Autor Wątek: [Lantra J2] Wymiana czy regeneracja wahaczy?  (Przeczytany 45689 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Hants

  • Gość
[Lantra J2] Wymiana czy regeneracja wahaczy?
« Odpowiedź #75 dnia: 06 Kwiecień 2013, 12:04:06 »
Na rozwiązanie wielu problemów w aucie - po prostu nie da się napisac instrukcji. Podejscie do tego typu spraw zależy od kultury techniczniej wykonawcy i zakłada, ze tenże posiada odpowiednie narzędzia do ich wykonania.

Gdy miałem naście lat i dłubałem w warsztacie Ojca - to na wiele kłopotów z jakimiś pierdołami mechanicznymi - radośnie mu oznajmiałem, że "się nie da". Staruszek podchodził i mi udowadniał, że jednak się da.

Na Twój problem - porada i odpowiedz może byc tylko jedna: "WYCIĄGNIJ JĄ". To jak to zrobisz, zalezy wyłącznie od Ciebie. Nie licz, że ktoś Ci napisze pod jakim kątem masz ją podwazyć i jakiej dzwigni użyć.

Traktuj to jak zabawę i nie szukaj problemów na siłę - szukaj raczej rozwiązań.

Pozdrawiam,

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Wymiana czy regeneracja wahaczy?
« Odpowiedź #76 dnia: 07 Kwiecień 2013, 00:21:50 »
Już wiem co się stało. Uwaga. Gwint w który wchodzi śruba to jest to prostu przyspawana od wewnątrz nakrętka
Fabrycznie bardzo licho i poprostu część śruby się wykręciła i wtedy puściła nakrętka - oderwała się mimo że była przyspawana i dlatego śruba się ruszała a nie dało się jej wyciągnąć. Jest mały problem. Muszę teraz zrobić otwór na przestrzał około 2 cm i wsadzić od drugiej strony nakrętkę na nasadce i przedłużce i nakręcić na śrubę - jeżeli nie uda się zrobić otworu to czeka mnie wymiana sanek. Cholera jasna ! :(

Druga strona - poszła jak po maśle dodam :(

mam nadzieję że jak odkręcę belkę dolną i sanki to silnik zostanie na górnych poduchach i spokojnie wymienię tą kołyskę i nie będzie trzeba wspierać silnika lub podnosić żurawiem :(

Hants

  • Gość
[Lantra J2] Wymiana czy regeneracja wahaczy?
« Odpowiedź #77 dnia: 07 Kwiecień 2013, 11:19:47 »
Cytat: "Hants"

[ Dodano: 2013-04-06, 03:08 ]
(...) nie jest wykrecona z gwintu. Nie urwales go przypadkiem?



Cytat: "Złośnik"
Kolego. Pokolei. Ta śruba została odkręcona. Cały gwint wyszedł,



Cytat: "Złośnik"
poprostu część śruby się wykręciła i wtedy puściła nakrętka - oderwała się mimo że była przyspawana



Jak się kiedyś spotkamy, to mi wypolerujesz auto. Za karę!

Ty mi przypominasz mnie samego, gdy miałem 18 lat i spaliłem zawory w kaszlaku, co było efektem jeżdzenia na taniej benzynie ekstrakcyjnej.
Wtedy nie było zmiłuj - Staruszek się wsciekł i kazał mi to samemu naprawiać

hahahaha!

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Wymiana czy regeneracja wahaczy?
« Odpowiedź #78 dnia: 07 Kwiecień 2013, 11:32:31 »
Co poradzisz. Efekt był taki i sytuacja, ze dałbym sobie łeb urwać że śruba się wykręciła. Nie wiedziałem, że rolę gwintu pełni tania tandetna nakrętka. Myślałem ze to porządna lita konstrukcja jak gruba ściana i w niej otwór nagwintowany więc co się mogło stać. Niestety no - zwracam honor ale to i tak sytuacji nie zmienia - jak się urwała to już było do dupy bo i tak nie miałem jak jej odkręcić. Idę wywiercić otwór - wsadzić nasadkę i porządnie to skręcić.
W ostateczności używana kołyska to rząd ok. 100 PLN'ów, trochę walki z demontażem magla i będzie gitara bo jakby ktoś chciał kupować nową kołyskę to bagatela - 1500zł :( Trochę drożej niż dwa wahacze - ale co tam. Do dzieła.

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Wymiana czy regeneracja wahaczy?
« Odpowiedź #79 dnia: 14 Kwiecień 2013, 09:48:59 »
Witam ponownie. Po tygodniu stania w garażu Landrynka ujrzy dzisiaj światło dzienne na własnych bucikach. Tak jak przewidywałem ukręciła się nakrętka która stanowi gwint dla śruby w sankach. Wywierciłem otwór kawałem od ścianki i spawów na nasadkę 19, czyli około 25mm średnicy. Sanki mają wiele otworów technologicznych pod inne śruby do dojścia nasadką więc nic się nie dzieje. Konstrukcja jest sztywna - ale wracając. Po zrobieniu otworu czeka nas mała neispodzianka - nie widać od razu ścianki z otworem ale jakieś dziadostwo - jakby wzmocnienie tego profilu od środka. Jednak po puknięciu 2 razy młotkiem przez punktak odłamało się i już wiedziałem że to żadne wzmocnienie - ale o tym za chwilę. I teraz już był dostęp do nieszczęsnej śruby. Wkładamy palucha z nakrętką 19 (Notabene śruba z łbem 17 a nakrętka 19 !!! - paranoja) chwytamy na gwincie śruby, wkładamy nasadkę i dorobiony pręt wygięty pod kątem 90 stopni tak by wystawał z otworu a na początku był spiłowany na kwadrat 3/8" lub 1/2" aby trzymał nasadkę jak grzechotka. Skręcamy. Dobrze dać pod nakrętkę podkładkę sprężynującą i wcześniej silnie spryskać olejem konserwującym. Mocno skręcamy - najlepiej z odpowiednim momentem. Na koniec czyścimy, myjemy i konserwujemy otwór z zewnątrz i od środka i szczerze mówiąc - wygląda jak fabryka - fakt, ze z jednej strony jest otwór a z drugiej nie ma ale spróbują to zaślepić jeszcze :)

Teraz uwaga wracamy do sprawy nakrętki tego pseudo wzmocnienia. Nakrętka uwaga nie jest przyspawana - serio. W ściance jest wyżłobiony kwadrat. Nakrętka pasuje w to wyżłobienie a dodatkowo jest wyprofilowana blacha - to niby wzmocnienie - które trzyma nakrętkę przy otworze. Co za bzdura. Blacha odeszła po dwóch uderzeniach punktakiem.

Zdjęcia:












Na koniec z racji tego, że otwór duży (30mm) zastosowałem plastikowo-gumową zaślepkę:




Hants

  • Gość
[Lantra J2] Wymiana czy regeneracja wahaczy?
« Odpowiedź #80 dnia: 14 Kwiecień 2013, 16:37:14 »
Gratuluję!

A gdzie podkładka pod łbem śruby? ;)

Offline BartBartez

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 317
[Lantra J2] Wymiana czy regeneracja wahaczy?
« Odpowiedź #81 dnia: 14 Kwiecień 2013, 16:43:24 »
Cytat: "Hants"
A gdzie podkładka pod łbem śruby? ;)

Fabryczna nakrętka jest z kołnierzem więc nie ma potrzeby dodatkowej podkładki.

Cytat: "Złośnik"
Nakrętka pasuje w to wyżłobienie a dodatkowo jest wyprofilowana blacha - to niby wzmocnienie - które trzyma nakrętkę przy otworze

No to pojechali.

Offline Złośnik

  • Global Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1196
[Lantra J2] Wymiana czy regeneracja wahaczy?
« Odpowiedź #82 dnia: 14 Kwiecień 2013, 20:20:45 »
Podkłądka sprężynująca jest pod łbem - akurat fotka była zrobiona przed tym jak zauważyłem że jej nie dałem - jest jest.
BartBartez - też jestem zdziwiony - równie dobrze mogli napluć i przykleić to na przeżutym chlebie :)

Zrobione jest bardzo dobrze - mam nadzieję, że o ten otwór nie przyczepią się na przeglądzie :)

Jeszcze jedno - jak zrobić taki otwór - ja poszedłem drogą wiercenia jak największym wiertłem - zaczynając od najmniejszego 2 poprzez 4, 6 10, 13 i tu wiertarka nie miała już możliwości zaadoptować większego wiertła. Więc zacząłem jechać - kamieniami szlifierskimi montowanymi na wiertarce. Poszło ich dokładnie 10. Poszło - ale nie dlatego ze się zużyły ale pokruszyły. Ciężko tym wiercić i poszerzać otwór zwłaszcza na nierównej powierzchni sanek :(
Pomagałem sobie dużym półokrągłym pilnikiem i czasem jechałem po obwodzie otworu wiertłem 8-10. :) Powodzenia - gdyby kogoś to spotkało. U nas to i tak nie taki duży problem - np. w Golfach wahacze są mocowane ponoć do podłużnic i żeby odkręcić czy przyspawać nakrętkę trzeba pruć podłogę auta :)

Offline BartBartez

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 317
[Lantra J2] Wymiana czy regeneracja wahaczy?
« Odpowiedź #83 dnia: 14 Kwiecień 2013, 20:57:40 »
Cytat: "Złośnik"
w Golfach wahacze są mocowane ponoć do podłużnic i żeby odkręcić czy przyspawać nakrętkę trzeba pruć podłogę auta :)

W golfach są sanki.

W Scoupe miałem podobną historię ale z tylną śrubą idącą właśnie przez podłogę.
Owszem trzeba ją było pruć ale to 30 min roboty młotkiem i przecinakiem.
Później wszystko się ładnie składa jak puszka z paprykarzem i nie ma śladu.

Hants

  • Gość
[Lantra J2] Wymiana czy regeneracja wahaczy?
« Odpowiedź #84 dnia: 20 Kwiecień 2013, 15:28:56 »
Lekki oftop

Cytat: "BartBartez"
Hants napisał/a:
A gdzie podkładka pod łbem śruby? ;)

Fabryczna nakrętka jest z kołnierzem więc nie ma potrzeby dodatkowej podkładki.


Gdy zagłębiałem tajniki posługiwania się kluczem dynamometrycznym, spory nacisk kładziono na 'luźność' obracania się śrub.  Tarcie łba sruby o profil zmniejszyłoby siłę dokręcenia. No, ale to już temat dla inżynierów materiałoznawstwa.. Poza tym zależy od której strony się skręca ;-)