Autor Wątek: Dwustopniowy pedał gazu - tempomat + zwiększenie mocy?  (Przeczytany 1628 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline carsik

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 125
Odp: Dwustopniowy pedał gazu - tempomat + zwiększenie mocy?
« Odpowiedź #15 dnia: 04 Luty 2022, 18:21:50 »
każdy diesel pracuje w nadmiarze powietrza, to wynika z jego pracy. Powiedzmy, że cofniemy się 30 lat i większość diesli wtedy nie miała nic w dolocie czy to N/A czy turbo. Po prostu tyle ile wpadało do cylindra przez uchylony zawór to tyle było. To co wpadło było sprężane i wtryskiwana jakaś dawka paliwa. Od tej dawki zależał generowany power. Diesel zawsze pracuje w nadmiarze powietrza, taka różnica od benzyny. Owszem spotykało się i wtedy jakieś formy przepustnicy ale to nosiło nazwę klapy gaszącej i służyło zadławieniu silnika w przypadku jakiegoś dziwnego zjawiska. Teraz to jest urządzenie, którym zarządza ECU i realizuje jakąś strategie zapisaną w sofcie, ale w dalszym ciągu nie służy to do regulacji poweru. Tak w skrócie bo nie będę pisał eseju.

Offline i30COMFORT

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 87
Odp: Dwustopniowy pedał gazu - tempomat + zwiększenie mocy?
« Odpowiedź #16 dnia: 07 Luty 2022, 08:18:22 »
To nawet nie wiedziałem o tym. Dobrze się dowiedzieć  8)


Czyli w zasadzie pedał gazu = poprzez sterownik zarządzanie pracą wtrysków + zmienna geometria

Offline carsik

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 125
Odp: Dwustopniowy pedał gazu - tempomat + zwiększenie mocy?
« Odpowiedź #17 dnia: 10 Luty 2022, 22:28:39 »
to trochę bardziej skomplikowana sytuacja w nowych furmankach. Tu już rządzi elektronika czyli komputer sterujący praca silnika. Ty w pewnym sensie uchyleniem pedału gazu mówisz mu, hej gościu potrzebuję trochę poweru. A on już sobie zgodnie z tym napisanym softem zarządza co zrobić aby Ci dostarczyć co potrzebujesz. Im nowszy motor tym więcej różnych kontrolerów. Jak włażę pod jakiegoś nowego diesla to można się pogubić w gąszczu różnych sond i czujników temperatury itd itp. Więc teraz to co robi komputer mocno zależy od sygnałów zwrotnych z wydechu, ale jeżeli chodzi o podstawę to tak, power zależy od wtryśniętej dawki paliwa generalnie, bo jeśli chodzi o doładowanie to jest określony tylko max poziom. Jak robisz tuning to zasadniczo dotyka się tylko dawki paliwa i limitu doładowania. Żebyśmy się rozumieli, to co napisałem to taka ściąga na klasówkę czyli wersja mocno skrócona :).

Offline Jarek Cieszyn

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 79
Odp: Dwustopniowy pedał gazu - tempomat + zwiększenie mocy?
« Odpowiedź #18 dnia: 11 Luty 2022, 22:05:42 »
Dorzucę jeszcze jedno do dyskusji, otóż jeśli ustawimy na ograniczniku jakąś prędkość to samochód nie pozwoli przyspieszyć powyżej zadanej wartości pomimo mocniejszego naciskania pedału gazu ale jak pedał gazu wciśniemy na max, na "drugi" stopień, to ogranicznik jest dezaktywowany.