Przytaczasz link, który nijak nie odnosi się do parametrów podanych olejów...
Nie ma tam nic o różnicach lepkości kinematycznej olejów (zwanej też kinetyczną lub bezwzględną), co podałem wcześniej, która to różnica jest kluczowa do zrozumienia szybkości przepływu oleju, tylko podstawy olejowego ABC.
Zatem tłumacząc szerzej powyższe, dopiszę że zaletami małej lepkości kinematycznej oleju 5W30 AF w przeciwieństwie do przytoczonego 5W40, będzie po pierwsze: szybsze krążenie w układzie smarowania i łatwiejsze dotarcie do części silnika oddalonych od pompy przede wszystkim w fazie rozgrzewania silnika co jest najważniejsze dla jego późniejszej trwałości, po drugie sprawniejsze odprowadzenie ciepła z nagrzanych powierzchni, po trzecie skuteczniejsze zmywanie zanieczyszczeń i nagaru, po czwarte: lepiej odfiltrują się zanieczyszczenia w czasie przepływu przez filtry, i wreszcie po piąte: to co zobaczymy w kieszeni, zmniejszy się zużycie paliwa zwiększy moc i sprawność silnika, bo zmniejszają się jego wewnętrzne opory względem oleju 5W40, który nie mogąc przepływać tak sprawnie zwiększa opory ruchu wewnętrznych mechanizmów silnika.
Także nie jest prawdą, że obecnie każdy olej 5W zapewni taką samą ochronę silnika na zimno, bo nie każdy 5W dotrze do tych samych węzłów smarowania w tym samym czasie od rozruchu. Dlatego tak ważne są szczegółowe parametry a nie tylko ogólna klasyfikacja lepkościowa SAE. Kiedyś tak było, obecnie ze względu na różne wymagania producentów aut i pasowania ich silników już nie.
Wadą zaś obniżonej lepkości kinematycznej będzie gorsze uszczelnianie gładzi cylindra niż w przypadku 5W40, więc do zużytych silników będą niewskazane oraz szybsze odparowywanie z powodu mniejszej temperatury wrzenia.
Co to oznacza dla użytkownika? Ano to, że jeśli często odpala auto na zimno, jeżdzi na krótkich odcinkach i nie jeździ po drogach typu S i A szybko wiele godzin lub wcale albo jeździ spokojnie to jego silnik będzie szybciej się zużywał głównie na skutek pracy na zimno, i tu 5W40 mu nie pomoże swoim W40, a co powinien skutecznie ograniczyć taki 5w30 AF. Jak ktoś zamierza długotrwale korzystać z osiągów silnika przy szybkiej jeździe, rzadziej go uruchamiając to 5W40 zapewni mu większy margines bezpieczeństwa, szczególnie w gorące lato.
Pytanie, jak istotny jest to margines i czy silnik wart jest takiej ochrony wobec innych ograniczeń wie tylko producent i użytkownik musi rozstrzygnąć sam, skoro poleca mu się i takie i takie rozwiązania.
I tutaj nie neguję lepszej ochrony mechanizmów silnika przez 5W40 w wysokich temperaturach pracy silnika czy pod dużym obciążeniem silnika, ale nie o mi to chodziło i nie to nas różni, tylko szybkość cyrkulacji przytoczonych olejów klasy 5W z jej konsekwencjami.