Autor Wątek: Komputer sterujący, sterownik silnika, ECU Hyundai Pony 1,5  (Przeczytany 7438 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Timon

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 500
Komputer sterujący, sterownik silnika, ECU Hyundai Pony 1,5
« dnia: 30 Grudzień 2011, 12:16:13 »
Witam

Piszę ku przestrodze wszystkim na podstawie własnych doświadczeń. Jeżeli już tu zajrzałeś, prawdopodobnie posiadasz Hyundaia. Jeżeli posiadasz model Pony, a w szczególności z silnikiem 1,5 MPI z przed liftingu (kierunkowskazy z przodu przy światłach są z pomarańczowego plastiku), a w ogóle nie interesowałeś się kondensatorami w ECU to czas najwyższy to zrobić.

Nasuwa Ci się pewnie pytanie dlaczego.

Otóż dlatego, że jest to małą wada konstrukcyjna. Z jakichś powodów włożono do ECU kondensatory, które mają ciut za słabe parametry techniczne i kwestią czasu jedynie jest awaria całego ECU. Skutkuje ona kompletnym unieruchomieniem pojazdu, ale co gorsza nie przychodzi od pstryknięcie ręki. Jest bardziej denerwująca. Auto najpierw zaczyna zapalać nam kontrolkę Check Engine, następnie zdaża mu się że na światłach falują obroty, później Check Engine pali się nieprzerwanie (może Ci to nie przeszkadzać, ale odczujesz różnicę w spalaniu - silnik działą w trybie awaryjnym i pali o wiele więcej), kolejnym etapem może być gaśnięcie na niskich obrotach.. Pisze na podstawie swoich doświadczeń.

Kolejną odpowiedzią na pytanie dlaczego jest kwestia kosztów zabiegu. Kondensatory wyjdą nam maksymalnie z 5-7zł. (Da się kupić o wiele taniej, zapłaciłem za wszystkie niecałe 3zł). Wymiana u elektronika (no jak sami nie umiemy lutować, bo tylko tyle trzeba umieć by zrobić to samemu) powiedzmy maksymalnie 50zł (8 albo 10 lutów..). Policzmy więc że zabieg około 60zł. Co ma się bardzo dobrze w porównaniu cenowym jeżeli mielbyśmy kupować całe ECU na szrotach (gdzie możemy go szukać jak igły w stogu siana...! Masę telefonów wykonałem by znaleźć ECU na szrocie i g....uzik!) lub w ASO gdzie w prawdzie mogą nam ECU sprzedać sprawne, ale za kosmiczną sumę wahającą się w zależności od ASO od 2700-3500 (dzwoniłem do 2 tylko, ale jakoś tak było z wachlarzem cenowym). Widać, więc sens zapobiegania.

Dlaczego warto to zrobić przed awarią? Te kondensatory, o których nadmieniłem uszkodzają się w sposób typowy dla kondensatorów - wylewa się z nich elektrolit, który może strawić ścierzki układu scalonego ECU. A wtedy koszty naprawy przez elektronika szybują w górę jako, że ma o wiele więcej roboty w odtwarzaniu ścierzek. Ponad to wtedy ECU może się już nie nadawać za bardzo do naprawy.

Podaję link do strony gdzie jest objaśnione jak można wyprawy dokonać:
http://www.eurosoftware.com.pl/krzyzak/index.html

Wybieramy z menu po lewej "Dane naprawczo regulacyjne" i teraz po prawej stronie szukamy odnośnika "Kondensatory w ECU". Strona opisuje jak to zrobić z ECU w Galancie, ale u nas wygląda to niemal identycznie.




Oki to na koniec dodam tylko, że ten komputer, który najczęściej pada to:
 HMC
 39110-24550
 9 050 930 007
 106716X
 KEFICO KOREA

Dlaczego twierdze, ze najczęściej pada? Z dwóch powodów - prawie nieosiągalny na szrotach, wiele tematów o tym sterowniku można wygooglować na różnych portalach. Jeśli chcesz sprawdzić jaki Ty posiadasz to informuję gdzie on jest. Pod kierownicą po lewej stronie. Dwie śruby, które trzymają plastik mocujący ECU, następnie samo ECU jest chyba również na 2 śrubach i by je wyjąć należy wypiąć z niego wtyczki.

Komputer ten, którego numery podałem wyżej ma 3 wtyczki i jest od silnika 1,5 MPI z 1991r(może był montowany w większym przedziale czasowym). Montowany był w Ponym, SCoupe (pierwszych wersjach i bez Turbo z tego co pamiętam). Jeżeli chcesz kupić używke to powodzenia w szukaniu. Na allegro niemal nieosiągalne. Wersje z dwiema wtyczkami Ci nie podejdą - tzn dwie wtyczki wepniesz, ale jedna wtyczka będzie zwisać i auto działać nie będzie (choć sam nie sprawdzałem).

Mam nadzieję, że może choć trochę pomogłem.

//Do administracji: Tak wiem, że dział ten służy do pytania i może za bardzo patrzę na swoją historię z problemami z silnikiem, ale może komuś to pomoże.

[ Komentarz dodany przez: IgoReCzeK: 2011-12-31, 10:10 ]
Ten dział nie tylko służy do pytania. Takie cenne informacje są jak najbardziej potrzebne na naszym forum. Podajesz gotowy przepis i nie trzeba brnąć przez gąszcz postów, by doczytać sedna sprawy - bardzo dobry pomysł.

[ Dodano: 2014-02-09, 18:44 ]
Podałem wszystkie dane z naklejki swojego ECU.

106716X - to już może być indywidualne oznaczenie fabryczne sterownika.