła pasowego łatwo nie zdejmiesz, już nie mówię o ponownym dokręceniu.
Rozrząd nie przestawił się sam. Jeśli przestawi się o jeden ząbek będzie ciężej zapalić ale odpali, nawet na dwóch garach odpali i będzie chodził. Gdyby przestawił się bardziej to już samym kręceniem rozrusznikiem zawory by dostały i na pewno byś to usłyszał, że coś jest nie tak.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Tekkenmoor w 22 Luty 2014, 18:20:27
Dzisiaj była ładna pogoda i zabrałem się z ojcem za rozrząd. Okazało się że wszystko jest OK, tylko czas traciłem. Żeby tak całkiem nie stracić tego czasu to już wymieniłem tuleje wahacza i stabilizator który miałem wymienić już wcześniej.

Ale do rzeczy, poskładałem wszystko. Próba odpalenia i po długim kręceniu i operowaniu przepustnicą samochód zapalił ! :shock:  Auto odpala teraz za każdym razem, ale pojawił się inny problem  :-(

Dziwnie chodzi tak trochę jak traktor, jest taki stukot co obrót jakby nie miał oleju albo coś z popychaczem czy coś. Ale jeździ i jakby miał większego "buta".
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Złośnik w 22 Luty 2014, 18:28:12
Albo pomyliłeś przewody na cewkach, albo nie pali na wszystkie gary.
Albo dalej jest problem z iskrą lub jest za słaba.
Podczas pracy silnika odłączaj kolejno przewody i słuchaj reakcji, jeśli odepniesz któryś przewód i nie będzie zmiany w pracy silnika tzn. ze na tym cylindrze nie pali.

Najlepiej nagraj ten dźwięk i wrzuć, posłuchamy i będziemy diagnozować.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Tekkenmoor w 22 Luty 2014, 19:35:44
Iskra jest bardzo ładna, wszystkie gary też chodzą. Ogólnie jest moc. tylko jest charakterystyczny stuk co obrót, im więcej obrotów tym częstszy stuk.

Jutro sprawdzę popychacze.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Złośnik w 22 Luty 2014, 20:11:48
Yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy, jak ?

Żeby je sprawdzić musisz zdjąć rozrząd i wyjąć wałki. Dopiero wtedy będziesz miał dostęp do popychaczy.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Tekkenmoor w 23 Luty 2014, 14:32:39
Cytat: "Złośnik"
Yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy, jak ?


Szybko, zdjąłem pokrywę głowicy i ręcznie popychałem żeby sprawdzić czy któryś nie trze, ale wszystkie popychacze są ok.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: OuTchOrN w 26 Luty 2014, 20:51:27
Przy okazji tematu jakie świece kupić o Lantry J2 Wagon 96, 16i?
Temat dotyczy ich pośrednio, jednak muszę je kupić.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: kosmos2011 w 26 Luty 2014, 22:09:58
Oryginale świece to NGK 18814-11051

(http://images62.fotosik.pl/700/39ad9c4fabfb72d5m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=39ad9c4fabfb72d5)


2382 BKR5ES-11 http://www.motointegrator.pl/produkty/295077-swieca-zaplonowa-ngk-2382

Zamiennik Champion RC10YC4.

Odstęp między elektrodami 1,0-1,1 mm
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: Złośnik w 27 Luty 2014, 00:06:20
Ja polecam tylko NGK.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: OuTchOrN w 27 Luty 2014, 20:52:18
W inter carsie ta sama cena. W takim razie na weekend kupię.
Tytuł: [Lantra J2] Nie odpala - tylko jedna iskra
Wiadomość wysłana przez: kosmos2011 w 28 Luty 2014, 17:33:31
Motointegrator jest w grupie Inter Cars to i cena taka sama.