Forum > Getz
[Getz TB] olej silnikowy
maniek21:
Witam ponownie po roku. Czas na wymianę oleju.
Poprzednio był Valvoline SynPower 5W30. Zrobiłem około 13000km i dolałem łącznie może niecały litr oleju. Sprawdziłem natomiast po ostatniej górskiej jeździe i spadł poziom tak do 2/3 bagnetu.
Pytanie teraz - przechodzić na 5W40? Niby w instrukcji do Getz tego nie ma, ale w instrukcji do i10 z tym samym silnikiem jest dopuszczalny 5W40.
Zawsze uważałem ten olej za bezpieczniejszy latem pod kątem smarowania.
Rocznik samochodu: 2009
Przebieg: 116 000 km.
PS. Jeszcze jako dodatkowe pytanie - w oleju na bagnecie czuć zapach spalin. Czy to normalny objaw?
robaszek127:
Ja od dawna leję tylko 5w40 zamiast 10w40. Kupowałem w promocji a to elfa a to lotos bo cena niższa była od zwykłego 10w.
Te oleje 5w30 to są tak zwane oszczędne ale mniej odporne na wysokie temperatury latem np. w korku.
maniek21:
Dzięki za odpowiedź. Zalałem ponownie 5W30, bo miałem już kupiony.
Olej okazał się przepalony, za długo na nim jeździłem (ok.16000km), mój błąd. Po poprzedniej zmianie z 10W40 na 5W30 trzeba było zmienić po prostu wcześniej.
Kudłaty_1975:
--- Cytat: "robaszek127" ---Te oleje 5w30 to są tak zwane oszczędne ale mniej odporne na wysokie temperatury latem np. w korku.
--- Koniec cytatu ---
Tego typu oleje raczej nie są mniej odporne na wysokie temperatury. Uwaga słuszna, jak najbardziej i jest to związane z wyższymi temperaturami, ale chodzi tu o coś troszkę innego.
Z uwagi na małą gęstość tego typu oleju, co wiadomo przekłada się na zmniejszenie oporów wewnętrznych silnika, a tym samym mniejsze spalanie (tzw. oleje energooszczędne) oraz szybsze dotarcie oleju do newralgicznych miejsc silnika przy zimnym rozruchu, szczególnie przy bardzo niskich ujemnych temperaturach, z uwagi na swoje wyżej wspomniane właściwości oleje te tworzą cieńszy film olejowy na smarowanych powierzchniach, co przy wyższych temperaturach, szczególnie latem, przy dłuższej jeździe przykładowo na bardzo wysokich obrotach (duże obciążenie silnika), może skutkować zerwaniem filmu olejowego i spowodować miejscowe przytarcie współpracujących powierzchni, co przy normalnej eksploatacji auta raczej nie powinno się przydarzyć.
Odporność tego typu olei na temperatury, szczególnie temperatury pracy, bardziej związana będzie z jego finalnymi właściwościami, czyli użytych przez producenta dodatków, stosowanej technologii produkcji oleju, czyli czy jest to naprawdę olej wykonany w technologii syntetycznej, czy będzie to olej tzw. HC, czyli hydrokrakowany, itd. itp. Im bardziej uznana marka, im większe doświadczenie i zaplecze laboratoryjne, im więcej środków na badania i testy, tym olej będzie trwalszy i bardziej odporny na zużycie oraz będzie lepiej smarował współpracujące powierzchnie.
robaszek127:
Krótko mówiąc jak jest kiepski silnik to i olej mu nie pomoże. Przykładem tu mogą być forumowe ix35 gdzie przekręcone panewki po niedużym przebiegu i oleje drogie z serwisu nie pomogły.
Moim zdaniem na olej 5W40 trzeba uważać w dużym korku i w gorący dzień. W getzie raczej silnik jest z tych bardziej odpornych, nie to co te nowe 1,4.
Nawigacja
[#] Następna strona