Autor Wątek: [Santa Fe CM] Czy stan bieznika moze uszkodzic walek reduktora 4x4  (Przeczytany 139 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline SHAQU

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 7
Czy stan bieznika moze uszkodzic walek reduktora 4x4
« dnia: 29 Styczeń 2021, 17:11:24 »
W momencie kiedy auto chcialo wlaczyc mi naped 4x4 wyskakiwala mi ikona jego uszkodzenia. Oddalem auto do mechanika. Okazalo sie ze zebarka w skrzyni biegow w ktora wchodzi walek od reduktora sie zjechala. Mechanik twierdzi,ze wina jest stan bieznika przednich opon. Pierwszy raz slysze o czyms takim. Opony na przodzie maja bierznik daleko od znacznikow alarmujacych,ze juz trzeba je wymienic. Tyl to wogole jak nowy. Tylne wymienione okolo roku temu. Jedyna roznica to na przedniej osi model Opon jest starszy niz tych na tylnej tzn. to sa wielosezonowe Barum jedne i drugie ale roznia sie modelem.
Mechanik sugeruje,ze lepiej kupic uzywana skrzynie biegow pomimo,ze tylko ten element do wymiany bo ta czesc kosztuje wiecej niz cala slrzynia prawdopodobnie. Nie umiem znalezc czesci bo nie wiem dokladnie ktora to i jak sie to nazywa zeby sprawdzic ceny. Skrzynie biegow nie sa drogie o ile ktoras z tych co znajduje jest pasujaca, tylko czy rzeczywiscie warto kupowac skrzynie inna jak moja jest sprawna oprocz tego,ze nie wlacza mi przekladni walu? Czy nie lepiej i taniej jest naprawic moja? Ciezki temat :(

Offline Zibi.S68

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 191
Odp: Czy stan bieznika moze uszkodzic walek reduktora 4x4
« Odpowiedź #1 dnia: 30 Styczeń 2021, 21:30:35 »
A to Ci nikt nie mówił, że na samochodzie z napędem 4x4 maja być takie same opony, nie wiem czy to akurat ich wina czy po prostu wałek się wytarł bo takie jego prawo. Hyundai to akurat mocnych skrzyń nie robi.

Offline jlupino

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 105
Odp: Czy stan bieznika moze uszkodzic walek reduktora 4x4
« Odpowiedź #2 dnia: 31 Styczeń 2021, 15:59:31 »
Wg mnie to większych bredni nie słyszałem.
Jeżeli rozmiar opon jest ten sam,a co za tym idzie-średnica kół, to mechanik powinien wziąć rozbieg i walnąć głową w mur.
Zmień warsztat.

Offline weuek

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 588
Odp: Czy stan bieznika moze uszkodzic walek reduktora 4x4
« Odpowiedź #3 dnia: 31 Styczeń 2021, 18:21:40 »
Teoretycznie. A w praktyce inny model opony w tym samym rozmiarze to INNE:
a) szerokość bieżnika,
b) wysokość bieżnika,
c) wzór bieżnika.

W związku z tym, przyczepność osi z różnymi oponami nie jest taka sama.

Pewnie wielu się zdziwi, ale szerokości bieżnika nie podaje się nigdzie na oponie ani w obrocie oponami. A ekotrendy są takie, żeby ona byłą coraz mniejsza, przy zachowaniu szerokości opony podawanej do informacji konsumenta. Na przykład, w "mocno ekologicznej" oponie 205/55R16 bieżnik może być "wąski" na 160 mm.
« Ostatnia zmiana: 31 Styczeń 2021, 18:23:36 przez weuek »

Offline jlupino

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 105
Odp: Czy stan bieznika moze uszkodzic walek reduktora 4x4
« Odpowiedź #4 dnia: 02 Luty 2021, 18:01:05 »
Ale średnica musi być zawsze taka sama.
Bez sensu ;)

Offline weuek

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 588
Odp: Czy stan bieznika moze uszkodzic walek reduktora 4x4
« Odpowiedź #5 dnia: 02 Luty 2021, 18:08:00 »
Nowy "bogaty" bieżnik to nawet 10 mm, a "legalna" granica przydatności do użycia to 1.6 mm. To jedno. A drugie to ciśnienie w oponie. No i rożny nacisk na oś przednią i tylną (tu w bmw jest znacznie lepiej). Zatem średnica jest zawsze mniej więcej taka sama.

Offline maniek87

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 28
Odp: Czy stan bieznika moze uszkodzic walek reduktora 4x4
« Odpowiedź #6 dnia: 02 Luty 2021, 21:56:17 »
Mając auto 4x4 również trzeba stosować rotacje opon pomiędzy osiami dla równomiernego ich zużycia. Tak jak napisał weuek stan bieżnika ma realny wpływ na średnicę i obwód opony, a co dopiero przeciążania związane z różna charakterystyką rzeźby bieżnika, co jak widać może skutkować również uszkodzeniem napędu.

Poniżej linki do artykułów odnośnie opon w autach 4x4

http://blog.bestdrive.pl/18138-auto-z-napedem-4x4-czy-mozna-stosowac-rozne-opony-na-poszczegolnych-osiach

https://mojafirma.infor.pl/moto/opony/opony-a-z/280290,Czy-zawsze-trzeba-wymieniac-wszystkie-cztery-opony-na-nowe.html


Offline volcan

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 536
    • http://www.prace-geologiczne.pl
Odp: Czy stan bieznika moze uszkodzic walek reduktora 4x4
« Odpowiedź #7 dnia: 03 Luty 2021, 11:55:15 »
Ale średnica musi być zawsze taka sama.
Bez sensu ;)

Teoretycznie musi, praktycznie jest jak jest. Określana precyzyjnie jest średnica montażowa, natomiast średnica zewnętrzna to wypadkowa szerokości (tu już wiadomo co...) i profilu - czyli procenta szerokości opony. I jeżeli opona o szerokości 225 mm ma realnie np. 190 mm szerokości, to w czym problem (dla producenta), żeby też i profil zgodził się tylko teoretycznie. Dlatego każde auto z napędem 4x4 musi mieć 4 identyczne opony i trzeba je rotować (w praktyce najwygodniej zamieniać przód - tył) co drugi sezon.

Offline Zibi.S68

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 191
Odp: Czy stan bieznika moze uszkodzic walek reduktora 4x4
« Odpowiedź #8 dnia: 03 Luty 2021, 20:45:39 »
Panowie jak ktoś nie chce przyjąć do wiadomości oczywistych oczywistości to nie ma sensu tłumaczyć bo tak będzie wiedział swoje. Na forum już jeden gość śmiał się z dziadka na temat napędu 4WD z uporem maniaka niektórzy załączają napęd 4WD na drodze z dobrą przyczepnością np. asfalcie potem brak napędu i zdziwienie, a przecież można ściągnąć instrukcję użytkowania i wszystko jest napisane.   

Offline SHAQU

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 7
Odp: Czy stan bieznika moze uszkodzic walek reduktora 4x4
« Odpowiedź #9 dnia: 06 Luty 2021, 14:57:16 »
Dziękuję wszystkim za wypowiedzi. Mam w swoim Santa Fe opony z przodu  Barum Bravuris 4x4 235/60 r18 a z tylu Barum Quartaris 5 235/60 r18. Oba modele sa wielosezonowe. Przod byl mocmo zdarty wiec rok temu kupilem dwie nowe i tyl poszedl na przod a nowe trafily na tyl.
Wczoraj odebralem auto po wymianie skrzyni biegow. Naped juz dziala. Skrzynia moja na zlom idzie bo podobno nie oplaca sie naprawiac tego wytartego elementu (nikt nie potrafi powiedziec jak sie ta tuleja z frezem nazywa zdjecie elementu dodaje jako zalacznik -zdjecie pogladowe). Sprawna skrzynie kupilem na miejscu u siebie od czlowieka z rozbitego Santa fe za 700zl. Robocizna z diagnoza wyszla 880zl. Jedno mnie boli,ze mechanik dolal 2l oleju do skrzyni zamiast wyplukac skoro mial na wierzchu i zalac calkowicie nowym ale zrobie to u swojego zaufanego mechanika.
« Ostatnia zmiana: 06 Luty 2021, 14:58:58 przez SHAQU »