Autor Wątek: [Poradnik] Naprawa elektrycznego opuszczania / podnoszenia szyb  (Przeczytany 2351 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline jacekplacek

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 5
Heja,
piszę bo może komuś się przydać. W hultaju występują często problemy z elektrycznym opuszczaniem i podnoszeniem szyb. Problemem są "korodujące" przyciski. Można to poznać po tym, że np. przycisk pasażera działa, a odpowiedni przycisk przy kierowcy już nie, lub odwrotnie. Przyciski potrafią też przerywać lub działać dopiero jak energicznie przymusimy je do działania.

Należy kupić nowy przycisk lub spróbować naprawić stary!

****** Co będzie potrzebne.
Śrubokręty. Narzędzia do zdejmowania tapicerki. Spray do poprawiania styków przycisków lub nowe przyciski.

****** To co należy zrobić. Przynajmniej w Hyundai i30 Kombi Comfort D4FB:
1) ODŁĄCZYĆ AKUMULATOR (ale nie trzeba, jeżeli jest się ostrożnym :))

2) ZDJĄĆ OSŁONĘ DRZWI (są filmy na yt - "Hyundai I30 Door Panel Removal Window motor regulator replacement" DFC Garage )
1a) odkręcić dwie śrubki - jedna na plastiku klamki za zaślepką, druga pod gumą / plastikiem uchwytu.
1b) zdjąć plastik na około klamki
1c) zacząć zdejmować osłonę drzwi od lewego dolnego rogu. Trzeba użyć narzędzi do tapicerki. Wsadzić między metal i plastik. Wyczuć gdzie jest zatrzask i podważyć. Tak odejdzie nam dół.
1d) lewą i prawą stronę można pociągnąć już ręką
1e) zdjąć trójkątny plastikowy element w rogu okna. Zdejmuje się podważając. Nie jestem pewien czy jest to wymagany krok. Ja po prostu go zdjąłem.
1f) pozostała górna krawędź osłony, ta schodzi gdy osłonę zdejmujemy ruchem do góry (ruch odwrotny do nasadzania elementu).

3) ODŁĄCZYĆ KOSTKI ELEKTRYCZNE.
Drzwi kierowcy mają dwie. Tylne drzwi jedną. Nie da się ich pomylić. U mnie jedna ciężko schodziła.
Teraz mamy plastikową osłonę drzwi oddzieloną od metalowej.

4) ODKRĘCIĆ MODUŁ PRZYCISKÓW / PRZYCISKU
Moduły trzymane są na 2/3 wkręty.

5) WYCZYŚCIĆ / WYMIENIĆ PRZYCISK

Teraz w zależności w których drzwiach jest problem. Panel kierowcy jest drogi - 700zł. Na szczęście można go wyczyścić skuteczniej od modułu w pozostałych drzwiach.
Moduł w pozostałych drzwiach jest w miarę tani i można łatwo znaleźć zamiennik.

6) ZŁOŻYĆ W ODWROTNEJ KOLEJNOŚCI :)




****** CZYSZCZENIE MODUŁU KIEROWCY:
1) Odkręcamy dwie śruby z tyłu
2) Podważamy 6 zatrzasków. Ukazuje się nam płytka drukowana modułu. Nie da się jej jednak jeszcze wyciągnąć.
3) Należy zdjąć plastik przycisku blokady okien. Ten który wciska kierowca palcem. Robi się to w ten sposób, że z boku gdzie są rowki są zatrzaski i trzeba śrubokrętem zwolnić zatrzaski. Teraz możemy wyjąć płytkę modułu z obudowy.
4) Należy sprayem do poprawiania styków, spryskać przyciski od góry. Szczególnie tam gdzie przyciski pracują.

Ja zrobiłem tak:
3x Użyłem spray KONTAKT 60, odczekałem 15min.
Użyłem KONTAKT WL.
Użyłem KONTAKT 61.
Odczekałem do wyschnięcia kilka godzin.
Złożyłem w obudowę i sprawdziłem czy działa.


****** CZYSZCZENIE MODUŁU PASAŻERA:
Próbowałem to zrobić i mi się nie udało, więc kupiłem nowe przyciski. Poniżej jednak udoskonalona procedura która może przynieść skutek.

1) Podważamy górną ruchomą część przycisku, tak aby nam zszedła. Jest trzymana przez dwa zawiasy.
2) Pryskamy od góry sprayem do poprawiania styków. Czekamy na wyschnięcie i sprawdzamy czy działa.

Sprawdzając miernikiem, elektrycznie ten przycisk wydawał się sprawny. Więc niech was to nie zmyli :) Nie udało mi się rozebrać przycisku całkowicie. Dolne zatrzaski nie chciały puścić, dlatego możecie spróbować wyczyścić moduł od góry.


****** WYMIANA MODUŁU PASAŻERA:
1) Wyjąc stary przycisk z ramki. Trzymany jest przez 4 górne zatrzaski. Podważamy je śrubokrętem od dołu.
2) Podważamy górną ruchomą część przycisku, tak aby nam zszedła. Jest trzymana przez dwa zawiasy. Nie uszkodźmy jej, może nam się przydać!
3) Sprawdzamy napisy na przycisku. U mnie to był 93575-1H000 i taki przycisk kupujemy. Jest popularny i występuje w wielu modelach KIA i HYUNDAI.
4) Z nowego przycisku zdejmujemy górną ruchomą część i wkładamy starą, na jej miejsce.



POWODZENIA :)
« Ostatnia zmiana: 26 Lipiec 2022, 23:34:37 przez jacekplacek »

Offline jacekplacek

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 5
Odp: [Poradnik] Naprawa elektrycznego opuszczania / podnoszenia szyb
« Odpowiedź #1 dnia: 27 Lipiec 2022, 09:59:05 »
Dodam, że poradnik napisano na doświadczeniu z i30 (2 gen.) GD kombi comfort diesel, rok produkcji 2014

Offline jacekplacek

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 5
Odp: [Poradnik] Naprawa elektrycznego opuszczania / podnoszenia szyb
« Odpowiedź #2 dnia: 27 Lipiec 2022, 11:14:14 »
Rozebrałem przycisk pasażera wyłamując zaczepy. Jeżeli spryskacie dużą ilością KONTAKT 60 od góry, tak aby zalać wnętrze przycisku, to czyszczenie może się udać. Tam gdzie jest LED nie ma sensu pryskać, od strony złącza podobnie.

Rozpiska złącza:

1 5
2 6
[ 7
4 8

gdzie [ - to plastikowe ograniczniki

prawdopodobnie problem jest słaby kontakt przy wciskaniu między 4 i 7 lub/oraz 8 i 7

Przy wciskaniu przycisku rozłączane są 2 z 4 oraz 6 z 8.
1 i 5 są od zasilania LED
« Ostatnia zmiana: 27 Lipiec 2022, 11:25:31 przez jacekplacek »

Offline lisekg

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 30
Odp: [Poradnik] Naprawa elektrycznego opuszczania / podnoszenia szyb
« Odpowiedź #3 dnia: 06 Grudzień 2022, 08:23:11 »
W końcu i ja się za to zabrałem...
Opuszczanie szyby działało u mnie ale podnoszenie  już tylko po stronie pasażera działa. (Od strony kierowcy nie było możliwości podniesienia szyby pasażera)

Co ciekawe przełączniki od strony pasażera ( takie dwa białe elementy widoczne na płytce)  są inne niż te od strony kierowcy. Pewnie to wynika z tego systemu automatycznego otwierania bo klawisz
 do szyby od strony kierowcy ma 4 położenia a  klawisz do szyby od strony pasażera tylko dwa położenia....

Wczoraj tylko rozebrałem i przelutowałem...

 
« Ostatnia zmiana: 06 Grudzień 2022, 08:28:52 przez lisekg »

Offline lisekg

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 30
Odp: [Poradnik] Naprawa elektrycznego opuszczania / podnoszenia szyb
« Odpowiedź #4 dnia: 07 Grudzień 2022, 08:46:58 »
Po rozlutowaniu przełącznika od strony pasażera możemy go rozebrać - lekko podważając od dołu obudowę.
Jak jest wlutowany tego nie zrobimy bo jedna z 4 nóżek jest poprowadzona od górnej obudowy.

No i czyścimy styki papierkiem ściernym bardzo drobnym



Uwaga aby przeczyścić styki na dole i u góry jak i w obudowie ( zaznaczone strzałkami ). Styki te muszą przekazywać dość duży prąd i u mnie omomierz pokazywał przed rozebraniem, że zwierają sie ale po założeniu szyba w drzwiach tylko lekko drgnęła. Więc jeżeli pryskanie nie pomaga lub pomaga na krótko to jedyny sposób naprawy ( po za wymianą na nowy  :( )

Po tej operacji wszystko lutujemy  i sprawdzamy. Ważne aby wlutować ten mikro-przełącznik tak samo głęboko do płytki jak był bo może się okazać, że klawisze będą reagować zbyt szybko ( od byle dotknięcia) 

No i cieszymy się  ;D
« Ostatnia zmiana: 07 Grudzień 2022, 08:58:21 przez lisekg »

Offline robaszek127

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1458
Odp: [Poradnik] Naprawa elektrycznego opuszczania / podnoszenia szyb
« Odpowiedź #5 dnia: 07 Grudzień 2022, 17:35:18 »
W taki podobny sposób naprawiało się przełącznik pod kierownica w maluchu ;D

Offline lisekg

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 30
Odp: [Poradnik] Naprawa elektrycznego opuszczania / podnoszenia szyb
« Odpowiedź #6 dnia: 08 Grudzień 2022, 12:30:09 »
W taki podobny sposób naprawiało się przełącznik pod kierownica w maluchu ;D

Sterowanie w i30 jest dość prymitywne i przypomina czasy malucha  ;D. Cały prąd musi przejść przez klawisze i od strony kierowcy i pasażera do silnika. Od lat tak się tego nie robi w europejskich autach. Wszystko sterowane jest obecnie po szynie CAN a w każdych drzwiach są moduły prądowe - przekaźniki które odpowiadają za dostarczenie prądu do silników.
Problem powstał jak zabrakło komponentów elektronicznych do tych modułów i nowe nawet luksusowe auta mogły mieć tylko szyby podnoszone korbką  ;D Wtedy to rozwiązanie okazywało się zbawienne dla producentów 8)