HyundaiKlub.pl

Auta i problemy => Sonata => Wątek zaczęty przez: Hants w 19 Lipiec 2009, 01:57:16

Tytuł: Wymiana filtra w automacie
Wiadomość wysłana przez: Hants w 19 Lipiec 2009, 01:57:16
Sporo sie o tym mowi, ale nie kazdy to widział, więc ochoczo to FAQ przedstawiam.

Do wymiany filtra w Sonacie z automatyczną skrzynią biegów (ASB) potrzeba:

Hyundaia Sonatę:

(http://www.hants.pl/sonata/filtr/16072009353.jpg)


ASB

(http://www.hants.pl/sonata/filtr/18072009359.jpg)

Filtr do ASB (w komplecie z uszczelką)

(http://www.hants.pl/sonata/filtr/18072009356.jpg)

I kilka innych rzeczy o ktorych wspomnę pozniej:

Zaczynamy od podniesienia auta: najwygodniej z prawej strony jak do zmiany kola, pozniej wystarczy wlozyc stojak pod ten uchwyt z kolkiem z prawej strony (pod akusem) i poluzowac podnosnik (ja tam nie wierze hydraulice za 100 zł ;-)

Po podniesieniu auta bierzemy kluczyk 17 i odkrecamy korek. Pod autem powinna sie znalezc dosc szeroka kuweta:

(http://www.hants.pl/sonata/filtr/18072009360.jpg)

Odkręcamy 12 srubek kluczem rurowym albo głęboką nasadką '10', następnie
przy uzyciu tępego plaskiego narzedzia DELIKATNIE podwazamy miskę - prywatnie do takich zadan uzywam łyżki do opon motocyklowych - jest plaska, cienka i w swej topornosci - delikatna. Po podwazeniu, spokojnie opuszczamy miskę do kuwety - w srodku jest jeszcze sporo oleju i ... cztery luzno latające magnesy.. Zastanawialiscie sie kiedys po co sa te okragle tłoczenia na spodzie miski?

(http://www.hants.pl/sonata/filtr/18072009361.jpg)


Jak widac u mnie - syfu bylo co niemiara: magnesy byly kompletnie otoczone brudem:

(http://www.hants.pl/sonata/filtr/18072009364.jpg)

(http://www.hants.pl/sonata/filtr/18072009365.jpg)

Skrobaczka w dłon! Polecam skrobak Stanleya z wymiennymi ostrzami:

(http://www.hants.pl/sonata/filtr/18072009363.jpg)

Usuwamu caly ten uszczelkowy syf. Stopien oczyszczenia ma byc podobny do przygotowania pod pompę wody: czyli czysciutko i bez zadziorow.

(http://www.hants.pl/sonata/filtr/18072009362.jpg)

Podobnie czyscimy miskę, magnesy i przymierzamy uszczelkę (żadnych silikonów!)
Pamietamy o sprawdzeniu uszczelki i magnesach.

(http://www.hants.pl/sonata/filtr/18072009366.jpg)

Sama wymiana filtra jest tak prostacka, ze nie wymaga fotek - odkrecamy cztery sruby głebokim kluczem nasadkowym '10', wrzucamy stary filtr do kuwety (ma pelno oleju w srodku..), wkrecamy nowy filtr.

Sciagamy rekawiczki, delikatnie zakladamy miskę i lekko dokrecamy sruby, uwazając jednoczesnie aby nie popsuc uszczelki: proponuje dokrecac lekko co drugą, potem zaczac od drugiej strony i tak w kołko kilka razy az do porzadnego skrecenia obu elementów.

Wyciagamy miernik oleju, wciskamy lejek w jego rurke i POWOLI wlewamy jakies 2,5 litra swiezego płynu. Zbyt szybkie wlewanie spowoduje cos niezbyt przyjemnego dla twarzy :-)

(http://www.hants.pl/sonata/filtr/18072009368.jpg)


Odpalamy silnik, sprawdzamy poziom oleju, dolewamy jesli trzeba, dociagamy korek spustowy, sprawdzajac jednoczesnie szczelnosc calego ukladu i..

cieszymy sie z kolejnego dobrego uczynku :-D

(http://www.hants.pl/sonata/filtr/18072009369.jpg)

(http://www.hants.pl/sonata/filtr/18072009357.jpg)

Do pracy polecam uzywac rekawiczek lateksowych i UTRZYMYWAC miejsce pracy w czystosci - po zdjeciu miski wszystko sie do tych tlustych elementow klei ( zwłaszcza stare, zeskrobane kawalki uszczelki) - do czyszczenia trzeba uzyc czystej szmatki.

Powodzenia!
Tytuł: Wymiana filtra w automacie
Wiadomość wysłana przez: kml w 19 Lipiec 2009, 08:56:37
Hants, jedna kwestia: jaki olej :) To może być dosyć istotna informacja :D
Tytuł: Wymiana filtra w automacie
Wiadomość wysłana przez: Hants w 19 Lipiec 2009, 12:26:36
?? Oczywiscie - jedynie słuszny: ATF - SP III
Kosztuje okolo 12 zł za litr u dealera.


(http://www.hants.pl/sonata/filtr/plyn1.jpg)

(http://www.hants.pl/sonata/filtr/plyn2.jpg)
Tytuł: Wymiana filtra w automacie
Wiadomość wysłana przez: kpawel w 19 Lipiec 2009, 13:25:30
Cytat: "Hants"
?? Oczywiscie - jedynie słuszny: ATF - SP III
Kosztuje okolo 12 zł za litr u dealera.



A w Polsce tego oleju SP-III prawie nie ma w ASO, a jak jest to kosztuje 60zł/ litr lub 170zł/ 4 litry.

Korek spustowy oleju najlepiej przykręcić jeszcze przed zdjęciem miski olejowej, bo jak będzie już nowa uszczelka do dokręcenie korka może spowodować miejscowe odkształcenie uszczelki.

Jest jeszcze korek spustowy w okolicach półosi.

U mnie w Accencie całkowita pojemność skrzyni wynosi 6,7litra, mnie osobiście udało się wymienić 4 litry.
Tytuł: Wymiana filtra w automacie
Wiadomość wysłana przez: Hants w 19 Lipiec 2009, 13:58:46
No tak - przeciez konwerter w czyms musi plywac. Mnie jednak najbardziej cieszyl sam fakt wywalenia tego mulu ktory sie osadzil w misce ( a było go dużo więcej niz sie spodziewałem)

Acha: olej u mojego dilera jest dostepny bez zadnego problemu w cenie 2,5 funta za litr. Niestety opakowania sa tylko litrowe.