Forum > Getz

[Getz] Montaż czujnika parkowania

(1/2) > >>

klodek:
Witam
Ostatnio kupiłem czujnik cofania, poniżej opisuje i uwieczniam na zdjęciach moje zmagania.
 
Wybór czujnika cofania zależy tylko i wyłącznie od grubości portfela. Czujniki zaczynają się od 70zł po nieskończoność... :) Jest bardzo wiele zestawów z np. większa ilość sensorów, wyświetlacze LCD, kolorowe wyświetlacze LCD itp.
 
Ja wybrałem zestaw STIG 4 sensory i wyświetlacz.
Do montażu potrzebny jest:
1) śrubokręt krzyżakowy
2) wiertarka
3) miarka
4) ołówek lub mazak
5) sztywny drut około 50cm (by przeciągnąć przewody do środka pojazdu)
6) Lutownica + cyna i kalafonia
7) Nóż tapicerski
8) Taśma izolacyjna

Na początek zaczynamy od demontażu tyłu. Są tam 3 śruby krzyżakowe. Po odkręceniu ciągniemy cały plastyk do góry (są 4 zatrzaski) i plastik odkładamy na bok.



Teraz pojawia nam się centralnie na środku tylnej ściany grodziowej, gumowa uszczelka przez które przechodzą dwa kabelki od światła przeciwmgielnego. Tędy przeprowadzać będziemy kable od sensorów.
 

Teraz najważniejsza sprawa. Trzeba poprawnie pomierzyć listwy i zaznaczyć miejsca otworów. Jest wiele szkół montowania, ja zastosowałem się do instrukcji by zderzak podzielić na 5 części i wtedy zostają nam 4 otwory :)
Zatem podzieliłem czarną listwę osłaniającą na 5 części i wyszły mi miejsca montażowe.





Po nawierceniu otworów trzeba delikatnie zebrać ostrym nożem nadmiary po nawiercaniu, by nie wystawały resztki i nie odpychały czujnika.
Potem montujemy sensory zaczynając od kabla :) UWAGA ! Trzeba umieścić je w zderzaku napisem „UP” do góry.



Teraz przy pomocy druta przeciągamy kable po zderzakiem do środka kabiny. Po przeciągnięciu nacinamy nożem gumową uszczelkę (Tak aby przeszły kable). Montujemy uszczelkę na miejscu i staramy się by z kabli nie zrobić wielkiego supła. (można punktowo złapać je taśma izolacyjną)

Teraz odkręcamy boczek (Prawy lub lewy)
Dwie śruby „10” i dwa zatrzaski
Po odkręceniu Tu umieściłem centralkę




Wykręcamy tylni reflektor i wpinamy czujnik w instalację elektryczną.
Czarny przewód – ujemny (NA PEWNO)
Czerwony z białym paseczkiem – dodatni (u mnie był dodatni)
Najprościej wykręcić żaróweczkę od światła wstecznego i zobaczyć jakie kable biegną.
W instalację wpoiłem się wewnątrz auta (pod powyższym plastikiem)
Lutujemy i dobrze izolujemy. Zakładamy s powrotem reflektor.
 


Teraz zostaje przeprowadzenie kabla w kabinie. Można w dowolny sposób. Ja prowadziłem pod uszczelkami przy podsufitce. Na tym etapie proponuję sprawdzić czy działa :P



A na desce rozdzielczej zamontowałem tak



Teraz nam zostaje wszystko zmontować w jedną całość.

No i tak się kończy moja zabawa z czujnikiem.
Jestem bardzo zadowolony iż udało mi się zrobić to samemu :)
Montaż zajął mi 2h.
W razie pytań zapraszam :)

krzyhan:
klodek, witam - mam zamiar zamontować czujnik parkowania , mam trochę inny zderzak - musze podnieś czujniki o około 8cm żeby były na czarnej części zderzaka- nie bede miał problemów z przewierceniem.
pozdrawiam

klodek:
krzyhan - najważniejsze by nie wiercić zderzaka w miejscu belki, bo czujniki się tam nie zmieszczą, no i jak zderzak będzie pracował to mogą się wysuwać.

Najlepiej zdobyć rysunek techniczny, i zobaczyć jak tam to wygląda...
Najważniejsze jest ustalenie miejsc na otwory a potem nawiercenie ich. Wiercenie nie jest kłopotliwe.

Co do dalszego montażu to ślepy z głuchym sobie da rade. Trzeba postępować jak wyżej opisałem.

ps. popatrz na mieście jak inne gacki mają je zamontowane. Ewentualnie do ASO podjedz, ze chciałbyś by Oni zamontowali Ci ten czujnik, i wypytaj się jak to będzie wyglądało, gdzie co i jak. Jak Pokarzą Ci miejsce w zderzaku to tam możesz wiercić :) a reszta to banał :D

tarnek:
Witam

wczoraj założyłem i ja czujki cofania :) , zadowolenie pierwsza klasa no i najważniejsze działa super

Klodek skorzystałem trochę z Twoich rad i przemyśleń dotyczących instalacji.
Odwdzięczam się swoja instalacją może komuś też pomogę.

Wiercenie czujek i przeciąganie kabli identycznie jak u Klodek.







Poniżej wyciągnięte już kable (gumka uszczelniająca przecięta i razem z kablami wpasowana w blachę.



Zdjęty klosz lampy , ja zdecydowałem się na podłączenie trochę w innym miejscu tuż przy żarówce na dodatkowym kablu przedłużającym (nie chciałem po prostu zdejmować oryginalnej izolacji producenta która była wyżej), miejsce połączenie dobrze zaizolowałem taśmą i specjalna masą gumowaną, powinno być okey



Nie zdecydowałem się również na zdjęcie boku jak Klodek, bałem się że połamie zatrzaski, przy osłonie bagażnika jak zdejmowałem jeden nie wytrzymał :(

tak wiec wyjąłem takie wieczko w szufladce z boku i pierwsze koncepcja była aby tam płożyć centralkę i przeciągnąć wszystkie kable, ale pomysł upadł, za bardzo było by widać.

tak wiec drutami przeciągnąłem zasilanie (nie jest łatwo :)), ale da się )do zapasowego koła i tam umieściłem centralkę.



a taki jest efekt końcowy



kabel od wyświetlacza poprowadziłem jak Klodek pod uszczelkami w dzwiach :), dzieki Klodek to był dobry pomysł.

niezabardzo wiedziałem tylko jak ukryć kabel juz na samym pulpicie , jakies sugestie ? (u Ciebie Klodek nie widac kabla co z nim zrobiłeś ?? )




wszystko działa jak marzenie, nigdy nie sadziłem że tak daleko można się cofnąć Getz'em, i nie byłbym sobą gdym z miarką nie pomierzył poprawności urządzenia, testy wypadły okey co do centymetra


tARNEK okrutnik

klodek:
tarnek :
ciesze się, że ci się udało zamontować samemu i nie płacą fachmanowi za montaż ...:P

Przyznam się ze też zaraz po montażu z miarką wyskoczyłem, by upewnić sie jak to działa... :mrgreen:

Co do pytania "...jak ukryć kabel juz na samym pulpicie..." to ja z podsufitki, poszedłem z kablem przez słupek Lewy Przedni i wcisnąłem go miedzy szybą przednią a deską rozdzielczą. (wcisnąłem delikatnie i zostawiłem niewielki nadmiar kabla)
Przewód jest widoczny na odcinku 2-3cm tylko jak patrzysz z zewnątrz auta od strony przedniej szyby. Widziałem osoby które nawiercały otwory wiertarką, ale mnie szkoda deski :D

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej