HyundaiKlub.pl
Auta i problemy => Getz => Wątek zaczęty przez: darek186 w 16 Listopad 2012, 14:44:37
-
Który olej silnikowy wg Was będzie najlepszy do getza 2006, przebieg 100k km
-valvoline durablend 10w40?
-valvoline durablend fe 5w30?
-mobil 3000 x1 fe 5w30?
Obecnie z tego co zauwazyłem to chyba tylko castrol na butelce posiada napis ILSAC GF-3(taki olej zalecany jest w instrukcji obsługi), jak to się przekłada na ACEA? szukałem w necie dość długo i nic konkretnego raczej nie znalazłem, jedynie to że ILSAC GF-3 oznacza iż powinien to być olej "oszczędny-fuel economy" czyli wygląda na to że wszystkie oleje z napisami FE będą odpowiednie? te oleje są bardzoooooo rzadkie przez co smarowanie może być niewystarczające-to właśnie moja obawa.
-
No to akurat temat rzeka. Też się długo zastanawiałem, co lać, co najlepsze. Może te najdroższe oleje?
Ogólnie polecają (czasopisma Auto Świat, Motor), aby kupować znane renomowane marki i z zaufanych źródeł. No i co najważniejsze, szczególną uwagę przy zakupie oleju należy zwrócić na jego parametry, czy odpowiadają tym, które zaleca producent. To chyba najważniejsze.
Moim osobistym zdaniem różnice w jakości olei renomowanych marek są tak małe, że dla przeciętnego użytkownika przy przeciętnej eksploatacji samochodu wręcz niezauważalne. Podzielam również zdanie jednego z Forumowiczów, a mianowicie, że lepiej troszkę częściej wymieniać, niż doszukiwać się cudów. Ja zawsze jeździłem na Mobilu, ale obecnie pogodziłem się z Castrolem, który zalewa serwis. Hyundai zaleca Shella, no ale chyba widzą co robią :-)
Bardzo jestem ciekaw zdania innych Forumowiczów na temat olejów, a szczególnie ich osobistych, przypuszczam wieloletnich doświadczeń z różnymi markami.
Poniżej cytuję jeszcze raz to, co znalazłem kiedyś w necie i cytowałem tu na forum. Źródło „forum.opel24.com” z 12 grudnia 2010
"Niewiele się mówi o współpracy Rafinerii Gdańsk SA ze światowymi potentatami naftowymi, a współpraca ta z powodzeniem kontynuowana jest od kilkunastu lat. Najbliższymi partnerami RG są firmy Shell, Castrol i Mobil. Oleje z Gdańska sprzedawane są pod szyldem Castrola i Shella głównie na rynkach byłych krajów socjalistycznych, Rosji i innych krajów WNP. -- Współpracujące z nami firmy kierują nasze oleje głównie na Wschód, gdzie rynek jest ogromny i chłonny. Polska, a ściślej Rafineria Gdańsk SA jest dla nich przyczółkiem, bazą wypadową na wschodnie rynki. Potentaci naftowi nie sprzedają olejów z Gdańska w Europie Zachodniej, ponieważ mają tam dość własnych rafinerii wytwarzających te specyfiki -- mówi dyr. Krzysztof Naruszewicz.
Współpraca z Mobilem przebiega podobnie (gdański olej sprzedawany jest pod szyldem tej firmy) , olej silnikowy kierowany na rynek polski, nie na eksport. Dyrektor ds. marketingu Rafinerii Gdańskiej Krzysztof Naruszewicz zapewnia, że warunki współpracy z Mobilem są "ściśle określone", dzięki czemu rafineria nie konkuruje sama z sobą produkując na ten sam rynek dla Mobila i sprzedając takie same oleje pod własnym szyldem.
Rafineria Gdańsk wytwarza oleje mieszając importowane dodatki uszlachetniające (dodatki pochodzą z wytwórni światowych liderów: Shella, Lubrizola, Chevrona i td. ) z olejem bazowym produkowanym na miejscu. Z kolei, ponad połowa gdańskiego oleju bazowego jest eksportowana, a jego odbiorcami są wytwórnie olejów gotowych należące do Shella, Castrola, Mobila, Elfa, BP i td. Nierzadko więc oleje produkowane przez różne firmy wytwarzane są z tych samych składników, z tym, że np. w przypadku współpracy z Shellem Rafineria Gdańsk miesza z własnym olejem bazowym dodatki sprowadzone od Shella, a Shell do oleju bazowego sprowadzonego z Gdańska dodaje dodatki własne. W sumie czasem obie firmy mieszają to samo, wytwarzając oleje o bardzo podobnych właściwościach i jakości"
Reasumują, życzę powodzenia w poszukiwaniach :-)
-
Nie ma co się aż tak rozczulać bo teraz w dobie globalizacji i wielkich koncernów robione jest większość na jedno kopyto. Dlatego sam wlałem elfa 10w40 i jeżdżę bo kosztował w promocji 64zł za 4L.
Dawniej silniki jeździły na olejach mineralnych i stare diesle jeźdżą do tej pory. A te nowe na full hiper olejach i połowy tego nie zrobią.
-
co do olei: od lat stosuje oleje castrola i nie załuję - mam już nauczkę: kiedyś (jak miałem "małe porsche" czyli fiata 126p) przez dłuższy czas zalewałem oleje castrol mtx (biały) i od wymiany do wymiany ( 10kkm) nie brał ani deka (ew. bardzo mało) ;-) pożniej (ze względów ekonomicznych - cena bardzo mocno poszła w górę- 2l kosztowały ok 70zł) kupiłem olej lotos mineral (5l kosztowały 65zł- więc 2 wymiany) ale silnik od razu zaczął brać olej- zużycie wyniosło 5l od wymiany do wymiany (10kkm) może to przypadek (w co wątpię- bo od razu się zaczęło). i tak - każdy następny samochód użytkuję na olejach castrola - najpierw na magnaticu (5w40) a teraz na edge (0w40) ;-) na magnaticu jeżdziłęm dwoma samochodami (jeden 90kkm i 120 kkm) a obecnie jeżdzę aveo na edge 0w40 (od nowości) - może nawet za rzadki (samochód z lpg) ale nie zauważyłem ubytku od wymiany do wymiany (pomimo 150kkm). najważniejsze jednak to kupno oleju ze sprawdzonego źródła- można trafić na podróbkę. najmniej wiarygodnym źródłem jest allegro (od małych dostawców) - ale też dobre firmy sprzedają na nim - więc to jest kwestia wyboru dostawcy. ;-)
-
Tak samo miałem malucha i lałem ten shit mineralny lotosa bo był tani a myślałem że po co przepłacać jak polskie tez jest dobre. Zawsze silnik brał ten olej i trzeba bylo dolewać. Nawet po wymianie cylindrów na docieraniu po wlaniu lotosa smarowanie się lekko świeciło jak silnik był gorący a sam olej rzadki jak woda.
Potem wlałem zdobyty castrol gtx i o dziwo niebo a ziemia. Jednak firma to firma.
Teraz kupuję Elfa lub właśnie castrola bo często na nie są promocje.
-
Który olej silnikowy wg Was będzie najlepszy do getza 2006, przebieg 100k km
-valvoline durablend 10w40?
-valvoline durablend fe 5w30?
-mobil 3000 x1 fe 5w30?
Obecnie z tego co zauwazyłem to chyba tylko castrol na butelce posiada napis ILSAC GF-3(taki olej zalecany jest w instrukcji obsługi), jak to się przekłada na ACEA? szukałem w necie dość długo i nic konkretnego raczej nie znalazłem, jedynie to że ILSAC GF-3 oznacza iż powinien to być olej "oszczędny-fuel economy" czyli wygląda na to że wszystkie oleje z napisami FE będą odpowiednie? te oleje są bardzoooooo rzadkie przez co smarowanie może być niewystarczające-to właśnie moja obawa.
Ja mam gacka 2004 i tylko jak kupowalem to fabrycznie byl zalany jakis olej hyundaiowski. Od pierwszej wymiany do teraz (czyli jakies 140kk przebiegu) uzywam Shella 5w40. Nie wiem jak inne oleje, ale nie widze powodu do zmiany.
-
Andy jaki dokładnie olej shell 5W40 używasz?
-
Jakis syntetyk helixa. Jak chcesz dokladnie to moge sprawdzic.
-
Cześć.
Przepraszam za "nawał" tematów, ale mam dużo pytań, dawno się nie logowałem, a idzie wiosna i trzeba się zabrać za samochód.
Getzem jeżdżę od 1,5 roku, dostałem go z Niemiec od rodziny i stety/niestety tam wymieniono mu olej.
Zalany został 10W40 (nie mam raczej wglądu we wcześniejsze wymiany).
Teraz pytanie - czy jest to zalecany olej, bo znalazłem różne informacje.
Przebieg silnika obecnie to 90000km.
Rozumiem, że powrót do syntetycznego w tym momencie nie ma za bardzo sensu?
Jakiej marki zalewacie olej? Słyszałem, że Hyundai zaleca Shell.
-
A nie masz instrukcji obsługi? Zawsze można pobrać .pdf z internetu...
-
Instrukcja podaje 5W30 lub 10W30, ale z tego co wiem, lepiej jest stosować syntetyk przy niskich przebiegach (korzystniej dla silnika, szczególnie zimą).
-
Kup 5W40 i wlewaj rzadszy będzie zimą lepiej dla silnika. Kupisz go nawet w promocji jak się trafi taniej od 10W40. Sam tak zrobiłem bo wcześniej na 10W40 zimą długo popychacze zaworów stukały.
5W30 to olej tzw oszczędny ale lepiej na polskie gorące lata dawać 5W40 lub 10W40.
W biedronce teraz były olej 5W40 cena nie powala 90zł 4l lub już lepsza 10W40 60zł. Olej raczej pewny bez obawy na podróbki.
-
Dzięki za odpowiedź.
Mam jednak pewne obawy jeśli chodzi o przejście z półsyntetyka na syntetyk - nie wiadomo jak zachowa się silnik.
-
Maniek21 zanim po raz kolejny założysz nowy temat użyj funkcji szukaj (jest na górnej belce forum) znajdź podobny temat i tam zadaj pytanie.
Jeśli posiadamy auto już wiekowe to nie należ przy doborze materiałów eksploatacyjnych kierować się oryginalną instrukcją obsługi.
Silnik G4HG był montowany do 2013 roku w modelu i10. Wg instrukcji do i10 z 2010 roku należy używać oleju o parametrach lepkość 0W40 lub 5W30 lub 5W40 i jakości API SL lub lepszy, ACEA A3 lub lepszy.
.
-
Dziękuję za odpowiedź. Interesowało mnie bardziej po prostu czy mogę wrócić do zalecanego syntetyka.
-
Witam.
Dopytam o olej do Getza 1.1 2007r, przebieg 146tys.
Do tej port lałem Castrola 5W30, ale jak wiadomo na okropne opinie chociaż nic między przeglądami nie brakowało.
Podstanowiłem zalać przy najbliższym przeglądzie jakiś prawdziwy syntetyk.
Po tygodniach szukania (bo niestety syntetyki to tylko z nazwy a nie składu) wybór padł na Motul 8100 X-CESS 5W40. Wyszukiwarka Motula mi go nie pokazuje przy doborze oleju ale specyfikacja ACEA A3/B4 ni by pasuje. API SN/CF niby wyższe ale niby można wyższe stosować.
Mogę śmiało lać do hultaja?
-
Ja leje do 1.3 5w40 jaki się trafi w promocji. Ostatnio lotos i silnik śmiga więc nie szukaj problemów na siłę. Oleje najwyższej półki full syntetyki to można lać do silników z turbiną. A tu masz zwykły silniczek.
-
Cześć.
Zamierzam wymienić olej w Hyundai Getz 1.1 2008.
Samochód sprowadzony od rodziny zza granicy, gdzie w serwisie zalano mu 10W40.
Czytałem, że to olej pozostawiający po sobie dużo niedobrego.
Żeby tego było mało, zapomniałem kompletnie o wymianie i ją przeciągnąłem. Przejechał na tym oleju 20000km w 2 lata.
Poczytałem różne fora i opinie oraz sprawdziłem instrukcję obsługi dla modelu poliftingowego: zalecany olej to 5W30. Ja dla bezpieczeństwa myślałem o zalaniu 5W40.
Dobry pomysł? Do wyboru mam Shell Helix Ultra 5w40, Valvoline SynPower FE 5W30, albo Elf Evolution 900 SXR 5W30.
Dodatkowo otrzymałem porady, żeby przed wymianą oleju zalać silnik płukanką Liqui Moly, bo mógł się wytworzyć nagar.
Silnik pracuje równo, trochę głośno, ale nie bierze oleju. Nie wziął ani grama przez te 2 lata. Jeździ w trybie mieszanym.
Proszę o porady doświadczonych kolegów.
-
Zalej silnik naftą albo olejem napędowym jeżeli chcesz koniecznie robić płukanke.
U siebie zmieniam zwykle co 16-18k km(10 tyś mil, chyba, że zapomne).
Ciągle jeździł na 10w40, ostatnio przeszedłem na 5w50, bez płukanki.
Jaki kolor ma Twój olej aktualnie ?
-
Olej który kupiłeś jest typu HC i spełnia normy. Tylko teraz pamiętaj o wymianie tak za 7 tyś km.
Przed wymianą zrób płukankę.
Filtr oleju oryginał 26300-02502 lub Mann W7023 lub Knecht OC 1052.
Uszczelka korka miski olejowej Elring 726760 https://e-katalog.intercars.com.pl/#/produkty/3234351515320-EL726760-O18027-uszczelka-sruby-miski-olejowej.html
-
Czyli płukankę mogę bezpiecznie bez obaw robić?
Zawsze się obawiałem tego typu specyfików, ale wszyscy piszą, że warto.
Dlaczego następna wymiana po 7 tys. km? Z powodu wymiany na inny?
-
Bo olej typu HC nie utrzymuje swoich parametrów dłużej niż te 7 000 km.
-
A na przyszłość jakie oleje polecacie? Mogę jeszcze wymienić w sklepie na inny. Shell Helix Ultra też jest typu HC?
-
Też jest HC.
-
Podsumowując: zmieniłem na Valvoline Synpower 5W30.
Nie robiłem płukanki, będę zdrowszy psychicznie po prostu, bez żadnych obaw.
Olej za to wypuszczony bardzo dokładnie, ściekał z 40 minut i wydmuchane dodatkowo z 0,4l z silnika.
Silniczek pracuje mega cicho i chętnie wkręca się na obroty. Być może to efekt placebo, ale takie zjawisko zaobserwowałem po przejściu z 10W40. Nie mówiąc już jak wyglądał stary olej.
Edycja: dla szukających w przyszłości informacji co do oleju - póki co, po niecałym pół roku jazdy nie dolałem ani grama, samochód nie sprawia problemów.
-
Witam ponownie po roku. Czas na wymianę oleju.
Poprzednio był Valvoline SynPower 5W30. Zrobiłem około 13000km i dolałem łącznie może niecały litr oleju. Sprawdziłem natomiast po ostatniej górskiej jeździe i spadł poziom tak do 2/3 bagnetu.
Pytanie teraz - przechodzić na 5W40? Niby w instrukcji do Getz tego nie ma, ale w instrukcji do i10 z tym samym silnikiem jest dopuszczalny 5W40.
Zawsze uważałem ten olej za bezpieczniejszy latem pod kątem smarowania.
Rocznik samochodu: 2009
Przebieg: 116 000 km.
PS. Jeszcze jako dodatkowe pytanie - w oleju na bagnecie czuć zapach spalin. Czy to normalny objaw?
-
Ja od dawna leję tylko 5w40 zamiast 10w40. Kupowałem w promocji a to elfa a to lotos bo cena niższa była od zwykłego 10w.
Te oleje 5w30 to są tak zwane oszczędne ale mniej odporne na wysokie temperatury latem np. w korku.
-
Dzięki za odpowiedź. Zalałem ponownie 5W30, bo miałem już kupiony.
Olej okazał się przepalony, za długo na nim jeździłem (ok.16000km), mój błąd. Po poprzedniej zmianie z 10W40 na 5W30 trzeba było zmienić po prostu wcześniej.
-
Te oleje 5w30 to są tak zwane oszczędne ale mniej odporne na wysokie temperatury latem np. w korku.
Tego typu oleje raczej nie są mniej odporne na wysokie temperatury. Uwaga słuszna, jak najbardziej i jest to związane z wyższymi temperaturami, ale chodzi tu o coś troszkę innego.
Z uwagi na małą gęstość tego typu oleju, co wiadomo przekłada się na zmniejszenie oporów wewnętrznych silnika, a tym samym mniejsze spalanie (tzw. oleje energooszczędne) oraz szybsze dotarcie oleju do newralgicznych miejsc silnika przy zimnym rozruchu, szczególnie przy bardzo niskich ujemnych temperaturach, z uwagi na swoje wyżej wspomniane właściwości oleje te tworzą cieńszy film olejowy na smarowanych powierzchniach, co przy wyższych temperaturach, szczególnie latem, przy dłuższej jeździe przykładowo na bardzo wysokich obrotach (duże obciążenie silnika), może skutkować zerwaniem filmu olejowego i spowodować miejscowe przytarcie współpracujących powierzchni, co przy normalnej eksploatacji auta raczej nie powinno się przydarzyć.
Odporność tego typu olei na temperatury, szczególnie temperatury pracy, bardziej związana będzie z jego finalnymi właściwościami, czyli użytych przez producenta dodatków, stosowanej technologii produkcji oleju, czyli czy jest to naprawdę olej wykonany w technologii syntetycznej, czy będzie to olej tzw. HC, czyli hydrokrakowany, itd. itp. Im bardziej uznana marka, im większe doświadczenie i zaplecze laboratoryjne, im więcej środków na badania i testy, tym olej będzie trwalszy i bardziej odporny na zużycie oraz będzie lepiej smarował współpracujące powierzchnie.
-
Krótko mówiąc jak jest kiepski silnik to i olej mu nie pomoże. Przykładem tu mogą być forumowe ix35 gdzie przekręcone panewki po niedużym przebiegu i oleje drogie z serwisu nie pomogły.
Moim zdaniem na olej 5W40 trzeba uważać w dużym korku i w gorący dzień. W getzie raczej silnik jest z tych bardziej odpornych, nie to co te nowe 1,4.
-
Odgrzewam temat oleju po roku - przeglądam sobie instrukcję do Getz po liftingu i producent dopuszcza tylko 5w30. W takim razie lanie 5W40 jest bezpieczne?
-
Od ponad 200k jeżdżę na 5w40. Shellu i Castrolu. Silnik działa, nie cieknie, nie niedomaga, mocy odczuwalnej nie zgubił.
-
Zalałem w końcu ponownie 5W30. Stary jak się zlewa to jak woda dosłownie :)
Shella 5W40 nie było w sklepie, ale następnym razem pewnie zaleję już 5W40.