Witam
Ostatnio kupiłem czujnik cofania, poniżej opisuje i uwieczniam na zdjęciach moje zmagania.
Wybór czujnika cofania zależy tylko i wyłącznie od grubości portfela. Czujniki zaczynają się od 70zł po nieskończoność...

Jest bardzo wiele zestawów z np. większa ilość sensorów, wyświetlacze LCD, kolorowe wyświetlacze LCD itp.
Ja wybrałem zestaw STIG 4 sensory i wyświetlacz.
Do montażu potrzebny jest:
1) śrubokręt krzyżakowy
2) wiertarka
3) miarka
4) ołówek lub mazak
5) sztywny drut około 50cm (by przeciągnąć przewody do środka pojazdu)
6) Lutownica + cyna i kalafonia
7) Nóż tapicerski

Taśma izolacyjna
Na początek zaczynamy od demontażu tyłu. Są tam 3 śruby krzyżakowe. Po odkręceniu ciągniemy cały plastyk do góry (są 4 zatrzaski) i plastik odkładamy na bok.
Teraz pojawia nam się centralnie na środku tylnej ściany grodziowej, gumowa uszczelka przez które przechodzą dwa kabelki od światła przeciwmgielnego. Tędy przeprowadzać będziemy kable od sensorów.
Teraz najważniejsza sprawa. Trzeba poprawnie pomierzyć listwy i zaznaczyć miejsca otworów. Jest wiele szkół montowania, ja zastosowałem się do instrukcji by zderzak podzielić na 5 części i wtedy zostają nam 4 otwory
Zatem podzieliłem czarną listwę osłaniającą na 5 części i wyszły mi miejsca montażowe.
Po nawierceniu otworów trzeba delikatnie zebrać ostrym nożem nadmiary po nawiercaniu, by nie wystawały resztki i nie odpychały czujnika.
Potem montujemy sensory zaczynając od kabla

UWAGA ! Trzeba umieścić je w zderzaku napisem „UP” do góry.
Teraz przy pomocy druta przeciągamy kable po zderzakiem do środka kabiny. Po przeciągnięciu nacinamy nożem gumową uszczelkę (Tak aby przeszły kable). Montujemy uszczelkę na miejscu i staramy się by z kabli nie zrobić wielkiego supła. (można punktowo złapać je taśma izolacyjną)
Teraz odkręcamy boczek (Prawy lub lewy)
Dwie śruby „10” i dwa zatrzaski
Po odkręceniu Tu umieściłem centralkę
Wykręcamy tylni reflektor i wpinamy czujnik w instalację elektryczną.
Czarny przewód – ujemny (NA PEWNO)
Czerwony z białym paseczkiem – dodatni (u mnie był dodatni)
Najprościej wykręcić żaróweczkę od światła wstecznego i zobaczyć jakie kable biegną.
W instalację wpoiłem się wewnątrz auta (pod powyższym plastikiem)
Lutujemy i dobrze izolujemy. Zakładamy s powrotem reflektor.
Teraz zostaje przeprowadzenie kabla w kabinie. Można w dowolny sposób. Ja prowadziłem pod uszczelkami przy podsufitce. Na tym etapie proponuję sprawdzić czy działa

A na desce rozdzielczej zamontowałem tak
Teraz nam zostaje wszystko zmontować w jedną całość.
No i tak się kończy moja zabawa z czujnikiem.
Jestem bardzo zadowolony iż udało mi się zrobić to samemu
Montaż zajął mi 2h.
W razie pytań zapraszam
