HyundaiKlub.pl
Auta i problemy => Sonata => Wątek zaczęty przez: o*La w 17 Listopad 2008, 09:20:26
-
Skrzynia w mojej Sonacie od jakiegoś czasu lubi sobie poszarpywać, praktycznie zawsze przy ruszaniu po odpaleniu zimnego silnika oraz przy zrzucaniu biegu na pierwszy (np. hamowanie na światłach). Czy to może oznaczać coś poważnego czy powinna wystarczyć wymiana oleju? Jeśli tak to jaki to powinien być dokładnie olej?
PS. poprzednia wymiana była przy 90 kkm a teraz jest 174 kkm
-
Kup oryginalny Hyundaiowski. Nie kosztuje wiele, a masz pewnosc, ze kupilas cos porzadnego. Szarpanie przy redukcji (bardzo rzadko, ale jednak) zwalam na zime.
-
Zmieniaj olej i to szybko. Filtr kupisz w wawie w firmie Samko.
Na hmaservice.com poszukaj jaki powinien być olej bo w ASO sami nie wiedzą
-
Sonata Y3 3.0 V6 skrzynia typ: F4A33 (silnik + skrzynia z Mitsubishi 3000gt)
Z olejem zawsze jest problem, w większości ASO nie jest dostępny oryginalny olej Hyundi’a.
*Skrzynia została skonstruowana pod olej :
-1995r. ATF+ TYPE 7176 , DIAMOND ATF SP
-1998r. DIAMOND ATF SP-II
Przybliżona cena 45zł/litr, wejdzie około 5litrów.
Nie wolno stosować : Dexron III/Mercon
*Filtr oleju (trzeba zdjąć miskę olejową skrzyni) + uszczelka miski olejowej cena około 50zł
Samko Warszawa, ul. Spokojna 7, 022- 838 88 36
*Wymiana oleju 150zł (trzeba zdjąć miskę olejową skrzyni)
Co do oleju to trudno doradzić,- w 1998r do tej skrzyni wlewano SP-II, ale patrzać na oznaczenie F4A.. można by tam wlać DiaQueen SP-III (ASO Mitsubishi MITCAR ul.Sporna 1/3, Warszawa)
-
Oki olej zmienię jak tylko dostanę pensje.
Mam jednak inna zagwostkę.
Szarpanie szkrzyni ma miejsce praktycznie zawsze w tej samej sytuacji. Kiedy hamuje samochodem przy predkosci 10km/h. Problem polega na tym że podczas hamowania ma sie wrazenie ze silnik ma za wysokie obroty. Zamiast zejsc na 700-800rpm wskakuje na 1100 i skrzynia chyba glupieje bo nie wie czy ma redukowac czy nie. Ja hamuje a silnik podosi obroty i probuje jakby pchac auto. Sprawa ma sie tak samo podczas gdy np podczaj jazdy z prędkoscią 90km/h wrzucę bieg "N" obroty do puki auto sie porusza zostaja na 1100rpm. Normalne obroty wahaja sie w granicy 700rpm. Zachodzi tez takie zjawisko:
Stoje na swiatłach , mam rozgrzany silnik trzymam noge na hamulcu auto wyczuwalnie ma ochote ruszyc. Puszczam hamulec bez gazu i auto dynamicznie rusza. Ma sie wrazenie ze auto za mocno prze.
Ta sama sytuacja ale obroty maja ok 700rpm puszczam hamulec auto rusza delikatnie do przodu i wydaje mi sie ze tak byc powinno. Czy sie myle?
W ASO mechanik mowil cos o silniczku krokowym albo cos takiego. Czyscil nawet ten element. Znajdowal sie kolo przepustnicy i z tego co pamietam to mowil ze odpowiada za utrzymywanie niskich obrotow. Czyby ten element byl sprawcą calego zamieszania??
-
W Sonacie'98, z czterobiegowym automatem producent zaleca wymianę oleju w skrzyni co 45.000km., lub co 36 miesięcy.
-
gdy np podczaj jazdy z prędkoscią 90km/h wrzucę bieg "N" obroty do puki auto sie porusza zostaja na 1100rpm
PrawidłowoStoje na swiatłach , mam rozgrzany silnik trzymam noge na hamulcu auto wyczuwalnie ma ochote ruszyc. Puszczam hamulec bez gazu i auto dynamicznie rusza. Ma sie wrazenie ze auto za mocno prze.
Za rzadki olej(wlany nieprawidłowy)
W ASO mechanik mowil cos o silniczku krokowym
Jeśli na P i N obroty są prawidłowe to nie powinno zachodzić zjawisko pt. "stoję na światłach".
Kiedy miałem wlany zły olej to:
trzymając nogę mocno na hamulcu wbijałem "D" i auto wyrywało aż opony piszczały.
Hamulce nie były w stanie go utrzymać. Dopiero po wlaniu prawidłowego oleju wszystko wróciło do normy
EDIT:
hmaservice.com dla Twojej skrzyni podaje taki olej:
DIAMOND ATF SP, GENUINE HYUNDAI ATF
AUTOMATIC TRANSAXLE FLUID, *MOPAR
ATF PLUS TYPE 7176 OR EQUIVALENT
czyli to samo co w Scoupe.
Dla pocieszenia napiszę, że w/w oleje nie są już produkowane.
ASO leje Mobil ATF220 (Dextron II) Ja Ci napiszę: nie słuchaj ASO. Po wlaniu tego oleju nie dało się jeździć. Inni "fachowcy" od skrzyń kazali wlać Mobil ATF 320(dextron III) - po wlaniu tego oleju było jeszcze gorzej.
W specyfikacjach Mobila znalazłem dla Scoupe Mobil ATF200 (o dziwo dla Sonaty Mobil pozostawia puste miejsce - ale skoro hmaservice.com podaje to samo dla Scoupe i Sonaty to musi być ten sam olej- widocznie jest to niedopatrzenie ze strony Mobila).
Na ATF200 skrzynia pracowała pięknie, więc i Tobie go polecam.
Jest jednak mały problem - otóż bardzo ciężko kupić ten olej, a jeśli już się uda to tylko w opakowaniach 20L. Pocieszenie takie, że 20 L kosztuje tylko około 400zł i wystarczy na około 3 zmiany.
-
1998r. DIAMOND ATF SP-II
Przybliżona cena 45zł/litr, wejdzie około 5litrów.
ILE?? W ASO w UK - duzo mniej niz 10 za litr. (Jakies 7 za litr)
-
Zamiast kupować wszystkie części osobno lepiej pojechać do fachowego warsztatu polecam SENTYRZ mi kolesie wymienili filtr + usczelke i olej mineralny ATF dex III
za 210 zł !!! (to wszystko w ciągu 2 h) jest to bardzo niewiele a skrzynia zupełnie inaczej zaczęła pracować. Następnym razem bez zastanowienia pojadę do nich.
Olej w skrzyni zmienia się nie co 40 ani 50 tylko co 90 tys z tym ze ta druga wymiana powinna być nieco wcześniej. I kto powiedział że nie wolno wlewać dextronIII ?!
Tylko ten rodzaj powyżej 100tys przejechanych kilometrów jest odpowiedni.
Powyższe info, dotyczą Sonaty z 98 (aut. 4 biegowy) Jeśli ze skrzynią jest coś nie tak hałasuje, wyje itp należy wymienić filtr,usczelke i olej, jeśli nic to nie da, mamy wtedy prawie pewność że skrzynia nadaje się do regeneracji ( co jest nieopłacalne ) samo wyjęcie
i diagnoza w KRK kosztuje ok 500zł ! ) wtedy polecam używke na allegro ;)
PS. U mnie w skrzyni olej wymieniony byl przy 100tys ,następny planuje nie później niż 150 tys. Jeśli będe "wyczuwał" nieprawidłową pracę skrzyni ,to napewno wcześniej poczęstuje ją nowym olejem ;)
-
Zamiast kupować wszystkie części osobno lepiej pojechać do fachowego warsztatu
Takim warsztatem bez wątpienia jest również firma Samko.
Oni m.in. polecili mi wlać dextron II. Efekty opisane są powyżej
-
No to chyba pojade do ASO i kupie wszystkie diamondy atf :-)
-
Witam. Temat bardzo ciekawy, tym bardziej, że przymierzam się od jakiegoś czasu do wymiany oleju w moim automacie i nie spodziewałem się, że może być problem z prawidłowym jego doborem i ewentualnych reperkusji przy niewłaściwych parametrach. Mam jedynie cichą nadzieję, że panowie z warsztatu mechanicznego sprawdzą się i w tym przypadku ( do tej pory złego słowa nie mogę o nich powiedzieć ). ;-) Pozdrawiam Igor.
-
Dzwoniłam do Samko i za wymiane oleju + filtra + uszczelki chcą 300zl.
Oleju do tej skrzyni wchodzi 7,5 L. Zasadzniczo to niech robią jak cos zwala beda musieli poprawić. W manualu kandyjskim ktory mam do auta jest podany Dextron II.
A tak z innej beczki to gdyby ktos sam chcial zmieniać w Warszawie jest sklep ktory oferuje uszczlke miski za 16zl i filtr oleju za 49zl.
http://midparts.com.pl/
Na stronie SAMKO te same ceny
http://www.samko.pl/sklep/
-
Oleju do tej skrzyni wchodzi 7,5 L.
7,5L wchodzi do skrzyni, gdy jest ona sucha.
Przy wymianie wszystkiego nie spuścisz, trzeba by wszystko rozebrać i wytrzeć do sucha, w samym konwerterze zostanie litr.
Przyjmuje się, że wymiana obejmie 60-70% oleju, czyli 4,5-5,3L.
Trudno mi sie wypowiedzieć jak ta skrzynia będzie chodzić na Dextron II.
W Samko znają tylko trzy rodzaje oleju Dextron II, Dextron III, Mercon marki "Gulf".
Choć i z tym maja problem, znam przypadek jak tam do Forda Explorea, gdzie na bagnecie oleju jest napisane Mercon V, wlali Dextron II i nie widzieli nic w tym złego.
Ważne, poziom oleju w skrzyni sprawdza się przy pracującym silniku oraz dźwigni ustawionej w pozycji ‘’N’’, oczywiście na ciepło np. po przejechaniu min. 5km.
IgoReCzeK
Do Ciebie tylko: DIAMOND ATF SP-III = DiaQueen SP-III
-
Do Ciebie tylko: DIAMOND ATF SP-III = DiaQueen SP-III
Witam i dziękuję za informację. :-) Pozdrawiam Igor.
-
Dziś został wymieniony olej w skrzyni biegów na Dextron III i wszystko działa juz jak należy :-) nic nie szarpie przy przyspieszaniu i hamowaniu, obroty OK, biegi zmieniaja się płynnie. Wymianę zrobiłam w Samko i zapłaciłam 300 zł.
-
a nie mówilem ;) dextron III czyli poprosu olej mineralny. Miłych i udanych podróży życzę ;)
-
Witam. Zamierzam wymienić na dniach olej w skrzyni tylko problem jest w tym iż podanych wyżej olejów nie mogę nigdzie dostać, Pomocy!!!
-
Dziś został wymieniony olej w skrzyni biegów na Dextron III i wszystko działa juz jak należy :-) nic nie szarpie przy przyspieszaniu i hamowaniu, obroty OK, biegi zmieniaja się płynnie. Wymianę zrobiłam w Samko i zapłaciłam 300 zł.
ciekawe jak długo :-P nie wolno lać dexaIII
i nie jest to fanaberia czy przekręt hundaia czy mitsubishi lub KIA (skrzynie te same), specyfikacja dexa nie odpowiada wymaganiom co do oleju w tych skrzyniach. nawet producenci olejów to uwzględniają (zobacz na specyfikacje, dex II czy III nie ma w specyfikacji skrzyń F4A...):
np.
TITAN ATF 4400 http://www.fuchs-oil.pl/index.php?id=1230
TOP TEC ATF 1200 http://www.liquimoly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/d_3685.html
ja tam wlałem oryginał po 45zł/l i przynajmniej jestem spokojny
-
Witam. Zamierzam wymienić na dniach olej w skrzyni tylko problem jest w tym iż podanych wyżej olejów nie mogę nigdzie dostać, Pomocy!!!
jak nie możesz, nie żartuj :-) w ASO hundaia kupisz po 45zł/l Diamond ATF SPIII, a po 71zł/l (ten sam olej) w ASO Mitsubishi DiaQueen ATF SPIII :mrgreen: , pewnie w ASO KIA też dostaniesz
-
Wszystko zależy gdzie kupujesz, Warszawa:
-Hyundai Diamond ATF SPIII (wiśniowy) 60zł/Litr, 180zł/4-Litry tylko w jednym ASO MOTORTEST
-Mitsubishi DiaQueen ATF SPIII (wiśniowy) 42zł/Litr (rozlewany z opakowania 20L) tylko jedno ASO MITCAR
-Castrol Transmax Z (miodowy) 50zł/litr (rozlewany z opakowania 20L) allegro, IC
-Castrol Transmax E 40zł/litr allegro, IC
Transmax E na temat tego oleju jest bardzo mało informacji, najważniejsze że producent podaje go jako zamiennik dla SP-III, SP-II
Filtr oleju jeżeli jest:
- zewnętrzny w kształcie filtra oleju silnikowego to najkorzystniej będzie go zakupić w ASO,
- wewnętrzny + uszczelka miski tzn. dostępny po ściągnięciu miski olejowej skrzyni to najkorzystniej będzie kupić zamiennik firma SAMKO
-
Te ceny sa porażające. W UK, w ASO: Hyundai Diamond ATF SPIII (wiśniowy) kosztuje jakies 2 funty za 1litrowe opakowanie. Dostawa busikiem to ok funt za kilogram. Jacys chetni na interes zycia? ;-)