Forum > i30 FD
Falowanie obrotów i szarpanie na ciepłym silniku 1.4 benz 109KM 2010
JacentyKasi:
Dam znać w piątek, auto stoi i czeka w kolejce u mechanika, w Białymstoku znalazłem tylko jednego który to robi (regulację zaworów szklankami) więc cierpliwie czekam.
JacentyKasi:
No więc tak; okazało się, że wszystkie szklanki ustawione prawidłowo, trafił się uczciwy mechanik i wziął tylko za rozkręcenie, sprawdzenie, i ponowne złożenie. Zanim odebrałem auto, to mu przypomniałem (zapomniał), że jest wypadanie zapłonów, i po krótce opisałem co i jak się dzieje, auta nie odbierałem, miał spróbować ogarnąć temat. Zadzwonił, że gotowe, okazało się, że była pęknięta jedna z wtyczek na cewce, ale nie było tego widać z wierzchu, pęknięcie powodowało, że po nagrzaniu się elementów wtyczka mogła się delikatnie ruszać. Naprawił to.
Jest lepiej, ale jeszcze nie do końca; szarpanie przy przyspieszaniu pojawia się bardzo sporadycznie, auto musi być bardzo dobrze rozgrzane, nie da się tego jakoś usystematyzować, że akurat przyspieszałem pod górkę, czy skręcałem w prawo, naprawdę jest to sporadycznie i losowo.
Zmniejszyło się również falowanie na wolnych obrotach, bez klimy prawie nie występuje, trzeba siedzieć za kółkiem żeby to poczuć/zobaczyć, po włączeniu klimy pojawia się częściej, ale nie jest tak denerwujące jak poprzednio.
Słucham pomysłów co dalej robić; kupić cewkę i po kolei ją podmieniać aż znajdę wadliwą (wadliwą po rozgrzaniu do 90st, na zimnym silniku auto rakieta), czy może świece zapłonowe wysypały się od listopada?
...kuba...:
Świece NGK? oby nie "Made in France" bo u mnie takie właśnie faktycznie padły w dość krótkim czasie, najlepiej podłączyć komputer diagnostyczny i sprawdzić:
- ilość wypadania zapłonów podczas przyspieszania,
- czasy wtrysków,
- korekty długo i krótkoterminowe,
- wyprzedzenie zapłonu
Bardziej szedłbym w świece i może też pomiar kompresji.. uszkodzona cewka raczej nie miałaby znaczenia czy ciepły czy zimny, praktycznie cały czas by przerywała..
Trzeba pamiętać, że ten silnik ma też koło zmiennej fazy rozrządu ale raczej z tym nic się nie działo...
XT1097:
Jeżeli jest poprawa po naprawie jednej z wtyczek to szedlbym dalej tym tropem. Fakt że po wykonaniu szeregu czynności trudno jest określić co pomogło.
Poza tym nie popadaj w paranoję, na wolnych obrotach czasem trzęsie budą. Nawet w mojej Megane z 2018 - elegancki silnik 1,33 igiełka ale na wolnych zauważalnie trzęsie. Pomaga włączenie klimy bo wtedy pojawia się dodatkowe obciążenie silnika i podbicie obrotów. Walczyłem z tym 4 lata i olałem - nalatane 135 kkm i wszystko gra
JacentyKasi:
--- Cytat: ...kuba... w 10 Czerwiec 2025, 22:01:39 --- - ilość wypadania zapłonów podczas przyspieszania,
- czasy wtrysków,
- korekty długo i krótkoterminowe,
- wyprzedzenie zapłonu
Bardziej szedłbym w świece i może też pomiar kompresji.. uszkodzona cewka raczej nie miałaby znaczenia czy ciepły czy zimny, praktycznie cały czas by przerywała..
--- Koniec cytatu ---
No więc tak panie i panowie:
- urządzenia diagnostyczne (ani mój w telefonie, ani profesjonalny u mecha) nie pokazują wypadania zapłonu
- czasy wtrysków, korekty krótko i długoterminowe, korekta zapłonu itd. itp. zgodne z założeniami.
Zmieniłem wiązkę cewek na nówkę sztukę, podjechałem do mechanika, wcisnąłem się po znajomości na pomiar kompresji ale musiałem sam sobie wykręcić świece. Świece były bardzo słabo dokręcone (człowiek od naprawy wiązki chyba je po prostu nie dociągnął), wykręciłem je po prostu praktucznie nie używając siły.
Kompresja sprawdzona, wyszło 12.5 / 12.5 / 12.4 / 12.5 wiec jest jakby aż za dobrze jak na takie auto (wiek).
Przed wkręceniem świec przyjżałem się im dokładniej i jedna wyglądała na mniej pracującą od innych, wszystkie miały przerwę 0,95 mm a ta jedna 1,0 mm, ustawiłem 0,95, mechanik dociągną odpowiednią siłą i.... auto prawie wyzdrowiało.
Obecnie szarpnięcie występuje tylko przy przyspieszaniu w przedziale 1500-2500 obrotów, ale jest o epizod 1 na 20 wcześniejszych, na biegu jałowym prawie idealna linia w urządzeniu diagnostycznym, czuć również, że auto jest bardziej zrywne.
Po włączeniu klimy zdarza się że na biegu jałowym obroty zafalują przy włączaniu się sprężarki i szarpnięcie przy przyspieszaniu występuje częściej niż bez klimy, ale nie jest to taki dramat jak na początku walki.
Myślę teraz (poszukałem na spokojnie) czy ustawienie przerwy na świecy na 0,90 mm nie poprawiło by jeszcze bardziej pracy silnika, świece są made in Japan, wymienione w listopadzie, mają nalatane max 2k km.
Nawigacja