Nie mylę pojęć tylko ty Kolego nie rozumiesz istoty rozmowy, niestety... to raz.
I odnoszę się konkretnie do dwóch zamieszonych olejów, a nie wszystkich w grupie to dwa.
Nie dyskutujemy o tym czy 5W będzie płynniejszy i szybszy od 10W czy 15W, bo to fakt powszechnie znany, więc po co do tego wracasz?
Lepkość SAE 5W, na którą się jak mantrę powołujesz, określa nam tylko granice temperaturowe otoczenia, od której olej powinien być jeszcze płynny (czyli pompowalny) w układzie smarowania a nie jak szybko będzie on krążył w tym układzie w grupie innych 5W. Rozumiesz? Czyli dwa różne 5W będą płynne powyżej temperatury oznaczonej zakresem dla olejów 5W. I tyle z tego wynika jeśli nie masz innych o nich informacji. Jeśli znasz ich lepkości kinematyczne dowiesz się dodatkowo, który popłynie szybciej przez najciaśniejsze kanały olejowe, a więc szybciej będzie smarował w szczególności na zimno. Właśnie dlatego producenci, np. rzeczony Ford wymagają dla swoich ciasno-spasowanych silników właśnie oleje lekkobieżne 5w z ich normami a nie jakieś inne oleje 5W.
Z całą pewnością 5W popłynie np. w temp. 0 st. C szybciej niż 10W czy 15W. Ale raz jeszcze powtarzam nie to jest tematem dyskusji :-/
Przy okazji, będąc w sklepie z olejami weź w rękę olej 5W40 i 5W30 AF lub inny w specyfikacji Forda, wstrząśnij butelkami i sam zobaczysz czy oba mają szansę przepływać w wąskich kanałach tak samo szybko. Różnice są widoczne gołym okiem. A przecież oba są 5W... :idea:
Zapoznaj się proszę z pojęciem lepkości dynamicznej olejów silnikowych i zrozumiesz o czym mowa w kontekście szybkości i oporów ich przepływu. Sama klasyfikacja lepkościowa SAE nie mówi nam już dziś nawet tego, czy olej 5W30 jest w pełni syntetyczny, syntetyczny poprzez hydrokrakowanie czy półsyntetyczny. To samo w przypadku 5W40. Tego nie ma na etykiecie oleju.
Bez tego trudno będzie Tobie zrozumieć, co jest istotą tej rozmowy. Miłego dnia :-)