Autor Wątek: I40 2.0 GDI 178 KM mrugający check engine  (Przeczytany 4576 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Uneur

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 18
I40 2.0 GDI 178 KM mrugający check engine
« dnia: 18 Luty 2025, 22:00:04 »
Witam,

od około 3 - 4 tygodni pojawił się u mnie problem (losowo występujący) z paleniem samochodu (zwyczaj wstaje (najlepiej wstaje jak jest zimny) ale czasami kręci dłużej niż powinien (z reguły po lekkim rozgrzaniu), raz już nie zapalił), napięcie w przypadku tego "nieudolnego" palenia spada nawet do 6Vm, a akumulator mam nowy wymieniony na przełomie sierpień - październik Dodatkowo początkowo momentami szarpał w trakcie jazdy, myślałem że wina gazu bo akurat zbliżała się wymiana filtrów gazu i oleju. W trakcie szarpania (teraz już coraz bardziej intensywnego) auto się dławi, traci moc, muszę zredukować bieg lub przynajmniej wysprzęglić. Czasami bardzo mocno i nie przyjemnie drga i ponownie wysprzęglenie lub dodanie gazu powoduje że problem znika. Dodatkowo teraz dołączył się jeszcze mrugający CHECK ENGINE, tu również towarzyszy mu dławienie utrata mocy i drgania, problem ponownie rozwiązuje redukcja lub dodanie gazu, lub sam wraca na właściwe obroty. Niestety podpięcie pod komputer nic nie dało, nie ma zapisanych żadnych błędów. Liczyłem na wypadanie zapłonu i wymianę świec lub którejś z cewek, jednak nie ma ani zamrożonych ani istniejących błędów. Sprawdzaliśmy również bezpośrednio po wystąpieniu problemu bez gaszenia silnika, trzema komputerami i nic. Samochód kupiłem w marcu ubiegłego roku ma wstawiony gaz (przez poprzednika) problem występuje na obu rodzajach paliwa PB / LPG  (nawet przy zakręconej butli i dłuższym odcinku). W pierwszej kolejności planuję i tak wymianę świec, bo nie zrobiłem tego po zakupie, jednak czuję w kościach że to nie będzie to. Podobny problem znalazłem już na tym forum ale wtedy silnik był MPI a nie GDI, autor posta w podsumowaniu dostał diagnozę od mechanika że przyczyną takiego stanu jest sterownik wtrysku, ale tam zaczęło się od dokładnie identycznych objawów a skończyło na niezapalającym samochodzie. Sytuacja ma miejsce losowo ale najczęściej przy dodawaniu gazu, lub jego ujmowaniu, nie zaobserwowałem tego na postoju, wygląda jak wypadanie zapłonu, ale brak jakichkolwiek informacji na którym cylindrze.

Nasłuchałem się też historii o wadzie fabrycznej katalizatora w GDI, który ma być ceramiczny wykruszać się i taki po przez EGR i recyrkulację spali trafiać do silnika i tam rysować cylindry, tłumaczyło by to poniekąd problem z zapalaniem na ciepłym (przez brak właściwej kompresji) ale nie wyjaśnia losowego szarpania, czasami znikomego a czasami długo trwałego.

Jak wygląda sytuacja z mierzeniem ciśnienia na cylindrach w przypadku wersji zapalania na guzik, kluczykiem kręcę do oporu i patrzę ile nabije, a na guzik start stop jak się to robi?

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1732
Odp: I40 2.0 GDI 178 KM mrugający check engine
« Odpowiedź #1 dnia: 19 Luty 2025, 00:31:54 »
To, że nie ma błędu nie znaczy że ich nie ma.  Może poprzedni właściciel wyłączył je bo coś siało. Ja tam miałem z EGR i też nie było błędów i silnik rano źle chodził a na wieczór już nie zapalił. Błędu EGR brak nawet jak go zaślepiłem.

Offline Uneur

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 18
Odp: I40 2.0 GDI 178 KM mrugający check engine
« Odpowiedź #2 dnia: 19 Luty 2025, 18:46:00 »
Sugerujesz zapchany lub uszkodzony EGR?

Zauważyłem dzisiaj że drgania pojawiają się tylko gdy szybko dodam gazu po prostu nacisnę pedał gazu jak do przyśpieszania, jeśli zrobię to powoli i płynnie nawet zaraz po drganiach to problem ten nie występuje. Dam znać czy problem zniknie po wymianie świec ale to dopiero w sobotę.

Offline Uneur

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 18
Odp: I40 2.0 GDI 178 KM mrugający check engine
« Odpowiedź #3 dnia: 19 Luty 2025, 18:47:17 »
Da się jakoś komputerem sprawdzić czy zapisywanie błędów jest wyłączone, czy też musiał znać jakiś sposób obchodząc tym samym komputer?

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1732
Odp: I40 2.0 GDI 178 KM mrugający check engine
« Odpowiedź #4 dnia: 19 Luty 2025, 19:26:25 »
Zawsze pierwsze to wymienia się świece. Ale jak jest problem w 1.6GDi to może problem z nagarem w silniku? Egr w 1.6 potrafi zniszczyć silnik.

Offline Uneur

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 18
Odp: I40 2.0 GDI 178 KM mrugający check engine
« Odpowiedź #5 dnia: 22 Luty 2025, 17:07:09 »
Wymiana świec zdecydowanie pomogła ale nie rozwiązała problemu. Auto stało się żywsze, nadal je dławi przy wyprzedzaniu (szybszym wciśnięciu gazu) ale już nie zawsze, przy okazji nie wpada w jakieś silne drgania jak miało to miejsce wcześniej. Da się też teraz przeczekać z wciśniętym gazem tą sytuację i odzyskuje moc po chwili.
Podpięcie pod komputer u brata daje mi pewność że sam komputer błędy rejestruje, ale tego o wypadaniu zapłonu nie. Stwierdziłem że odepniemy jedną cewkę na pracującym silniku i obaczymy co się stanie i poza faktem że silnik zaczął klekotać jak traktor, to komputer nie widział żadnego problemu, zero reakcji żaden chek engine itd. podpięliśmy kompa drugi raz i zupełnie pusto zero kodów błędów zero zamrożonych ramek. Więc najpewniej uwalona jest jeszcze któraś cewka, ale która z komputera się nie dowiem. Kupię jedną będę przekładał między cylindrami, może trafię.

Przy wymianie świec, kamerką rewizyjną zaglądaliśmy do cylindrów i o ile 1, 2 i 4 jest w stanie żyleta (pomijając zwyczajny nagar na tłokach) to trzeci niestety ale się przyciera i chyba dość poważnie. Nie wiem jak długo już jest to przytarcie ale widać je po obu stronach cylindra (przeciwlegle) z jednej strony 3 krechy z drugiej szerokie przetarcie (zdjęcia w załączniku, nie mieliśmy włożonej karty w kamerkę więc robiłem zdjęcie ekranu)

Pytanie teraz co z tym robić. Czy jak znajdę wadliwą cewkę (jeśli to cewka) i będzie wszystko git a zarysowania nie będą się powiększać to sobie odpuścić, czy lepiej mimo wszystko robić remont?

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1732
Odp: I40 2.0 GDI 178 KM mrugający check engine
« Odpowiedź #6 dnia: 22 Luty 2025, 21:41:23 »
Możesz jeszcze kupić ten płyndo płukania od góry cylindra i pierścieni co robią serwisy w 1.2Piuretech. Może trochę pomoże bo rysy podobne jak od kawałków katalizatora w 1.6GDi.

Offline Uneur

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 18
Odp: I40 2.0 GDI 178 KM mrugający check engine
« Odpowiedź #7 dnia: 28 Luty 2025, 22:42:38 »
Dobra mamy to, wymieniłem 2 cewki była poprawa (wymieniałem pojedynczo cewka -> jazda próbna) , dławiło ale już mniej i delikatniej, dzisiaj założyłem kolejne 2 nowe i chyba problem znikł. Wychodzi na to że  zdechły 4 świece a za nimi 4 lub 3 cewki. Mimo wszystko będę chciał wyczyścić EGR, tylko gdzie on jest schowany bo namierzyć nie mogę.
Pod kolektorem może? Bo szukam patrzę i nie widzę  :-\
A jak się już tak bawię to wymienię filtr paliwa, rozrząd mam do robienia i chyba mimo wszystko usunę też kata i wyprogramuje sondy.

Offline Uneur

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 18
Odp: I40 2.0 GDI 178 KM mrugający check engine
« Odpowiedź #8 dnia: 03 Kwiecień 2025, 16:45:40 »
Kwestia mrugającego chek engina w pełni rozwiązana.

Podsumowując: problem generowały wszystkie 4 świece i do tego 3 lub 4 cewki na raz. Komputer nie był w stanie określić wypadania zapłonu na cylindrach (zwyczajnie nie pokazywał błędu)  Po wymianie świec i cewek przejechałem już sporo km i problem nie występuje.

Co do czyszczenia EGR niestety nie udało mi się do niego dobrać. Z uwagi na instalację gazową i sporą plątaninę kabli musiał bym rozebrać pół silnika by się tam dostać.
Katalizator z koleii w tym wypadku w 90% nie był winny zarysowania cylindra, poniewą w moim egzemplarzu znadjuduje się on w innym miejscu (nie zaraz za  blokiem silnika) nie jest też więc narażony na nadmierne nagrzewanie, drganie i pękanie wynikające z bliskości silnika. Zaglądaliśmy nawet do środka jest ładny nie popękany i ma się dobrze więc zostaje.
Problem palenie wynikał z praktycznie ciągłej jazdy na grzanych fotelach i tylnej szyby, na bardzo krótkich odcinkach. Powodowało to braki energii na odpowiedni rozruch.