Czy Wy ludziska spicie na fizyce w szkole??? (o Polskim juz nie wspomnę...)
(za pl.misc.samochody)
Temperatura wrzenia zależy od ciśnienia i zawartości glikolu w płynie. 
Przy sprawnym korku (ciśnienie rzędu 1.2 - 1.5 atm, zależnie od auta) 
i proporcjach woda/glikol zbliżonych do 1:1 temperatura wrzenia jest 
ok 130-135st. 
By było bezpiecznie, muszą być spelnione oba warunki: sprawny zaworek i 
odpowiednia mieszanka 
Czym bardziej rozwodniona, tym temperatura wrzenia, przy tym samym 
ciśnieniu, będzie niższa. 
Po zatrzymaniu dobrze rozgrzanego silnika, gdy ustanie obieg płynu, może 
wystąpiś lokalne wrzenie w kanałach "wodnych" głowicy i zawór ciśnieniowy 
może "puścić", zrobić gejzerek. 
Jeśli nie wiesz dokładnie, jak jest skonstruowany układ chłodzenia w twoim 
samochodzie, to korka na zbiorniku wyrównawczym nigdy przy gorącym silniku 
nie dotykaj! 
Są, owszem układy, gdzie jest ciśnieniowy korek przy chłodnicy a zbiornik 
wyrównawczy pracuje bez ciśninia (przykryty tylko "klapką") ale bardzo dużo 
samochodów (może nawet większość) ma zbiorniki wyrównawcze pod ciśnieniem, z 
solidnie zakręcanym korkiem, wyposażonym w zawory ciśnieniowe - jest to 
jedyny korek w układzie. 
Warunkiem poprawnego działania układu chłodzenia we współczesnych 
samochodach (pomijam Warszawę M20)jest absolutna szczelność układu i 
prawidłowo działający zawór ciśnieniowy. 
Termostat otwiera się przy ok 90 st a w czasie pracy temperatura płynu 
często przekracza 100 st, więc bez nadciśnienia woda zawarta w mieszance 
musiałaby wrzeć. 
Jeszcze gorzej jest w momencie zatrzymania silnika, szczególnie w pojazdach, 
gdzie wentylatory nie pracują po wyjęciu kluczyka. 
Płyn przestaje krążyć i następuje lokalne wrzenie w najgorętszych częściach 
silnika. 
Te lokalne wrzenia podnoszą ciśnienie do takiego, w którym następuje 
równowaga - płyn ma temperaturę powyżej 100st ale pod ciśnieniem nie gotuje 
się. 
Otwarcie w tym momencie korka - zmniejszenie ciśnienia - powoduje 
natychmiastowe wrzenie całej objętości przegrzanego płynu - tryskający 
gejzer może bardzo poważnie poparzyć ręce a nawet twarz. 
Jest jeszcze jeden warunek prawidłowej pracy układu chłodzenia - nie wolno, 
nawet w lecie, napełniać chłodnicy wodą - musi być odpowiednia zawartość 
glikolu - zwykle 50/50%. 
Przy takich proporcjach mieszanki, przy nadciśnieniach, jakie zapewniają 
prawidłowo działające zaworki, temperatura wrzenia wynosi ok 135st i nie 
grozi otwarcie zaworka. 
Przy zbyt małej zawartości glikolu, a szczególnie przy "czystej" wodzie, 
lokalne wrzenia mogą powodować po zatrzymaniu gorącego silnika otwarcie 
zaworka i wyrzucanie płynu. 
Ukłony. 8-)