Autor Wątek: [Tucson]Napęd 4x4  (Przeczytany 45935 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline seboc

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 142
[Tucson]Napęd 4x4
« Odpowiedź #15 dnia: 20 Wrzesień 2012, 18:47:25 »
Cytat: "Brt"

O ile wiem, w Tucsonie sprzęgło Haldex'a(jako firma) nie występuje.


Tucson ma sprzęgło wiskotyczne firmy Borg Warner. To jest coś innego niż Haldex. Rozwiązanie jest bardziej prymitywne. Zaletą jednak, w porównaniu z haldeksami, jest, że wersja zastosowana w Tucsonie może być blokowana.
Bardzo podobny układ ma pierwsza generacja LR Freelandera, jednak w Tucsonie jest unowocześniona wersja, która umożliwia nieprzenoszenie żadnego momentu na tylną oś.
http://www.awdwiki.com/en/hyundai/#SantaFe_II_2006______Tuscon_2004_2009

[ Dodano: 2012-09-20, 18:53 ]
Cytat: "satinado"
I tutaj się mylisz.


Nie mylę się.

Cytat: "satinado"

Sprzęgło Haldex jest "pochodną wiskotycznego". Różnica polega na możliwościach zapięcia napędu. Przy samej wiskozie nie można zapiąć ręcznie a w Haldex zapięcie można zrobić ręcznie (hydraulika) lub automatycznie (różnica obrotowa/uślizg).


Ukłąd haldex ma centralny mechanizm różnicowy, nic podobnego nie występuje w Tucsonie.
Cytat: "satinado"

"Samo" sprzęgło wiskotyczne maiłem w Freelande'rze.


Teraz też masz samo. W nieco lepszej wersji tylko.

satinado

  • Gość
[Tucson]Napęd 4x4
« Odpowiedź #16 dnia: 20 Wrzesień 2012, 21:49:38 »
Czyli nie Haldex?

A szkoda, ale podobieństwo do FR jest małe,  tam wisko skleja wał na stałe 80/20 a przy dużej różnicy obrotowej zapina na 50/50 - brak elektroniki. Sprzęgło się zużywa/starzeje i wał jest spięty coraz bardziej i bardziej  ;-) a biedny FR stoi z rozwaloną przekładnią kątową ... a koszty są nie małe.

Ale to już za mną ... takie tam straszne wspomnienia  :cry:

pitu90

  • Gość
[Tucson]Napęd 4x4
« Odpowiedź #17 dnia: 23 Grudzień 2012, 01:24:19 »
Czyli w Tucsonie napęd załącza się tez automatycznie jak tylko zaczynają ślizgać się przednie koła? bo tak u mnie jest ..  tylko teraz problem jest taki ze zaczął wariować system TCS  w momencie np, szybkiego ruszenia  nawet z lekko skręconymi kołami na suchej nawierzchni na której na pewno koła się nie zakręciły załącza się TCS i nie idzie jechać;/ muszę go wyłączyć i dopiero po przejechaniu krótkiego odcinka mogę go włączyć i jest ok. lewy przegub już sie rozlatuje bo naprawdę głośno go słychać, a dalej w momencie manewrowania na parkingu efekt jest taki jak by napęd był cały czas załączony.. (czyli tylne koła się uślizguja),

Czy może to być uszkodzony czujnik TSC/ABS(czy to jest też czujnik prędkości koła?) a może pierścień ABS ?i poprostu system otrzymuje błędne dane i załącza napęd?

Dodam ze jak kupiłem auto poprzedni właściciel wymieniał osłonę na lewym przegubie bo twierdził ze gdzieś zahaczył uszkodził starą osłoną...  i dopiero po tygodniu zauważyłem że jedna z opasek zaciskowych ześlizgnęła się z osłony wiec na pewno dostała się tam woda i pewnie dlatego przegub się rozlatuje, ale nie chce wymieniać dopóki nie rozwiąże problemu z tym napędem, ponieważ manewrowanie na parkingu z takim obciążeniem na pewno szkodzi przegubom. Poza tym z tego co śię dowiedziałem w ASO muszę wymienić całą pół oś...;/

wald

  • Gość
[Tucson]Napęd 4x4
« Odpowiedź #18 dnia: 23 Grudzień 2012, 08:43:09 »
Z twojego opisu widzę, że wszystko działa poprawnie. Nie wyłączaj TCS na ostrych skrętach bo jego zadaniem jest aby nie doszło do dużych przeciążeń wtedy gdy nie trzeba. a TCS to system który ma zadanie ograniczanie przekazywania momentu obrotowego, czyli gdy lampka świeci, pełny gaz a on się wlecze. Tak ma być. Na wyłączonym TCS można się pobawić na lodzie lub śniegu.

pitu90

  • Gość
[Tucson]Napęd 4x4
« Odpowiedź #19 dnia: 23 Grudzień 2012, 10:46:10 »
tu nie chodzi o zakręty w czasie jazdy bo wtedy się nie włącza, tylko o ruszanie z miejsca, ale wcześniej tego nie było, dopiero od nie dawna jak pogarszał się stan przegubu tcs zaczął sie załączać, zdaża sie tez jak np jak przejeżdżam przez tory kolejowe to zwalniam i za torami zaczynam przyspieszać a tcs się załącza i i samochodem kompletnie nie idzie jechać jak puszcze gaz wyłącza się ale jak znowu dodam z powrotem się załącza;/ i tak cały czas dopóki sam go nie wyłączę przyciskiem i dopiero po czasie z powrotem włączę,  to nie jest na pewno normalne działanie,

wald

  • Gość
[Tucson]Napęd 4x4
« Odpowiedź #20 dnia: 23 Grudzień 2012, 12:55:19 »
Pisząc o zakrętach miałem na myśli nie jazdę tylko np. zawracanie. Ale to co piszesz teraz to bardziej pasuje do ślizgania się jakiegoś sprzęgła i na komputer idzie fałszywa informacja, z przegubów czyta tylko ABS, chyba  że się mylę.

pitu90

  • Gość
[Tucson]Napęd 4x4
« Odpowiedź #21 dnia: 24 Grudzień 2012, 19:43:11 »
może sprzęgło wiskotyczne ? jaki jest koszt takiego sprzęgła? a i jaki może być koszt oryginalnej pół osi od strony kierowcy ? może ktoś z was już wymieniał?

Offline artaks

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 4
[Tucson]Napęd 4x4
« Odpowiedź #22 dnia: 17 Sierpień 2017, 09:53:54 »
Witam Panowie
Mam takie pytanie, nie wiem czy to tak ma być czy coś jest nie tak, a mianowicie, po włączeniu przycisku 4wd lock na tablicy rozdzielczej nic mi się nie zapala,
ruszam samochód normalnie jeździ, żadnych oporów przy skręcie, nie wiem czy od razu jest włączony napęd. Z kolei jak ruszę szybciej np. na trawie czuć szarpnięcie, tak jak by napęd się załączył.
Po włączeniu kluczyka lampka kontrolna napędów się zapala i gaśnie
Nie wiem czy to ma tak być, czy coś jest nie tak z tym włącznikiem - kontrolką?
Z góry dziękuję za odpowiedź

Offline Piotrek79

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 995
[Tucson]Napęd 4x4
« Odpowiedź #23 dnia: 18 Sierpień 2017, 05:29:28 »
Witam.
U mnie jest tak.
Włączam przycisk 4wd zapala się kontrolka 4WD LOCK, nic nie szarpie napęd włączony . Działa i robi co trzeba,sprawdzałem w zimie 😀😀😀😀
U ciebie wygląda jak by były jakieś problemy z elektryka.
Może przycisk, może kable wtyczka przy tylnym moście(wiskoza).

Offline artaks

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 4
[Tucson]Napęd 4x4
« Odpowiedź #24 dnia: 29 Sierpień 2017, 12:21:39 »
Poszperałem przy tym włączniku i załączył, jednak w nim była wina :)
Dzięki za podpowiedź.

Offline Piotrek79

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 995
[Tucson]Napęd 4x4
« Odpowiedź #25 dnia: 29 Sierpień 2017, 15:11:57 »
To fajnie,że obyło się bez kosztów i wszystko działa :)

Offline Darek1

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 3
Problem z kontrolką 4WD Tucson 2005r
« Odpowiedź #26 dnia: 29 Styczeń 2018, 18:13:34 »
Witam wszystkich , mam problem z kontrolką 4WD  informującą o zblokowaniu mechanizmu , raz świeci raz nie  świeci , przeważnie nie świeci dodam tylko że blokada działa , jak naduszę przycisk to nie zależnie czy kontrolka się pali czy nie mechanizm działa , czyli problem jest po stronie albo samej diody , albo nie wiem  :-D  , może ktoś z was miał taki przypadek

Offline Zibi.S68

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 270
[Tucson]Napęd 4x4
« Odpowiedź #27 dnia: 13 Luty 2018, 11:51:15 »
Witaj kolego jak się nie mylę to napęd jest taki sam jak w Santa Fe skąd wiesz że napęd się blokuje. Po włączeniu przycisku 4WD i prawidłowym działaniu napędu poczujesz usztywnienie się budy samochodu jak kto woli karoserii jeżeli tego nie wyczujesz to znaczy że wcale napęd 4WD Ci kolego nie działa. Przy załączonym napędzie 4WD znacznie gorzej się skręca samochodem. Jak działa napęd i na jakich drogach należy go używać możesz sprawdzić jeżeli nie masz instrukcji do swojego samochodu w instrukcji od CM Santa Fe. Najlepiej będzie Ci zdiagnozować wiadomym programem samochód, pisałem na tym forum jak trzeba kupić interfejs i jak go przerobiłem aby się łączył z Santa Fe to i pewnie z twoim też się połączy Pozdrawiam.

Offline Darek1

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 3
[Tucson]Napęd 4x4
« Odpowiedź #28 dnia: 13 Luty 2018, 20:10:18 »
Jak już pisałem blokada na 100% się załącza , jestem mechanikiem i mechaniczne rzeczy ogarniam  , elektryka już problem ,  włączę 4WD i przy skręconych kołach przy cofaniu np czuć jak by coś hamowało po wyłączeniu 4WD jest takie charakterystyczne odpuszczenie  ;-)  , zresztą spadło troszkę śniegu miałem okazje sobie przetestować , problem tkwi w samej diodzie lub w czymś co ją zapala , , pytam bo może ktoś już miał podobny przypadek ,

Offline Shadows

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 508
[Tucson]Napęd 4x4
« Odpowiedź #29 dnia: 13 Luty 2018, 22:48:52 »
Rozebrać i szukać, gdzieś nie ma styku na linii włącznik dioda. Coś się poluzowało na kostkach, może zaśniedziały styki, może sama dioda, ciężko wróżyć, dlatego nikt Ci nie odpisuje z konkretną odpowiedzią.