Autor Wątek: Problem z DPF, błędy P1405 i P2002  (Przeczytany 2531 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Gregor.Zico

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 27
Problem z DPF, błędy P1405 i P2002
« dnia: 01 Wrzesień 2022, 10:22:28 »
Witam.
Żeby nie zaśmiecać swoim problemem innego tematu wrzucę tu moje posty stamtąd i kontynuację.

1. W poniedziałek jak jechałem do pracy, wyskoczył mi ESP OFF - poczytałem trochę i znalazłem info, że to może być od czujnika skrętu, w związku z czym zastosowałem się do porad - zapłon na ON, pół obrotu kierą w prawo, pół w lewo. Zapłon OFF, nie uruchamiałem i nie sprawdzałem podczas jazdy. Jak wracałem z pracy, kontrolka nie świeciła.
Wtorek - jazda do pracy, znowu ESP OFF :( Nie robiłem nic; jak wracałem z pracy i wieczorem jeszcze trochę jeżdziłem, nic nie świeciło. Zadzwoniłem do kumpla, żeby przyniósł lapka z programem diagnostycznym.
Środa (dziś) - nic nie świeciło, ale po podłączeniu tester wykazał błąd P1405 i opis - czujnik skrętu (ten sam błąd wyskoczył mi wczoraj po uruchomieniu Torque Pro, ale nie kasowałem), ale błąd nieciągły. Kumpel go skasował i zobaczymy, co będzie dalej.
Tak w ogóle to opis w Torque błędu P1405 sugerował raczej problemy z DPFem (inne marki, Fiat, Toyota, Jeep i jeszcze ze trzy inne), a że ostatnio miałem co nieco przymulony motor, zacząłem już się zastanawiać, że może u mnie to mulenie jest powiązane z DPFem i z tym kodem błędu, a tu jednak co innego... (akurat wczoraj się "odmulił", takie mam wrażenie sądząc po tej wieczornej jeździe).

2. Hmmm, może u mnie ta procedura się jednak zakończyła, bo tak, jak napisałem mam nieodparte wrażenie, że po tym wszystkim samochód zrobił się żwawszy.
Kumpel wczoraj skasował ten błąd skanerem. Przed chwilą sprawdziłem Torquem, czysto, żadnych błędów.

3. W piątek wyskoczyłem na trasę, aby przegonić trochę samochód i ewentualnie wypalić DPFa. Jechałem na 6ce jakieś 130 km/h przy ok. 3000 obr./min., po czym zbiłem na 5kę, aby zwiększyć trochę obroty. No i chwilę po tym samochód "złapał muła", czyli obroty max 3000 i szybkość 110 km/h... Odpaliłem Torqua podczas jazdy, pokazał się błąd P2002. Zatrzymałem się, skasowałem (ale obroty zostały bez zmian), pojechałem dalej i sprawdziłem znowu, tym razem P2002 i P1405. Skasowałem i zrobiłem tę samą trasę z powrotem, na "przymulonym". Dojechałem do domu, skasowałem i już bez jazdy zrobiłem przegazówkę, ale obroty bez zmian, 3000. Po jakiejś godzinie postoju musiałem gdzieś wyjechać i okazało się, że silnik tym razem wchodzi na obroty normalnie. Sprawdziłem błędy, był tylko P2002, ale samochód jechał (i jeździ do tej pory) normalnie. No dobra. Na dziś umówiłem się z kumplem na sprawdzenie skanerem. Kumpel wykasował najpierw ten błąd, natomiast statyczna próba wypalenia DPFa zakończyła się fiaskiem, bo wyświetlił się komunikat o niespełnieniu wszystkich parametrów... Pojechaliśmy w krótką trasę z podpiętym skanerem, wszystkie parametry wyświetlały się prawidłowo, żadnych błędów podczas jazdy (takiej do 100 km/h). Wróciliśmy, samochód stał na wolnych obrotach, skaner nic nie wykazywał i dopiero po chwili postoju wyskoczył P1405. No i wychodzi na to, że czujniki są w porządku, to może być jakieś "uszkodzenie mechaniczne" - nie wiem, przewód? wężyk podciśnienia? Jakby był uszkodzony przewód od czujnika, to pewnie skaner by wykazał niesprawność czujnika, a wszystko było w porządku. Gdzie ewentualnie szukać tych przewodów podciśnienia?

4. Przebieg 189 tys. Pali na dotyk, nic nie śmierdzi (podkładek nie robiłem), nie kopci z rury. Podczas jazdy podpięty komp nie wykazywał żadnych usterek, wszystko chodziło. Teraz nic się nie dzieje, moc jest, przyspieszenie jest, jeździ normalnie. Kumpel wybiera się na urlop to na razie stwierdziliśmy, że jeżdżę dalej i zobaczy się, czy wystąpią jakieś błędy. Popatrzę jeszcze na te rurki.

5. W poniedziałek rano wyskoczył migający CHECK, który po południu "przerodził się" w CHECK świecący ciągle. Dziś (wtorek) nie świecił wogóle... Samochód przeważnie jeździł OK, choć zdarzyło mu się "złapać" tryb awaryjny, który po jakimś tam postoju dezaktywował się sam...
Byłem dziś umówiony na sprawdzenie DPFa i sytuacja wygląda tak:
Komputer nie może wypalić DPFa, gdyż nie jest spełniony jeden parametr, a parametrem tym okazał się zawór różnicowy DPFa, który pokazywał różne, zbyt wysokie wartości. Dodatkowo wyszło uszkodzenie zaworu EGR, który pewnie jest "zapaćkany" sadzami i nie pracuje w swoich parametrach. Sprawdzony został układ dolotowy, który okazał się szczelny i przedmuchane wężyki podciśnienia.
W związku z tym możliwości są dwie - primo - wymiana zaworu różnicowego (są w necie po ok. 800 zł, choć gość który robił diagnostykę mówił, że nie ma zamienników i tylko oryginały w ASO po jakieś 1.800 zł), wymiana EGR (koszt ok. 500-600 zł, choć znalazłem taki za ok. 200 zł) no i po tym wszystkim wyczyszczenie DPFa i secundo - wycięcie DPFa, zaślepienie EGRa i przeprogramowanie map co z robocizną wyniesie ok. 1.000 zł lub nieco więcej...

Offline Gregor.Zico

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 27
Odp: Problem z DPF, błędy P1405 i P2002
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Wrzesień 2022, 10:39:04 »
I ciąg dalszy.
Generalnie najpierw miałem zamiar usunąć DPFa, ale po znalezieniu czujnika za 720 zł (nie chińszczyzna; z mocowaniem i wybitymi numerami) postanowiłem ratować DPFa. Czujnik został zmieniony, DPF wyjęty, wyczyszczony i zamontowany, kalibracja zrobiona. Niby wszystko jest OK, ale przy kalibracji okazało się, że czujnik jednak pokazuje różne wartości (wszystko na razie z samochodem OK) czyli raz działa dobrze, raz nie... Po sprawdzeniu Torqem wyskoczył błąd P1405 (na szaro).
I mechanik mi powiedział, że miał podobną sytuację z klientem Toyoty - nowy czujnik z ASO za 1.800 zł, a wariował. Okazało się, że Toyota prowadziła akcję zmiany softu w jego modelu, ale on o tym nie wiedział i po wizycie w ASO i wgraniu nowego softu wszystko wróciło do normy.
Może taka sama sytuacja była w Hyundaiu?

Offline Tolinek

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 35
Odp: Problem z DPF, błędy P1405 i P2002
« Odpowiedź #2 dnia: 02 Wrzesień 2022, 07:33:22 »
Hi,
Mój samochód jest w rodzinie od nowości. Ma 147 tysięcy przebiegu. Nie mam pojęcia kiedy wypala się DPF  a mam najgorszą,
fabryczną kalibrację EMS (ecu silnika). Myślę, że wypala się rzadko zważywszy na fakt wskazań ze stockowej, szerokopasmowej
sondy lambda. AFR przy butowaniu nie schodzi poniżej 23 albo 21 - nie pamiętam dokładnie bo się tym bawiłem 5 lat temu.
Granica dymienia dla diesla to 16.

Fajnie że postanowiłeś nie wycinać dpf. On sam w sobie (prawie)nigdy nie jest problemem.
Pytanie 1a) Czy fura kopci ze zdjętym wydechem/dpf?
Pytanie 1b) Czy korekty są w normie? jakie są?

Pytanie 2) Czy umiesz/kumpel umie obsługiwać multimetr?
Pytanie 3) Czy tool którym się bawicie umie odczytać spadek ciśnienia na dpf?
Pytanie 4) W jakich granicach to podciśnienie się gibie?
Pytanie 5) Czy macie wakumpompkę ręczną z wakuometrem albo chociaż sam wakuometr z wężykiem?

Ciąg myślowy mam taki: jeżeli ecu dozuje dobrze paliwo (tzn nie kopci), to poszukacie sobie usterki wokół czujnika różnicy ciśnień.
Skoro mechanik zdejmował DPF to napewno sprawdził czy silnik nie kopci więc jest to pytanie "pro forma" gdzie odpowiedź brzmi  - nie, nie kopci.

Tutaj masz charakterystykę pierwszego lepszego czujnika różnicowego. Wszystkie działają podobnie i mają bardzo podobną charakterystykę.
Z poniższego dokumentu dowiesz się jakie napięcie na wyjściu czujnika powinno być przy danej różnicy ciśnień. Czyli mając wpięty wakuometr
możesz obserwować napięcie na wyjściu czujnika.
http://www.enginesens.com/Delta-P_60105_installation_instruction.pdf

Wogóle polecam do wieczornego piątkowego piwa obejżenie na jutubie filmów z textem "differential pressure sensor diagnostics". Mnie, najbardziej
podoba się te dwa:

Powodzenia,


Offline Gregor.Zico

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 27
Odp: Problem z DPF, błędy P1405 i P2002
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Wrzesień 2022, 08:03:51 »
Po tym sprawdzaniu z kumplem pojechałem do fachowca, który od kliku lat jest na rynku i zajmuje się m.in. DPFami. U niego wyszło, że walnięty jest czujnik różnicowy, więc zdałem się już na jego diagnozy. DPF był zdjęty i gruntownie wyczyszczony - gość mówił, że było dużo popiołu. Przy badaniu wyszło też, że i EGR nie pracuje we właściwym zakresie i stąd wywala błąd P1405 (nie robiłem tego od razu, bo nie było żadnych fizycznych objawów niedomagania EGRa oprócz tego, co wyszło na kompie 8). Jadę we wtorek na czyszczenie EGRa, może to pomoże, jak nie, trzeba będzie go wymienić. Gdzieś w necie wyczytałem, że odpowiedzialnym za ten błąd może być też czujnik temperatury spalin za turbiną.

Offline Gregor.Zico

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 27
Odp: Problem z DPF, błędy P1405 i P2002
« Odpowiedź #4 dnia: 07 Wrzesień 2022, 08:09:11 »
Byłem na czyszczeniu EGRa. Zawór przejrzany częściowo, bo demontaż trochę skomplikowany czasowo a nie mogłem zostawić samochodu na długo. Mechanik mówi, że zawór pracuje dobrze. Jedyny szkopuł w tym, że na skanerze wychodzi, że EGR pracuje na 3% i nagle wyskakuje na np. 35%, nie liniowo, tylko takim skokiem właśnie.

Offline Gregor.Zico

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 27
Odp: Problem z DPF, błędy P1405 i P2002
« Odpowiedź #5 dnia: 25 Październik 2022, 12:30:18 »
No i mam nadzieję, że to już mój ostatni post w tym temacie.
EGR ostatecznie został wyczyszczony kompleksowo - grzybek chodził ładnie, ale było dużo syfu. Pojeździłem parę dni i mimo tych zabiegów check zaczął znowu migać. Skasowałem błąd, ale pojechałem do mechanika. Chłopaki podpięli skaner i okazało się, że czujnik różnic ciśnienia źle pokazuje wartości. Po nitce do kłębka i okazało się, że jedna rurka przy DPFie jest pęknięta. Po naprawie wskazania wróciły do normy. Próbowaliśmy wypalić DPFa stacjonarnie, ale po jakichś 10 minutach komputer zakończył procedurę - zbyt niska temperatura spalin. Stanęło na tym, że pojeżdżę trochę i zobaczymy co będzie. Zrobiłem trasę  Radom - Warszawa - Radom, check nie migał, potem przez parę dni normalna jazda po mieście - check nie migał, ale sprawdziłem Torqem i był błąd P1405 (szary kolor, czyli niestały). Stanęło na tym, że wymieniamy czujnik temperatury spalin za turbiną. Po wymianie póki co dużo nie przejeździłem, ale błąd się nie pokazuje, więc chyba już zostało zrobione wszystko, żeby było OK.

Offline Gregor.Zico

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 27
Odp: Problem z DPF, błędy P1405 i P2002
« Odpowiedź #6 dnia: 20 Grudzień 2022, 14:29:12 »
Tak dla formalności dodam jeszcze, że co jakiś czas miga check engine, przeważnie po trasie. Zrobiłem np. trasę Radom - Lublin - Radom i na wyjeździe z Lublina check zaczął migać i migał całą drogę. Na drugi dzień, po odpaleniu nie migał, ale świecił ciągle. Postanowiłem nie sprawdzać błędów i poczekać, co będzie dalej. Po chyba czwartym uruchomieniu silnika check zniknął. Nie sprawdzam błędów, tylko jeżdżę 8)

piejar

  • Gość
Odp: Problem z DPF, błędy P1405 i P2002
« Odpowiedź #7 dnia: 20 Grudzień 2022, 17:25:22 »
okazało się, że jedna rurka przy DPFie jest pęknięta.
No to witamy w klubie. Fotki mojej ugnitej rurki w poście poniżej
 Btw co to za mendy mechanicy którzy wymieniają czujnik za 1800 zł a nie sprawdza rurek ???

http://forum.mojaceed.pl/viewtopic.php?f=36&t=7504&start=500#p213996