Autor Wątek: [Sonata NF] Dziwne pstrykanie, dudnienie itp.  (Przeczytany 2224 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline vitalyzd

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 66
[Sonata NF] Dziwne pstrykanie, dudnienie itp.
« dnia: 22 Lipiec 2018, 11:37:49 »
Witam, diagnozuje w aucie następujące nie dogodności :

- podczas gwałtownego ruszania słychać w lewym kole jakby "pstrykanie" jakby coś przeskakiwało trwa to dosłownie ułamek sekund czasami z 2-3 razy to usłyszę przeważnie na 1 - 2 biegu później już nie ma gwałtownego przyspieszenia. przy skręconych kołach w prawo nic nie pstryka z lewej strony chyba że gwałtownie ruszam .

- Czy powyższe jest przyczyną że podczas jazdy przy dużych prędkościach słychać jakieś dziwne dźwięki ? Dźwięk jakby dobiegał z tyłu lecz to wszystko powyższe może przenosić się na całą budę ... predkość od 95 - 119 km później znika huczenie

- hamując z prędkości 60-70 km jest normalne lecz jak zacznę hamować z prędkości 70-100 i wyżej to słychać takie "du du du du " im mocniej przycisne hamulec tym bardziej wyczuwalne. ciężko to opisać . Czy to mogą być tarcze z przodu ? Gdy hamuje ręcznym to z tyłu cisza podczas hamowania .

zastanawiam się czy hałas przy hamowaniu może być przyczyna walniętego przegubu w lewym kole lub łożyska czy raczej tarcz z przodu?

nadmienię , że auto było na szarpakach dokładnie sprawdzane 2 razy nie ma nic w zawieszeniu . inny mechanik sprawdził przód na występowanie luzów również nic nie ma ...

nie chcialbym wymieniać pół auta dlatego zastanawiam się o co chodzi.

film pstryka przy kole :


Dodam , że wujek gdy sprawdzał mówił że jest lekki poprzeczny luz na półosi ...
tarcze przód
https://ibb.co/fEm73d
https://ibb.co/gCQd9J

tarcza nowa tył:
https://ibb.co/gtWt9J

Offline Marcin W

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 70
[Sonata NF] Dziwne pstrykanie, dudnienie itp.
« Odpowiedź #1 dnia: 25 Lipiec 2018, 13:20:58 »
Co do pstrykania to takie dziwne. pierwsza moja myśl to nie dokręcone sruby w kole może w feldze w dziurach zrobiło się ..jajko.. i felga się przesuwa zamień koła  może zniknie pykanie. Może przegub faktycznie już pada są tam łożyska igiełkowe może któreś pękło. Trzeba by było rozebrać tą stronę zawieszenia i wszystko po kolei sprawdzić wahacz dolny górny z amorka zdjąć sprężynę sprawdzić górne mocowanie amortyzatora. Wszystko po kolei obejrzeć czy gdzieś nie jest coś uszkodzone. trochę pracy jest.
A co do tarcz to z przodu już trochę a końcu tarczy nazbierało się rdzy tarcza się wyciera a góra zostaje tak w domowy chałupniczy sposób można zdjąć tarcze i kątówką z tarczą listkową (to taki papier ścierny) przeszlifować sam koniec tarczy i jak naj mniej szlifować tego błyszczącego co klocek po tym chodzi przy środku tarczy bliżej szpilek od koła zapewne też podobny nagar z rdzy się zrobił. Droższe rozwiązanie to tokarka i z toczenie tarczy ale to trzeba zobaczyć czy nie są tarcze już za cienkie i czy kupno nowych nie wyjdzie w podobnej cenie. Dla samego sprawdzenia czy to hałasuje przy hamowaniu kątówka powinna wystarczyć.A co do  tylnych tarcz to ewidentnie zacisk hamulcowy nie pracuje i albo prowadnice między zaciskiem a jarzmem stoją albo sam cylinderek podrdzewiał i nie pracuje.pierwsze to sprawdź prowadnice.
Nie wiem czy masz sam możliwości kawałek miejsca narzędzia czy musisz włóczyć się po mechaniorach  ale powodzenia wszystko jest do zrobienia.
To takie moja spostrzeżenia i przemyślenia w tym temacie jak coś to pisz może ja może ktoś zawsze coś podpowie może pomoże.

[ Dodano: 2018-07-25, 22:33 ]
A i jeszcze kolego sprawdź czy klocki czy z przodu ale bardziej z tyłu luźno chodzą w jarzmie bo między klockiem a jarzmem jest taka blaszka i jak tam przyrdzewieje to klocki nie będą się ruszać i też będzie podobnie jak na Twoich zdjęciach

Offline vitalyzd

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 66
[Sonata NF] Dziwne pstrykanie, dudnienie itp.
« Odpowiedź #2 dnia: 26 Lipiec 2018, 00:29:44 »
Hmm ale jak sprawdzić te prowadnice z tyłu ? zdjąć koło i cisnąć ręcznym ? i patrzeć czy się równomiernie przesuwa klocek ? No jeśli będzie trzeba tam coś wymienić to jakie elementy powinienem zakupić ?

A co do tego trykania przy kole - kolegi brat mechanik - jak to usłyszał to od razu powiedział , że przegub , ponoć miał to samo u siebie kiedyś .

Offline Marcin W

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 70
[Sonata NF] Dziwne pstrykanie, dudnienie itp.
« Odpowiedź #3 dnia: 26 Lipiec 2018, 20:18:32 »
Reczny w sonacie nie jest podłączony do zacisku jest oddzielnym elementem i są od ręcznego szczęki dlatego też mamy z tyłu tarczo-bębny.
Z tyłu jak zdejmiesz koło to przy zacisku są na górze i na dole takie gumowe harmonijki tam w środku są prowadnice trzeba odkręcić te dwie śrubki przy nich zdjąć zacisk i sprawdzić czy te gumki nie są uszkodzone i czy prowadnica w miarę lekko się rusza jak nie to pewnie gumkę już szlag trafił i dostała się tam do środka woda zdejmujesz gumkę i trzeba rozruszać prowadnice ewentualnie odkręcić jarzmo są tam kolejne dwie śruby i spróbować jakiegoś odrdzewiacza nalać do tych prowadnic bo czasem tak mocno zardzewieje ze się urwie a nie ruszy.albo jak stoi na amen to można jak kolega ma w warsztacie palnik gazowy podgrzać jarzmo do okoła prowadnic i powinno też pomóc.
Mogło też nazbierać się rdzy w okolicy takich srebrnych blaszek co trzymają klocki same klocki też mogły zardzewieć to trzeba to rozebrać i też wyczyścić klocki w tych blaszkach też powinny chodzić w miarę lekko.
I zostaje jeszcze sam zacisk też może być gumka dziurawa i cylinderek nie pracuje ale przy wymianie cylinderka czy czyszczeniu go to już jest wiecej roboty bo później trzeba hamulce odpowietrzać.
Na razie nic nie musisz kupować bo nie wiadomo co potrzeba musisz rozebrać sprawdzić prowadnice i klocki czy się ruszają i będziesz wiedział co ci jest potrzebne zestaw naprawczy na jedno koło kosztuje coś koło 20 zł.bez problemu dostępne są.
Z tym powinieneś sobie poradzić sam a jak nie to do kolegi na warsztat i on będzie wiedział co zrobić może po znajomości nie zedrze za dożo.
A tak na marginesie to w przegubie z przodu od koła nie ma łożyska szpilkowego tylko zwykłe kulki.
Jak coś to pisz

[ Dodano: 2018-07-26, 20:44 ]
tu masz filmik od hyundaia santa fe.  NA youtube
......Jak wymienić tylne tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe w HYUNDAI SANTA FÉ CM TUTORIAL | AUTODOC.... NA youtube
albo to

tam jest wymiana ale sonata praktycznie tak samo ma skonstruowane.
Tylko pamiętaj jak podnosisz samochód na lewarku to koniecznie kliny pod kolo po przekątnej koła które podnosisz a najlepiej oba koła po drugiej stronie a już na pewno lewarkiem w górę i dodatkowe zabezpieczenie najlepiej jakieś drewno żeby w razie lewarek puścił czy coś to źeby samochód nie przygniótł ciebie to bardzo ważne bo wkładasz tam głowę ręce czy nogi każdy lewarek może pęknąć więc KONIECZNIE DRUGIE ZABEZPIECZENIE JAKIEŚ PODPARCIE AUTA

Offline vitalyzd

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 66
[Sonata NF] Dziwne pstrykanie, dudnienie itp.
« Odpowiedź #4 dnia: 26 Lipiec 2018, 23:24:32 »
Hmmm... oglądałem ten filmik ...


tak patrząc to chyba nie jest trudne... aczkolwiek nigdy nie czyściłem tego w samochodzie... najbardziej skomplikowaną rzeczą jaką robiłem to było czyszczenie odmy w golfie 3 i odkręcenie jej od silnika ;] najbardziej to przerażało by mnie to odpowietrzenie i jak zrobić by nic nie urwać a pozniej zmontować całość bo gorzej jakbym nie mógł czegoś zrobić... no i pytanie czy ten tłoczek po wyczyszczeniu wszystkie wejdzie mi z powrotem na miejsce ... a jeśli chodzi o tarcze z tyłu to po prostu może takiej małej szerokości jest klocek a po bokach jest nalot ?

Offline Marcin W

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 70
[Sonata NF] Dziwne pstrykanie, dudnienie itp.
« Odpowiedź #5 dnia: 27 Lipiec 2018, 13:32:33 »
Tarcze czy z przodu czy z tylu mają być ładne i błyszczące tam gdzie przylega do nich klocek a z fotek jakie wysłałeś z tyłu to jest za dużo rdzy.
popatrz na tarcze w innych autach widać gdzie pracuje klocek a gdzie nie a u ciebie jest zdecydowanie inaczej.
Pisałem ze z samym tłoczkiem już jest więcej pracy przy ewentualnym czyszczeniu czy wymianie samego tłoczka bo czasem jest jeszcze do odratowania a czasem trzeba też prócz gumek dokupić sam tłoczek ale to dopiero po rozebraniu da się ocenić. A odpowietrza się już później i cały układ hamulcowy plus sprzęgło u mnie w 2.4 silniku bierze płyn z  tego samego zbiorniczka co hamulcowy.
Przy odpowietrzaniu trzeba już popracować i to we dwie osoby
Ale z prowadnicami od jarzma i sprawdzeniu czy same klocki pracują powinieneś sam sobie poradzić jak to nie pomoże to dopiero  trzeba będzie się zabrać za tłoczek.
Już miałem kilka przypadków że takie niby coś na końcu tarcz jak u ciebie z przodu przy hamowaniu daje wrażenie że coś buczy czy hałasuje spróbuj to zeszlifować delikatnie tarczą listkowa i staraj się nie szlifować tam co pracuje klocek.
Ale gorszy jest tył niż przód wiec pierwszy tył

Offline vitalyzd

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 66
[Sonata NF] Dziwne pstrykanie, dudnienie itp.
« Odpowiedź #6 dnia: 28 Lipiec 2018, 23:20:37 »
a czy mogę kupić takie klocki by obejmowały całą taczę ? czy takich nie ma ? szukałem i znalazłem coś takiego na przód...

https://motoszef.pl/klocki-hamulcowe--komplet-ate/13.0460-5833.2,3,13~90460~65833~92,a.aspx

https://motoszef.pl/partscatalogue/24-0126-0128-1-ate-tarcza-hamulcowa,11-24~90126~60128~91-0003-00082--24~90126~60128~91.aspx


czyli z tyłu wychodzi na to że klocek jest za mały ... zobaczę rozbiorę ... ehh

i jeszcze jedno najważniejsze czy jak zdejmę klocki to później cofnę ręką tłoczek bo nie mam tego przyrządu do cofania...

Offline vitalyzd

  • Giełda
  • ***
  • Wiadomości: 66
[Sonata NF] Dziwne pstrykanie, dudnienie itp.
« Odpowiedź #7 dnia: 22 Sierpień 2018, 01:24:25 »
Rozwiązanie tematu :

PRZEGUB.

Nie pstrykał przy skręcaniu a był to przegub.

Także nie zawsze musi być pstrykanie tylko przy skręcaniu aby odrzucić przegub.