Forum > Matrix / ix20

[ix20] Przeglądy w ix20

<< < (24/26) > >>

jack55:
5W40 i 5W30 to klasyfikacja lepkościowa ale pierwsza cyfra oznacza wskaznik przepływu w niskich temperaturach, tutaj jest ten sam  dlatego w niskich temperaturach oba oleje będą miały takie same właściwości.Druga cyfra to lepkość w wysokich temperaturach czyli smarowalność i tutaj będzie różnica ;-)

ph71:
Nic bardziej błędnego ...:)
Przykład pierwszy z brzegu:

Shell Helix 5W40 lepkość kinematyczna mm2/s (cSt):
40 st. C - 74,4
100 st. C - 13,1

Shell Helix 5W30 AF lepkość kinematyczna mm2/s (cSt):
40 st. C - 57,4
100 st. C - 9,5

Z całą pewnością nie będą się zachowywały tak samo, ani na zimno, ani nawet na gorąco. Tego drugiego przepłynie więcej i szybciej dopłynie na zimno.
5W to tylko klasyfikacja ogólna, ale diabeł tkwi w formule danego oleju.

jack55:
Lepkość oleju a jego przepływ to dwie różne rzeczy.To, że olej 5W40 ma wyższą lepkość nie oznacza, że w niskiej temperaturze wolniej przepłynie do całej komory silnika niż 5W30.A oznacza to ,że jego smarowalność czyli lepkość szczególnie w wysokiej temperaturze będzie lepsza bo będzie dłużej przylegał do elementów ,które takowej potrzebują wewnątrz silnika.Im większa lepkość tym dłuższa i wydajniejsza smarowalność co przekłada się na większą trwałość elementów ciernych silnika.Oba oleje mają cyfrę 5 na początku czyli mają taką samą przepływowość w niskich temperaturach.Otóż im niższa jest ta pierwsza liczba (przed literką W) tym olej jest lepszy tzn. ma lepsze właściwości w niskiej temperaturze.
Mylisz dwa różne pojęcia ;-)
http://autousluga.pl/component/content/article/2-ciekawostki-motoryzacyjne/24-olej-silnikowy-jak-sie-dzieli-i-co-mowia-o-oleju-oznaczenia.html

ph71:
Przytaczasz link, który nijak nie odnosi się do parametrów podanych olejów...
Nie ma tam nic o różnicach lepkości kinematycznej olejów (zwanej też kinetyczną lub bezwzględną), co podałem wcześniej, która to różnica jest kluczowa do zrozumienia szybkości przepływu oleju, tylko podstawy olejowego ABC.
Zatem tłumacząc szerzej powyższe, dopiszę że zaletami małej lepkości kinematycznej oleju 5W30 AF w przeciwieństwie do przytoczonego 5W40, będzie po pierwsze: szybsze krążenie w układzie smarowania i łatwiejsze dotarcie do części silnika oddalonych od pompy przede wszystkim w fazie rozgrzewania silnika co jest najważniejsze dla jego późniejszej trwałości, po drugie sprawniejsze odprowadzenie ciepła z nagrzanych powierzchni, po trzecie skuteczniejsze zmywanie zanieczyszczeń i nagaru, po czwarte: lepiej odfiltrują się zanieczyszczenia w czasie przepływu przez filtry, i wreszcie po piąte: to co zobaczymy w kieszeni, zmniejszy się zużycie paliwa zwiększy moc i sprawność silnika, bo zmniejszają się jego wewnętrzne opory względem oleju 5W40, który nie mogąc przepływać tak sprawnie zwiększa opory ruchu wewnętrznych mechanizmów silnika.
Także nie jest prawdą, że obecnie każdy olej 5W zapewni taką samą ochronę silnika na zimno, bo nie każdy 5W dotrze do tych samych węzłów smarowania w tym samym czasie od rozruchu. Dlatego tak ważne są szczegółowe parametry a nie tylko ogólna klasyfikacja lepkościowa SAE. Kiedyś tak było, obecnie ze względu na różne wymagania producentów aut i pasowania ich silników już nie.
Wadą zaś obniżonej lepkości kinematycznej będzie gorsze uszczelnianie gładzi cylindra niż w przypadku 5W40, więc do zużytych silników będą niewskazane oraz szybsze odparowywanie z powodu mniejszej temperatury wrzenia.

Co to oznacza dla użytkownika? Ano to, że jeśli często odpala auto na zimno, jeżdzi na krótkich odcinkach i nie jeździ po drogach typu S i A szybko wiele godzin lub wcale albo jeździ spokojnie to jego silnik będzie szybciej się zużywał głównie na skutek pracy na zimno, i tu 5W40 mu nie pomoże swoim W40, a co powinien skutecznie ograniczyć taki 5w30 AF. Jak ktoś zamierza długotrwale korzystać z osiągów silnika przy szybkiej jeździe, rzadziej go uruchamiając to 5W40 zapewni mu większy margines bezpieczeństwa, szczególnie w gorące lato.
Pytanie, jak istotny jest to margines i czy silnik wart jest takiej ochrony wobec innych ograniczeń wie tylko producent i użytkownik musi rozstrzygnąć sam, skoro poleca mu się i takie i takie rozwiązania.
I tutaj nie neguję lepszej ochrony mechanizmów silnika przez 5W40 w wysokich temperaturach pracy silnika czy pod dużym obciążeniem silnika, ale nie o mi to chodziło i nie to nas różni, tylko szybkość cyrkulacji przytoczonych olejów klasy 5W z jej konsekwencjami.

jack55:
A ty dalej swoje :-/
Nie rozumiesz najważniejszego a mianowicie tego, że oleje 5W30 I 5W40 mają taką samą przepływowość czyli szybkość rozprowadzania wewnątrz silnika w niskich temperaturach bo mają oba 5 z przodu i są najefektywniejsze przy odpalaniu zimnego silnika niż np. 15W40
Cyt....
Rozszyfrujemy teraz oznaczenia, które są na etykiecie np. 15W40. Otóż im niższa jest ta pierwsza liczba (przed literką W) tym olej jest lepszy tzn. ma lepsze właściwości w niskiej temperaturze.....koniec cyt.
Czyli olej 5W ma najlepsze właściwości pracy w niskiej temperaturze.
A ty uparcie twierdzisz ,że 5W30 będzie lepszy bo ma niższą klasę lepkości.
Powtórzę to co już napisałem wcześniej mylisz dwa różne zagadnienia.
Lepkość nie odpowiada za szybkość z jaką olej dotrze do elementów w silniku tylko jego gęstość czyli właściwości pracy na zimno ;-)

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej