Autor Wątek: Lantra J1 1,5 - po czym poznać przegrzane łożysko koła?  (Przeczytany 2778 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

gleda

  • Gość
chodzi o łożysko tylne i nie na kole (tzn.łożysko wyjęte).
Czy ma jakiś specyficzny kolor (jaki)? ...i czy na wałkach czy na koszyku?
...a tak w ogóle to jak jest zdjęte to czy można (jak) sprawdzić czy jest jeszcze w porządku (abstrahując od przegrzania)?
Pzdr

marsalis78

  • Gość
[Lantra J1] 1,5 - po czym poznać przegrzane łożysko koła?
« Odpowiedź #1 dnia: 17 Lipiec 2008, 00:40:06 »
Witam
ogólnie trudno jest weryfikować jest stan łożyska gdy jest wyjęte. Jeśli chodzi o przegrzanie to sam metal nie zmieni odcieni (za wyjątkiem dużego tarcia). Możesz natomiast przyjrzeć sie smarowi, czy nie jest spieczony albo pomierzyć średnicę wałeczków ( wiem uciążliwa metoda i wydaje się głupia, ale z racji bycia mechanikiem okrętowym znam ją z autopsji). Sprawdź jak się łożysko obraca, zrób balansówkę i się dowiesz:> Obejrzyj tocznie łożyska pod dużym powiększeniem, każde pęknięcia nierówno " wybrane łożysko" czyli ślad po wałkach,świadczy o wadzie łożyska i złej pracy

IgoReCzeK

  • Gość
[Lantra J1] 1,5 - po czym poznać przegrzane łożysko koła?
« Odpowiedź #2 dnia: 17 Lipiec 2008, 09:40:54 »
Witam. Najłatwiej jest to ocenić po stanie smaru w łożysku, pracując w wysokich temperaturach zmienia kolor i swoją konsystencję - twardnieje. Co do przebarwień części metalowych, to ewentualnie można coś zauważyć na koszyczku, ale tylko przy nielicznych konstrukcjach łożysk. Co do określenia zużycia łożyska, to metoda podsunięta przez kolegę marsalis78 dotycząca pomierzenia suwmiarką ( śrubą mikrometryczną ) wymiarów elementów tocznych jest najbardziej miarodajna i jedyna w przypadku łożysk stożkowych. Pozdrawiam Igor.