Forum > i20

[i20 PB] Wizyta seryjnym i20 na hamowni i co tego wynikło.

(1/3) > >>

ziutek:
Witam.
Od dłuższego czasu chodziło mi po głowie, żeby zmierzyć mój samochód na hamowni. Były ku temu 3 powody. Po pierwsze nietypowe zachowanie silnika na średnich i wysokich obrotach, po drugie moje pomiary elastyczności i przyspieszenia nie pasowały do danych producenta oraz do testów przeprowadzanych przez różne pisma/redakcje po trzecie opinie pasażerów dotyczące dynamiki jazdy oraz moje bezpośrednie porównanie z moim poprzednim samochodem o zbliżonej mocy i masie (renault thalia 1,4 75KM).
1. O zachowaniu silnika pisałem w wątku o spalaniu - zaskakująco mocny środek obrotów i słaba góra.
2. Mierzona przeze mnie elastyczność na 4 biegu od 60 do 100 w zależności od miejsca pomiaru wychodziła od 9,5 s do 11s -według różnych testów od 14 do nawet 17 sekund w takim samym samochodzie. Przyspieszenie według producenta 12,9s, moje pomiary wskazywały wartość między 11 a 12 sekund.
O ile przyspieszenie do setki ciężko miarodajnie zmierzyć(błąd licznika, czynnik ludzki), to elastyczność daje domyślenia.
3. Mój poprzedni samochód był subiektywnie dużo słabszy - 114 Nm przy 4300 i 75 KM przy 6500 obr/min, pasażerowie często byli zaskoczeni dynamiką mojego hyundai, a bezpośrednie porównanie z getzem 1.4 97KM mojego ojca wskazywało na lepszą elastyczność mojej i20 - jedynie jazda na wysokich obrotach powyżej 5000obr/min w hyundaiu mojego ojca była bardziej dynamiczna - wszystko tłumaczyłem wtedy odmiennym zestopniowaniem skrzyni begów.
Wizyta na profesjonalnej hamowni i dwa pomiary zaskoczyły nie tylko mnie.
Pierwszy komentarz pracownika "to nie jest oryginalne oprogramowanie, tak nie wygląda seryjna krzywa". Po moim komentarzu, że auto jest seryjne, ten sam pracownik zaczął przypuszczać, że jest jakiś box, albo coś innego jest pogrzebane. Po powtórnym zapewnieniu o seryjnym aucie, pracownik był na tyle zaskoczony, że zgrał na laptopa mój soft "dla własnej ciekawości" i powiedział, że w wolnej chwili przyjrzy się, co jest powodem takiej krzywej.
Pomiary wskazały po rozgrzaniu opon 87-88KM przy 6500 oraz 127 Nm przy 4100 obr/min.
Same suche liczby to jeszcze nic, jeszcze ciekawszy jest przebieg krzywej.
Wkleję wykres po południu.
Pozdro

Zbyszek:
Chyba pierwsza pozytywna opinia o modelu i20 w historii tego forum... Brawo za odwagę.

vqsoft:
niejednokrotnie pisałem że i20 po lifcie z 1.2 86KM rwie jak wściekły. w porównaniu z clio 1.2 16v jest to rakieta.
Czekam na wykres..

ziutek:
Jest i wykres:

Po kliknięciu w miniaturkę otworzy się obrazek, ale kliknijcie jeszcze raz w celu powiększenia.

Kilka spraw:
1. Drugi pomiar wykazał większy moment obrotowy prawdopodobnie ze względu na rozgrzanie opon, moje pirelki są bardzo twarde i żeby je zmiękczyć trzeba je porządnie rozgrzać. Rozgrzane opony pozwoliły na przeniesienie większego momentu obrotowego na rolki, moc natomiast na wysokich obrotach praktycznie ta sama.
2. Zwróćcie uwagę, że silnik uzyskuje 80 KM już przy 4600 obr/min.
W praktyce kręcenie powyżej 4700obr/min jest bezcelowe przy normalnej jeździe.  
3. W serii mój silnik powinien mieć 78KM przy 6300obr/min i niecałe 119 Nm przy 4200 obr/min, to nie jest wersja z cvvt i 85KM oraz 121 Nm fabrycznie.
4. Widoczna górka momentu obrotowego i mocy przekłada się na dobrą elastyczność, jak i zużycie paliwa, ponieważ, żeby przyspieszać, nie trzeba gonić silnika pod czerwone pole.
Ciekawy jestem skąd takie oprogramowanie silnika się wzięło w seryjnym aucie?
Ciekawe jak inne i20?
W sieci można znaleźć oferty chiptuningu do i20 z moim silnikiem na 88KM i 129 Nm za cenę około 400 euro - w zasadzie można się pokusić o stwierdzenie, że hyundai sprezentował mi darmowy chiptuning :mrgreen:
Na koniec można postawić przewrotne pytanie, czy taki samochód jest zgodny z umową kupna/sprzedaży? :-P
Pozdrawiam i komentujcie.

EDYTA

Porównajcie sobie wykres mój z poniższym do obrotów 4500:
http://vtech.pl/katalog/chip-tuning-Renault-Thalia-I-1.4-72kW-98KM
Upraszczając nieco, mój hyundai do prędkości obrotowej 4500 idzie jak 1.4 100KM renault(w niektórych momentach zbliżając się do 1,4 po chiptuningu) - porównajcie wartości mocy i momentu przy tych samych obrotach.

kosmos2011:

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej