HyundaiKlub.pl
Auta i problemy => Lantra => Wątek zaczęty przez: kali w 01 Styczeń 2009, 16:46:18
-
Witam, chciałem spytać czy ktoś miał kiedyś takie problemy z wentylatorem kabinowym. Dwa dni temu włączyłem go i okazało się że dmucha tylko w ustawieniu na III i IV. Na I i II nic. Przy przełączaniu z 0 na I słychać te charakterystyczne "pstryk". Dzień wcześniej wszystko działało.
-
jezeli wentylator bez problemu chodzi na najszybszym biegu,to sam wentylator jest ok- problem najczesciej jest z rezystorami ograniczajacymi napiecie.trzeba je wymienic.czasem zdarza sie ,ze pod wplywem temperatury moga sie odlutowac-ja tak mialem w samarze.
-
Winne są rezystory. Umieszczone obok wentylatora. Na forum był kiedyś wątek. jak to naprawić. Wymiana jest prosta. Wystarczy zamienić je rezystorami dużej mocy zakupionymi w sklepie elektronicznym. Nie pamiętam dokładnie ich parametrów ale poszukaj na forum.
W razie czego służę pomocą.
-
Wymiana nie powinna być problemem mam kumpla elektronika powinien sobie poradzić. Mam jeszcze jedno może głupie ale jednak pytanie. Gdzie jest ten wentylator tzn. gdzie go szukać ? W komorze silnika czy od strony kabiny np za schowkiem czy coś.
-
Powinno to być obok dmuchawy zaraz za schowkiem. Dojście od strony fotelu pasażera.
-
Nie widzę w opisie auto rocznika twojego wozu, ale lantra jako model pochodzi z lat 1991-1995 jeśli tak, to odkręcasz schowek pasażera (ten co jest zamykany na klucz) i od razu widzisz miejsce gdzie jest rezystor, idzie tam wiązka przewodów. Wartości rezystorów znajdziesz na starym forum motonews.pl
-
Tak to lantra j1, już poprawiłem profil. Dzięki za pomoc w sobotę się za to wezmę. Nawiew niby działa ale jazda wciąż gdy jest ustawione na III jest denerwująca za bardzo szumi 8-)
-
mam doskladnie to samo III i IV bieg tylko działa zabieram się za wymianę tych rezystorów już od dłuższego czasu i nie mogę się zebrać ale po wylutowaniu niedziałających najlepiej je zabrac ze soba do sklepu elektro i tam facet pomoze:)
-
siema
dzis postanowilem sie zabrac za naprawe tego nawiewu (brak 1 i 2go biegu wentylacji) zdjalem schowek i teraz mam pytanie gdzie owe rezystorki sie zdnajuja?? bo mierzylem napiecie na kostce podajacej zasilanie i tylko jest na 3 biegu takze byl bym wdzieczny o opisanie gdzie dokladnie znajduja sie owe rezytorki przed kostka czy bezposrednio gdzies w obudowie wentylatora...
-
Należy zastosować rezystory ceramiczne
Tabelka:
http://img341.imageshack.us/my.php?image=clipboard01va8.png
Ja swego czasu kupiłem rezystory 1,2ohm i 2,2ohm 5W trochę ciężko było je zmieścić ale się udało.
-
grzesik1, mam prośbę do Ciebie mógłbyś mi opisać na zamieszczonym pseudo odwzorowaniu rezystorka jak to ma być wszystko połączone ... bo mi się praktycznie rozsypał i została tylko jedna sprężynka ta dłuższa (na obrazku miedzy 2 a 3)chodzi mi schematowe dorysowanie gdzie ma być rezystor 1,2 ohm i 2,4ohm bądź 2,2ohm i ogólnie połączenia między środkowym bolcem z resztą , bolec 1 i 2 są połączone w sposób stały a reszta nie wiem jak bo nie mam ani schematu do tego ani zadnego foto nie mogę znaleźć
(http://images50.fotosik.pl/56/41f88a8567676b12m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=41f88a8567676b12)
-
Żebym ja pamiętał, zrób zdjęcie tego co zostało to pomyslimy
-
wiem tylko ze wedlug tego mojego obrazka sprezynki z drutu oporowego sa miedzy bolcem 4 a 5 i 5 i 3 tylko nie wiem jakie wartosci maja byc miedzy nimi...
-
Mogę się mylić ale wydaje mi się że jest tak:
Jeśli pomiędzy 2 a 3 masz około 0,4 ohm
to pomiędzy 3-5 powinno być 0,8 ohm
a pomiędzy 4-5 1,2ohm.
Najlepiej dołącz zdjęcia a coś się wykombinuje.
-
Roman_d skąd wziąłeś te wartości?
To opis znaleziony na elektrodzie hyundai s-coupe
__-__
|3 2 1|
|6 5 4|
|____|
między nóżkami powinno być:
1 a 2 - ok 2,4 ohm (w sprzedaży jest tylko rezystor 2,2 Ohm)
2 i 4 - ok 1,2 ohm
2 i 6 - ok 0,4 ohm
-
dobrałem tak aby na poszczególnych biegach były zgodne z twoimi.
Założyłem że na 4 jest low a na 2 high speed.
Więc wydaje mi się że takie powinny być
mogę się mylić bo nie widziałem tego na własne oczy.
Najlepiej byłby rozebrać i pomierzyć w działającym układzie.
-
Roman_d, a jeśli pomiędzy 2 a 3 mam właśnie 1,2 Ohm ...
(http://images50.fotosik.pl/56/572e78b9b25e9348m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=572e78b9b25e9348)
sorry za jakość ... ale tylko takie mogę:)
-
a oto rozwiązanie zagadki z wentylatorem:)
doszedłem do tego dzięki pomocy grzesik1 za co wielkie dzięki <piwo> , oraz dla innych forumowiczów:)
(http://images35.fotosik.pl/56/7867352f3f4b4cacm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=7867352f3f4b4cac)
a teraz odpowiedz dlaczego zastosowałem takie wartości oporników ceramicznych, mianowicie kiedy włączamy bieg pierwszy to wszystkie oporności się sumują... czyli opornik pierwszego biegu 1,2 ohm 5W+ opornik drugiego biegu 0,4 ohm 5Wi opornik 3 biegu 1,2 ohm 5W, co daje nam w przybliżeniu 2,8ohm drugi bieg to po prostu 1,6 ohm a trzeci 1,2ohm dzięki temu mamy różne prędkości wentylatora:)
rozważałem inna konfiguracje oporników o wartości 2,4ohm zamiast 1,2 ale wtedy wentylator na pierwszym biegu ledwo co się kręcił, taka konfiguracja jaka przedstawiłem jest według mnie optymalna:)
Dlatego wszystkim którzy maja problem z wentylatorem : nie ma się czego bać ja zrobiłem to sobie bez problemu.
Rady:
gdyby cyna nie chciała się przyczepić do bolca rezystora to nadlać cyna i przez dłuższy moment grzać wtedy wszystko ładnie się wypali(brud, coś co zabezpiecza itd...)
PS. tam gdzie u mnie jest sprężynka można wmontować opornik 1,2 ohm:)
można wmontować oporniki 10W ale są dwukrotnie większe...