HyundaiKlub.pl
Auta i problemy => Sonata => Wątek zaczęty przez: IgoReCzeK w 09 Lipiec 2008, 13:10:39
-
Sonata (EF) 2002-2005 wyposażona jest w automatyczną 4 biegową skrzynię biegów (D) i jeden bieg wsteczny (R), którą obsługuje się jedynie poprzez dźwignię ( z przyciskiem na szczycie ) umieszczoną między fotelami kierowcy i pasażera. Dostępne położenia dźwigni zmiany biegów to: P R N D oraz zmiana sekwencyjna
- [-][/b][/color]. Jak widać na poniższych fotografiach po przesunięciu dźwigni w prawą stronę przy pozycji D uzyskujemy możliwość ręcznej zmiany biegów zarówno na wyższe jak i na niższe, bez możliwości jej przeciążenia ( komputer odpowiedzialny za sprawdzanie momentu obrotowego skutecznie koryguje ewentualne błędy popełniane przez kierowcę nie pozwalając przy zbyt małej prędkości wrzucić 3 lub 4 biegu lub samodzielnie zmniejsza bieg przy zmniejszającej się prędkości samochodu ).
(http://igor.civ.pl/fotografie/forum-hfp/Sonata%20EF-automat-01.jpg) (http://igor.civ.pl/fotografie/forum-hfp/Sonata%20EF-automat-02.jpg)
-
A da rade jeździć do odcięcia???
-
Witam ponownie. Nie wiem jak w innych modelach skrzyń się to odbywa, ale w mojej Sonacie odbywa się to tak, że przy wciśniętym pedale gazu do podłogi samochód przyśpiesza do 6000rpm na danym biegu i następuje zmiana biegu na wyższy ( sprawdziłem empirycznie to na biegu 1, 2, 3 i na każdym jest tak samo ). Nie sprawdzałem co dzieje się przy 6000rpm na 4 biegu, bo może włącza się jakiś dopalacz i samochód zaczyna szybować? :mrgreen: Pozdrawiam Igor.
Dodano: 2008-07-09 o godz. 17:32
Może nie wyraziłem się zbyt jasno w każdym bądź razie skrzynią biegów można sterować dowolnie zarówno wrzucając kolejne biegi jak i je redukując. Jest tylko zabezpieczenie elektroniczne, by jej nie przeciążyć. Nie da się wrzucić 4 biegu jadąc kilkanaście kilometrów na godzinę, a przy zdjętej nodze z pedału gazu przy pewnych prędkościach komputer sam redukuje biegi z 4 na 3 lub z 3 na 2. Skrzynia pozwala ruszyć samochodem z 1 biegu jak i z 2 przy ręcznym sterowaniu, co jest szczególną zaletą w okresie zimowego oblodzenia jezdni.
-
Czyli sekwencyjna zmiana daje tylko tyle, że można sobie ręcznie zredukować bieg???
A do góry i taka sama przełączy?
-
Sekwencyjna przydaje się zimą. Wrzucasz na 2 i możesz spokojnie ruszać. Przynajmniej teoretycznie. Jeszcze nie mam za dużego doświadczenia z tymi skrzyniami więc się nie wypowiadam za dużo :D
-
Każdy automat rusza z 2 biegu - chyba że depniesz mocniej to wtedy rusza z jedynki. W sekwencji jak dasz na 2 bieg przy ruszaniu będzie dokładnie tak sam jak w zwykłym automacie
-
Ale ogolnie - automaty to bajeczka. Ja juz sie zakochalem :-) Mam prostsza skrzynie, P, R, N, D , 2, L, do tego w wajsze przycisk wylaczajacy najwyzszy bieg (tzw overdrive). Na upartego moge sobie wystartowc z 'L' (jedynka - low gear), przerzucic na '2', po rozpedzeniu zalaczyc "D" i przy wyzszych predkosciach wlaczyc OD.
Auto sprytnie przelicza ktory bieg jest wlasciwy: jedziesz spokojnie na nadbiegu: musisz gwaltownie przyspieszyc - niczego nie zalaczasz, tylko po prostu gaz prawie do deski, redukcja nastepuje automatycznie. Jesli wcisniesz do deski, to zrzuci dwa biegi (i 5000, 6000 RPM wgniata cie w fotel i oproznia portfel)
W trakcie spokojnej jazdy, biegi ' w gore' przerzuca sie bardzo proste - sciagajac noge z gazu na moment i ponownie delikatnie wciskajac pedal.
Ogolne wrazenia przy przyspieszaniu? Rakieta! Panowie, a to tylko ciezki, dwulitrowy, kilkunastoletni pojazd :-)
Jest jeszcze jeden przycisk - Power - Econo. Przy PWR zmiana biegow nastepuje jakies 500 rpm wyzej, niz przy ECO
Spalanie? widac ponizej - mechanizm tego swoistego 'wolnego kola' sprawia, ze nie sztuka jest miec na dlugich odcinkach (z gorki oczywiscie) 1700 rpm (zdjeta noga z gazu) i 130 km/h. Wtryski sie nie wylaczaja, prawdopodobnie chodzi o plynnosc ruchu, jesli nagle wcisniesz gaz. Juz zszedlem do 8 na autostradzie - a da sie jeszcze mniej (np jezdzac bez klimy..). Jezdze raczej dynamicznie i sporo wyprzedzam (ale z glowa!)
Polecam - naprawde.
DODANE:
Acha - zanim zaczne grzebac po manualach - czy ktos moze mi prosto wytlumaczyc, dlaczego automat nie stacza sie stojac na wzniesieniu?
-
W piątek przejechałem prawie 300km Sonatą z 2002 roku z automatyczną skrzynią.
Nic tylko Bajka.
Na trasie powyżej 60 km/h jedzie na 4 biegu. Lekkie naciśnięcia na pedał gazu autko powoli przyśpiesza.
Wciśnięcie gazu tak mniej więcej do połowy to skrzynia redukuje do 3 i przyśpiesza "szybciej".
Zabawa zaczyna się przy wciśnięciu gazu prawie do podłogi. Skrzynia redukuje o 2 biegi obroty są na około 4000rpm i jest niesamowite odejście :mrgreen:
-
Witam. Roman_d zapomniałeś dodać, że po wciśnieciu pedału do podłogi przy prędkości 60km/h automatyczna skrzynia redukuje na 2 bieg i silnik kręci do 6000rpm, później wrzuca 3 bieg i dalej kręci do 6000rpm, gdzie wrzuca 4 bieg a na liczniku mamy już w granicach 140-150km/h a to nie jest koniec zabawy dla odważnych. :mrgreen: Pozdrawiam Igor.
-
No widze ze mamy podobne odczucia co do jazdy automatem moja skrzynia w Sonacie 3.0V6 sprawiała tez duzo radosci... zakochałem sie w niej od pierwszego mocnego wcisniecia gazu... Pamietam ze w moim np. na trasie przy predkosci 140km/h chcialem cos objechac (inne wolne auto) robiłem tak... dociskałem gaz na max-a na sekunde, puszczałem... automat mometalnie wrzucał nizszy bieg i gaz znowu w podłoge szedł do odciecia... a Sonata sie katapultowała (przy 220km/h ogranicznik mowił dosc) Spełniało to taka funkcje jak przycisk "Power" przy skrzyni a nie trzeba go było wciskać.
-
ja mam pytanie do znawcow skrzyn automatycznych
co bedzie jesli jedziemy 100km/h na 4 biegu i niechcacy przelaczymy wajche dzwignie na 2 lub 1 bieg ??? no bo sie przeciez fizycznie da wiec
prosze o odpowiedz
-
Nie ma czegos takiego jak "niechcacy". Po to masz dodatkowy przycisk w galce, aby zmiany przeprowadzac swiadomie. Poza tym - IMHO skrzynia nie da sobie krzywdy zrobic - zwolnienie i redukcja nastapi dosc plynnie.
-
Witam
Nie chcę zaczynać nowego wątku a mam problem z moją skrzynką tzn.nie przełącza mi biegów trybu sekwencyjnego poza tym wszystko w porządku i płynnie jeśli chodzi biegi automatyczne .Acha nie podświetla mi na desce oraz na konsoli lietry D i trybu sekwenc.tak jak by tego nie widział może to tu gdzieś pies pogrzebany.Z góry za wszelkie podpowiedzi wielkie dzięki
pozdrawiam
-
Witam. Trudno powiedzieć jaka jest tego przyczyna ( bynajmniej ja nie miałem jeszcze takiego przypadku i nie wiem ), na pewno nie mechaniczna wynikająca z uszkodzenia skrzyni biegów. Moim zdaniem jest jakiś czujnik odpowiedzialny za zmianę programu skrzyni biegów z automatu na sekwencję i powinien on się znajdować przy dźwigni zmiany biegów, to tyle z rozważań czysto teoretycznych. Myślę, że sam tego nie opanujesz i wizyta w ASO będzie nieunikniona. :/ Pozdrawiam Igor.
-
Witam
Dzisiaj byłem w Aso i panowie stwierdzili że ich komputer nie widzi u mnie żadnych błędów a co to może być, to potrzebują się konsultować z centralą .Także na razie klapa a swoją drogą to w serwisach chyba mają najbardziej rozbudowane komputery do diagnostyki a tu nic :cry:
-
potrzebują się konsultować z centralą .Także na razie klapa
Witam. Jak sam widzisz, nie jest to typowa usterka, tym bardziej że w automacie działa prawidłowo. To czy mają rozbudowany skaner, czy nie, to zależy jedynie od właściciela ASO. Czy skaner był oryginalny Hyundaiowski? Wygląda dość topornie i ma widoczne wypukłe logo na swojej obudowie. Jeśli był to sprzęt uniwersalny ( wcale bym się nie zdziwił ), to mógłby nie ustalić takiej usterki. Najważniejsze, że temat jest zadany i teraz musisz go drążyć jeszcze w ASO, bo szybko o nim zapomną i Twój problem pozostanie bez rozwiązania. Pozdrawiam Igor.
-
No i skrzynka naprawiona ,podobno popsuły się jakieś switche czy coś takie koło drążka zmiany biegów ,naprawa kosztowała 300zł ale mam wszystko tak jak trzeba .Z serwisu autoryzowanego zrezygnowałem bo to same partacze którzy mają gdzieś twój problem ,do dzisiaj żadnego odzewu ani telefonu ,to po prostu wymieniacze .......
ps.Jak ktoś potrzebuje dobrego elektronika to dawać na priv (nie chcę robić nikomu reklamy )
pozdrawiam
-
podobno popsuły się jakieś switche czy coś takie koło drążka zmiany biegów
Witam. Miło mi przeczytać, że problem został usunięty, tym bardziej, że moje przypuszczenia się sprawdziły. Co do ASO..., no cóż chyba mianem jakim ich określiłeś jest jak najbardziej adekwatne, przykre to ale prawdziwe. Trochę mnie to dziwi, bo pamiętam jakie wysokie kryteria stawiało HMP swoim ASO jeszcze 2 lata temu, a teraz po tym chyba został tylko mit. :roll: Pozdrawiam Igor.
-
Witam, nie chce zaczynac kolejnego tematu a wiec pisze tutaj, a mianowicie po zakupie sonatki i przejechaniu około 300km. okazało sie że mam przetarty wąz od oleju skrzyni automatycznej- wyskoczyla mi informacja abym sprawdził skrzynie, po wymianie węza i wlaniu nowego oleju bład dalej wyskakuje w momencie gdy skrzynia jest na trójce, od tego momentu skrzynia jest jakby zablokowana nie schodzi z biegów ani nie wskakuje na czwórkę. Może ktoś miał taki problem. Dzieki z góry za pomoc.
-
a czy po przetarciu straciłeś olej? mogła się uszkodzić bez odpowiedniego poziomu oleju. a jeszcze jedno zrób reset kompa skrzyni i naucz ją od nowa.
-
A w jaki sposób mam zrobić reset skrzyni???wystarczy odłączenie akumulatora czy coś trzeba innego zrobić??? Dzięki.
-
jeżeli twoja skrzynia to F4A42 to ma system INVECS II, czyli program adaptacyjny. oznacza to że po resecie szkrzynia uczy się stylu jazdy kierowcy. w związku z tym zdejmując klemę robisz reset, po tym należy (na rozgrzanej skrzyni, na zimnej komp nie wejdzie w wtryb uczenia) jeździsz spokojnie (30%gazu) zmieniając kolejno biegi 1..4 i 4...1, poźniej jak nie ma szarpnięć przy zmianie dajesz jej w palnik. ogólnie proces uczenia może trwać ok tygodnia (do ok 300mil=450km), w tym czasie skrzynia uczy się "ciebie" :mrgreen:. podsumowując można ja nauczyć "kapeluszniczego" lub dynamicznego charakteru http://www.mitsubishi-cars.co.uk/features/invecs.asp
-
Dzięki wielkie, okazało0 jednak się ze reset nic nie dał i muszę podjechać do ASO :-(
-
skrzynia wchodzi ci w tryb awaryjny, dlatego jest na 3-ce. odczytaj błędy z kompa, będzie wiadomo co jej dolega. aso nie jest tu dobrym rozwiązaniem, bo to głąby, szczególnie jeśli chodzi o automaty. podjedź lepiej do bobrego warsztatu co robi automaty.