HyundaiKlub.pl
Auta i problemy => Accent => Wątek zaczęty przez: e-gen w 05 Czerwiec 2008, 23:54:44
-
Hmm, kupując na jesieni Accenta po stłuczce wiedziałem, że chłodnica klimy jest rozszczelniona; niemniej testowo naciskając (raz czy dwa) przycisk AC zapalała się lampka na przycisku.
Całą zimę przejeździłem z nową ale nie podłączoną chłodnicą klimy (przewody zaślepiłem żeby nie naszło syfu do układu).
I tak dojechałem do dnia dzisiejszego, kiedy to zostawiłem auto w spec warsztacie żeby połączyli chłodnicę z resztą układu i napełnili czynnikiem.
Po trzech godzinach otrzymałem telefon z informacją że podłączyli, sprawdzili szczelność/naładowali ale klima nie działa - po prostu się nie załącza, czyli że jest jakiś problem z układem elektrycznym klimy.
Odebrałem samochód i rzeczywiście, po wciśnięciu przycisku AC nic się nie dzieje (sprężarka się nie załącza, lampka na przycisku się nie zapala).
1. czy klima ma swój, niezależny komputer czy też błędy klimy są logowane do ECU ?
2. do sprężarki dochodzi jeden przewód, dzięki któremu możliwe jest załączenie sprzęgła - czy mogę w ramach testu odłaczyć ten przewód i pociągnąć "+" od ako; innymi słowy "czy mogę sprężarkę odpalić na krótko?)".
3. Jakie są główne elementy układu (elektryczne)? włącznik AC, termistor, czujnik ciśnienia, sprzęgło elektromagnetyczne??
3. Wszelkie wskazówki mile widziane.
BTW
za zbiorniczkiem wyrównawczym znalazłem czujnik ciśnienia (jedyny?)
(http://images34.fotosik.pl/277/7e042db717123fce.jpg)
jak go zdiagnozować (ma cztery piny) ??
:rolleyes:
-
jesli chodzi o czujnik (to są tam 4 przewody pewnie)to po zmostkowaniu 2 odpowiednich pinow powinien sie wlaczyc wentylator a po zmostkowaniu 2 pozostalych wlacza sie sprzeglo kompresora. musisz sprawdzic gdzies w schematach.
Jeśli chodzi o diagnostyke komputerową, to w większości aut jest tak, że nie mają modułu diagnozującego klimatyzację manualne, za to wiem Climatroniki już mają i można odczytywać błędy.
Kompresor możesz włączyć na krótko przynajmniej sie dowiesz czy chodzi sprzęgłó, i sprawdzisz czy robi ciśnienie, (rurki bedą zimne).
No i jeśli wszystko ladnie bedzie chodzić(po podlaczeniu kompresora to zostają tylko 2 2szanse, czujnik albo włącznik)
Powodzenia
-
Pierwsze czym sie zajmę będzie podłączenie sprężarki na krótko.
Obaczymy 8-)
-
No to dzisiaj zabiłem klimę :evil: :evil: :evil: :evil:
uruchomiłem elektromagnez w sprężarce "na krótko" i... sprężarka załączyła się a z nawiewu zaczęło lecieć schłodzone powietrze.
Po ok. 2-3 minutach nastąpiła eksplozja i z okolic chłodnicy klimy wydostał się gaz. :evil: :evil: :evil:
Czy ktoś ma pomysłą dlaczego tak się stało??
BTW
rurki od klimy były gorące "po zajściu"
-
e-gen, Na moj maly rozumek - czujnik cisnienia dziala w dwie strony. Laczac go na krotko doprowadziles do nadmiernego wzrostu cisnienia w ukladzie.. Normalnie sprezarka pracuje w trybie on i off - nie pamietam, zeby kiedykolwiek pracowala 2 minuty pod rzad.. Pozdrawiam.
-
no właśnie, dwie godziny temu też mnie ktoś oświecił że sprężarka klimy nie działa w trybie ciągłym :-?
ale, ale
okazało się że zadziałał zawór bezpieczeństwa i nic nie uległo zniszczeniu a czynnik chłodzący nadal jest w układzie :mrgreen:
pozostaje kwestia dlaczego klima się nie załącza.... a więc tak:
- bezpieczniki, przekaźniki OK
- włącznik AC na panelu OK
- sprężarka/sprzęgło OK
- czujnik mrozu ??
- czujnik ciśnienia ??
Czy ECU bierze udział w sterowaniu klimą??? Jeżeli TAK to czy możliwe jest "ciągłe" wyłączenie AC poprzez zmianę opcji w ECU??
-
e-gen, dobrze ze nic sie nie stało, bo już miałem wyrzuty sumienia... :-|
Ja tak sprawdzałem kompresor w passacie, tylko po sprawdzeniu odłączyłem (ok 2 min) ale nic nie wybuchlo.
Wracając do tematu sprawdziłeś czy dochodzi napięcie do kompresora?
Nie wiem jak w Hyundaiu, ale w VW można podłaczyć sie tylko pod system Climatronic, klima manualna nie ma systemu autodiagnozy
-
Napięcie "+" do kompresora nie dochodzi, bo przekaźnik nie załącza, a przekaźnik nie załącza bo nie dostaje takiego polecenia. I teraz: co steruje przekaźnikiem???
Sam przekaźnik jest OK, bo wzbudzony "na krótko" podaje napięcie na kompresor.
-
a sam włacznik A/C działa? wiesz, szukamy rozwiązania a zapominamy o rzeczach oczywistych.
-
- bezpieczniki, przekaźniki OK
- włącznik AC na panelu OK
- sprężarka/sprzęgło OK
:-)
ciekawe czy ECU ma cokolwiek z klimą w Accencie :roll:
-
e-gen, A sam nawiew? Wlaczyles? ;)
-
Hants dobrze mówi :-P nawiew nie może być na 0. próbuj na każdym biegu.
Co do diagnostyki, jak masz niedaleko kogos zaufanego to mozesz podjechac, moze a hyundaiach klima jest podlaczona pod ECU.(w innych markach manualne nie sa)
Jeszcze gdzieś w przednim zderzaku powinien byc czujnik temperatury(bo gdy powietrze otoczenia ma mniej niz 5st C wtedy klima sie nie włączy) może podczas wypadku uszkodziles ten czujnik, może jakiś przewód sie wypiął. Obadaj sprawe przy zderzaku...
-
Klimę sprawdzałem na wszystkich możliwych obrotach wiatraka, obiegach, temperaturach spox :-)
Jeszcze gdzieś w przednim zderzaku powinien byc czujnik temperatury
Czujnik temperatury jest za schowkiem pasażera na parowniku i tutaj ciekawostka; wczoraj gdy rozpiąłem połaczenie do tego termistorka klima się na chwilę załączyła, mimo iż przycisk włączający AC na desce rozdzielczej był wciśnięty :shock:
Nie ogarniam tego :evil: jedna z moich teorii głosi że gazownik instalując LPG odłączył w ECU klimę, żeby nie wywalało CE (wtedy jeszcze nie miałem jeszcze podłączonej klimy).
Z innej beczki;
czy w czasie pracującej klimatyzacji obydwie rurki biegnące do chłodnicy klimy powinny być gorące?
-
e-gen, :roll: No to teraz hit: mam ten sam problem :-/ Wlasnie poszedlem Ci sprawdzic temperature tych rurek i patrze, a mi sie sprzeglo w ogole nie zalacza..
Dodane.
czy jesli zepniesz dwa piny (bo tam sa tylko dwa) sensora na tej czarnej bance - to wlacza Ci sie kompresor?
Dwu minut nie ryzykowalem. Po mniej wiecej minucie - po prostu wstawilem ołówek do gniazda H i spuscilem czyste powietrze z ukladu (troche swiszczalo bo wysokie cisnienie)
W ramach ciekawostki - podlaczylem drugi sensor - ale na sucho - tez sie nie wlaczylo.
Pytanie - CZEGO TO JEST SENSOR? Na pewno cisnienia? Nie stanu skupienia? (plyn, gaz??)
Dodane 2
Jade do Halfordsa po taki specjalny kartridz do 'domowego' nabijania klimy. Wleje i dam znac co sie stalo.
-
czy jesli zepniesz dwa piny (bo tam sa tylko dwa) sensora na tej czarnej bance - to wlacza Ci sie kompresor?
no właśnie u mnie sensor ciśnienia tzw. triple pressure switch (zdjęcie w pierwszy poście) jest 4-ro pinowy i próbowałem go zwierać ale nie dało to pożądanego efektu w postaci załączenia sprężarki i/lub załączenia wiatraka na chłodnicy.
Jestem bardzo ciekaw czy u Ciebie też obydwie rurki będą gorące :roll:
-
Wg mnie powinien być jakiś czujnik na dworze, co do rurek, to po dłużeszej uzywalnosci klimy np podczas trasy na jednej powinien osadzać sie szron, jesli klima dobrze dziala
-
Jestem bardzo ciekaw czy u Ciebie też obydwie rurki będą gorące :roll:
W trakcie normalnej pracy - tylko wylotowa z kompresora jest goraca. Po wizycie w chlodnicy - srednio letnia :-)
U mnie juz dziala. Uklad byl kompletnie pusty. Kupilem taki maly zestawik, butla, rurka z manometrem, gniazdo laczace. Instrukcja informowala o koniecznosci wpiecia sie w Low pressure circle (kapsel z literka L) i wlaczeniu klimy na max chlodzenie. Oczywiscie wystarczylo wcisnac przycisk "dezodarantu" na pol sekundy, aby cisnienie podskoczylo do - "normal", ale sprezarka dalej nie dzialala.
1.Odpialem wtyczke z sensora
2.spialem na krotko,
3. Kompresor zaczal pracowac, cisnienie na manomatrze spadlo do zera
4.Zaczalem ladowac
5. Kompresor spowolnil silnik niczym jakis stary parowoz przywracany do zycia - poszlo troche kurzu i piasku
6. "Dezodorant" sie oproznil, cisnienie pozostawalo w normie.
7. Odpialem prowizorycznie laczenie przewodow, zalozylem na sensor.
8. Dziala i chlodzi! Choc nie jest to "ice-cold". Po ladowaniu na stacji - jak pamietam - z kanalow wylatywalo 6 stopni - teraz ledwie 12.
Sciagnij i podmien/przeczysc czujnik. Pod nim powinien byc zaworek zwrotny - nic nie powinno Ci z instalacji uciec (ale pewnosci nie mam...)
-
Hants, a gdzie sie kupuje taki "nabój"??
Jeśli chodzi o rurki, to ta która idzie do kabiny musi być zimna bo w niej plynie czynnik ktory nam chlodzi powietrze(temp powinna wynosic ok 4-5st).
e-gen, a moze podjedz do gaziarzy... i zapytaj czy ci nie nagrzebali gdzies w instalacji...
-
Hants, a gdzie sie kupuje taki "nabój"??
No wlasnie nie wiem, kto to w PL moze sprzedawac - moze Norauto?
tu (http://www.halfords.com/webapp/wcs/stores/servlet/SearchCmd?text=air+con&action=search&storeId=10001&catalogId=10151&langId=-1)
3 od gory. Cena - hmmm - uklulo.. W serwisach kasuja za usluge nabicia okolo 50 funtow i operacja trwa jakies 30 minut. W teorii - cos tam czyszcza, ale jak obserwowalem cykle pracy, to jedyna roznica jest taka, ze dodaja troche zielonego czynnika do zestawu - latwiej znalezc dziurki w UV)
EDIT:
Poprawa cytatu
-
e-gen, a moze podjedz do gaziarzy... i zapytaj czy ci nie nagrzebali gdzies w instalacji...
właśnie taki mam zamiar, przynajmniej sprawdzą mnie na OBD ; a jak nie to wizyta w ASO :evil:
-
jedna z moich teorii głosi że gazownik instalując LPG odłączył w ECU klimę, żeby nie wywalało CE (wtedy jeszcze nie miałem jeszcze podłączonej klimy).
Nie sadze, zeby, ten gaziarz, ze sie tak troszczyl o nie swoje.. Obawiam sie jednak, ze masz problem ze swoim sensorem. Sprobuj zlokalizowac, ktory z przewodow jest masa - jezeli sa cztery przewody, pozostale 3 to zapewne powyzej normy, w normie i ponizej normy. Wykrec go i zobacz - moze masz tam jakiego paprocha. Teraz obstawiam: przewod 'ponizej normy' jest podlaczony do przelacznika w bezpiecznikach. Czujnik temperatury zewnetrzej po prostu bym teraz zignorowal i zlaczyl na sztywno (bo i tak jest lato)
W ASO Ci powiedza, ze masz czujnik do wymiany i pincet zloty sie nalezy..
-
Co do tego czujnika na zewnatrz musi byc cos takeigo bo zima klima mnie sie nie zalancza gdy jest tak bardzo zimno - jak go zlokalizuje to sie odezwe i poweim gdzie sie ta sprawa znajduje - a co do rurek od klimy jak sprawa z ich ciepłotą wygląda przy accencie tez postaram sie odpowiedziec w najblizszym czasie.
-
klimatyzacji póki co nie uruchomiłem bo serwis ASO chciał zacząć diagnostykę od opróżnienia układu i ponownego napełnienia ... a elektryką mogliby się zająć dopiero za 3 dni :roll:
Błędy czujników/przekaźników logują się do ECU (ale bez zapalania CE) - także najpierw wykonam diagnostykę komputera.
Jeden z głównych podejrzanych czyli czujnik lodu (wg manuala: termistor switch) kosztuje ok 200 zł (nr katalogowy: 9762025-000).
Próbowałem wykręcić czujnik ciśnienia (tzw. triple pressure switch) ale zaczął uciekać czynnik chłodzący więc odpuściłem :)
Będę raportował postępy :)
-
A co do rurek jedna jest bardzo ciepla druga taka zimna/taka delikatnei wilgotna jakby byla na niej rosa:)
-
no to u mnie z rurkami też jest problem - obie gorące;)
-
:roll: coś mnie się zdaje, że u mnie obie powinny być gorące (choć jedna bardziej) - co myślicie:
(http://images33.fotosik.pl/284/ce45fd805e43a2db.jpg)
więc bardzo możliwe że z rurkami u mnie OK :>
-
wygląda też na to, że schemat elektryczny klimy (manualnej) w różnych modelach Hyundaia i rocznikach jest bardzo podobny (choć w wyższych modelach dochodzą dodatkowe czujniki - zapewne "dla poprawienia komfortu jego i jej" ]:-> )
Wyjątkiem - który zauważyłem przeglądając różne schamaty - w zakresie funkcjonowania (i diagnozy) czujnika temperatury parownika (tzw.czujnik lodu) jest Accent III gdzie jest zwykły thermistor z dwoma pinami (nie trzema jak w poprzednich modelach) na wyjściu a jego diagnoza odbywa się podobnie jak diagnoza czujnika temp. cieczy chłodzącej
(http://images32.fotosik.pl/283/60733e39daa71680.jpg)
(http://images25.fotosik.pl/228/8027e22a0dd24a5a.jpg)
w weekend zdiagnozuję czujnik voltomierzem :mrgreen:
BTW
w modelach sprzed 2000 roku (mniej więcej) Hyundai stosował double pressure switch a w nowszych triple pressure switch
-
trafiony zatopiony :mrgreen: winny jest czujnik temperatury parownika (ale na chwilę obecną nie wiem czy winny jest sam termistorek czy może układ elektroniczny)
(http://images27.fotosik.pl/229/5c5b1d300fe73a47.jpg)
Legenda:
MASA - to nr 3 (czarny przewód we wtyczce)
ECU (inaczej zwany ECM) - to nr 2
AC switch - to nr 1
W momencie gdy odpalimy auto, wciśniemy przycisk klimatyzacji i włączymy dmuchawę to pomiędzy MASĄ a ECU powinno pojawić się napięcie 12 V, oznacza to iż parownik jest już na tyle ciepły (+4,5 stopnia C lub więcej) że konieczna jest praca sprężarki aby wytworzyć chłód w układzie:)
Gdy temperatura parownika spadnie do +1,5 stopnia C "thermostatic switch" rozłącza układ a więc między MASĄ a ECU jest 40 V[/b] (sprężarka przestaje pracować.
Odciąłem od "elektroniki" sam termistorek (który siedzi sobie głęboko w parowniku) i zwarłem MASĘ z ECU efekt jest taki że klima pięknie pracuje albo nawet za pięknie bo temp. powietrza z nawiewu spadła do -1 st.C. Pewnie spadałaby jeszcze niżej ale po 15 minutach prób wyłączyłem klimę.
Jeżeli dobrze rozumiem to co zrobiłęm to w tej chwili moja klima jest kontrolowana wyłącznie przez czujnik ciśnienia "triple pressure switch". :?:
Wracając do termistorka który pozostał w parowniku to podłączając do niego omomierz obserwowałem wartości które przyjmuje w zależności od temperatury - i tak gdy włączyłem nagrzewnicę to opór malał a gdy włączyłem klimę to opór rósł. Spodziewałem się odwrotnej zależności - miło by było gdyby ktoś podzielił się informacją jak to faktycznie powinno wyglądać w Accencie. Układ elektroniczny z którym termistorek tworzą jedną część nie nosi znamion przepaleń ale pójdę z nim do elektronicznego i "poproszę o takie elementy", bo nie mam pojęcia jak go zdiagnozować (po za diodami i opornikami)
I znowu trochę grosza pozostanie w kieszeni :mrgreen:
-
Jestes zdolna bestia.