HyundaiKlub.pl
Auta i problemy => Tucson JM => Wątek zaczęty przez: RYB@ w 17 Wrzesień 2013, 16:12:58
-
CZEŚĆ !!
Czy w Hyundai'u jest jakaś wtyczka do której można podłączyć gniazdo 13-pinowe przy haku holowniczym bez ingerencji w instalację elektryczną pojazdu [kable]?
Bardzo gorący temat dla mnie i na już. Jeśli ktoś może pomóc to serdecznie dziękuję i pozdrawiam.
Ed. Nie piszemy na caps lock. Tekla
-
nie ma żadnej wtyczki.Jezeli chcesz podłączyć 13 pinowe gniazdo potrzebna ingerencja w tylne lampy.
-
CZEŚĆ !!
Czy w Hyundai'u jest jakaś wtyczka do której można podłączyć gniazdo 13-pinowe przy haku holowniczym bez ingerencji w instalację elektryczną pojazdu [kable]?
Bardzo gorący temat dla mnie i na już. Jeśli ktoś może pomóc to serdecznie dziękuję i pozdrawiam.
Ed. Nie piszemy na caps lock. Tekla
Jeżeli jest hak holowniczy to musi być instalacja elektryczna.Inaczej nie przejdzie na przeglądzie.
Zamontowanie instalacji elektrycznej nie wymaga żadnej ingerencji w lampy.Wiązkę przewodów od wtyczki prowadzisz do bagażnika i tam przy pomocy szybkozłączek łączysz odpowiednie przewody.
-
nie chodziło mi o ingerencję w same lampy ale w ich przewody.i co pomimo ze w bagażniku zrobisz wiazkę to i tak podpinasz się pod przewody lamp. chyba ze masz inny pomysł.u mnie firma zakładająca hak profesjonalnie poukrywała przewód za tylną lampą i pod zderzakiem.
-
to co piszecie jest prawdą ale nie do końca! tak podłączyć można wtyczkę 7 pin ( tylko oświetlenie drogowe) a kolega pyta o 13 pin a to już inna bajka.
ja mam gniazdo 7 pin podłączone tak jak piszecie - na szybko-złączki do przewodów prowadzących do tylnych lamp - banalna sprawa można samemu to zrobić. Niestety przy 13 PIN z uwagi na szyne CAN należy podłączyć moduł - koszt całej przyjemności w firmie instalującej haki ok 500zł
-
bartek i tu sie mylisz. ja mam gniazdo 13 pinowe założone pod stojak na rowery. pod przyczepkę mam przejściówkę na 7 pin. i tak się skłąda że do tucsona nie potrzeba modułu. Firma montująca mi hak to DAKRO Lublin ul.Nałęczowska.( koszt całej przyjemności 700 zł z montażem) tel: 81 7 215 217, 81 7 215 215
509 491 530, 509-170-800 owszem kiedy się umawiałem na montaż haka brali pod uwagę że może być potrzebny takowy moduł,jednak kiedy obejrzeli wszystko dokłądnie obyło się bez niego i wszystko śmiga.
-
bartek i tu sie mylisz
bardzo bym chciał bo zależy mi na 13-tce ale obawiam się, że to kwestia zastosowania - ty masz podłączony - stojak zakładam, że chodzi o bagażnik na rowery czyli korzystasz z oświetlenia drogowego plus światło cofania - dlatego potrzebujesz 13pin a nie 7pin (w 13 światło cofania jest na 8 pine)
Co innego gdy korzystasz z ładowania akumulatora w przyczepie. PIN 9 to stały + a 10 to ładowanie po stacyjce, tutaj musisz mieć moduł w innym przypadku przy zwarciu np klem na dodatkowym aku możesz zjarać instalację lub komputer pokładowy a to nic miłego.
Mam prośbę - jako że jestem żywo zainteresowany tematem sprawdź czy na 9 pinie masz cały czas prąd?
jeśli tak jest i nie masz modułu to co się spali jak zrobisz zwarcie np wpadając do głębokiej kałuży?
(http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/gniazdo_przyczepy_13pin_1545.jpg)
-
Przymierzam się do zakupu haka holowniczego do swojego tucsa z montażem we własnym zakresie.
Znalazłem instrukcje montażu takiego haka TUTAJ (http://www.euroautohak.pl/instrukcje-montazu1/category/291-t45-kia-sportage-i-hyundai-tucson) ale nurtuje mnie jeden szkopuł : czy montaż takiego haka wymaga zdemontowania zderzaka lub chociażby jego atrapy. Piszą tam coś że gdzieś trzeba podciąć na 5 cm zderzak (pewni chodzi o część plastikowej obudowy), ale żadnej wzmianki na temat ew. demontażu.
Jeśli któryś z kolegów przerabiał temat proszę o info. Zastanawia mnie także sposób podłączenia elektryki. Czy jest gdzieś jakieś gniazdo fabrycznie dedykowane czy z partyzanta wpiąć się centralnie do którejś z lamp ???
-
Dodano: 2017-01-06, 14:16
Jak to bywa z hakami musisz kawalek zderzaka wyciac na srodku zeby zrobic miejsce na hak, natomiast po demontazu wyciecie pozostanie.
A co do pradu do samochody powinny miec w bagazniku jakies wyjscia ktore trzeba przedłużyć do haka, ale nie dam sobie reki uciac ze twoj samochod takowie posiada
-
Kupujesz dedykowany np na allegro i montujesz (w zestawie masz wszystko, łącznie ze schematem podłączenia wiązki i instrukcją montażu), robisz przegląd, wbijasz hak w dowód.
Hak ok 300zł
Przegląd i papier 35zł
W urzędzie nie wiem czy się coś płaci.
Trzeba podciąć od spodu mały kawałek, ale jest to później niewidoczne. Zderzaka nie ściągasz.
Kupując zwróć uwagę na zawartość, nie wszystkie firmy oferują schemat czy instrukcję, nie wszystkie sprzedają z podłączonym gniazdem etc
-
Hak zamontowany, teraz pozostała elektryka, i tu pytanie :
Rozbebeszyłem bagażnik i nigdzie nie mogę znaleźć żadnej wiązki elektrycznej do której mógłbym sie wpiąć. Nie chcę pruć w ciemno wszystkich plastików, więc proszę o pomoc - podpowiedzcie w którym miejscu idą te nieszczęsne kable ???
Edit:
Dzisiaj wykorzystałem ładny dzionek i metodą prób i błędów pociagnąłem instalację od haka i podpiąłem pod instalację świateł. Poszło nawet dość sprawnie i wszystko działa jak należy. Zainteresowanym służę pomocą !
Edit:
do postu dołączam ściągawkę mojego nieudolnego autorstwa w której opisałem co z czym połączyć .
-
Witam
Wzoraj po przeczytaniu Waszego tematu z powodzeniem zamontowałem hak odpinany oryginał AVG wraz z instalacją. Kupiłem na allegro hak i instalację AVG za 550zł Hak odpinany działa super pasuje idealnie. Nic nie trzeba przycinać. Podnosisz auto i 8 śrub i gotowe. Z instalacją jest trochę inaczej. Dostałem komplet 13 pinowy jednak w moim modelu nie ma do bagażnika doprowadzonego zasilania bezpośrednio z akumulatora i po zapłonie. Porwałem się na ściągnięcie tapicerki bagażnika i nic tylko kable do lamp. Złącze 13 pinowe jest potrzebne i stosowane w przyczepach campingowych a jego głównym zadaniem jest dostarczenie zasilania do instalacji przyczepy i ładowanie akumulatora przyczepy. Jeżeli ktoś nie potrzebuje takiej funkcji to wystarczy 7 Pinowy (lub 13 z adapterem na 7 Pin za około 50 zł.) Z zakupionej instalacji wykorzystałem tylko wtyczki dwie śruby od dwóch lamp lutownica trochę czasu i gotowe. Działa bez problemu. Nie przewiduję ciągać przyczepy więc 7 Pin jest ok.
-
Nie trzeba rozbebeszać auta z obu stron, wystarczy ściągnąć lampy i przeprowadzić przewody pod zderzakiem, ale to już kosmetyka. Z praktycznych rzeczy proponuję Wam podpiąć światła pozycyjne na krzyż. Chodzi o to, że jak np. strzeli żarówka prawego tylnego postoju w aucie, to przyczepka będzie miała prawy tył, natomiast lewy tył przyczepy nie będzie oświetlony, ale na aucie pozycja będzie, krótko mówiąc nie siądzie cała strona.
-
Złącze 13 pinowe jest potrzebne i stosowane w przyczepach campingowych a jego głównym zadaniem jest dostarczenie zasilania do instalacji przyczepy i ładowanie akumulatora przyczepy. Jeżeli ktoś nie potrzebuje takiej funkcji to wystarczy 7 Pinowy (lub 13 z adapterem na 7 Pin za około 50 zł.) Nie przewiduję ciągać przyczepy więc 7 Pin jest ok.
Tu mam wątpliwości w przypadku bagażnika rowerowego - w różnych źródłach sprawdzałem ale nie doczytałem konkretnie - różne okresy wystawionych opinii, ustaw itp - prawdopodobnie do w/w bagażnika należy stosować oświetlenie w 100% dublujące tylne oświetlenie samochodu wraz ze światłami cofania, w takim wypadku musimy jednak stosować gniazdo 13-pin, może nie kompletnie podłączone ale z przyłączem świateł cofania.
Nie wiem jak w takim wypadku podejdą do tego na przeglądzie, gdy podczas sprawdzania instalacji stwierdzą brak wskazań na "pustych" pinach.
Jeśli jestem w błędzie to proszę o informację - planuję wymienić instalację haka na gniazdo 13-pin, ze względu na w/w bagażnik - może niepotrzebnie
-
tucson 2006 r sprowadzony z Niemiec wyposażony w hak i 13 pianowe gniazdo brak napięcia na 5i7 pinie ,światła pozycyjne pozostałe piny podnapięciem ,Przewód z gniazda kieruje się pod zderzakiem w stronę lewej lampy, wiec pomyślałem że napięcie do gniazda jest podłączone do lampy ale niestety przewód mija ja i biegnie w gołąb auta. przyjmijmy że instalacja haka jest oryginalna , jeżeli wogule coś takiego istnieje to gdzie i w którym miejscu jest podłączona. prawdo podobnie biegnie do tego modułu co jest pod dźwignią zmiany biegów
-
tucson 2006 r sprowadzony z Niemiec wyposażony w hak i 13 pianowe gniazdo brak napięcia na 5i7 pinie ,światła pozycyjne pozostałe piny podnapięciem ,Przewód z gniazda kieruje się pod zderzakiem w stronę lewej lampy, wiec pomyślałem że napięcie do gniazda jest podłączone do lampy ale niestety przewód mija ja i biegnie w gołąb auta. przyjmijmy że instalacja haka jest oryginalna , jeżeli wogule coś takiego istnieje to gdzie i w którym miejscu jest podłączona. prawdo podobnie biegnie do tego modułu co jest pod dźwignią zmiany biegów
Mam model z tego samego roku i również z oryginalnym hakiem i wiązką 13pin (firmy MVG). Z tego co opisujesz - 5. i 7. pin to kierunkowskazy. Wiązka haka biegnie u mnie pod lewy boczek bagażnika - trzeba zdjąć plastiki i tam masz moduł i przekaźnik od kierunkowskazów - prawdopodobnie on jest winny.
Natomiast u mnie problem jest poważniejszy - nie mam świateł przeciwgłowych z tyłu. Gdy podłączę przyczepę to światła przeciwmgielne działają tylko w przyczepie. Jak odłączę to w aucie nie działają wcale. Z tego co wyczytałem, to ta instalacja wykrywa czy przyczepa jest podłączona i odłącza działanie świateł przeciwmgielnych w aucie. Po odłączeniu przyczepy wszystko powinno wrócić do normy jednak u mnie nie wraca i światła przeciwmgielnie w samochodzie nie świecą..
-
bartek i tu sie mylisz
Obrazek (http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/gniazdo_przyczepy_13pin_1545.jpg)
fender według tego schematu 5i 7 to swiatła pozycyjne
-
Racja, źle odczytałem schemat..
-
jak zdemontować boczek nadkola w kufrze
-
Jest jeden wkręt w okolicy siedziska pasażera i jeden w okolicach progu bagażnika, ten drugi będzie widoczny po zdemontowaniu listwy ochronnej, potem już tylko uszczelka i mocniej szarpnąć.
-
okej będę wdzięczny za materiał pomocniczy