Autor Wątek: [i30 FD] Ładowanie akumulatora w i30 z komputerem pokładowym  (Przeczytany 23226 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

bartcomputer

  • Gość
[i30 FD] Ładowanie akumulatora w i30 z komputerem pokładowym
« dnia: 30 Grudzień 2014, 17:06:34 »
Chciałbym zapytać, czy mogę odłączyć akumulator w swoim i30 celem jego naładowania? Czy może lepiej skorzystać z prostownika firmy CTEK pozwalającego na ładowanie akumulatora w samochodzie bez wyjmowania tegoż akumulatora?

Pytanie oczywiście zadaję w związku z obawą o reset ustawień komputera pokładowego/innych kontrolerów znajdujących się w samochodzie.

Offline Andrzej57

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 55
[i30 FD] Ładowanie akumulatora w i30 z komputerem pokładowym
« Odpowiedź #1 dnia: 30 Grudzień 2014, 18:22:58 »
Nigdy, w żadnym aucie, z komputerami włącznie nie odłączałem akumulatora w celu podładowania. Niczemu nie zaszkodziło takie ładowanie i to zwykłą, 20-to letnią ruską ładowarką. Problemów z elektroniką pokładową można narobić sobie w przypadku odłączenia akumulatora.

adamos75

  • Gość
[i30 FD] Ładowanie akumulatora w i30 z komputerem pokładowym
« Odpowiedź #2 dnia: 31 Grudzień 2014, 19:19:18 »
Witam jak odłączysz akumulator nic się nie stanie tylko wyzerują się licznik: spalania, kilometrów ten kasowalny i radio od nowa trzeba będzie zaprogramować tzn.stacje.

Offline Zibi

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 369
[i30 FD] Ładowanie akumulatora w i30 z komputerem pokładowym
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Styczeń 2015, 14:40:21 »
Natomiast na pewno nie wyzeruje się licznik przejechanych kilometrów, gdyż komputer pokładowy - podobnie jak w komputer czy smartfon - ma własne zasilanie awaryjne. Przecież nie ustawiasz zegara po każdym włączeniu kompa czy po wymianie baterii w smartfonie.
Nie zalecałbym podłączania ładowarki do aku w aucie, gdyż w przypadku przebicia na ładowarce, leci nam cała elektronika w aucie.

Offline tommii

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 68
[i30 FD] Ładowanie akumulatora w i30 z komputerem pokładowym
« Odpowiedź #4 dnia: 24 Styczeń 2015, 17:28:48 »
Zawsze do ładowania odłączam i wyciągam akumulator. Nigdy nie miałem żadnych problemów z elektroniką pokładową. Oprócz radia nic więcej się nie resetuje.

Offline bedik

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 50
[i30 FD] Ładowanie akumulatora w i30 z komputerem pokładowym
« Odpowiedź #5 dnia: 24 Styczeń 2015, 18:30:39 »
Podczas ładowania powinno się odłączyć klemy akumulatora. Oczywiście możemy ładować akumulator zamontowany w aucie odłączając choćby jedną klemę "ujemną" i to w zupełności wystarczy. Ale życie życiem i wiele osób ładuje akumulator podłączony w aucie ale nie jest to zalecane.

cinek1

  • Gość
[i30 GD] ładowanie aku
« Odpowiedź #6 dnia: 08 Listopad 2015, 10:30:57 »
Witam jak ładujecie autka wyciagacie cale aku czy inaczej bo nie wiem czy błedy zlapie. W jakiej kolejnosci klemy odpinacie.pozdr

Denny4

  • Gość
Re: [i30 GD] ładowanie aku
« Odpowiedź #7 dnia: 09 Listopad 2015, 08:48:51 »
Powszechna zasada to ładowanie odłączonego akumulatora.
Jeżeli masz "prostownik" z biedronki lub innego marketu to bezwzględnie naleźy taki akumulator odłączyć.
Jeżeli jest to bardziej profesjonalny sprzęt można pokusić się o nieodłączanie.
Odłączając akumulator ściągamy jako pierwszą klemę DODATNIĄ i następnie UJEMNĄ.
Podłączając zakładamy jako pierwszą klemę UJEMNĄ a następnie DODATNIĄ.

Jednak konieczność ładowania akumulatora dodatkowo oznacza uszkodzenie alternatora lub elektryki w pojeździe, a najczęściej koniec życia akumulatora.
Dlatego najrozsądniejszym i najbardziej profesjonalnym rozwiązaniem będzie wydanie tych paru groszy i zakup normalnej baterii.

Reg. III 9. g: nie cytujemy całości wypowiedzi będącej ostatnim postem w wątku Wymazanie cytatu. tekla

bobi17

  • Gość
[i30 FD] Ładowanie akumulatora w i30 z komputerem pokładowym
« Odpowiedź #8 dnia: 09 Listopad 2015, 10:26:22 »
Cytuj
Cytat: "Denny4"
Odłączając akumulator ściągamy jako pierwszą klemę DODATNIĄ i następnie UJEMNĄ.


Wyobraź sobie kolego , co stanie się, gdy odkręcając jako pierwszą klemę na biegunie (+) przez nieuwagę dotkniesz  kluczem jakiegoś metalowego elementu w komorze silnika... to tak jakbyś zwarł ze sobą biegun (+) z biegunem (-) !
Jeśli najpierw odpinasz (-), nie ma zagrożenia spowodowania zwarcia, a potem bezstresowo odpinasz biegun (+), bo obwód jest już przerwany!
Zawsze odpinamy jako pierwszą tę klemę akumulatora, która połączona jest z masą pojazdu, a więc (-). No chyba, że jest to poczciwa Syrenka, bo tam z masą podłączony był biegun (+) akumulatora.

Pozdrawiam.

Offline Andrzej57

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 55
[i30 FD] Ładowanie akumulatora w i30 z komputerem pokładowym
« Odpowiedź #9 dnia: 09 Listopad 2015, 15:59:31 »
bobi17, jeszcze raz, bo jeśli potrafię czytać ze zrozumieniem, to piszesz odwrotnie do tego co tłumaczysz...
"Zawsze odpinamy jako pierwszą tę klemę akumulatora, która połączona jest z masą pojazdu, a więc (+)"

Denny4

  • Gość
[i30 FD] Ładowanie akumulatora w i30 z komputerem pokładowym
« Odpowiedź #10 dnia: 09 Listopad 2015, 17:34:39 »
bobi17
Zgadzam się istnieje ryzyko.
Tylko jest to ryzyko dzierżącego klucz w ręku  :-D .
Bardziej chodzi tutaj o pierwsze prawo Kirchhoffa i kierunek przepływu prądu w obwodzie.
Powszechnie przyjęte jest że prąd płynie od + do - .
Wszystkie obwody prądu stałego rozładowują się poprzez biedun ujemny (masę).
Tym samym najbezpieczniejszym odcięciem zasilania dla obwodu stałoprądowego jest odłączenie w pierwszej kolejności wysokiego potencjału czyli +.
Dlatego też w większości urządzeń stałoprądowych włącznik i wyłącznik montowany jest na dodatnim biegunie (o ile nie zastosowano podwójnego przełącznika).

Takie jest MOJE zdanie w tym temacie i każdy ma prawo mieć inne, co bardzo mi się podoba  ;-) .

Offline Nabuknedasar

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 100
[i30 FD] Ładowanie akumulatora w i30 z komputerem pokładowym
« Odpowiedź #11 dnia: 09 Listopad 2015, 20:18:25 »
Najpierw odłączamy klemę "-" ze względu na niebezpieczeństwo zwarcia. A w którym kierunku płynie prąd, to już nie ma absolutnie znaczenia dla takiej czynności. Po prostu odłączając "-", pozbawiamy cały samochód napięcia elektrycznego i nic nam już nie grozi.

Denny4

  • Gość
[i30 FD] Ładowanie akumulatora w i30 z komputerem pokładowym
« Odpowiedź #12 dnia: 09 Listopad 2015, 21:11:35 »
Pominę początek bo to kwestia jak widzę dyskusyjna.
Zaintrygowało mnie ostatnie Twoje zdanie.
Zastanawiam się jakie niebezpieczeństwo może ze sobą nieść napięcie elektryczne w samochodzie ??
Rozumiem że nie Miałeś na myśli napięcia 10 - 15kV na wtryskiwaczach Commonrail lub 4-7kV na palnikach xenonowych tylko zwykłe 12V na pozostałych podzespołach.
Nie znam żadnego wypadku z udziałem napięcia 12V poza klasycznym zwarciem spowodowanym przez uszkodzone przewody lub niezręczność mechanika.
Jeżeli trzymanie biegunów akumulatora gołymi rękoma nas nie zabije to nawet jakbyśmy się nadzy położyli w przedziale silnikowym na gołych przewodach to zapewniam nic nam nie będzie!

Tak nawiasem....(idąc Twoim tokiem rozumowania)
Odłączając minus (masę) wysoki potencjał (plus) nadal jest podłączony i występuje na podzespołach, wystarczy zamknąć obwód do masy (dowolne zero, uziemienie w obudowie lampki warsztatowej) i popłynie prąd. Co o tym myślisz?

Reg. III 9. g: nie cytujemy całości wypowiedzi będącej ostatnim postem w wątku Wymazanie cytatu x2 tekla

Offline apikus

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 538
[i30 FD] Ładowanie akumulatora w i30 z komputerem pokładowym
« Odpowiedź #13 dnia: 10 Listopad 2015, 10:35:30 »
Cytat: "Denny4"
Zastanawiam się jakie niebezpieczeństwo może ze sobą nieść napięcie elektryczne w samochodzie ??


Tu nie chodzi o niebezpieczeństwo dla człowieka, ale dla elektroniki w samochodzie.

bobi17

  • Gość
[i30 FD] Ładowanie akumulatora w i30 z komputerem pokładowym
« Odpowiedź #14 dnia: 10 Listopad 2015, 11:57:30 »
Cytat: "Andrzej57"
bobi17, jeszcze raz, bo jeśli potrafię czytać ze zrozumieniem, to piszesz odwrotnie do tego co tłumaczysz...
"Zawsze odpinamy jako pierwszą tę klemę akumulatora, która połączona jest z masą pojazdu, a więc (+)"


 :oops: Dziekuję za zwrócenie uwagi. Oczywiście powinno być:
"Zawsze odpinamy jako pierwszą tę klemę akumulatora, która połączona jest z masą pojazdu, a więc (-)". Już poprawiłem.