Forum > i30 PD
pulsujące oświetlenie kabiny i bagażnika
mercator2020:
--- Cytat: mercator2020 w 28 Styczeń 2025, 14:05:30 ---Dzień dobry.
W moim prawie 5 letnim, jeszcze na gwarancji Hyundaia i30 PDE od pewnego czasu na włączonym silniku lekko pulsują światła kabiny oraz oświetlenia bagażnika. Światła zwykle bardziej pulsują czy zmieniają natężenie jak zmieniam obroty, choć na równych występuje to zjawisko. Żarówki oryginalne. Na wyłączonym silniku świecą równo.
Byłem w ASO nic nie znaleźli, sami zaproponowali kolejną wizytę tym razem do głównego elektronika jak określili. Po drugiej wizycie nie stwierdzili żadnych nieprawidłowości. Doradca klienta powtarzał, że pomiary ładowania były prawidłowe i że urządzenia diagnostyczne nie wykazały błędów w całym samochodzie. W czasie tych wizyt w ASO nie mówiłem nic o światle bagniku w tym czasie nie wiedziałem o tym, wczorajsze odkrycie. Również wczoraj zauważyłem, jak silnik schodzi z wysokich obrotów to w pewnym momencie światła mijania i oświetlenia wnętrza dokładnie w tym czasie delikatnie przygasły. Inne światła działają wzrokowo w sposób prawidłowy. Czytałem na Internecie, że przyczyną może być regulator napięcia, akumulator, zła masa. Ja mam nadzieję, że w ASO to wykluczyli. Znajomy mówił żebym wymienił żarówki.
Jak przymusić ASO aby bardziej przyłożyli się do tematu, co ewentualnie myślicie o wymianie tych żarówek ( nie podlegają gwarancji, majątku nie kosztują, choć ja nie sądzę że to ich wina).
--- Koniec cytatu ---
Mam nowe spostrzeżenie. W dniu dzisiejszym zauważyłem, że tak to ujmę na zimnym silniku temperatura do max 50 stopni oświetlenie kabiny nie migało. Nawet nieznacznie powyżej wspomnianej temperatury znowu wariowało. Będę jeszcze obserwował. Być może nie chodzi tu o temperaturę silnika lecz raczej czas pracy jego osprzętu lub instalacji? W ASO zmierzyli na "zimno"?
mercator2020:
Może trochę kolejnych faktów
Niezależny elektryk samochodowy zmierzył prąd ładowania alternatora na klemach/biegunach akumulatora. Na wolnych obrotach waha się od 14,5 do 14,45 V i w tym zakresie zmienia sie co około 1 do 1,5 sekundy. Po włączeniu świateł oraz innego odbiornika na wolnych obrotach waha się zwykle 14,4 do 14,33V Podczas pomiaru pod obciążeniem zarejestrowano również przypadki spadku napięcia w granicach 14,41 - 14,36 w bardzo krótkim czasie - dwukrotnie. Maksymalna różnica napięcia 0,5 do 0,6. Łącznie pomiar trwał 20 sekund. Cyfry zwłaszcza setne wręcz wariowały. Elektryk stwierdził,że jest to niedopuszczalne i mam sobie nagrać te pomiary i pokazać w ASO. Świała w kabinie nadal migają. Oglądałem przykładowo na //www.youtube.com/watch?v=0JKYCArwITY tam odczyty były niemal stałe. Co myślicie o tej sprawie. Nadmieniam teraz mam świeży problem z "drugą sondą lambda " ASO stwierdziło do wymiany na gwarancji, sprawy nie są połaczone?
tomilipin:
Nie łączyłbym sondy lambda z alternatorem, ale kto wie... Dziś we wszystkim jest tyle elektroniki, że ja już się na tym nie znam. Natomiast pomiary takim śmiesznym multimetrem to można o kant d... rozbić. Jak w domu sprawdzisz napięcie w gniazdku jakimś lepszym urządzeniem pomiarowym to też zobaczysz, że setne, a nawet dziesiętne skaczą jak szalone. Różnica pół volta to jest nic, zwłaszcza dla żarówki.
Rozważałbym pomiary oscyloskopem z możliwością rejestracji przebiegu wykresu w czasie. Można nawet znaleźć oscyloskopy podłączane pod smartfona i samodzielnie dokonać pomiaru. Drobne odchyły od 14 V są dopuszczalne, ale zobaczysz przynajmniej czy nie masz tam jakichś większych skoków napięcia, zwłaszcza spadków.
XT1097:
Szanowni, nie wiem jak w nowych i30 ale w mojej Megane MIV z 2018 napięcie ładowania zmienia się od 12...15 V i jest to prawidłowy wynik działania tzw."inteligentnego" układu ładowania. Dlatego też, wg mnie (nie sprawdzałem) odbiorniki tzw. 12V są.sasilane z dodatkowej przetwornicy DC/DC generującej "stałe" napięcie na odbiorniki typu "żarówka". Żeby było śmieszniej to na gnieździe zapalniczki to napięcie jest tak zmienne, jak na alternatorze.
Tak więc urok współczesnej motoryzacji niejedno ma imię
mercator2020:
Potwierdzam co najmniej częściowo uprzedni wpis XT1097, na podstawie wpisów na Internecie z którymi zapoznałem się w nocy. Inteligentne ładowanie plus system start/stop, powodują generowanie skoków napięcia i tak ma być. Panowie elektrycy z niezależnego warsztatu raczej o tym nie wiedzą.
Co do " są.sasilane z dodatkowej przetwornicy DC/DC generującej "stałe" napięcie na odbiorniki typu "żarówka", już wcześniej myślałem czy nie jest zasadne zdemontowanie lamy oświetlenia wnętrza i zmierzenie prądu zasilającego, tam moim zdaniem nie powinno być takich wariacji z napięciem a prawdopodobnie występują. Może własnie ta "dodatkowa przetwornica " jeśli istnieje ;), może generuje niewłaściwe napięcie do instalacji "żarówkowej :D" Dzisiaj przejdę się do ASO Kia jest obok mojego domu tj. jakieś 500 m w lini prostej. Popytam może nawet zlecę mini ekspertyzę jak ASO Hyundai wymieni mi sondę lambdę. Auto stoi i czeka na części.
Nadmieniam w I30 kuna pogryzła mi w międzyczasie kabel przy silniku moim zdaniem peszel plus izolację właściwą, ASO H naprawiło koszt 60 zł ;D. Otrzymałem również propozycje od firmy prowadzącej ASO o zamianie i30 na nowy samochód z dopłatą oczywiście, 3 propozycja w ciągu 5 lat.
Nawigacja
[#] Następna strona