Autor Wątek: I30 TPMS czujnik ciśnienia w kołach  (Przeczytany 3369 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline miro

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 29
I30 TPMS czujnik ciśnienia w kołach
« dnia: 17 Styczeń 2020, 11:48:29 »
Cześć, mam pytanie, czy u Was też często włącza się info o złym ciśnieniu w kołach? U mnie włącza się dość często, ostatnio na serwisie stwierdzili, że to wina złego ciśnienia w kołach (dopompowali do 2,3). Następnego dnia znowu mi się to uruchomiło (najczęściej przy niższych temperaturach, kilka razy w tygodniu). Pewnie będę musiał ich cisnąć o to, ale pytanie, czy to odosobniony przypadek czy to w innych jest podobnie? I30 z 2019r.

Offline mati1411

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 23
I30 TPMS czujnik ciśnienia w kołach
« Odpowiedź #1 dnia: 17 Styczeń 2020, 12:41:08 »
U mnie na razie na 2 kompletach kół bez problemów.

Offline mic83

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 55
I30 TPMS czujnik ciśnienia w kołach
« Odpowiedź #2 dnia: 17 Styczeń 2020, 16:57:37 »
Jeśli masz rocznik 2019 to zapewne nie masz już czujników w kołach tylko pomiar jest wykonywany za pomocą czujników ABS. Jeśli tak, to albo rzeczywiście ubywa Ci powietrza w kole, albo coś z czujnikami ABS jest nie tak. Zacząłbym od kontroli ciśnienia w kołach.

Offline zoom_1983

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 6
I30 TPMS czujnik ciśnienia w kołach
« Odpowiedź #3 dnia: 17 Styczeń 2020, 17:29:47 »
a przytrzymujesz przycisk po dopompowaniu kół?

Offline miro

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 29
I30 TPMS czujnik ciśnienia w kołach
« Odpowiedź #4 dnia: 18 Styczeń 2020, 08:02:35 »
Gdybym nie przyciskał to bym komunikatu nie skasował  :-D No właśnie problem w tym, że info o złym ciśnieniu włączało mi się kilka razy w tygodniu a na pewno nie uchodzi mi powietrze. Powiedziałem o tym na serwisie, przy odbieraniu auta poinformowali mnie, że dopompowali koła i powinno być ok. Pomyślałem, że może przy zakładaniu zimówek za mało dopompowali... Następnego dnia znowu kontrolka. Zadzwoniłem do serwisu, pan stwierdził, że to wina różnicy temperatur (jakbyśmy na Syberii mieszkali, póki co dawno temperatury na minusie nie widziałem w dzień). Będę musiał widocznie inny serwis odwiedzić.
Mam opony Kumho (dostałem w gratisie przy zakupie), może też mają na to wpływ

Offline Kudłaty_1975

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 235
I30 TPMS czujnik ciśnienia w kołach
« Odpowiedź #5 dnia: 18 Styczeń 2020, 09:34:46 »
miro, obstawiam, a raczej jestem pewny,  że masz system kontroli ciśnienia tzw. bezpośredni, czyli czujniki w każdym kole, a komunikacja z kompem radiowo/sygnał. Pośredni  układ kontroli ciśnienia działa w oparciu o ABS (różnica prędkości obrotowej kół) i nie jest on tak dokładny i wrażliwy (bardziej kapryśny), jak wspomniany układ  bezpośredni, który podaje rzeczywiste ciśnienie w oponie i reaguje już na spadki ciśnienia  o wartości nawet 0,1 bara. W służbowych Kijankach też nam się co chwila „świecą koła” na wyświetlanym schemacie auta, ale po rozpoczęciu jazdy, gdy opona już się trochę rozgrzeje, znika. Tak samo się dziej w przypadku dużych różnic temperatur w ciągu doby, czyli jazda w dzień przy + 7 stopniach,  brak komunikatu, po nocy przy -1 stopnia, rano jest komunikat.   W przypadku systemu pośredniego, o którym wspomniałem, aby zaczął on sygnalizować niskie ciśnienie w kole, to można  być pewnym, że już prawie na kapciu jedziemy. Pośredni układ ciśnienia nie zareaguje na spadki ciśnienia o wartościach 0,1 – 0,2 bara.  

Kasowanie komunikatów po dopompowaniu, czy celem kalibracji systemu po wykonanej rotacji kół  tym bardziej wskazuje na bezpośredni system kontroli ciśnienia. W moim ix20 obstawiam, że jest pośredni system  kontroli ciśnienia, bo od nowości jak go mam (2017 rok), nigdy mi się kontrolka nie zaświeciła. Nawet po rotacji kół przód - tył, celem ich kalibracji jak ma to miejsce w systemie bezpośrednim.  Ale ja raz w miesiącu jadę do gumiarza  i sprawdzam ciśnienie. Rano na zimnych oponach. I ważne, aby przed kontrolą ciśnienia opona nie była rozgrzana (np. po trasie) i nie miała przejechane  od miejsca postoju auta do gumiarza/kompresora więcej niż 3 kilometry.  W innym przypadku wartości wskazywanych ciśnień będą niewłaściwe, w konsekwencji czego raczej będziemy mieli niedopompowane opony = komunikat.

Tu na forum w innym dziale jest wątek jak sobie radzić ze świecącymi komunikatami i zgodnie z nim, o ile dobrze zapamiętałem, zaleca się napompować koła do 2,5 bara i spuścić powietrze  do 2,2 - 2,3 bara. Powinno pomóc na dłużej.   Latem będzie mniej zabawy z komunikatami.

Offline iPeace

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 43
I30 TPMS czujnik ciśnienia w kołach
« Odpowiedź #6 dnia: 18 Styczeń 2020, 14:05:51 »
Kudłaty_1975, miro, podstawowe pytanie, czy w komputerze pokładowym jest dostęp do wskazań ciśnienia powietrza w każdym z kół?

Offline mic83

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 55
I30 TPMS czujnik ciśnienia w kołach
« Odpowiedź #7 dnia: 18 Styczeń 2020, 18:40:27 »
Kudłaty_1975 nie do końca się z Tobą zgadzam. W moim egzemplarzu mam "system bezpośredni" - komputer pokładowy wskazuje ciśnienie każdego z kół (w każdym kole mam czujnik). Przez dwa lata użytkowania auta tylko raz zdarzyła mi się sytuacja, żeby pojawiały się komunikaty o zbyt niskim ciśnieniu powietrza. Były one spowodowane uszkodzonym zaworem wentyla w jednym z kół. U mnie system nie jest tak czuły jak to opisujesz. Komunikat pojawiał się, gdy ciśnienie w kole z uszkodzonym wentylem różniło się od pozostałych o 0,3bara. Przy niższych różnicach system nie zgłasza komunikatów. Tak samo nie zdarzyło mi się żeby w związku z dziennymi różnicami temperatur różnice ciśnienia pomiędzy poszczególnym kołami były tak duże żeby system zadziałał.
Zgadzam się z tym, że przy sprawdzaniu ciśnienia w kołach, opony nie powinny być rozgrzane. Mówi o tym nawet instrukcja. Polecam natomiast w miarę możliwości podjechanie na stację gdzie mamy "automatyczny" kompresor - taki gdzie ustawiamy żądane ciśnienie i kompresor sam pompuje oponę do zadanej wartości. Takim kompresorem jesteśmy w stanie uzyskać najrówniejsze napompowanie kół.

miro Jeśli masz system bezpośredni i jesteś pewien, że masz równe ciśnienie we wszystkich kołach to może bateria, w którymś z czujników jest słaba i dlatego system wariuje. Natomiast jeśli nie masz czujników w każdym kole, a to jest prawdopodobne bo auta z MY'19 już ich nie miały to również w sytuacji zapalenie się kontrolki pojechałbym na stacje skontrolować ciśnienie. Jeśli będą różnice to wiadomo - wizyta u wulkanizatora niech szukają gdzie ucieka. Jak ciśnienia będą ok to atakowałbym ASO, żeby sprawdzali czujniki ABSu.

Offline miro

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 29
I30 TPMS czujnik ciśnienia w kołach
« Odpowiedź #8 dnia: 19 Styczeń 2020, 07:47:19 »
Nie mam nigdzie wskazań ciśnienia na każdym kole, czyli pewnie mam pośredni. Natomiast kontrolka zapala się zwykle w czasie jazdy z większymi prędkościami i to na rozgrzanych oponach (po dłuższej jeździe), podjadę do innego ASO i niech szukają.

Offline Parkinson84

  • HKP
  • **
  • Wiadomości: 27
I30 TPMS czujnik ciśnienia w kołach
« Odpowiedź #9 dnia: 19 Styczeń 2020, 12:58:13 »
U mnie rocznik modelowy 2019 (odbiór grudzień 2018) jest system pośredni. Częsta sygnalizacja (1-2 razy na tydzień) niskiego ciśnienia miała miejsce w miesiącach jesiennych. Objaw występował po zmroku - czyli w ciągu dnia słońce mocno grzało a potem odczuwalny był spadek temperatury i najczęściej w momencie przejazdu przez "śpiącego policjanta" .
Ponieważ system pośredni nie pokazuje nam w którym konkretnie kole jest problem trzeba za każdym razem kontrolować/pompować wszystkie 4, co wg mnie jest utrudnieniem dla użytkownika.
Dodam że nigdy w tej sytuacji nie miałem "kapcia" - wszystkie koła wyglądały analogicznie.
Natomiast gdy w oponę wszedł gwóźdź, który łbem uderzał o asfalt, system nie pokazał żadnego ubytku ciśnienia.

Offline weuek

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1096
I30 TPMS czujnik ciśnienia w kołach
« Odpowiedź #10 dnia: 19 Styczeń 2020, 16:49:26 »
Też mam pośredni (dodałem sobie kablem posiłkując się instrukcją internetową) i nie sprawia żadnych problemów, ale działa ze sporym opóźnieniem - trzeba ze 100 km przejechać, żeby wykrył zmianę kół. Ale nie ma łatwo wykryć, bo zmieniam na identyczny rozmiar (tylko ET felgi się różni o pół cala).

Wcześniej tak samo dodałem pośredni do innego (starszego) auta i było właściwie identycznie. Co nowsze, to bardziej zawodne. Taka smutna konkluzja.

Offline tomilipin

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 282
I30 TPMS czujnik ciśnienia w kołach
« Odpowiedź #11 dnia: 19 Styczeń 2020, 17:56:16 »
Cytat: "weuek"
Też mam pośredni (dodałem sobie kablem posiłkując się instrukcją internetową)
Możesz coś więcej o tym napisać? Bo jeśli dobrze rozumiem, w samochodzie bez TPMS dodałeś możliwość pomiaru ciśnienia przez czujnik ABS?

Offline weuek

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 1096
I30 TPMS czujnik ciśnienia w kołach
« Odpowiedź #12 dnia: 19 Styczeń 2020, 18:59:12 »
Dokładnie tak. Ale to w fokusie mk2 (elmconfig) i octavii mk2 (vcds).